Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Lekens M. »

Wat ik niet begrijp.
Veel mensen in de trein zagen het misgaan toen de deuren sloten, ze hebben toen met alle macht de rolstoel naar binnen getrokken.
Waarom heeft niemand aan de noodrem getrokken :?:
Dit zou ik als éérste doen als ik iemand tussen de deuren zie belanden en de trein zich in beweging zet :!:
Wat ik heb gelezen is dat de treinbegleider(ster) zonder te kijken of alles vrij was de deuren heeft gesloten en het vetreksein heeft gegeven.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Robin »

Adler schreef:
Robin schreef:als je de pers gelooft dan kan alles ;)
Ja juist, die journalist en de rolstoelgebruiker hebben het waarschijnlijk op een akkoordje gegooid en de rolstoel van 15.000 euro ergens onder een vrachtwagen gegooid en vervolgens het hele verhaal met de trein verzonnen om de NMBS een nieuwe rolstoel te laten betalen. Hoe durven ze toch ?

Als de pers niet dergelijke voorvallen zou melden, van wie moeten we het dan wel vernemen ?
Van de NMBS zelf zeker niet, want die woordvoerders hebben maar 1 taak: het barslechte imago van de NMBS toch een beetje trachten op te krikken door steeds goed-nieuws-shows te brengen en dus zeker niet dergelijke voorvallen.

En het enige officiële orgaan in dit land dat wel dergelijke voorvallen zou moeten rapporteren en onderzoeken, het Onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor, is een totale klucht.
Dat orgaan bestaat uit welgeteld 1 hoofdonderzoeker en 2 onderzoekers. Het laatste gerapporteerde onderzoek dateert van oktober 2008 (!) en betreft een ongeval met een werknemer.
Ze hebben waarschijnlijk nog een lijst van 1695 te onderzoeken ongevallen, inclusief de ramp in Buizingen. Daar zijn ze dus nog wel een 30 jaar mee zoet.

Maar de rolstoelgebruiker hoeft zich geen zorgen te maken, hij was bijna dood, zijn rolstoel is vernield, maar als de NMBS schade kan vaststellen zullen ze "bekijken" of die kan vergoed worden.
Er zal ergens wel iets van waar zijn maar de belgische pers zou nooit overdrijven he :roll: of enkele feiten verkeerd hebben :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Steven »

In een station met AVG kan wel degelijk zoiets gebeuren maar ik zie het enkel gebeuren als de trein echt lang genoeg is. De TBG moet de deuren controleren en dan pas de AVG draaien. De vragen die je u moet stellen zijn dus, in hoever heeft de TBG goed gekeken? Had de TBG voldoende vrij zicht (wat uur is het gebeurd). Het feit dat er niemand aan de noodrem trekt als zoiets gebeurd vind ik ook maar raar zowel van de begeleider als van de aanwezige onderchef. Verder is het totaal tegen de regels om een TBG (of wie dan ook) zijn dienst te laten uitdoen na het moment dat het brevet normaal was ingetrokken. Kortweg hier zijn dus meerdere fouten gemaakt door meerdere personen. Dergelijke zaken staan natuurlijk niet in het artikel en geven dan naar de buitenwereld een iets of wat vertekend beeld van de feiten.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Kristofke »

In een station waar dat kan gebeuren, uit de praktijk ken ik enkel maar Brussel-Centraal en Brussel-Schuman, is op het moment dat de langste samenstellingen rijden een onderstationchef perron die het vertrek mee regelt...
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door kika »

Kristofke schreef:In een station waar dat kan gebeuren, uit de praktijk ken ik enkel maar Brussel-Centraal en Brussel-Schuman, is op het moment dat de langste samenstellingen rijden een onderstationchef perron die het vertrek mee regelt...
Dan heb je het enkel over de bocht? Niet over vele reizigers die er nog ergens tussen TBG en rolstoelpassagier bevinden en het zicht belemmeren? Steven: als onderchef (of wat voor Jef dan ook, het gebeurd vaker dat de precieze functie niet correct wordt gemeld) en/of begeleider achter de elektrische rolstoel staan, is het toch logisch dat ze niet aan de noodrem konden trekken? Of staat er steeds 1 iemand boven en 1 iemand beneden? Sowieso is aan de noodrem trekken niet zo'n reflex bij de meeste reizigers, kijk bijvoorbeeld naar Eschede.

260689: Herentals zijn kloterij: bedoel je dat er regelmatig daar wat misloopt met het lokale personeel/RDV en/of het treinpersoneel? Ik heb geen probleem met uw woorden, maar dan graag ook iets meer onderbouwing, want ik ben nu een beetje het noorden kwijt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Steven »

Het heeft inderdaad weinig zin om van kloterij te spreken als je er niet duidelijk over bent. Er was een begeleider (van de rolstoelgebruiker) zover ik het artikel versta. Deze had na hem aan boord te hebben getrokken zo snel als mogelijk aan de noodrem kunnen trekken.
In de meeste gevallen is er in een groter station een onderstationchef en een stationsbediende om de mindervalidebrug te gebruiken, zeker als het gaat om het groot model (het klein model betreft een plank die men dubbel plooit om ze om te bergen).
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Kristofke »

kika schreef:
Kristofke schreef:In een station waar dat kan gebeuren, uit de praktijk ken ik enkel maar Brussel-Centraal en Brussel-Schuman, is op het moment dat de langste samenstellingen rijden een onderstationchef perron die het vertrek mee regelt...
Dan heb je het enkel over de bocht? Niet over vele reizigers die er nog ergens tussen TBG en rolstoelpassagier bevinden en het zicht belemmeren?
Dat kan idd ook als er een massa volk afstapt dat je dan geen goed zicht op de deuren kan krijgen. Als de rolstoelreservatie dan niet geregistreerd is in de Ibis dan weet de TBG van niets. Dat de TBG pas in Antwerpen-Centraal zijn brevet is kwijt geraakt wil dan toch zeggen dat de trein na het sluiten van die deuren is kunnen vertrekken, en dat pas later Herentals Antwerpen heeft verwittigd wat er gebeurd is... Wat voor materiaal was het? Zijn het deuren die na een blokkering nogmaals proberen te sluiten, of gewoon verder sluiten wanneer het object ertussenuit is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Steven »

alle deuren gaan automatisch terug open als er iets tussen zit, behalve bij klassiekjes en 4-ledige. Deze komen geen van beide frequent in Herentals als ik me niet vergis.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Kristofke »

De 4-ledige doet de stoptrein Herentals-Antwerpen soms, niet? Maar die lijkt mij redelijk rolstoel ontoegankelijk.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Asterix »

260689 schreef:Dat er vaker problemen zijn met rolstoelers. Er zitten er een paar bij die je afsnauwen en de huid vol schelden. Ook reizigersbeweging loopt daar soms in het honderd, verkeerde informatie, aansluitingen die verzekerd werden door RDV en dan in realiteit niet doorgaan.
Dat doet allemaal niet terzake in deze discussie. De vraag is wat er dan wél is gebeurd. Indien u daarop niet wenst te antwoorden, alle respect daarvoor maar het heeft dan ook geen zin om wat sloganeske taal en holle praat te verkopen.
HLE 2302 schreef:Dit artikel kan in aanmerking komen voor het artikel met het meeste bullshit van 2011. Een trein die vertrekt met laadbrug er nog op ?
Bewijst nog maar eens dat sommige perslui een zeer dikke duim hebben !
En wat is er dan wel gebeurd? Ze hebben, zoals Adler aanhaalde, de rolstoel onder een vrachtwagen geduwd of zo?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Het feit dat er niemand aan de noodrem trekt als zoiets gebeurd vind ik ook maar raar zowel van de begeleider als van de aanwezige onderchef.
Dat staat er niet. Het kan perfect dat de trein zich in gang had gezet en tot stilstand kwam nét omdat iemand aan de noodrem had getrokken. Dat wordt in het artikel niet nader toegelicht.
Steven schreef:Verder is het totaal tegen de regels om een TBG (of wie dan ook) zijn dienst te laten uitdoen na het moment dat het brevet normaal was ingetrokken.
Hoeveel TB's zijn er niet die bij een seinoverschrijding tot aan het volgende station mogen bollen en dan opeens moeten uitstappen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Steven schreef:Verder is het totaal tegen de regels om een TBG (of wie dan ook) zijn dienst te laten uitdoen na het moment dat het brevet normaal was ingetrokken.
Hoeveel TB's zijn er niet die bij een seinoverschrijding tot aan het volgende station mogen bollen en dan opeens moeten uitstappen?
Het volgende station is niet hetzelfde als uw dienst uitdoen (wat de TBG betreft) en de kans dat je als TB je dienst kan uitdoen nadat je door het rood bent gereden is vrij klein. Zoniet hadden we Pécrot al ettelijke keren zien herhalen als je op uw uitleg verder denkt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Het volgende station is niet hetzelfde als uw dienst uitdoen (wat de TBG betreft) en de kans dat je als TB je dienst kan uitdoen nadat je door het rood bent gereden is vrij klein. Zoniet hadden we Pécrot al ettelijke keren zien herhalen als je op uw uitleg verder denkt.
Als je mag doorrijden tot aan het volgende station, hadden we toch ook al een paar nieuwe Pécrots gezien, mocht dat een correct argument zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Steven »

als je door het rood bent gereden op niet reglementaire wijze dan sta je op slag te voet, inleveren brevet, begeleiding door een instructeur, aflos. Normaal moet er dan ook nog een alcoholtest volgen (in dat geval moet men op het seinhuis ook blazen).
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door K V B »

Wat ik niet begrijp is hoe die trein is kunnen vertrekken. Als er nog deuren open zijn dan kan die toch niet bewegen? Of vergis ik mij?
Ik heb zelf in Landegem meegemaakt hoe men daar een rolstoelgebruiker was vergeten. Ik heb toen gewoon (het was een klassiekje) de deur open gehouden, totdat de conducteur kwam, en die is dan de stationschef gaan halen om de rolstoelbrug te bedienen.
Ik bleef toen met een hoop vragen zitten, zoals:
Waarom kon de conducteur de brug niet bedienen, waarom moest daarvoor de stationschef gehaald worden?
Waarom loste de machinist de deuren niet nadat hij door de conducteur verwittigt was dat er nog iemand uit moest? Ik moest verdorie 10 minuten lang tegen de deur aan staan duwen...

Als ik dat vergelijk met wat ik in mijn "Wahlheimat" zie dan kan het toch veel beter...
Plaats reactie