HST-tunnel wordt bedekt met langste strook zonnepanelen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HST-tunnel wordt bedekt met langste strook zonnepanelen

Bericht door Steven »

Te duur? Daarom dat er hier bij ons tegenwoordig zoveel van die zonnepanelen op de daken verschijnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HST-tunnel wordt bedekt met langste strook zonnepanelen

Bericht door Shrek »

Marianne schreef:Een mooi Initiatief. Wordt zo'n lelijk betonnen tunnel toch nog nuttig.
Neem aan dat de stroom die ze ermee op gaan wekken, dan ook voor die gemeenten bestemd is? Of zullen ze ook een gedeelte gebruiken om de trein op te laten rijden. Ik heb er eigenlijk geen idee van hoeveel rendement die zonnepanelen opleveren.

Hoe leg je zoiets eigenlijk aan, het moet toch ergens op het net aangesloten worden, denk ik.

Jammer dat zoiets voor particulieren nauwelijks weggelegd is (te duur).
Voor particulier gebruik kan het ook hoor, maar dat is vooral omdat je er in belgië heel grote subsidies voor krijgt.
De elektriciteit wordt met een omvormer op het middenspanningsnet (12000v) gezet en levert zo stroom aan de gemeenten in de buurt, als de zon schijnt.
Zoals ik hierboven al zei is er geen enkele elektrische koppeling met de spoorlijn, (net als de windmolens van infrabel langs L2).
De hoeveelheid stroom die nodig is en de belasting in pieken maken dat een hogesnelheidslijn alleen uit sterke hoogspanningsnetten (minstens 150000 volt) gevoed kunnen worden :)
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: HST-tunnel wordt bedekt met langste strook zonnepanelen

Bericht door Marianne »

Ah, toch maar in Belgie gaan wonen dan :mrgreen:

Hier in Nederland wordt het bij mijn weten voor particulier gebruik niet flink gesubsidieerd. Althans mijn vader zal het ook graag willen, maar de aanschaf van zonnepanelen is gewoon te duur (dat haal je er nooit uit). Het er al wel vaker over gehad, dus ik neem aan dat mijn vader weet waar hij over praat.

In ieder geval duidelijk dat er wel wat stroom nodig is om een HSL te laten rijden en hoe men de stroom bij de betreffende gemeenten krijgt. Zo verdient Infrabel er natuurlijk ook nog wat aan.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
SolarPowerSystems

Re: HST-tunnel wordt bedekt met langste strook zonnepanelen

Bericht door SolarPowerSystems »

De Solar Tunnel is een ontwerp van Solar Power Systems uit Schoten die aan de wieg ervan stond en ook de realisatie op zich gaat nemen.

Solar Power Systems uit de Korte Braamstraat in Schoten is de specialist van zonnepanelen voor particulieren en bedrijven.

http://www.sps.be
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door bobke »

16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel
19/07/10 13u58
Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel plaatst 16.000 zonnepanelen op het dak van de 3,4 kilometer lange spoorwegtunnel ter hoogte van Brasschaat en Schoten. De werken starten midden augustus, en de geproduceerde energie zal gebruikt kunnen worden vanaf eind december. De totale kost van het project bedraagt 14,5 miljoen euro.

Het project is een samenwerking tussen Infrabel, de bedrijven Solar Power Systems en Enfinity en de financieringsintercommunales Finea en Ika. Het project geniet de steun van de groenestroomcertificaten en premies van het Vlaams Gewest. De geproduceerde energie zal door Infrabel worden aangekocht.

Door de tunnel, gelegen in het natuurgebied Peerdsbos, rijdt onder meer de hogesnelheidslijn 4 die Amsterdam via Brussel met Parijs verbindt. Infrabel zal de geproduceerde zonne-energie benutten voor de voeding van zowel de klassieke treinstellen als de hogesnelheidstreinen op deze as. Daarnaast zal de energie ook gebruikt worden in de installaties van de Antwerpse Noord-Zuid-verbinding.
http://www.demorgen.be/dm/nl/5379/Ecoti ... nnel.dhtml

Van mij mogen ze op elk station en afdakkingen boven het perron dat naar het Zuiden gericht is, zonnepanelen leggen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door dentheo »

Er kan misschien iemand eens een eindwerk maken om uit te tellen hoeveel meter een tgv kan rijden met die zonnepanelen???
Lijkt mij zeer interessant
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Er kan misschien iemand eens een eindwerk maken om uit te tellen hoeveel meter een tgv kan rijden met die zonnepanelen???
Lijkt mij zeer interessant
Het werkt niet in meters hoor :wink:
Een zonnepaneel levert een bepaald vermogen dat afhankelijk is van de zonnesterkte (de hoogte boven de horizon ruwweg). Ook het weer en de bedekking met bladeren van de panelen tellen mee. De panelen liggen immers midden in een bos en gaan dus regelmatig geveegd moeten worden :wink:
Het vermogen van een trein is dan weer afhankelijk van zijn snelheid. Bij een laag vermogen kan de trein dus niet snel rijden, maar geraakt hij wel nog steeds van Antwerpen tot in Rotterdam. Het aantal meters wil dus absoluut niets zeggen over de zinnigheid van het project.
De vergelijking tussen de treinen en de panelen op zich is ook niet echt nuttig.
Een HST-spoor kan enkel stabiel gevoed worden vanuit het hoogspanningsnet (dit gebeurt vlak na de spanningssluis in noorderdokken). De zonnepanelen leveren elektriciteit aan het laagspanningsnet en zijn dus niet rechtstreeks verbonden met L4.

Verder vind ik dit nog steeds een dom project, ze zouden veel beter die 16000 paneeltjes op de verlichtingspalen langs de E19 plaatsen en er LED-verlichting mee voeden. Dan heb je het hele gedoe met convertoren niet nodig en verminder je het aantal kabels ipv er onnodig veel bij te leggen.
Treinen laten rijden op zonne-energie is geen efficiënte oplossing, maar dat hebben de heren politici nog niet door :roll:
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: 16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door Glodenox »

Shrek schreef:Treinen laten rijden op zonne-energie is geen efficiënte oplossing, maar dat hebben de heren politici nog niet door :roll:
En gelukkig voor hen, de gemiddelde inwoner van België ook niet.

Greetings,
Glodenox
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: 16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door Robin »

het is toch iets he om energie te krijgen. Het is geen slecht idee eigenlijk en zo word die tunnel nog nuttig gebruikt :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: 16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door bobke »

Glodenox schreef:
Shrek schreef:Treinen laten rijden op zonne-energie is geen efficiënte oplossing, maar dat hebben de heren politici nog niet door :roll:
En gelukkig voor hen, de gemiddelde inwoner van België ook niet.

Greetings,
Glodenox
Waarom is het geen efficiente oplossing? Het produceert toch energie, wat is er dan mis mee? Anders wordt het toch maar geleverd door een kerncentrale (die veel schadelijker is).
melle

Re: 16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door melle »

bobke schreef:
Glodenox schreef:
Shrek schreef:Treinen laten rijden op zonne-energie is geen efficiënte oplossing, maar dat hebben de heren politici nog niet door :roll:
En gelukkig voor hen, de gemiddelde inwoner van België ook niet.

Greetings,
Glodenox
Waarom is het geen efficiente oplossing? Het produceert toch energie, wat is er dan mis mee? Anders wordt het toch maar geleverd door een kerncentrale (die veel schadelijker is).
Welja, laten we maar alle kerncentrales afschaffen en leven op groene energie. Dat is dus gewoon een utopie. Groene energie staat helemaal nog niet zover om een heel land te voorzien van energie.

Verder kan ik me enkel aansluiten bij wat Shrek zegt over die verlichtingspalen aan de E19. Dàt zou pas iets nuttigs zijn. De vraag is zelfs of het wel zoveel opbrengt, die zonnepanelen. Als er altijd onderhoud moet gebeuren en blaadjes moeten worden geruimd, en tel daarbij nog eens het aantal jaren bij dat die dingen meegaan, zal er dan zoveel winst worden gemaakt?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door dentheo »

melle schreef: Verder kan ik me enkel aansluiten bij wat Shrek zegt over die verlichtingspalen aan de E19. Dàt zou pas iets nuttigs zijn.
Ach in Nederland zijn de snelwegen NIET verlicht, wel reflecterende wegsignalisatie....ook niet zoo gek.
Theo
Groeten vanop de Heide
13'erke

Re: 16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door 13'erke »

bobke schreef:
Glodenox schreef:
Shrek schreef:Treinen laten rijden op zonne-energie is geen efficiënte oplossing, maar dat hebben de heren politici nog niet door :roll:
En gelukkig voor hen, de gemiddelde inwoner van België ook niet.

Greetings,
Glodenox
Waarom is het geen efficiente oplossing? Het produceert toch energie, wat is er dan mis mee? Anders wordt het toch maar geleverd door een kerncentrale (die veel schadelijker is).
Het rendement van een zonnepaneel ligt nu nog steeds rond de 10 a 15%, reken daar nog eens de energie bij die nodig is om het paneel te produceren (smelten en zagen van silicium) en een terugverdientermijn van 15-20 jaar, dan heb ik over het algemeen nog altijd mijn twijfels bij zonnepanelen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door Shrek »

bobke schreef:Waarom is het geen efficiente oplossing? Het produceert toch energie, wat is er dan mis mee? Anders wordt het toch maar geleverd door een kerncentrale (die veel schadelijker is).
Het antwoord is heel simpel: een trein rijdt op wisselstroom onder een vaste hoge spanning. Dit is exact wat de generator van een kerncentrale of aardgascentrale levert. Een zonnepaneel levert gelijkstroom op een lage, variabele spanning. Om hiervan de mooie wisselspanning op 50hZ te maken die een trein nodig heeft heb je heel wat dure apparatuur nodig.
Daarom is het veel efficiënter die zonnepanelen te gebruiken voor zaken die op lage spanning en op gelijkstroom werken. Een verkeerslicht, verlichtingspaal, flitspaal of zelfs een seinpaal van infrabel heeft veel meer baat bij een zonnepaneel dan de bovenleiding van L4 :wink:
Een informatiebord behoort ook tot de mogelijkheden :)

Zonnepanelen kunnen zeker een deel van het elektriciteitsverbruik overnemen, maar de werkingsprincipes van de zonnecellen zijn nu eenmaal zo dat ze vooral op heel kleinschalige toepassingen grote voordelen hebben :wink:
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 16.000 zonnepanelen op dak Antwerpse spoorwegtunnel

Bericht door groentje »

Ach, dit is gewoon marketingpraat, net zoals de 'windtrein' langs de HSL2. Zonnepanelen hebben inderdaad maar een vrij beperkte efficiëntie, maar goed, die tunnel is toch gewoon een groot dak, als er zonnepanelen op elke boer zijn schuur mogen, dan ook op het tunneldak. Al zal dit inderdaad aan het algemene electriciteitsnet gegeven worden, in plaats van aan de bovenleiding gekoppeld te worden. En gelukkig maar.
Plaats reactie