Zoveelste staking...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Zoveelste staking...

Bericht door odul »

Jeroen schreef:
overweg13 schreef:
COCOKEN007 schreef:Het woord Solidariteit dat hoor je niet meer en samenhorigheid ,
Ja, dat is wel duidelijk na de complete mislukking die "Het glazen Huis" opnieuw geweest is. Zou het misschien kunnen dat de doorsnee burger het begrip solidariteit anders invult dan de vakbonden, waar het woord solidariteit bij mij een collectieve hebzucht oproept?
Ik denk dat het Glazen Huis weinig met solidariteit te maken heeft maar eerder met de drang om deel te nemen aan een bejubeld "evenement", om deel te zijn geweest van een grootse mediatieke actie. Logisch ook, hoe kan je je identificeren (de noodzakelijke voorwaarde voor solidariteit) met "kinderen die diarree hebben"? Welke kinderen? Waar? Welke landen? Welke concrete gevallen? Dat is toch allemaal veel te abstract (waarmee ik niet zeg dat het probleem niet bestaat). Solidariteit is, weg van de camera's, je medeburger na een zoveelste overstroming helpen het rioolslib uit zijn woning te scheppen. Ik wil wel eens zien hoeveel man er dan gaan komen opdagen :)

:applause::applause:

Dit is zoals men soms zegt er bonk op!! :D
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Zoveelste staking...

Bericht door odul »

Het langer werken op zich is volgens mij niet zo het "probleem".
Wel de "omstandigheden" waarin men moet werken.
We weten allemaal dat een jongere veel sneller recupereert, alerter is, enz... of kortom tot meer instaat is.
Terwijl bij een oudere persoon dat (veel) minder is.

En dat wil men maar niet inzien.
De overheid verwacht dat een 60 jarige hetzelfde kan presteren als een 20 jarige.

Ik vind dat men beter het 4/5 werken of halftijds, als maatregel kan afdwingen, ipv brutweg het langer werken.
Laatst gewijzigd door odul op 24 dec 2011, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Zoveelste staking...

Bericht door markske »

Je kan er natuurlijk een leeftijd op plakken om op pensioen te gaan, het enige nadeel is wel dat de ene persoon op is op 55 en de andere pas op 75.
Verder gaat het hier natuurlijk niet enkel over de pensioenleeftijd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Shrek »

odul schreef:En dat wil men maar niet inzien.
De overheid verwacht dat een 60 jarige hetzelfde kan presteren als een 20 jarige.

Ik vind dat men beter het 4/5 werken of halftijds, als maatregel kan afdwingen, ipv brutweg het langer werken.
Daar ben ik volledig mee akkoord, je kan niet iedereen tot zijn 65e 9u per dag met een trein laten rijden. Maar laten er nu net bij de nmbs talloze andere jobs zijn waar men de terreinkennis en de ervaring van een voormalig bestuurder goed kan gebruiken.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Zoveelste staking...

Bericht door groentje »

Shrek schreef:
odul schreef:En dat wil men maar niet inzien.
De overheid verwacht dat een 60 jarige hetzelfde kan presteren als een 20 jarige.

Ik vind dat men beter het 4/5 werken of halftijds, als maatregel kan afdwingen, ipv brutweg het langer werken.
Daar ben ik volledig mee akkoord, je kan niet iedereen tot zijn 65e 9u per dag met een trein laten rijden. Maar laten er nu net bij de nmbs talloze andere jobs zijn waar men de terreinkennis en de ervaring van een voormalig bestuurder goed kan gebruiken.
De bedrijven moeten inderdaad er mee voor zorgen dat mensen zich nuttig kunnen maken op een andere manier, niet iedereen is inderdaad geschikt om met een trein te blijven rijden tot zijn 65e.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Asterix »

Er zijn ook mensen op jongere leeftijd die niet geschikt zijn om met een trein te rijden. Zij krijgen dan aangepast werk. Aangepast werk, geen pensioen. Waarom pleit men er dan voor om dat vervroegd pensioen te behouden? "Leeftijdsgebonden aanwervingen" (bijvoorbeeld: ouder dan 35 = niet meer mogen meedoen aan bepaalde ingangsproeven) worden sinds enkele jaren (terecht) verguisd. Het gaat om wat mensen kunnen, niet om het aantal jaren op de teller. Anderzijds gaat men er blijkbaar wél van uit dat iedereen op een bepaalde leeftijd (de dag van zijn 55e verjaardag) opeens niet meer kan voldoen? Beetje ongeloofwaardig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

Ter info voor dat vroeger pensioen zou er normaal bij het loon van de (NMBS)treinbestuurder een extra afhouding zijn. Men betaald er dus vooraf al voor.
Men moet trouwens 30 jaar rollende dienst hebben om op 55 men pensioen te kunnen, er zijn er echter vele die ruim 30 zijn als ze starten als treinbestuurder (en dus nooit op 55 dat pensioen mogen nemen).
Dit effe los van het feit of het nu goed of slecht is om op 55 te stoppen.
nighttrain
Berichten: 2566
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Zoveelste staking...

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef:
odul schreef:En dat wil men maar niet inzien.
De overheid verwacht dat een 60 jarige hetzelfde kan presteren als een 20 jarige.

Ik vind dat men beter het 4/5 werken of halftijds, als maatregel kan afdwingen, ipv brutweg het langer werken.
Daar ben ik volledig mee akkoord, je kan niet iedereen tot zijn 65e 9u per dag met een trein laten rijden. Maar laten er nu net bij de nmbs talloze andere jobs zijn waar men de terreinkennis en de ervaring van een voormalig bestuurder goed kan gebruiken.
Laat nu dit juist het probleem zijn bij de NMBS voor de treinbestuurders.Als hoogste "rang" of barema bij de "arbeiders" kan een treinbestuurder geen andere job krijgen met dezelfde wedde.en "kaartjesknipper" die "moe" is kan als "bediende" gemakkelijker een uitwijkspoor nemen bij de administratie met gelijk of iets hoger barema.BV opsteller enz
maar dit is nooit grondig uigewerkt voor de bestuurders doordat de vakbonden dit "voordeel " altijd gebruikt heeft als "mettre la carotte sous le nez" voor die beroepskategorie.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Zoveelste staking...

Bericht door 2012 »

even een dienstmededeling tussendoor ...

kan de anonieme schrijver eens een email adres doorgeven zodat ik eens kan antwoorden en een deftige conversatie voeren ?
nighttrain
Berichten: 2566
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Zoveelste staking...

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Ter info voor dat vroeger pensioen zou er normaal bij het loon van de (NMBS)treinbestuurder een extra afhouding zijn. Men betaald er dus vooraf al voor.
Men moet trouwens 30 jaar rollende dienst hebben om op 55 men pensioen te kunnen, er zijn er echter vele die ruim 30 zijn als ze starten als treinbestuurder (en dus nooit op 55 dat pensioen mogen nemen).
Dit effe los van het feit of het nu goed of slecht is om op 55 te stoppen.
Gelieve dat eens uit te leggen van die "extra afhouding" nooit iets van gezien op mijn oude weddefiches....
Iedere treinbestuurder mag op 55 jaar op pensioen,maar je gaat niet het volledige rustpensioen genieten gelinkt aan 30 jaar caarière/barema..
COCOKEN007

Re: Zoveelste staking...

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi iedereen,

ikzelf doe ook onregelmatige uren en ben geen treinbestuurder.
Ik werk van maandag tot vrijdag en zaterdag en zondag ben ik thuis.
Ik ben 40 jaar en werk ongeveer 12uur per dag.
Ik vind de uren die een treinbestuurder doet nog slechter als iemand in de ploegen.
Soms begin ik ook zoals hen om 3u snachts en zo heel de week.
Het is wakker worden in midden van de nacht en dan maar geconcentreerd blijven tot 15 u en later .
Ik kan je verzekeren dat je tegen vrijdag doodmoe bent.
En zoals al geschreven wat met trambestuurders , camionbestuurders en vergeet ook de zware beroepen in de petrochemie, bouw en andere moeten die mensen ook blijven werken tot je 65 , je zal een totalos zijn. :(
Ik zelf zal ook tot 65 jaar moeten werken maar toch wil ik niet bij de pakken blijven zitten en zal onze Metaal afdeling of Metallos bij de vakbond blijven aanmoedigen om deze keer niet door de knieën te zakken dan kennen ze mij nog niet.
Als ze toegeven dan stap ik eruit en zie wat zelf verdere acties er kunnen ondernomen worden .
Maar hoe? Dat weet ik niet. Maar toch blijf ik er mij tegen verzetten tegen die afzetters in de Wetsstraat. :D
En wat gezegd wordt over het glazen huis ben ik helemaal mee eens, het blijft brood en spelen waar iedereen denkt dat hij een belangrijke speler is zonder zich af te vragen wat en hoe. :?:
Voor de rest wens ik iedereen een zalig kerstfeest en een gelukkig 2012 en dat we nog jaren mogen blijven op dit forum.
gtz
Cocoken
pietje

Re: Zoveelste staking...

Bericht door pietje »

Steven schreef:Ter info voor dat vroeger pensioen zou er normaal bij het loon van de (NMBS)treinbestuurder een extra afhouding zijn. Men betaald er dus vooraf al voor.
Men moet trouwens 30 jaar rollende dienst hebben om op 55 men pensioen te kunnen, er zijn er echter vele die ruim 30 zijn als ze starten als treinbestuurder (en dus nooit op 55 dat pensioen mogen nemen).
Dit effe los van het feit of het nu goed of slecht is om op 55 te stoppen.
Steven, ik heb geen idee van de bedragen, maar voor overheidspersoneel kan men zoiets altijd verzinnen: meer loon geven en dan hogere afhoudingen om een extra voordeel te verantwoorden.
Dat is dus uiteindelijk de overheid die zichzelf meer geld betaalt: vestzak-broekzak dus.
Daarmee overtuig je alleen de mensen die bevoordeeld worden door zo'n regeling en de mensen die er niet over nadenken
COCOKEN007

Re: Zoveelste staking...

Bericht door COCOKEN007 »

gaan we nu jaloers worden op het staatspersoneel.
Het is toch in de prive dat je meer verdient dan aan de staat of is dat zo niet meer.
Het verschil tegen vroeger is dat je met het prive pensioen niet meer toekomt en met dat van de staat wel.
Dus iedereen jaloers nu op de mensen van de staat.
Wie een goed pensioen wil zal naar de staat moeten gaan werken en stellen met een kleiner loon enz.
Er zijn buiten TB nog beroepen met voordelen zoals iedereen die statuut heeft van Europese medewerker .
Die hebben geen vlag van land waaronder ze werken en verdienen pakken geld voor amper 6u werken per dag.De rest is sport en recreatie.
De mensen die voor de Verenigde Naties werken hebben een min loon van 5000 € per maand zuiver , das wat anders.
De mensen zoals Jaack Rogge en heel zijn delegatie van Olympisch comitee wat verdienen die en wat voor pensioen hmmm.
Kijk maar goed en je zal zien dat die veel geld verdienen ook vele voordelen hebben maar zij zullen nooit op pensioen gaan want hun job dat ze beoefenen kan je doen tot in je kist en je verdient veel geld met lui zweet en op de kosten van de mensen.
nighttrain
Berichten: 2566
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Zoveelste staking...

Bericht door nighttrain »

COCOKEN007 schreef:gaan we nu jaloers worden op het staatspersoneel.
Het is toch in de prive dat je meer verdient dan aan de staat of is dat zo niet meer.
Het verschil tegen vroeger is dat je met het prive pensioen niet meer toekomt en met dat van de staat wel.
Dus iedereen jaloers nu op de mensen van de staat.
Wie een goed pensioen wil zal naar de staat moeten gaan werken en stellen met een kleiner loon enz.
Er zijn buiten TB nog beroepen met voordelen zoals iedereen die statuut heeft van Europese medewerker .
Die hebben geen vlag van land waaronder ze werken en verdienen pakken geld voor amper 6u werken per dag.De rest is sport en recreatie.
De mensen die voor de Verenigde Naties werken hebben een min loon van 5000 € per maand zuiver , das wat anders.
De mensen zoals Jaack Rogge en heel zijn delegatie van Olympisch comitee wat verdienen die en wat voor pensioen hmmm.
Kijk maar goed en je zal zien dat die veel geld verdienen ook vele voordelen hebben maar zij zullen nooit op pensioen gaan want hun job dat ze beoefenen kan je doen tot in je kist en je verdient veel geld met lui zweet en op de kosten van de mensen.
Ik denk dat er hier en daar wat schort met uw redeneringen. U maak een allegaartje van waarheden, halve waarheden en verzinsels,dus dat is weinig nuttig in ee debat.
Voorbeeldje? Wel Jacques Rogge heeft helemaal geen wedde. Als de rest van uw beweringen ook natte vingerwerk zijn ,informeer u eerst alvorens onzin te vertellen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:
Steven schreef:Ter info voor dat vroeger pensioen zou er normaal bij het loon van de (NMBS)treinbestuurder een extra afhouding zijn. Men betaald er dus vooraf al voor.
Men moet trouwens 30 jaar rollende dienst hebben om op 55 men pensioen te kunnen, er zijn er echter vele die ruim 30 zijn als ze starten als treinbestuurder (en dus nooit op 55 dat pensioen mogen nemen).
Dit effe los van het feit of het nu goed of slecht is om op 55 te stoppen.
Gelieve dat eens uit te leggen van die "extra afhouding" nooit iets van gezien op mijn oude weddefiches....
Iedere treinbestuurder mag op 55 jaar op pensioen,maar je gaat niet het volledige rustpensioen genieten gelinkt aan 30 jaar caarière/barema..
Er staat op het loonbriefje een afhouding pensioenen afzonderlijk van alle gewone afhoudingen

Bijdrage RSZ
bijdrage kas der solidariteit
bijdrage kas der pensioenen
bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid
bedrijfsvoorheffing

dit zijn de posten die worden afgehouden, dat van die pensioenen heb ik vernomen via een collega (puntje drie dus).
Plaats reactie