Dat is niet helemaal waar: bijvoorbeeld een kaartje Essen - Roosendaal grens kun je in Nederland niet uit de automaat halen, alleen in tegenovergestelde richting of gecombineerd met een reis Roosendaal grens - Essen. Toen ik een keer zo'n kaartje bij een internationaal loket op Utrecht Centraal probeerde te kopen, kreeg ik het advies om dat in België te doen, aangezien er in Nederland een toeslag (van 3,50) bovenop zou komen. Daarna probeerde ik het nog een keer bij het internationaal loket in Maastricht en ook daar zou er een toeslag bovenop komen. Dit is trouwens wel 1 à 2 jaar geleden, maar de bewuste kaartjes kun je in elk geval nog steeds niet uit de automaat halen. Beetje vreemde zaak...deadlock schreef:€0,50 voor binnenlandse reizen en 3,50 voor buitenlandse. Reizen die niet uit het loket gehaald kunnen worden hebben geen toeslag op het ticket maar omdat de NS dan alles bij de DB koopt betaal je wel een kleine toeslag die bij de ticketprijs in zit geloof ik.thomaslj schreef:Om terug een beetje 'on topic' te komen: hoewel ik zeker niet pro ben zou 50 tot 70 eurocent toeslag voor binnenlandse reizen nog meevallen, in Nederland is het 2 euro, juist?
Assistentietoeslag internationale tickets
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Je zou misschien eerder de vraag kunnen stellen of dat wel echte treinliefhebbers zijn?Hogersluys schreef:Iedere toeslag is in mijn ogen pure discriminatie, zelfs als was het 1 cent.thomaslj schreef:Om terug een beetje 'on topic' te komen: hoewel ik zeker niet pro ben zou 50 tot 70 eurocent toeslag voor binnenlandse reizen nog meevallen, in Nederland is het 2 euro, juist?
Dat is mijn ultieme nachtmerrie. Maar ik vrees ook dat het er zit aan te komen. Als je ziet dat zelfs op dit forum van treinliefhebbers de meerderheid die kille, onpersoonlijke automaten verkiezen.odul schreef: Men gaat systematisch het personeelsbestand afbouwen.
Je mag niet vergeten dat er een massa mensen op pensioen binnen de 10 jaar.
Gevolg is, loketten zullen verminderen en stations gaat men sluiten.
Dat leken van treinreizigers hun tickets via internet kopen of via de automaat ja, maar treinliefhebbers die
weten toch waarom de NMBS die internetverkoop en dergelijke promoot.
Als die loketten en stations gesloten worden zullen er zich inderdaad terug heel wat nachtmerries voordoen aan
die stations.
De grote bazen van de NMBS liggen daar echter niet wakker van.
Hoeveel loketten zijn er sinds begin jaren 90 al gesloten geweest? iemand een idee?
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Oh? Ik hoefde voor Hamburg-Bad Bentheim Gr. die toeslag niet te betalen. Maar kan je niet Essen-Roosendaal met 'Nederlandse traject gratis' kiezen?Commendatore schreef:Dat is niet helemaal waar: bijvoorbeeld een kaartje Essen - Roosendaal grens kun je in Nederland niet uit de automaat halen, alleen in tegenovergestelde richting of gecombineerd met een reis Roosendaal grens - Essen. Toen ik een keer zo'n kaartje bij een internationaal loket op Utrecht Centraal probeerde te kopen, kreeg ik het advies om dat in België te doen, aangezien er in Nederland een toeslag (van 3,50) bovenop zou komen. Daarna probeerde ik het nog een keer bij het internationaal loket in Maastricht en ook daar zou er een toeslag bovenop komen. Dit is trouwens wel 1 à 2 jaar geleden, maar de bewuste kaartjes kun je in elk geval nog steeds niet uit de automaat halen. Beetje vreemde zaak...
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Het menselijke loket verkies ik in ieder geval boven de kille (hoewel soms behoorlijk humeurige) automaat. Echter, in mijn 'thuisstation' Brussel-Zuid zijn er steevast zo schandalig weinig loketten geopend dat je wel naar een automaat moet grijpen. In de rij staan om twee automaten te proberen (want een ervan is gegarandeerd stuk) kost me nog altijd minder tijd dan aan te schuiven aan een van de rijen die ergens in de hoofdgang beginnen en waarvan het einde niet geheel duidelijk is.Hogersluys schreef: Dat is mijn ultieme nachtmerrie. Maar ik vrees ook dat het er zit aan te komen. Als je ziet dat zelfs op dit forum van treinliefhebbers de meerderheid die kille, onpersoonlijke automaten verkiezen.
Voor internationale reizen is het dan weer erg prettig om zelf een reisweg te kunnen uitstippelen met bijvoorbeeld 'via-stations'. Terwijl je dat doet, kan je dan even goed meteen een ticket bestellen, in plaats van nog eens naar een internationaal loket te trekken. Het meeste probeer ik dan ook via bahn.de te regelen. Voor een interrail en ritten naar Nederland en Frankrijk liep ik wel steeds naar het loket, maar dat mag nu dus niet meer van de NMBS. Ik heb hun boodschap welbegrepen hoor: "Laat ons met rust en koop uw biljetten in Nederland of Frankrijk, want aan u, hatelijke reiziger, willen we geen tijd meer verspillen en zeker geen geld meer verdienen. Verlies moeten we maken, en liefst zoveel mogelijk, zodat we helemaal kunnen stoppen met treintjes over de grens te laten rijden. Waarom neemt u trouwens niet gewoon het vliegtuig zoals iedereen? Rot op, man!"
Na mijn initiële kwaadheid om die lokettoeslag, denk ik er veeleer aan om inderdaad mijn plan te trekken en de NMBS te laten voor wat het is. Desnoods regel ik het wel met de treinreiswinkel in Leiden. Daar betaal ik dan ook dossierkosten, maar dat is dan ook een reisagent en geen spoorwegmaatschappij, dus betaal ik dat met graagte. Vooral omdat de service daar ook die naam waard is en ik er dan zélf voor kies om 'geassisteerd' te worden.
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
De NS-automaten verkopen geen tickets vanuit het buitenland. In principe moet je bij NS aan het loket voor alle internationale tickets een toeslag betalen. Lang niet alle lokettisten zijn het daarmee eens en er zijn er blijkbaar nog steeds die de toeslag (soms?) niet vragen.deadlock schreef:Oh? Ik hoefde voor Hamburg-Bad Bentheim Gr. die toeslag niet te betalen. Maar kan je niet Essen-Roosendaal met 'Nederlandse traject gratis' kiezen?Commendatore schreef:Dat is niet helemaal waar: bijvoorbeeld een kaartje Essen - Roosendaal grens kun je in Nederland niet uit de automaat halen, alleen in tegenovergestelde richting of gecombineerd met een reis Roosendaal grens - Essen. Toen ik een keer zo'n kaartje bij een internationaal loket op Utrecht Centraal probeerde te kopen, kreeg ik het advies om dat in België te doen, aangezien er in Nederland een toeslag (van 3,50) bovenop zou komen. Daarna probeerde ik het nog een keer bij het internationaal loket in Maastricht en ook daar zou er een toeslag bovenop komen. Dit is trouwens wel 1 à 2 jaar geleden, maar de bewuste kaartjes kun je in elk geval nog steeds niet uit de automaat halen. Beetje vreemde zaak...
Groetjes,
Rian
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Zouden we over toeslag voor reizen binnen België beter geen apart onderwerp beginnen?
Gisteren hadden ze in het VRT Journaal van 19 u. het zelfs over een toeslag van 1 euro. Ze lieten ook kort beelden zien van die automaten, wat ik zag vond ik niet gebruiksvriendelijk.
De reden waarom ik soms tickets (moet) kopen via internet is de slechte toegankelijkheid van sommige stations. Een redelijk groot station als Dendermonde kon ik zelfs niet binnen tot aan de loketten. Als dat verbetert zal ik er in de toekomst rekening mee houden om minder vlug tickets via internet te kopen en naar het loket te gaan.
Gisteren hadden ze in het VRT Journaal van 19 u. het zelfs over een toeslag van 1 euro. Ze lieten ook kort beelden zien van die automaten, wat ik zag vond ik niet gebruiksvriendelijk.
De reden waarom ik soms tickets (moet) kopen via internet is de slechte toegankelijkheid van sommige stations. Een redelijk groot station als Dendermonde kon ik zelfs niet binnen tot aan de loketten. Als dat verbetert zal ik er in de toekomst rekening mee houden om minder vlug tickets via internet te kopen en naar het loket te gaan.
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Om het anders uit te drukken de internationale diensten (waar de markt nu eenmaal al voor is vrij gemaakt) staan deels in het uitstalraam op die manier. De NMBS is een kleiner speler en zit in sandwich tussen de Duitsers en de Fransen. Laat ons niet verbaasd staan kijken als binnen dit en enkele jaren van NMBS Europe geen sprake meer is wegens overgenomen door.... (of is dit gewoon een slechte droom?).jotie schreef: Het meeste probeer ik dan ook via bahn.de te regelen. Voor een interrail en ritten naar Nederland en Frankrijk liep ik wel steeds naar het loket, maar dat mag nu dus niet meer van de NMBS. Ik heb hun boodschap welbegrepen hoor: "Laat ons met rust en koop uw biljetten in Nederland of Frankrijk, want aan u, hatelijke reiziger, willen we geen tijd meer verspillen en zeker geen geld meer verdienen.
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Is er een "NMBS europe" ?? wat is dat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Het onderdeel voor internationale reizen, website is:dentheo schreef:Is er een "NMBS europe" ?? wat is dat ?
http://www.b-europe.com/Reizen
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Daarnet uit nieuwsgroep gehaald, is dit de aanleiding van de extra kost ??
Theo
Aha, er zit nog iets anders achter ????Am Sat, 28 Aug 2010 13:45:20 UTC, schrieb Marc Van Dyck
<marc.gr.vandyck@invalid.skynet.be> auf misc.transport.rail.europe :
> And it seems that the reason for the introduction of this fee is now
> known. Apparently, Thalys and Eurostar seriously lowered the commission
> that SNCB gets for selling their products, and SNCB tries to recover
> that loss by increasing the price. Making that a fee for "selling
> advice" rather than a plain fare increase makes sure that it goes right
> to their pockets.
SBB/CFF did also introduce a fee for selling international tickets,
and I guess for the same reason.
Cheers,
L.W.
Theo
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Dan nog houdt het geen steek vind ik. Dan zouden denk ik de tickets via b-europe.com ook duurder moeten verkocht worden, want dat is min of meer een doorverkoop & niet rechtstreeks bij €* & Thalys. Idem dito voor de automaten.
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
b-europe.com is toch gewoon NMBS ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Theo, dat is de website van NMBS Europe, NMBS Europe is een van de nieuwe benamingen die De Schee al maanden geleden heeft ingevoerd, naast NMBS Mobility, NMBS Technics en NMBS Logistics.dentheo schreef:b-europe.com is toch gewoon NMBS ???
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Steven schreef:Om het anders uit te drukken de internationale diensten (waar de markt nu eenmaal al voor is vrij gemaakt) staan deels in het uitstalraam op die manier. De NMBS is een kleiner speler en zit in sandwich tussen de Duitsers en de Fransen. Laat ons niet verbaasd staan kijken als binnen dit en enkele jaren van NMBS Europe geen sprake meer is wegens overgenomen door.... (of is dit gewoon een slechte droom?).jotie schreef: Het meeste probeer ik dan ook via bahn.de te regelen. Voor een interrail en ritten naar Nederland en Frankrijk liep ik wel steeds naar het loket, maar dat mag nu dus niet meer van de NMBS. Ik heb hun boodschap welbegrepen hoor: "Laat ons met rust en koop uw biljetten in Nederland of Frankrijk, want aan u, hatelijke reiziger, willen we geen tijd meer verspillen en zeker geen geld meer verdienen.
De aandelen in Thalys zijn toch al verwaarloosbaar, en Eurostar heeft de NMBS helemaal niets meer in te zeggen dacht ik.
Maar het is niet omdat de NMBS zijn aandelen in deze zou verkopen dat ze ook stoppen met de ticketverkoop. Het zou tenslotte nogal gek zijn moest Thalys, DB en Eurostar en dan binnenkort NS overal zelf loketten gaan inrichten. Ze kunnen dit ook zoals nu gewoon uitbesteden aan de NMBS.
Ik weet niet juist welke problemen er zullen ontstaan in verband met de toegang tot het net en of Thalys enzo momenteel aanzien worden als een aparte aanvrager dan de NMBS.
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
NMBS europe = bedrijfstak die zich richt op de internationaal treinen (hier is de markt open voor concurrentie)dentheo schreef:Is er een "NMBS europe" ?? wat is dat ?
NMBS mobility = bedrijfstak die zich richt op de binnenlandse treinen
NMBS logistics = B-cargo van vroeger. (hier is de markt open voor concurrentie)