Pagina 14 van 37

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 13 okt 2009, 19:45
door groentje
Er moet inderdaad voldoende gestopt worden, maar het moet in verhouding blijven. Er is volgens mij zeker ook een publiek voor een snelle verbinding Antwerpen-Hasselt, of zelfs Antwerpen-Diest of Lier-Hasselt zonder stop kopmaken in Aarschot.

Overigens, stefanic, de studententrein op vrijdagavond van Leuven naar Neerpelt rijdt nu aan 1 stuk door tot Lier zonder stoppen. Aarschot biedt geen meerwaarde, er zijn voldoende andere verbindingen die je naar Aarschot brengen, maar zou Heist-op-den-Berg misschien een optie kunnen zijn? Een rechtstreekse verbinding Leuven-Heist-ODB is misschien wel interessant voor een aantal reizigers. Er was precies nog wel plaats op die trein dat dit niet tot overbevolking moet leiden...

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 13 okt 2009, 20:26
door giuseppe
Al dat spartacus geld zou makkelijk uitgegeven kunnen worden aan een IC Antwerpen-Hasselt-(Maastricht), waarbij voor die waanzinnige bedragen makkelijk Beverst-Maastricht nog van draad voorzien kan worden (Er hoeft nog maar iets van 7km spoor heraangelegd te worden nu Lanaken - Maastricht al is opgeknapt).

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 13 okt 2009, 20:37
door pietje
giuseppe schreef:Al dat spartacus geld zou makkelijk uitgegeven kunnen worden aan een IC Antwerpen-Hasselt-(Maastricht), waarbij voor die waanzinnige bedragen makkelijk Beverst-Maastricht nog van draad voorzien kan worden (Er hoeft nog maar iets van 7km spoor heraangelegd te worden nu Lanaken - Maastricht al is opgeknapt).
Wat bedoel je daar nu mee?
Spartacus is regionaal verkeer, heeft niets met een verbinding Hasselt-Anwerpen te maken.
Die "waanzinnige bedragen" dienen ook voor een verbeterde verbinding naar Noord-Limburg, naar Genk-As en naar Maastricht plus nog een aantal andere verbindingen.

Als het Spartacus plan is uitgevoerd, zou het voor de NMBS nog rendabeler zijn om verbindingen vanuit Limburg in te leggen.

Of gaat het over het feit dat het geld naar De Lijn gaat ipv de NMBS?

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 13 okt 2009, 21:44
door ronny
groentje schreef:Er moet inderdaad voldoende gestopt worden, maar het moet in verhouding blijven. Er is volgens mij zeker ook een publiek voor een snelle verbinding Antwerpen-Hasselt, of zelfs Antwerpen-Diest of Lier-Hasselt zonder stop kopmaken in Aarschot.
Er was vroeger een snelle P-trein van Antwerpen-Berchem naar Diest en Hasselt en deze is afgeschaft bij gebrek aan belangstelling.
Het is nu eenmaal een statistisch gegeven, lijn 16 = reizigers voor hoofdzakelijk Antwerpen en ook Brussel, lijn 35 = reizigers voor Brussel.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 13 okt 2009, 23:20
door rvdborgt
groentje schreef:Overigens, stefanic, de studententrein op vrijdagavond van Leuven naar Neerpelt rijdt nu aan 1 stuk door tot Lier zonder stoppen. Aarschot biedt geen meerwaarde, er zijn voldoende andere verbindingen die je naar Aarschot brengen, maar zou Heist-op-den-Berg misschien een optie kunnen zijn?
Rijdt die niet meer via Mechelen-Nekkerspoel dan?

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 14 okt 2009, 00:41
door groentje
Tja, tegen dat de mensen die treinen een beetje beginnen te kennen, worden ze terug afgeschaft. En de files zijn nog nét dat tikkeltje minder dramatisch op de snelwegen door de Kempen naar Antwerpen, dan op de E40 naar Brussel, natuurlijk. Maar of dat zo blijft?

Ik heb vorige vrijdag de studentenpendel 8222 genomen naar Mol, en die schoot doorheen Aarschot en Heist-op-den-Berg naar Lier. En reedt dus niet via Mechelen. In Artweb is hij trouwens ook langs Aarschot voorzien.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 14 okt 2009, 11:00
door pietje
groentje schreef:Tja, tegen dat de mensen die treinen een beetje beginnen te kennen, worden ze terug afgeschaft. En de files zijn nog nét dat tikkeltje minder dramatisch op de snelwegen door de Kempen naar Antwerpen, dan op de E40 naar Brussel, natuurlijk. Maar of dat zo blijft?

Ik heb vorige vrijdag de studentenpendel 8222 genomen naar Mol, en die schoot doorheen Aarschot en Heist-op-den-Berg naar Lier. En reedt dus niet via Mechelen. In Artweb is hij trouwens ook langs Aarschot voorzien.
Als je de lengte van de files op de E313 vergelijkt met 10 jaar geleden, dan weet je het wel.
Een eventuele snelle trein van Hasselt naar Antwerpen zal zeker succes kennen.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 14 okt 2009, 22:03
door LML
pietje schreef:Als je de lengte van de files op de E313 vergelijkt met 10 jaar geleden, dan weet je het wel.
Een eventuele snelle trein van Hasselt naar Antwerpen zal zeker succes kennen.
Ik ben een hevige voorstander van een IC ANtwerpen-Hasselt met stops in A'pen-Centraal, A'pen-Berchem, Lier, Diest en Hasselt, zonder stop/kering in Aarschot. Die trein gaat volgens mij succes hebben...

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 15 okt 2009, 08:19
door peejee2
LML schreef:
pietje schreef:Als je de lengte van de files op de E313 vergelijkt met 10 jaar geleden, dan weet je het wel.
Een eventuele snelle trein van Hasselt naar Antwerpen zal zeker succes kennen.
Ik ben een hevige voorstander van een IC ANtwerpen-Hasselt met stops in A'pen-Centraal, A'pen-Berchem, Lier, Diest en Hasselt, zonder stop/kering in Aarschot. Die trein gaat volgens mij succes hebben...
En wat wil je doen met de huidige IR verbinding via Aarschot? Momenteel is dit voor Aarschot de enige snelle verbinding met Antwerpen. Behouden? Dit wil zeggen extra treinen, TB, TBG. Waar ga je die halen?
Er is vanuit Aarschot toch wel redelijk wat volk dat dagelijks naar Antwerpen spoort. Je gaat die toch niet in de kou laten staan?
Ik zie dat je in je verbinding ook Heist-op-den-Berg weg gelaten hebt. Ook niet belangrijk?

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 15 okt 2009, 10:54
door LML
peejee2 schreef:En wat wil je doen met de huidige IR verbinding via Aarschot? Momenteel is dit voor Aarschot de enige snelle verbinding met Antwerpen. Behouden? Dit wil zeggen extra treinen, TB, TBG. Waar ga je die halen?
Er is vanuit Aarschot toch wel redelijk wat volk dat dagelijks naar Antwerpen spoort. Je gaat die toch niet in de kou laten staan?
Ik zie dat je in je verbinding ook Heist-op-den-Berg weg gelaten hebt. Ook niet belangrijk?
1) Geef een IC, IC-stops; een IR, IR-stops; een L, L-stops. En zeker niet die hele zever dat bvb. IC-treinen op een traject overal stoppen en L-treinen op een traject stations/stopplaatsen overslaan...
M'n visie is nog steeds: IC-treinen laten stoppen in 'steden' (city's). IR-treinen laten stoppen in 'steden' en 'gemeentes'. L-treinen overal laten stoppen. En P-treinen tijdens de spits 'versterken' dan op hun manier de IC-, IR- en L-treinen.
2) De IR die jij bedoelt ken ik ook wel. I.p.v. de IR Antwerpen-Hasselt kan een IC Antwerpen-Hasselt rijden (lees mijn suggestie hierboven).
De IR Antwerpen-Hasselt kan/zou een IR Antwerpen-Aarschot-Hasselt/Leuven kunnen worden. Dus met (ont)koppeling in Aarschot en met dezelfde stops tussen Antwerpen-Aarschot, Aarschot-Hasselt en Aarschot-Leuven.

En nogmaals: ik schrijf met 'kan' en 'zou'. Ik zit hier zeker geen eisen te stellen. Het zijn gewoon suggesties...

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 15 okt 2009, 11:37
door Adler
LML schreef: 1) Geef een IC, IC-stops; een IR, IR-stops; een L, L-stops. En zeker niet die hele zever dat bvb. IC-treinen op een traject overal stoppen en L-treinen op een traject stations/stopplaatsen overslaan...
M'n visie is nog steeds: IC-treinen laten stoppen in 'steden' (city's). IR-treinen laten stoppen in 'steden' en 'gemeentes'. L-treinen overal laten stoppen. En P-treinen tijdens de spits 'versterken' dan op hun manier de IC-, IR- en L-treinen.
Het onderscheid tussen IC en IR-treinen is eigenlijk nooit erg duidelijk geweest en is de laatste jaren nog meer vervaagd.
Het concept was in de tijd eigenlijk overgenomen van de DB (met logo's en al), waar wel een heel duidelijk onderscheid was, ook in comfort en snelheid.
Nu is zelfs Heide een IC-station geworden en op bepaalde momenten van de dag zelfs heel kleine stations als Zichem.
Ik vraag me af of die benamingen nog wel zin hebben op bepaalde lijnen.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 15 okt 2009, 11:48
door dcr
Vroeger reed de trein Blankenberge-Hasselt-Tongeren zelfs als stoptrein tussen Leuven en Hasselt, dus met elk uur stop in Zichem.

Ik vind dat ze zulke treinen de benaming IC/P of IC/L moeten geven naargelang de toepassing.

Zo heb je al treinen tussen Antwerpen en Brussel die CR/L krijgen als toenaam.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 15 okt 2009, 12:20
door Steven
Maar CR en L zijn gelijkwaardig aan elkaar. CR is eigenlijk gewoon de L in een nieuw jasje. Elke CR trein is een stoptrein.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 15 okt 2009, 14:22
door Kalimero
LML schreef:1) Geef een IC, IC-stops; een IR, IR-stops; een L, L-stops. En zeker niet die hele zever dat bvb. IC-treinen op een traject overal stoppen en L-treinen op een traject stations/stopplaatsen overslaan...
Wezemaal bij Leuven is een typish voorbeeld van een verdoken IC station. Bovenop het al ruime aanbod slagen ze erin om verschillende IC's een extra stop te laten maken, tijdens de spits (IC 1528, 1529, 1514, 1516) en ook nog eens laat op de avond (IC 1521 met stop om 23h18).
Ik vind dit redelijk overbodig, want dezelfde trajecten zijn ook mogelijk via een overstap in Leuven. En die allerlaatste stilstand: de voorlaatste is om 22h34, dat lijkt mij voldoende laat. Er zijn er die het met véél minder moeten stellen.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 15 okt 2009, 15:00
door peejee2
Eigenlijk zou er ook wel eens een rechtstreekse verbinding tussen Aarschot en Brussel mogen komen tijdens het WE.
Is nu onbestaande. Oorzaak : de rechtstreekse treinen komende van Hasselt via Aarschot worden dan via Landen gestuurd.