De NMBS en de voeten van de reiziger

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Adler »

Jeroen schreef:Van Heide naar de Reyerslaan is min of meer in rechte lijn (autosnelwegen) 70 km.

Kijk, dat men anders nog meer in de uithoeken van het land gaat wonen. Overstappen kosten nu eenmaal tijd en halen je gemiddelde snelheid naar beneden. Ik vind dat iets anders dan drie uur onderweg zijn omdat je trein een uur heeft stilgestaan op een rechtstreekse verbinding. De Vlaming wil per se onder zijn kerktoren blijven wonen (want we hebben toch allemaal zoveel schrik van den vreemde) maar hij gaat wel in Brussel gaan werken. Awel ja, kijk...
Jeroen, de reis van Heide naar de VRT duurt in normale omstandigheden 1u32 ( rechtstreekse IC van Heide naar Mechelen, trein van Mechelen naar Meiser en dan nog 13 min lopen).
De reden dat het in dit geval bijna 3 uur duurde (dus dubbel zo lang) staat uitvoerig uitgelegd in het artikel en ga ik hier niet nog eens herhalen.
Als de NMBS dus zou functioneren zoals het moet, hoeft niet iedereen naast zijn werk te gaan wonen.
90% van de verplaatsingen met de trein bestaan uit woon-werkverkeer.
Dus met uw voorstel kan de NMBS 90% van de treinen afschaffen en dus ook 90% van het personeel afdanken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Asterix »

Dat weet ik, Adler maar als je zo ver van je werk woont, KAN het nu eenmaal eens gebeuren dat je een dergelijke situatie tegenkomt zoals betrokkenen op de VRT-website beschrijft. In de plaats van daar dan zoveel tam-tam rond te maken, zou hij zich dan misschien beter eens bezinnen over zijn woon- en werkplaats.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door dekooiker »

Daar gaat den ijzerenweg ook zwaar de mist in.
Vroeger was er een post op 15 km van de deur en nu werk ik noodgedwongen 30 van huis.
Maar het blijft straf dat er een massa mensen hoe dan ook in Brussel werken.
Dat bedrijven verhuizen is waarschijnlijk een oorzaak al zal het merendeel goed weten waar ze aan begonnen zijn, namelijk werken op grote afstand van huis.
Als het vervoerbedrijf dan niet meewerkt slaat dat gauw tegen!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Dieselfreak »

de redactie schreef:De Belgische spoorwegen zijn gewapend tegen alle weersomstandigheden, behalve regen, mist, stormwind, droogte, hitte, vrieskou en vallende bladeren.
Met andere woorden: ze zijn tegen geen enkele weersomstandigheid bestand! :twisted:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Adler »

Jeroen schreef:Dat weet ik, Adler maar als je zo ver van je werk woont, KAN het nu eenmaal eens gebeuren dat je een dergelijke situatie tegenkomt zoals betrokkenen op de VRT-website beschrijft. In de plaats van daar dan zoveel tam-tam rond te maken, zou hij zich dan misschien beter eens bezinnen over zijn woon- en werkplaats.
Als je regelmatig de trein zou nemen naar of van een station op lijn 12, dan zou je weten dat het daar voortdurend misloopt.
Om de haverklap worden er treinen afgeschaft of wordt de trein Charleroi-Essen beperkt tot Antwerpen.
Dat is natuurlijk de gemakkelijkste oplossing.
De vertraging verdwijnt in het niets en in de statistieken komt er ook niets over vertragingen vermits de trein nooit zijn eindbestemming bereikt heeft.
Wie verder moet, moet dan maar zijn plan trekken.
Het gebeurt dus niet zo maar "eens" maar systematisch.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Steven »

Adler dat gebeurd nu vrijwel op alle lijnen zo, als je denkt dat L12 als alleenstaand geval op te vatten is ben je verkeerd in tegendeel. Ik denk dat je tegenwoordig de lijnen snel kan tellen waar het niet voorkomt. Niet dat dat het probleem goedpraat of oplost, verre van.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Adler »

Steven schreef:Adler dat gebeurd nu vrijwel op alle lijnen zo, als je denkt dat L12 als alleenstaand geval op te vatten is ben je verkeerd in tegendeel. Ik denk dat je tegenwoordig de lijnen snel kan tellen waar het niet voorkomt. Niet dat dat het probleem goedpraat of oplost, verre van.
Ik heb ook niet gezegd dat dit nergens anders gebeurt.
Ik heb enkel willen reageren op de opmerking van Jeroen dat als iemand regelmatig veel langer onderweg is met de trein dan normaal (tot dubbel zo lang), omdat de NMBS er weer eens een zootje van heeft gemaakt, die persoon daar niet moet beginnen over zeuren, maar zijn huis moet verkopen en dichter bij of in Brussel moet gaan wonen, zodat hij de NMBS niet meer nodig heeft.
Alle werkende familieleden moeten dan ook maar zorgen dat zij een job in Brussel vinden.
Als Bpost regelmatig brieven laat verloren gaan, moet je daar ook niet beginnen over zagen en dan maar geen brieven meer versturen.
En als de verbindingen bij Belgacom om de haverklap uitvallen, en dat is de enige telecomoperator in het land, moet je daar niet beginnen over zeuren maar zorgen dat je niet meer moet bellen en andere middelen zoekt om te communiceren.

De NMBS is een overheidsbedrijf dat jaarlijks miljarden euro ontvangt van de belastingbetaler. Dan mag je ook verwachten dat het goed functioneert wat niet het geval is. Dat zeer duur consultancy onderzoek van Arthur D. Little om de stiptheid te verbeteren en de 128 voorgestelde maatregelen hebben nog geen enkel resultaat opgeleverd, integendeel de stiptheid is er nog op achteruit gegaan.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door dentheo »

Adler schreef: Dat zeer duur consultancy onderzoek van Arthur D. Little om de stiptheid te verbeteren en de 128 voorgestelde maatregelen hebben nog geen enkel resultaat opgeleverd, integendeel de stiptheid is er nog op achteruit gegaan.
Zijn die maatregelen eigenlijk uitgevoerd ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Asterix »

Adler schreef:Ik heb enkel willen reageren op de opmerking van Jeroen dat als iemand regelmatig veel langer onderweg is met de trein dan normaal (tot dubbel zo lang), omdat de NMBS er weer eens een zootje van heeft gemaakt, die persoon daar niet moet beginnen over zeuren, maar zijn huis moet verkopen en dichter bij of in Brussel moet gaan wonen, zodat hij de NMBS niet meer nodig heeft.
Alle werkende familieleden moeten dan ook maar zorgen dat zij een job in Brussel vinden.
Als Bpost regelmatig brieven laat verloren gaan, moet je daar ook niet beginnen over zagen en dan maar geen brieven meer versturen.
En als de verbindingen bij Belgacom om de haverklap uitvallen, en dat is de enige telecomoperator in het land, moet je daar niet beginnen over zeuren maar zorgen dat je niet meer moet bellen en andere middelen zoekt om te communiceren.
Louis zijn blog had m.i. waardevoller geweest als hij met cijfers en gegevens een onderbouwd verhaal had uitgewerkt. Als iemand tegen mij komt zeggen dat hij bij Belgacom een abonnement heeft en eens een halve dag niet heeft kunnen bellen, dan zou ik inderdaad zeggen "Vervelend maar als je daar niet tegen kan, moet je geen beroep doen op die technologie." Mocht hij nu vertellen dat hij elke dag drie uur niet kan bellen, zou ik dat al een heel ander verhaal vinden. Maar dat ruimer kader miste ik in dit verhaal. Het is uiteindelijk de bluts met de buil nemen, zoals ze in Antwerpen zeggen: weg van je werk gaan wonen, verhoogt nu eenmaal het risico dat op de weg van/naar het verkeerd kan lopen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Adler »

Jeroen schreef: Louis zijn blog had m.i. waardevoller geweest als hij met cijfers en gegevens een onderbouwd verhaal had uitgewerkt. Als iemand tegen mij komt zeggen dat hij bij Belgacom een abonnement heeft en eens een halve dag niet heeft kunnen bellen, dan zou ik inderdaad zeggen "Vervelend maar als je daar niet tegen kan, moet je geen beroep doen op die technologie." Mocht hij nu vertellen dat hij elke dag drie uur niet kan bellen, zou ik dat al een heel ander verhaal vinden. Maar dat ruimer kader miste ik in dit verhaal. Het is uiteindelijk de bluts met de buil nemen, zoals ze in Antwerpen zeggen: weg van je werk gaan wonen, verhoogt nu eenmaal het risico dat op de weg van/naar het verkeerd kan lopen.
Als je zo nodig "een ruimer kader" wil, moet je maar eens de cijfers bekijken die Infrabel regelmatig publiceert.
Gisteren zijn trouwens de cijfers van oktober 2011 bekend gemaakt die qua stiptheid nog slechter is dan oktober 2010.
Het gaat dus steeds maar achteruit, ondanks de miljoenen euro die ze hebben uitgegeven aan dat onderzoek van Athur D. Little.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door dentheo »

Adler schreef: Het gaat dus steeds maar achteruit, ondanks de miljoenen euro die ze hebben uitgegeven aan dat onderzoek van Athur D. Little.
Een "onderzoek" naar eigen problemen door een "externe"vind ik altijd prachtig, zegt veel over het "inzicht" in het eigen bedrijf...

Maar hebben ze "iets" gedaan met die conclusies ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Adler schreef: Het gaat dus steeds maar achteruit, ondanks de miljoenen euro die ze hebben uitgegeven aan dat onderzoek van Athur D. Little.
Een "onderzoek" naar eigen problemen door een "externe"vind ik altijd prachtig, zegt veel over het "inzicht" in het eigen bedrijf...

Maar hebben ze "iets" gedaan met die conclusies ???
Wie zal het zeggen ?
Met veel blabla aankondigen dat je een lijst van 128 maatregelen hebt laten opstellen voor zeer veel geld, maar achteraf weer volledige stilte.
Van die "stiptheidsmanagers" die er gingen komen heb ik in elk geval nog niets gehoord.
Nu hebben ze weer een nieuwe lijst (76 aanbevelingen) met dat recent rapport van de DOS, die kunnen ze nu weer naast zich neerleggen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Asterix »

Adler schreef:Als je zo nodig "een ruimer kader" wil, moet je maar eens de cijfers bekijken die Infrabel regelmatig publiceert.
Gisteren zijn trouwens de cijfers van oktober 2011 bekend gemaakt die qua stiptheid nog slechter is dan oktober 2010.
Het gaat dus steeds maar achteruit, ondanks de miljoenen euro die ze hebben uitgegeven aan dat onderzoek van Athur D. Little.
Ok maar dat gaat dus al niet meer over die blog.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door Adler »

Jeroen schreef:
Adler schreef:Als je zo nodig "een ruimer kader" wil, moet je maar eens de cijfers bekijken die Infrabel regelmatig publiceert.
Gisteren zijn trouwens de cijfers van oktober 2011 bekend gemaakt die qua stiptheid nog slechter is dan oktober 2010.
Het gaat dus steeds maar achteruit, ondanks de miljoenen euro die ze hebben uitgegeven aan dat onderzoek van Athur D. Little.
Ok maar dat gaat dus al niet meer over die blog.
Het gaat erover dat je nog steeds schijnt te geloven dat de problemen die Louis Van Dievel beschrijft een eenmalige gebeurtenis zijn die zich uitzonderlijk heeft voorgedaan, wat helemaal niet het geval is, en al zeker niet op lijn 12 waar het meer regel is dan uitzondering.
Maar op een bepaald moment is er die druppel die de emmer doet overlopen.
En dan gaan zeggen, je moet maar niet in die uithoek van het land gaan wonen, als je in Brussel werkt, is gemakkelijk.
Die column van Louis Van Dievel op de Redactie-site is ook geen officieel verslag van Infrabel waar hij met hele tabellen met cijfers moet gaan afkomen om alles te bewijzen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

De NMBS en de voeten van de reiziger

Bericht door dekooiker »

Deze week (vier dagen) zijn er op twee dagen ernstige problemen geweest op lijn 12.
De ene dag lag aan een probleem op lijn 124 en gisteren stak iemand onder de L-trein.
Gevolg voor de eerste dag was dat er geen enkele IC naar Essen heeft gereden vanaf de avond, gisteren heeft men een poging gedaan om het leed te verzachten door de IC als stoptrein te laten rijden.
Onaanvaardbaar voor wie regelmatig de trein neemt.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie