175 jaar spoorwegen in België

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Hogersluys »

overweg13 schreef:
Tenderoni schreef: Het nationalistische karakter van dit kunstmatig land wat in de verf zetten met de Belgische Spoorwegen.
Alle landen zijn kunstmatig, jongen. Zelfs elke gemeente is kunstmatig.
Alle landen zijn kunstmatig, maar niet in dezelfde graad. In landen als Frankrijk bestaat een natiegevoel en dus een bestaansrecht voor het land 'Frankrijk'. In België is dat nagenoeg geheel afwezig (bij de meesten toch) waardoor de opmerkingen dat België een kunstmatige, mislukte natiestaat is m.i. niet geheel onterecht zijn.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door groentje »

Daarheen lijkt het te evolueren, maar toch noemen nog tal van mensen zich 'Belg', ikzelf incluis. Misschien heeft het ook wel te maken met mijn domicilie (Vlaamsnationalist zijn in Brussel is oerdom), maar ik ken er nog heel wat voor wie 'Vlaanderen even kunstmatig overkomt als België.
Fles

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Fles »

Lekker, als het van je woonplaats moet afhangen hoe je jezelf durft te noemen :|
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Steve »

Ik stel voor dat jullie deze discussie desgewenst voortzetten in de Babbelhoek, zodat we het hier opnieuw over "175 jaar spoorwegen in België" kunnen hebben. Bedankt! :)
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door groentje »

Sorry, MIVB-reiziger, ik liet me een beetje meeslepen in de discussie. Maar het is nog maar de vraag of deze discussie sowieso op een treinenforum moet plaatsvinden.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door vasonline »

stefanic schreef:
dcr schreef:Iemand al geweest naar die tentoonstelling in het speelgoedmuseum van Mechelen (Nekkerspoel) ?
-vele houten en plastieken kindertreintjes, lego en playmobiltreinen, barbie, Thomas de trein...
-een grote collectie blikken treinen startdozen waaronder een Adria-trein (ook een Belgische merk!)
-een grote collectie oude blikken Marklin I en andere fraaie en waardevolle oude blikken treinen van Bing etc.
-een antieke Marklin O-baan (werkend) en collectie Marklin-O
-een fraaie Z-collectie en Z-baantje (werkend)
-een ovaaltje met trein in 1/440 (kleinste echte werkende modeltreintje... Japans natuurlijk)
-een Fleischmann baan 'oude stijl'
-een Fleischmann O-collectie
-een complete Gils collectie
-een mooi ensemble Belgisch materiaal van CAM
-een TT-baantje (Sourbrodt)
-een grote Ardeense baan (werkend)


Ik kijk uit naar de reacties van onbevooroordeelde bezoekers!
Dag Stefanic,

Ik ben gaan kijken vorige week, en ik vond het de moete waard!
Alle vitrines waren piekfijn in orde. 'k zag inderdaad B-kaarjes liggen op sommige vitrines ;-)

Foto's heb ik niet, want je mag niet fotograferen.

De opsomming die je gegeven hebt is ongeveer wat je mag verwachten.
Ik zou zeggen dat het zowel voor jong als oud leuk is :-)

Groetjes,

S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door ijzeren rijn 82 »

21-11-10 is er een rit met de 5404 geplant van St-Niklaas naar hamont
wat ik mij afvraag waar gaan ze dan omlopen ? hamont is enkel spoor en heeft geen omloopmogelijkheden . op het fabrieksterein in Budel (NL) mischien of word er niet verder gereden tot Neerpelt . of is een losse loc rit ? Wie weet meer ?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door trainfreak »

ijzeren rijn 82 schreef:21-11-10 is er een rit met de 5404 geplant van St-Niklaas naar hamont
wat ik mij afvraag waar gaan ze dan omlopen ? hamont is enkel spoor en heeft geen omloopmogelijkheden . op het fabrieksterein in Budel (NL) mischien of word er niet verder gereden tot Neerpelt . of is een losse loc rit ? Wie weet meer ?
Waar heb je dat juist gelezen?
Men kan altijd met 2 locs oprijden (eentje vooraan en achteraan)

Volgende week zaterdag is er trouwens een rit van Visé naar Montzen.
Trammist

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Trammist »

Ik heb deze voormiddag de tentoonstellingen Met De Trein (Lamot) en Trein Trein Trein (Speelgoedmuseum) bezocht. NMBS-Holding, Stad Mechelen en Speelgoedmuseum, bedankt voor deze mooie tentoonstellingen !
luigi
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 feb 2010, 03:53
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door luigi »

trainfreak schreef:
Volgende week zaterdag is er trouwens een rit van Visé naar Montzen.
Oh? Is die dan verplaatst? Volgens de brochure zou die op zondag 12 september rijden en niet op zaterdag!

Mochten er mensen zijn die info hebben omtrent vertrek- en aankomstuur, dan lees ik het graag.
Ook info over mooie plaatsen om te fotograferen en te filmen zijn zeer welkom want ik ken de streek niet. Liefst iets met helling en/of tunnel.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Steven »

Die rit is nog steeds op zondag 12 september hoor.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door trainfreak »

Steven schreef:Die rit is nog steeds op zondag 12 september hoor.
Ja, klopt. Ik had het even mis voor ofzo.
De uren van de stoomtrein staan op de site waar je info moet vragen (http://www.fetedurail.be/)
Ik heb een plaatsje gereserveerd in die van 11u50 :)
eagleheart
Berichten: 305
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door eagleheart »

Wat ik vreemd vind is dat op bijna elke site vermeld staat dat de speciale rit naar de kerstmarkt in Spa voorzien is op 22 december terwijl in de metro vandaag stond dat het op 19 december is, wat mij logischer lijkt vermits de kerstmarkt maar van 17-19 december is:-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Steven »

eagleheart schreef:Wat ik vreemd vind is dat op bijna elke site vermeld staat dat de speciale rit naar de kerstmarkt in Spa voorzien is op 22 december terwijl in de metro vandaag stond dat het op 19 december is, wat mij logischer lijkt vermits de kerstmarkt maar van 17-19 december is:-)
de metro is juist op gebied van datum :-)
etoile du nord
Berichten: 553
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door etoile du nord »

eagleheart schreef:Wat ik vreemd vind is dat op bijna elke site vermeld staat dat de speciale rit naar de kerstmarkt in Spa voorzien is op 22 december terwijl in de metro vandaag stond dat het op 19 december is, wat mij logischer lijkt vermits de kerstmarkt maar van 17-19 december is:-)
Heu , ik heb iets gemist ! Over welke speciale rit gaat dit , en op welke sites kan je er iets over vinden ?
Afbeelding
Plaats reactie