controle van tickets

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: controle van tickets

Bericht door Steven »

allicht het leedvermaak dat een aantal hangjongeren hun hangplaats kwijt zijn.
melle

Re: controle van tickets

Bericht door melle »

In Londen werkt het systeem heel goed moet ik zeggen, dus ik denk dat dit bij de MIVB ook moet werken!
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: controle van tickets

Bericht door apestaart »

In Rotterdam werkt dat systeem ook zeer goed.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: controle van tickets

Bericht door KB »

rds schreef:Alleen erger ik mij aan het feit dat het steeds de werkende mens is die betaalt. Ik ga al heel de dag werken om de werklozen te betalen, deze komen dan op de trein al luid GSM'end in een vreemde taal en dan denken ze nog niet te moeten betalen ook nog. Is er wel controle liegen ze over hun opstapstation, en betalen enkel 2.5 euro extra, als dat al wordt aangerekend.
Gooi maar weer lekker alles op een grote hoop.
L'union fait la force.
melle

Re: controle van tickets

Bericht door melle »

KB schreef:
rds schreef:Alleen erger ik mij aan het feit dat het steeds de werkende mens is die betaalt. Ik ga al heel de dag werken om de werklozen te betalen, deze komen dan op de trein al luid GSM'end in een vreemde taal en dan denken ze nog niet te moeten betalen ook nog. Is er wel controle liegen ze over hun opstapstation, en betalen enkel 2.5 euro extra, als dat al wordt aangerekend.
Gooi maar weer lekker alles op een grote hoop.
Hoewel dit niet voor iedereen opgaat, vind ik dat RDS wel een punt heeft..
In België ontkennen en minimaliseren ze liefst alle problemen, in plaats van ze grondig aan te pakken!
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: controle van tickets

Bericht door Hobbes »

Inderdaad, de enige politiek die in België goed werkt is de struisvogelpolitiek...
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: controle van tickets

Bericht door FireSea »

Neem een voorbeeld aan Rotterdam! Ik reis zo goed als dagelijks met metrolijn C en met name in de avonduren (wanneer doorgaans het meeste tuig erin zit), maar ook wel eens overdag, zijn er vaak controles. Dat is dan een klein legertje controleurs van de RET met aardig wat bevoegdheden (ze mogen arrestaties verrichten), die op een station de metro staan op te wachten en dan even een stukje meerijden. Soms zijn ze ook nog vergezeld door politie. Eerst controleren ze alle reizigers die de metro verlaten, vervolgens de mensen in de metro. De boete bij geen geldig vervoersbewijs is de in Nederland wettelijke boete van 35 euro plus de ritprijs. En met deze mensen hoef je echt niet in discussie te gaan, je doet het 100% goed of 100% fout. In het laatste geval: geen pardon. Effectief is het zeker. Bij ons zie je zwartrijders altijd gespannen uit het raam kijken bij het naderen van het volgende station, of er geen controleploeg staat. Je ziet precies wie zwartrijden en wie niet.

De poortjes doen het als systeem ook heel goed, alhoewel ze zwartrijders niet bepaald buiten houden. Ze glippen vaak achter je aan door het poortje en ook zijn ze makkelijk open te trappen (uitgezonderd enkele stations, waar een steviger type poortje staat). Bovendien zijn er op het sneltramtracé (lijn A Schenkel t/m Binnenhof en lijn B Schenkel t/m De Tochten) geen poortjes, maar zuiltjes om in- en uit te checken (behalve op station Alexander). Daar houd je niemand mee buiten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: controle van tickets

Bericht door Asterix »

FireSea schreef:De poortjes doen het als systeem ook heel goed, alhoewel ze zwartrijders niet bepaald buiten houden. Ze glippen vaak achter je aan door het poortje en ook zijn ze makkelijk open te trappen
Heb hetzelfde meegemaakt in Parijs. De zwartrijders liepen vlak achter me mee naar binnen. Al snel werd duidelijk dat het daar een cultuur is. Ben het na een paar dagen ook beginnen doen en niemand keek er van op.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: controle van tickets

Bericht door Hogersluys »

Steven schreef:
kika schreef:De rest van je analyse lijkt me helaas wel te kloppen of op z'n minst een hele grote kern van waarheid te bevatten. Wat eerlijke prijzen zijn, is natuurlijk voer voor (een andere) discussie.
Met eerlijke prijzen bedoel ik een systeem dat transparanter is dan het huidige, er is te veel en te ondoorzichtige tariefstructuur voor de reiziger.t).
Met het huidige systeem is niets mis. De enige die belang heeft een 'transparanter systeem' (lees: duurder systeem want speciale tarieven zijn altijd goedkoper dan het normale tarief) op te zetten is de NMBS zelf, niet de reiziger.

Neen, het enige irritante aan de huidige regelgeving is dat je vanop een onbemand station (waarvan er helaas meer en meer zijn) als klant zelf moeite moet doen om een geldig ticket te bemachtigen. Dat is een typische 'bureauregel' (regelgeving uitgevaardigd hoog vanop de ivoren toren zonder naar de praktische kant van de zaken te kijken) die niemand volgt en waarvan ik het volkomen onterecht zou vinden mocht iemand hiervoor 12 euro boete moeten betalen.
pietje

Re: controle van tickets

Bericht door pietje »

Hogersluys schreef: Neen, het enige irritante aan de huidige regelgeving is dat je vanop een onbemand station (waarvan er helaas meer en meer zijn) als klant zelf moeite moet doen om een geldig ticket te bemachtigen. Dat is een typische 'bureauregel' (regelgeving uitgevaardigd hoog vanop de ivoren toren zonder naar de praktische kant van de zaken te kijken) die niemand volgt en waarvan ik het volkomen onterecht zou vinden mocht iemand hiervoor 12 euro boete moeten betalen.
Maar ja, wat doe je vanuit die "ivoren toren" als de vakbonden het enige goede alternatief, nl. op elke stopplaats minstens 1 goed werkende en gebruiksvriendelijke automaat, onbespreekbaar noemt.
Op dit moment is iedereen die meetelt tevreden ttz. de directie én de vakbonden.
Dat dit voor de reizigers en voor de TBG een slecht systeem is, zal hen worst wezen.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: controle van tickets

Bericht door FireSea »

Waarom onterecht, die boete? Het énige dat je als instapper op een onbemand station aan 'moeite' moet doen is even zelf de TBG waarschuwen dat je nog geen vervoersbewijs hebt. Die TBG steekt op elk station z'n kop uit de trein, dus moeilijk te vinden is ie niet. Vervolgens schrijft de TBG keurig een kaartje voor je uit, waarbij je gewoon de normale ritprijs betaalt. Dus ik zie het probleem niet zo.

Bij ons in Nederland staat op ieder station, zelfs het kleinste, een kaartautomaat van NS. Zelfs op sommige plaatsen waar niet eens spoor ligt, staat er één, bijvoorbeeld op het eiland Texel bij de veerboot staat er één die kaartjes vanaf station Den Helder verkoopt. Deze automaten doen het 24 uur per dag. Daar staat echter wel tegenover dat het kopen van een kaartje in de trein, zoals dat in België nog gebeurt, niet meer mogelijk is. Als je daar instapt zonder kaartje en je zegt dat netjes tegen de conducteur, dan word je toch behandeld als een zwartrijder en betaal je 35 euro + de ritprijs.

Waar ik wel wat op tegen heb is de 50 cent toeslag die je in Nederland betaalt als je een kaartje aan het loket koopt. Dat vind ik niet netjes tegenover bejaarden die de automaat gewoon moeilijk vinden.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: controle van tickets

Bericht door apestaart »

En wat gebeurd er als die automaten niet werken wegens panne, want die dingen zijn niet onfeilbaar, krijgt men dan ook een boete?
Als dat zo is, hewel merci dat zou nogal schoon zijn; men kan kan zo die automaten expres saboteren om dan dan de mensen een boete te kunnen geven, want tegenwoordig deinst men voor niets terug om dan zulke smerige truken toe te passen. :evil: :evil:
Er gebeuren tegenwoordig genoeg deugnietterijen. :evil:
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: controle van tickets

Bericht door Hogersluys »

pietje schreef: Maar ja, wat doe je vanuit die "ivoren toren" als de vakbonden het enige goede alternatief, nl. op elke stopplaats minstens 1 goed werkende en gebruiksvriendelijke automaat, onbespreekbaar noemt.
Simpel. Stoppen met rigoureus loketten te sluiten of de openingstijden te verminderen.µ
FireSea schreef:Waarom onterecht, die boete? Het énige dat je als instapper op een onbemand station aan 'moeite' moet doen is even zelf de TBG waarschuwen dat je nog geen vervoersbewijs hebt. Die TBG steekt op elk station z'n kop uit de trein, dus moeilijk te vinden is ie niet. Vervolgens schrijft de TBG keurig een kaartje voor je uit, waarbij je gewoon de normale ritprijs betaalt. Dus ik zie het probleem niet zo.
Ik zou je dat op Antwerpen-Zuid wel eens willen zien doen tijdens de spits. Op de stoptreintjes en de dorpstationnetjes is wat je zegt waar, maar tegenwoordig zijn het niet louter de dorpstationnetjes die onbemand zijn.
pietje

Re: controle van tickets

Bericht door pietje »

Hogersluys schreef:
pietje schreef: Maar ja, wat doe je vanuit die "ivoren toren" als de vakbonden het enige goede alternatief, nl. op elke stopplaats minstens 1 goed werkende en gebruiksvriendelijke automaat, onbespreekbaar noemt.
Simpel. Stoppen met rigoureus loketten te sluiten of de openingstijden te verminderen.
Tja, met onbeperkte budgetten is alles mogelijk, maar hier hebben we het eerder al over gehad.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: controle van tickets

Bericht door groentje »

apestaart schreef:En wat gebeurd er als die automaten niet werken wegens panne, want die dingen zijn niet onfeilbaar, krijgt men dan ook een boete?
Als dat zo is, hewel merci dat zou nogal schoon zijn; men kan kan zo die automaten expres saboteren om dan dan de mensen een boete te kunnen geven, want tegenwoordig deinst men voor niets terug om dan zulke smerige truken toe te passen. :evil: :evil:
Er gebeuren tegenwoordig genoeg deugnietterijen. :evil:
Echte Nederlanders mogen me natuurlijk verbeteren, maar dit is hoe ik dacht dat het werkt.Je krijgt die boete, maar via de klantendienst kan je de opleg terugkrijgen, of bij een Uitstel van Betaling de opleg laten vallen. Maar je moet wel zelf het initiatief nemen, wat ik ook niet helemaal correct vind.
Plaats reactie