Zoals ik enkele dagen eerder al had gepost ergens op dit forum: OV wordt nooit, absoluut nooit een volwaardig alternatief voor de privé-wagen in België. Door onze ROT en ROTslechte Ruimtelijke Ordening en immense verspreiding van woon- en werkgebieden (niet alle mensen in de banlieu werken in de centrumstad) zal het OV voor ruim 90% voor de bewoners nooit een volwaardig alternatief worden voor het privé-vervoer.q149 schreef:Sommige politieke stromingen beuken al jaren tegen het autoverkeer in, zonder een ernstig alternatief te geven. Mede daardoor heeft de NMBS zich de afgelopen jaren moeten vergaloperen aan meer reizigers, meer treinen, meer verbindingen enzovoort. Maar wie dagelijks op het spoor zit, kan alleen maar vaststellen dat men hier niet klaar voor is. Vandaag niet, volgend jaar niet en waarschijnlijk over tien jaar ook niet.
Zo goed als ieder Belgisch gezin bezit een auto, ruim de helft daarvan bezit er 2 of meer. Daar iets aan veranderen zal nooit lukken, tenzij je met draconische maatregelen gaat beginnen, maar dan kun je net zo goed de ganse democratie uitschakelen... En of je het nu leuk om te horen vindt of niet: auto's worden steeds milieuvriendelijker, en héél langzaam maar zeker komen er ook elektrische wagens.
Er zit een groot verschil in de nood aan OV-bediening van regio tot regio. In West-Vlaanderen dienen de centrumstadje met elkaar verbonden te worden, maar voor de rest kun je een groot deel van het netwerk gewoon afschaffen of reduceren tot scholierenlijnen met 1 rit 's morgens en 1 rit 's avonds.
Rond onze steden Gent, Antwerpen en Brussel is het verhaal uiteraard hélemaal anders. Dichtbevolkte gebieden, en provincie-overschrijdende banlieus. Park & Rides (P+R), en multimodaliteit zijn de toekomst. En overstapmodellen bus-(snel)tram/(pre)metro/(stads)spoorweg. Sommigen denken zo van "als de mensen van Ranst geen rechtstreekse bus 420 naar de Rooseveltplaats meer hebben pakken ze allemaal terug de auto". Onzin. Als de mensen sneller op hun werk of school worden gebracht dankzij het overstappen, wordt het net aantrekkelijker om het OV te nemen, desnoods met een extra overstap. Op voorwaarde dat er vlot, veilig en comfortabel overgestapt kan worden. Als.
Weg van het hokjesdenken. Auto, fiets en OV zijn een én-én-verhaal.