Zoveelste staking...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nighttrain
Berichten: 2566
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Zoveelste staking...

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
nighttrain schreef:
Steven schreef:Ter info voor dat vroeger pensioen zou er normaal bij het loon van de (NMBS)treinbestuurder een extra afhouding zijn. Men betaald er dus vooraf al voor.
Men moet trouwens 30 jaar rollende dienst hebben om op 55 men pensioen te kunnen, er zijn er echter vele die ruim 30 zijn als ze starten als treinbestuurder (en dus nooit op 55 dat pensioen mogen nemen).
Dit effe los van het feit of het nu goed of slecht is om op 55 te stoppen.
Gelieve dat eens uit te leggen van die "extra afhouding" nooit iets van gezien op mijn oude weddefiches....
Iedere treinbestuurder mag op 55 jaar op pensioen,maar je gaat niet het volledige rustpensioen genieten gelinkt aan 30 jaar caarière/barema..
Er staat op het loonbriefje een afhouding pensioenen afzonderlijk van alle gewone afhoudingen

Bijdrage RSZ
bijdrage kas der solidariteit
bijdrage kas der pensioenen
bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid
bedrijfsvoorheffing

dit zijn de posten die worden afgehouden, dat van die pensioenen heb ik vernomen via een collega (puntje drie dus).
Steven dat is voor iedereen zo.
In de privé bv betaalt een wernemer 13.7% als sociale bijdrage(pensioen ,ziete,invaliditeit,werkeloosheid) en max 8.8 voor extra legaal pensioen
zijn werkgever betaalt 24.87%
Voor treinbestuurders en andere gelijkgeschakelde beroepen,er is geen extra bijdrage om op 55 jaar te kunnen gaan.
Ik dacht mij te herrineren dat de percentages voor alle NMBS werknemers iets hoger was dan die 13.7%,zonder de dekking in geal van werkeloosheid.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Asterix »

Allez, ze hebben toch al een GESTE gedaan :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

nighttrain schreef: Steven dat is voor iedereen zo.
In de privé bv betaalt een wernemer 13.7% als sociale bijdrage(pensioen ,ziete,invaliditeit,werkeloosheid) en max 8.8 voor extra legaal pensioen
zijn werkgever betaalt 24.87%
Voor treinbestuurders en andere gelijkgeschakelde beroepen,er is geen extra bijdrage om op 55 jaar te kunnen gaan.
Ik dacht mij te herrineren dat de percentages voor alle NMBS werknemers iets hoger was dan die 13.7%,zonder de dekking in geal van werkeloosheid.
Ik had mij gebaseerd op wat andere mij vertelden, ik ben niet gaan nazien of hun uitleg klopte of niet, maar zitten de pensioenen gewoonlijk niet in de RSZ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

na wat zoeken op de site van de RSZ stel ik vast dat ze het volgende beheren
De bijdragen ten gunste van openbare instellingen die deel uitmaken van het Globaal Beheer, worden verzameld in een gemeenschappelijke pot.
Het Globaal Beheer bestaat uit:

het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering of RIZIV
de Rijksdienst voor pensioenen of RVP
de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers of RKW
de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening of RVA
het Fonds voor arbeidsongevallen of FAO
het Fonds voor beroepsziekten of FBZ
Pool voor de zeelieden
Hulp- en voorzorgskas voor de zeelieden of HVKZ

in de RSZ bijdrage zit er dus ook pensioen, daarnaast is er dus nog is een extra afhouding pensioen.

wie meer uitleg weet mag mij altijd bijspringen.
Cipallieter

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Cipallieter »

De RVP staat in voor de pensioenen van de privé-sector
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Robin »

bij mijn weten is onze pensioenkas van de NMBS zelf :?:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Cipallieter

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Cipallieter »

Robin schreef:bij mijn weten is onze pensioenkas van de NMBS zelf :?:
Ik ben weliswaar geen personeelslid van de NMBS maar ik dacht ook dat dit door de NMBS zelf werd beheerd.
De organisatie die normaliter instaat voor de pensioenen van de overheidssector is PDOS.
Cipallieter

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Cipallieter »

Op de website van PDOS staat het volgende:
'de NMBS: werknemers van de NMBS ontvangen een pensioen van de Pensioenkas van de NMBS'
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

De pensioenkas is enkel nog in beheer door de nmbs maar is indertijd door Verhofstad overgedragen naar de staat en dus niet meer in eigendom van de nmbs zelf. Naar alle waarschijnlijkheid zal de ziekenkas van de spoorweg een gelijkaardige weg opgaan in de toekomst (= loskoppelen van de spoorweg).
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Robin »

in beheer, maar wie wat krijgt zal wel geregeld zijn door de kas van de nmbs. tenslotte hebben wij een beter pensioen dan iemand van de prive maar betalen er elke maand wel ook voor :idea:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Cipallieter

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Cipallieter »

Robin schreef:in beheer, maar wie wat krijgt zal wel geregeld zijn door de kas van de nmbs. tenslotte hebben wij een beter pensioen dan iemand van de prive maar betalen er elke maand wel ook voor :idea:
Medewerkers uit de privé-sector betalen ook pensioenbijdragen hoor. Die zitten verrekend in de 13,07 % werknemersbijdrage en 24,79 % werkgeversbijdrage.

zie http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... nemers.htm

Zoals je kan lezen bedraagt de werknemersbijdrage voor het pensioen 7,5 % en dit zou volgens mij identiek moeten zijn in de overheidssector.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

ik dacht dat wij iets meer afdragen maar spreek me niet uit voor de rest van de overheidssector. Iemand een idee waar je deze cijfers juist kan vinden?
Cipallieter

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Cipallieter »

Een mogelijke bron van informatie voor een deel van de openbare sector is de RSZPPO (Rijksdienst voor sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten).

De bijdragepercentages kan je vinden op http://www.rszppo.fgov.be/nl/werkgevers ... dragen.htm

In hoeverre de situatie van de NMBS hiervan afwijkt weet ik niet.

Je kan eventueel je laatste loonstrookje nemen en het bedrag van je pensioenbijdrage delen door het bruto loonbedrag en vervolgens vermenigvuldigen met 100. Het resultaat zou het percentage van je pensioenbijdrage moeten zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

Dat maakt het net lastig. Ons maandloon bestaat uit delen van deze maand, vorige maand (productiviteitspremies) en de maand daarvoor (nacht, zaterdag en zondaguren. Natuurlijk gebruikt men premies hier niet voor hoor ik u al vertellen. Maar dat is niet 100% juist, in ons loon maken ze een integratie van premies door een deel van het premiebedrag te integreren en dan op zijn beurt van het totaal van premies af te houden om zodoende ze voor een deel te laten meetellen voor hen pensioen. Simpel gezegd ik ken de juiste formule voor het geheel niet.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Adler »

Steven schreef:Dat maakt het net lastig. Ons maandloon bestaat uit delen van deze maand, vorige maand (productiviteitspremies) en de maand daarvoor (nacht, zaterdag en zondaguren. Natuurlijk gebruikt men premies hier niet voor hoor ik u al vertellen. Maar dat is niet 100% juist, in ons loon maken ze een integratie van premies door een deel van het premiebedrag te integreren en dan op zijn beurt van het totaal van premies af te houden om zodoende ze voor een deel te laten meetellen voor hen pensioen. Simpel gezegd ik ken de juiste formule voor het geheel niet.
Ik heb nooit begrepen waarom er honderden mensen werken bij de HR-afdeling van de Holding.
Nu begrijp ik dat eindelijk.
De berekening van uw loon is nog ingewikkelder dan de hele financieringswet.
Plaats reactie