IC/IR 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Diesel is nooit een probleem geweest in de NZV-BXL.

BDJ
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

hallo,

ik zag vandaag iemand in de trein in een soort "regionale dienstregeling" (regio Antwerpen) bladeren. Het was een boekje op A5 formaat. Iemand meer info hierover?

gr, Steve
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

dit kan je vinden inde meest grote stations in de boekhoudertjes waar ook de boekjes van B dagtrip enzo liggen, of in het infoloket
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

260689 schreef:dit kan je vinden inde meest grote stations in de boekhoudertjes waar ook de boekjes van B dagtrip enzo liggen, of in het infoloket
Ik dacht dat die boekjes al een tijd niet meer gedrukt werden omwille van besparingen, of worden ze nu toch opnieuw gedrukt ?
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

Adler schreef:
260689 schreef:dit kan je vinden inde meest grote stations in de boekhoudertjes waar ook de boekjes van B dagtrip enzo liggen, of in het infoloket
Ik dacht dat die boekjes al een tijd niet meer gedrukt werden omwille van besparingen, of worden ze nu toch opnieuw gedrukt ?
jaja ze, zo heb ik eentje van Oostende (ligt in het info loket) gent st pieters (ligt denk ik in het travel center)
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Bericht door ronny »

dentheo schreef:
ronny schreef:
Steven schreef:alle treinen richting essen (stoptreintjes), P treinen, treinen richting mol neerpelt, treinen richting luik blijven op +1 komen dacht ik, dus nog druk genoeg.
P 7281 en P 7282 uit Aarschot komen op -2 tenzij dit nog zou veranderen
Lijkt mij nogal dom om -2 te gebruiken als kopstation.. of rijden die door naar Antwerpen Noorderdokken bundel ??
Die gaat naar Antwerpen Noorderdokken, maar 's avonds komt deze er niet door.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

die bundel op antwerpen noorderdokken noemen wij binnen de spoorweg bundel luchtbal
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Tekort aan treinbestuurders nekt treinaanbod
'Met meer treinbestuurders was ons treinaanbod voor volgend jaar uitgebreider geweest.'

Dat zegt Marc Descheemaecker, de gedelegeerd bestuurder van de NMBS. De spoorwegmaatschappij heeft gisteren haar vervoersplan voor het komende jaar voorgesteld. Vanaf 9december wordt de dienstregeling van de NMBS aangepast. Het aanbod breidt uit met 1,2 miljoen trein-kilometer, 1,5 procent meer dan in de huidige situatie. 'Hadden we voldoende treinbestuurders gehad, dan zou het aanbod met ongeveer 3,5 procent gestegen zijn', zegt Descheemaecker. Dat extra aanbod had al bereikt kunnen worden met 150 extra treinbestuurders. De NMBS Groep is volop bezig met de aanwerving van nieuwe mensen, waaronder treinbestuurders. Maar het duurt doorgaans ongeveer twee jaar vooraleer een nieuwe treinbestuurder kan ingezet worden.

Het nieuwe aanbod staat in het teken van de nieuwe spoorweginfrastructuur die voortaan gebruikt kan worden. Het meest in het oog springt het verruimde aanbod in en rond Antwerpen, nu het niveau -1 in het gloednieuwe Antwerpen-Centraal operationeel is. De Antwerpse spoorwegkathedraal telt voortaan 14 sporen, verdeeld over drie niveaus. Vanaf 9december spoort elk half uur een trein van Antwerpen naar Brussel. Ook het aanbod tussen Antwerpen en Gent wordt uitgebreid.

Bovendien stopt de Beneluxtrein niet langer in Antwerpen-Berchem, maar in Antwerpen-Centraal. Ook de Thalys heeft vanaf 9december Antwerpen-Centraal als stopplaats en niet langer het station in Berchem.

Maar het zal alleszins nog tot in 2009 duren vooraleer Thalys over de gloednieuwe hogesnelheidslijn vanuit Antwerpen naar Nederland spoort. Hetzelfde geldt voor de Albatros -een nieuwe snelle trein waarmee de NMBS samen met de Nederlandse spoorwegen Brussel met Amsterdam wil verbinden. De treinen zijn nog altijd niet uitgerust met het nieuwe Europese veiligheidssysteem.

De eerste trein die over het nieuwe spoor zal rijden, is de trein vanuit Antwerpen naar de nieuwe stopplaats Noorderkempen. Dat zou ergens midden volgend jaar moeten zijn.

Een extra spoor aan de stopplaats in Tielen laat toe de capaciteit op de spoorlijn Turnhout-Herentals te verhogen. Bovendien komt er een extra rechtstreekse trein tussen Antwerpen en Turnhout. Het aanbod vanuit Turnhout naar Brussel verschuift met een half uur, tot grote ongerustheid van heel wat Kempenaars. Maar Descheemaecker belooft dat op dat traject een dubbeldekstrein met maximale capaciteit zal ingezet worden, zodat er voldoende plaats zal zijn voor alle reizigers.

De NMBS heeft nog altijd de ambitie om tegen 2012 opnieuw een kwart meer reizigers te vervoeren. Tegenover vorig jaar vervoerde de NMBS totnogtoe een goede drie procent extra reizigers. Om de groei op te vangen koopt de spoorwegmaatschappij massaal dubbeldeksrijtuigen. Onlangs werd opnieuw een bestelling voor 50 stuks geplaatst. Het totaal aan dubbeldeksrijtuigen komt daardoor op 420 stuks.

Heel wat treinreizigers zullen vanaf 9december wel iets langer onderweg zijn als gevolg van een rist infrastructuurwerken aan het spoor. Die houden meestal verband met de uitbouw van het Gewestelijk Expressnet, waardoor verschillende lijnen rond Brussel op vier sporen worden gebracht. Op termijn leveren die werken wel extra capaciteit, maar eerst leiden ze tot tragere treinen. Dominique Leclercq van het Route Management schat dat ruim tien procent van de treinen met een hogere rijtijd te kampen zal krijgen. Meestal gaat het om een verlenging met een paar minuten.

De NMBS is ervan overtuigd dat de nieuwe dienstregeling tot stiptere treinen zal leiden en belooft de regeling onmiddellijk te evalueren zodat eventuele aanpassingen al in januari kunnen doorgevoerd worden. De veranderingen in de dienstregeling worden gecommuniceerd via onder meer brochures, affiches en de website. Van 3 tot 11december komen er ook infostands in 58 stations.

Bron: De Standaard
Geert9100

Bericht door Geert9100 »

dentheo schreef:
Geert9100 schreef:Ik spoor elke dag van Sint-Niklaas naar Kapellen en terug. Voor mij zal het in ieder geval een serieuze verbetering zijn van 10 december. ik zal in het slechtste geval ongeveer 40 minuten onderweg zijn ipv 60. ?
Was onze stoptrein voor u geen ideale verbinding, die reed toch na enkele minuten in centraal door naar St.Niklaas....
Ja, maar niet het tijdstip in Kapellen op uur.00. Stop om 16.00 u met werken, moest dus een uur wachten.....
Geert9100

Bericht door Geert9100 »

Bart schreef:
Adler schreef:
De treinen naar Oostende & Lille Flandres worden ontvangen op de -1 in FN vanaf 9 december.
En Antwerpen-Gent van xx.48 ???
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Rob schreef: En wat met de leerlingen van de steinerschool in Wijgmaal die grofweg 50% van de in Leuven opstappende reizigers van de L-trein van 08.37 uur uitmaken ?
P-trein van 8.40 gaat in Wijgmaal stoppen.
enrico

Bericht door enrico »

treinbruno schreef:weet je al met welk materieel dat zal gereden worden?

(ik woon in lokeren dus dat intereseert mij wel)
dat zal wrs M6 zijn met mss stuurstand rijtuigen want bestuurders van Gent kregen een opleiding voor de M6 stuurstand
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

enrico schreef:
treinbruno schreef:weet je al met welk materieel dat zal gereden worden?

(ik woon in lokeren dus dat intereseert mij wel)
dat zal wrs M6 zijn met mss stuurstand rijtuigen want bestuurders van Gent kregen een opleiding voor de M6 stuurstand
Vanaf 9 december krijgt depot FGSP tijdens de week ook een aantal ritten op de IC G.
Rob

Bericht door Rob »

FLV-FGSP schreef:
Rob schreef: En wat met de leerlingen van de steinerschool in Wijgmaal die grofweg 50% van de in Leuven opstappende reizigers van de L-trein van 08.37 uur uitmaken ?
P-trein van 8.40 gaat in Wijgmaal stoppen.
Bedankt voor de info. Mijn hoop op alsnog een soortement P-trein Leuven-(Wijgmaal)-Mechelen rond 08.35 uur is nu wel helemaal de grond ingeboord. Dat wordt dus kiezen tussen een overvolle sneltrein van 08.05 uur (zo vroeg!) of een boemel (ook zo vroeg!) die er onmiddellijk na vertrekt. Tenzij alle in de routeplanner vermelde aansluitingen in Brussel-Noord effectief gegarandeerd worden, want met amper 5 minuten overstaptijd ben ik niet erg gerust. En 't is sowieso een pak langer onderweg. Waarom moet per se ook alles op Brussel rijden...
super1500

P7282 & P7283

Bericht door super1500 »

De P-treinen P7282 & P7283 (Aarschot - Antwerpen Berchem) vandaag in Aarschot vertrekkend om 6u54 resp 7u54 zullen vanaf de nieuwe dienstregeling in Aarschot vertrekken om 6u44 resp 7u44. Deze treinen zullen in Heist op spoor 3 toekomen (6u58 resp 7u58), en zullen in Heist pas om 7u05 resp 8u05 vertrekken, dus na de IR trein (spoor 2, 7u01 resp 8u01).
P7282 gaat tot Antwerpen Centraal; P7283 blijft beperkt tot Berchem


Gevolg: spoor 3 (in Heist) is tijdens de ochtendspits niet meer beschikbaar om goederentreinen te laten uitwijken...
Plaats reactie