Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
haamu

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door haamu »

Dietrich schreef:In een MS96 in 1ste zijn de zetels ook verstelbaar...
Is dat in de I11 ook zo?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steve »

haamu schreef:
Dietrich schreef:In een MS96 in 1ste zijn de zetels ook verstelbaar...
Is dat in de I11 ook zo?
Ja.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dieselfreak »

Over de AM75 ofwel de varkensneus staat nog niets in dit topic.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dietrich

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dietrich »

Toch:
Steven schreef:* in een vierledig stel (MS800) heb je afzonderlijke zitplaatsen ipv banken en hebben ze een degelijke vormgeving, met armsteun aan de buitenkant (dus kant raam of gang).
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Terminus »

Wat ik me wel afvraag bij de M6'en: de tweede en eerste klasse-rijtuigen hebben een andere zetelbekleding. Was het nu echt niet mogelijk geweest om zetelbekledingen te gebruiken die iets meer van elkaar verschillen dan degene die nu gebruikt worden...? Het zou heel wat duidelijker zijn en discussies tussen tbg en reiziger verminderen.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door LML »

Terminus schreef:Wat ik me wel afvraag bij de M6'en: de tweede en eerste klasse-rijtuigen hebben een andere zetelbekleding. Was het nu echt niet mogelijk geweest om zetelbekledingen te gebruiken die iets meer van elkaar verschillen dan degene die nu gebruikt worden...? Het zou heel wat duidelijker zijn en discussies tussen tbg en reiziger verminderen.
Idem dito bij de MW41...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dieselfreak »

De M6 heeft toch tapijt in 1ste klasse? Dat is toch een duidelijk herkenbaar onderscheid?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Kristofke »

tsja echter rijden er wel een pak eersteklas rijtuigen rond met een degradatiesticker of gewoon een standaard 2de klas vermelding

je maakt het de mensen zo niet makkelijk, en bovendien laat je zo zien dat het je als bedrijf weinig kan schelen die 1ste klas

anderszijds kan je dan weer zeggen dat de NMBS moedig genoeg is om 1ste klas stellen die eigenlijk niet genoeg bezet zijn omzet in 2de klas zodat de overgrote meerderheid van de reizigers ze wel kan gebruiken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steven »

Die rijtuigen met aangepaste stickers voor tweede klasse over die tweede klasse zijn bijna allemaal verdwenen. Dit kwam doordat Bombardier in het begin te veel eerste klasse rijtuigen leverde volgens het aantal tweede klasse rijtuigen. Aangezien de nmbs zich genoodzaakt voelde om deze rijtuigen binnen de garantieperiode zoveel mogelijk km's te laten rijden is men tot deze tijdelijke oplossing gekomen. Dit dus tot er voldoende tweede klasse M6 rijtuigen waren.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door stefanic »

Op de IC-I en de IC-N hebben we tegenwoordig toch weer veel gedeklasseerde 1e klasrijtuigen, dus Steven, jou verhaal is nog steeds actueel, maar de deklasseringstoestanden zijn nu misschien naar andere relaties verschoven.

Maar dit is inderdaad niet omdat er teveel 1e klas in een trein zit en deze daarom gedeklasseerd worden, maar omdat er te weinig 2e klasrijtuigen zijn voor alle treinen (en momenteel een groetere reserve aan 1e klas) waardoor als alternatief voor het ontbrekend 2e klas rijtuig een gedeklasseerde 1e klas in de trein wordt gehangen.

Je kan er natuurlijk altijd een negatieve toets aan geven zoals Kristofke.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Adler »

Dat deklasseren van die M6-rijtuigen is inderdaad hatelijk en verwerpelijk en is het zoveelste bewijs dat de NMBS steeds met halve oplossingen komt.
Het heeft enkel tot gevolg dat de drempel om overal en altijd met een ticket tweede klas te gaan plaats nemen in eerste klas nog wordt verlaagd.
Als een vliegtuigmaatschappij 2 jaar lang iedereen met een economy ticket zomaar zou laten plaats nemen in business class, wat zou er dan gebeuren ?
En als je zo een belangrijke bestelling plaatst bij Bombardier, dan kan je toch wel zelf bepalen in welke volgorde die rijtuigen moeten afgeleverd worden zeker, of heeft de NMBS als koper dan niets te zeggen ?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door treinbruno »

Misschien konden ze ook kiezen eerst de 2e classerijtuigen af te laten leveren, mar dan was er een tekort aan 1e classerijtuigen geweest en zouden de reizers meer klagen.
(je kan toch moeilijk een rijtuig opclasseren :) )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Adler »

treinbruno schreef:Misschien konden ze ook kiezen eerst de 2e classerijtuigen af te laten leveren, mar dan was er een tekort aan 1e classerijtuigen geweest en zouden de reizers meer klagen.
(je kan toch moeilijk een rijtuig opclasseren :) )
Men kon toch gevraagd hebben om per maand X aantal tweede klas en Y aantal eerste klas rijtuigen te leveren, zodanig dat de verhouding altijd klopte.
Ik zie geen enkele reden waarom Bombardier daar niet zou kunnen aan voldoen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Shrek »

Adler schreef: Men kon toch gevraagd hebben om per maand X aantal tweede klas en Y aantal eerste klas rijtuigen te leveren, zodanig dat de verhouding altijd klopte.
Ik zie geen enkele reden waarom Bombardier daar niet zou kunnen aan voldoen.
Dat zouden ze kunnen, maar het zou meer kosten :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Adler »

Shrek schreef:
Adler schreef: Men kon toch gevraagd hebben om per maand X aantal tweede klas en Y aantal eerste klas rijtuigen te leveren, zodanig dat de verhouding altijd klopte.
Ik zie geen enkele reden waarom Bombardier daar niet zou kunnen aan voldoen.
Dat zouden ze kunnen, maar het zou meer kosten :wink:
Waarom zou dat meer moeten kosten ?
Voor een constructeur zijn er niet zoveel verschillen tussen een eerste en een tweede klas rijtuig.
Een autofabriek maakt toch ook bijna geen twee dezelfde auto's (verschillende kleur, andere opties, andere motor, ... )
Plaats reactie