Problemen trein Noorderkempen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
P. Michiels

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door P. Michiels »

Hobbes schreef:Nog even een blunder van RDV (Reizigers Dispatching Voyageurs) van gisteren meegeven: Er waren dus problemen met de NDK-trein.
Oplossing van RDV: "We gaan met een vierledige (MS800) vervangend rijden..." Grote lichten daar op RDV
Het begint daar op Nederlandse toestanden te gelijken... en dat is geen compliment :-(
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door rvdborgt »

Hobbes schreef:De trein moet bij elke kering volledig "afgebroken" worden en aan de andere kant terug in dienst gezet worden.
Naargelang de bedrevenheid van de bestuurder mag je rekenen dat het zo'n 5 à 8 minuten duurt eer de trein terug klaarstaat voor vertrek. (naar de andere kant gaan, ETCS gegevens ingeven, werkingsproeven rem, GSM-R inschakelen enz...) dus blijft er van die 15 minuten keertijd niet veel meer over.
Is dat allemaal technisch noodzakelijk? Zo ja, slecht ontwerpen materieel, niet geschikt voor efficiënte dienstuitvoering.

Groetjes,
Rian
P. Michiels

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door P. Michiels »

Ik vermoed dat het aan het ETCS systeem ligt, niet aan het treinmaterieel...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door Steven »

Het is technisch noodzakelijk omdat het geen motorstel betreft en omdat het technisch niet voorzien is dat wij stuurrijtuigen met hun betreffende mux computers tegelijk in dienst zijn. Hiervoor zet je dus de stuurpost volledig buiten dienst. Je onderbreekt dus de volledige tafel door de laagspanning ervan uit te schakelen. Het in dienst blijven van stuurposten past men tot nu toe enkel toe bij
motorstellen (zoals thalys, eurostar, ICE, ....)
nieuwe generatie locomotieven (zoals de traxx).
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Het is technisch noodzakelijk omdat het geen motorstel betreft en omdat het technisch niet voorzien is dat wij stuurrijtuigen met hun betreffende mux computers tegelijk in dienst zijn. Hiervoor zet je dus de stuurpost volledig buiten dienst. Je onderbreekt dus de volledige tafel door de laagspanning ervan uit te schakelen. Het in dienst blijven van stuurposten past men tot nu toe enkel toe bij
motorstellen (zoals thalys, eurostar, ICE, ....)
nieuwe generatie locomotieven (zoals de traxx).
Wij laten onze locs al 17 jaar in dienst bij stuurpostwisselingen .Geen probleem.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door Steven »

tja hier dus nog niet. Dat heeft alles te maken met de wensen van de nmbs. Men wil voorkomen dat er vanuit een tweede stuurpost bevelen kan geven. Daarom mag een tweede stuurpost niet in dienst blijven om geen enkele reden. Dit ter voorkoming van het feit dat je ten alle tijden de stroomafnemer moet kunnen neerlaten bij het verdwijnen van de hoogspanning. Komt er bij dat de meest recente loc die het eventueel had kunnen hebben de reeks 13 is. Al de rest is 25 jaar of ouder dus dat zegt ook genoeg.
P. Michiels

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door P. Michiels »

Wie zou er waarom vanuit de tweede stuurpost bevelen willen geven?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door Steven »

Niemand, maar stel dat je een schakelaar hebt vergeten uit te zetten dan kan dit invloed hebben op de werking van de andere stuurpost. Door de stuurpost volledig buiten dienst te stellen verklein je de kans op dit soort storingen.
P. Michiels

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door P. Michiels »

Ah ja, niet aan gedacht, bedankt. In ieder geval blijft de HSL naar Nederland voor veel problemen zorgen, zou het ooit goedkomen...?
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door odul »

HLE 2302 schreef:
Robin schreef:die leggen ze al te graag in blijkbaar, voor benelux te rijden tot roosendaal ook al
800 Mag tot Roosendaal.

Maar een 800 zie ik nu niet direct op L4 rijden. :P

Greetz 2302.
Kunnen ze voor de verbinding met noorderkempen geen Thalys-stel inleggen dan?
Die mogen en kunnen toch op lijn 4 bollen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door Steven »

Daarvoor moet Thalys zijn toestemming geven en die zullen allicht niet snel een stel willen afgeven ze hebben zich voor iets al teruggetrokken van de verbinding met Disneyland Paris. Aangezien sncf hoofdaandeelhouder is van Thalys moet je niet snel een ja verwachten op dergelijke vraag tenzij er een gepeperde rekening zal volgen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door Bibke »

Men had die Eurostar moeten houden. Dan kon die nu ingezet worden. Maarja, te laat.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Niemand, maar stel dat je een schakelaar hebt vergeten uit te zetten dan kan dit invloed hebben op de werking van de andere stuurpost. Door de stuurpost volledig buiten dienst te stellen verklein je de kans op dit soort storingen.
Terug begrijp ik het antwoord niet van een "pro". Bij elke stuurpostwissel is er een kans dat de bestuurder een schakelaar vergeet te bedienen (rem,signalisatie,... enz) En dit zal U altijd verhinderen om de andere correct zonder foutmelding in dienst te nemen.
Dus het feit van een loc of stuurpost in "slaapstand" te zetten heeft geen enkele invloed of gevaar op de door u uitgelegde zaken.
Het in "slaapstand"zetten laat toe dat de panto's opgelicht blijven,de koeling van transfo en electronische delen, de compressoren draaien en de voeding voor de climatisatie gergarandeerd blijft.
Alle bevelen zijn mogelijk vanuit de stuurpositie in dienst zoals traktie,remming,panto,compr.,openen en sluiten VCB dus alles.
Dus ik denk dat zeker op die 27 met MUX en jongere locs dit technisch mogelijk moet zijn.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:tja hier dus nog niet. Dat heeft alles te maken met de wensen van de nmbs. Men wil voorkomen dat er vanuit een tweede stuurpost bevelen kan geven. Daarom mag een tweede stuurpost niet in dienst blijven om geen enkele reden. Dit ter voorkoming van het feit dat je ten alle tijden de stroomafnemer moet kunnen neerlaten bij het verdwijnen van de hoogspanning. Komt er bij dat de meest recente loc die het eventueel had kunnen hebben de reeks 13 is. Al de rest is 25 jaar of ouder dus dat zegt ook genoeg.
Heb uw antwoord nog eens herlezen uit verbazing betreffende de inhoud ervan zuiver uit onbegrip!
De stuurpost die verlaten word blijft niet in dienst. Enkel de hoogspanningskringen+verbruikers blijven in dienst.
Ik heb het over de eigenlijke bediening die is uitgeschakeld.

En wat doen ze bij de €* treinen!Toch net hetzelfde!of nie soms...
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Problemen trein Noorderkempen

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: Het in "slaapstand"zetten laat toe dat de panto's opgelicht blijven,de koeling van transfo en electronische delen, de compressoren draaien en de voeding voor de climatisatie gergarandeerd blijft.
Dat is ook de procedure bij de SBB. Ik zie bij een kering de machinist vooraan meestal al na een minuut uitstappen. De pantograaf blijft gewoon omhoog, en de trein blijft ingeschakelt. Meestal stapt dan aan de andere kant direct een andere machinist in (men combineert het keren met een aflossing) en die zie ik toch altijd onmiddelijk beginnen met zijn stuurpost in dienst te nemen. Het volledig "afbreken" van een trein bij kering doet de SBB niet. Zou ook niet erg handig zijn, want de IC Romanshorn - Brig maakt twee keer kop onderweg...
Om dit mogelijk te maken moet je er natuurlijk voor zorgen dat het a) mag en b) technisch kan.
Plaats reactie