Treinstaking 20 mei

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door overweg13 »

Dag

Als er één beroep is dat dringend volledig geautomatiseerd moet worden, dan is het wel dat van treinbestuurder. Informatici, we rekenen op jullie. En zorg ervoor dat hardware en software stakingvrij zijn. Meer moet dat niet zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
jumper

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door jumper »

Je moet altijd rechten vergelijken met plichten he.

De uren, welke uren van de dag, de te dragen verantwoordelijkheid, de kennis die je moet hebben, de gevolgde opleidingen. De examens die je moet doorstaan. Daar mag toch iets tegenoverstaan, niet?

Als je verderstudeert, verwacht je toch ook dat je iets meer loon krijgt dan iemand die pas van de middelbare school komt en aan het werk gaat? Want dat verderstuderen is toch een investering die je doet en die wil je op de ene of andere manier toch terugverdienen he? Het is misschien niet helemaal hetzelfde maar daar komt het op neer.

Iemand die ploegenwerk doet in een productieonderneming en laat ons zeggen dozen moet vouwen. Als die een doos verkeerd vouwt is niemand daar echt slecht van. Als je als treinbestuurder een fout maakt, kost dat mensenlevens of meteen je job. Je draagt een grote verantwoordelijkheid, daar wil je een verloning voor in evenredigheid met die verantwoordelijkheid.

Als je trein in het midden van de nacht ergens te velde in panne komt te valle, dan moet jij dat machien terug aan de praat proberen te krijgen. Daarvoor heb je dikke mappen, mechanica, electronica, schema's, pneumatica gestudeerd om jezelf uit dergelijke situaties te redden. Daarvoor verwacht je toch een kleine wederdienst?
Maar het gaat em al lang niet meer om dat geld alleen he HLE 2302, het gaat om de job in se. De job wordt niet meer aantrekkelijk om uit te voeren onder de huidige omstandigheden, of beter de nieuwe omstandigheden. En daar gaat het hem om. Wie geeft er nu om die paar euro's extra als je sociale leven een puinhoop wordt en je er op je 30e 50 uitziet omdat je zo goed als geen bio-ritme hebt of overleeft op koffie en cola. Als je op alle uren van den dag moet kunnen eten.

Je moet daar es goed over nadenken. Vandaag werk je van 20u tot 04u 's nachts (en dit heb je al een week gedaan) en 2 dagen (tov je eerste werkdag beginuur) later mag je werkenn van 6u' smorgens tot 14u 's middags. Die dag tussenin, nu moet je es vertellen hoe laat je gaat slapen en hoe laat je gaat opstaan. Je mag even heel je ritme gaan omdraaien. Je middagmaal wordt je avondmaal of je avondmaal wordt je ontbijt. Das echt niet te onderschatten. Het zijn allemaal van die factoren die bij elkaar opgeteld het leven als treinbestuurder minder leuk maken.
jumper

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door jumper »

overweg13 schreef:Dag

Als er één beroep is dat dringend volledig geautomatiseerd moet worden, dan is het wel dat van treinbestuurder. Informatici, we rekenen op jullie. En zorg ervoor dat hardware en software stakingvrij zijn. Meer moet dat niet zijn.

Dan pleit ik voor het e-learning, laat de kinderen maar thuis zitten dan en laat hen alles leren op een CD-rommetje, hebben we het onderwijspersoneel ook niet meer nodig.... :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door overweg13 »

Wij zagen tenminste niet...
Met vriendelijke groet

overweg13
Wover

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Wover »

Kom nu, even serieus blijven he, ik herinner me nog goed de stakingen voor meer loon een vijftal jaar geleden (kan ook iets meer zijn).

En toen hadden de mensen ook geen begrip, "want ze hebben zoveel vakantie". Dezelfde kortzichtigheid steekt nu ook de kop op bij de spoorwerknemers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door overweg13 »

Wover schreef:Kom nu, even serieus blijven he, ik herinner me nog goed de stakingen voor meer loon een vijftal jaar geleden (kan ook iets meer zijn).

En toen hadden de mensen ook geen begrip, "want ze hebben zoveel vakantie". Dezelfde kortzichtigheid steekt nu ook de kop op bij de spoorwerknemers.
Ik kan het spijtig genoeg ook niet opzoeken in mijn loonfiches, want ik heb de voorbije twintig jaar niet meer gestaakt, uit principe. De laatste staking is van 2001. Nochtans ben ik zelf ooit syndicaal actief geweest, en verkozen voor OR en CVG, maar ik had al snel door dat de brainwashing die we kregen via de "vakbondswerking", op mij weinig vat zou hebben. Ik ben er dus maar geredelijk uitgestapt, en heb me dat ook nog geen minuut beklaagd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:Dag

Als er één beroep is dat dringend volledig geautomatiseerd moet worden, dan is het wel dat van treinbestuurder. Informatici, we rekenen op jullie. En zorg ervoor dat hardware en software stakingvrij zijn. Meer moet dat niet zijn.
het lukt nog niet de etcs vanaf het begin storingsvrij te krijgen laat staan dat we treinen honderden km's gaan laten rijden zonder een bestuurder aan boord die is kan tussenkomen.
Miljaarde

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Miljaarde »

Je mag je niet telkens weer van vijand vergissen. Voor mij is gelijk welke vakbond altijd maar een MIDDEL, geen doel op zich. En wat principes betreft, ik heb geleerd dat het juist van moed getuigt om er eens vanaf te stappen. Ik laat me dus leiden door argumenten, niet door dogma's, en bij de laatste Cao kan ik me zeker vinden in het standpunt van de OVS (zie ook hun website die beide voorstellen vergelijkt, lijken me goede argumenten. )

Als opkomen voor uw beroep zagen is, dan ben ik een overtuigde zaag, ik heb daar geen probleem mee, dat is voor mij een geuzennaam.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:Wij zagen tenminste niet...

zagen = luisteren naar iets dat JIJ als gezaag aanvoelt, of het daarom effectief gezaag is.... beetje objectief blijven aub. het onderwijs, de witte woede, autoindstrie elke sector heeft wel zijn zwak punt. het grote verschil is dat hoe groter het bedrijf is hoe sneller dit kenbaar is voor de buitenwereld van een kleine KMO zal je in het nieuws niet snel iets vernemen en zeker niet alle dagen, aangezien de nieuwswaarde van dit bedrijf allicht te laag is. bij het minste sociaal probeelm bij de spoorweg komt dit dan ook in het nieuws (jammer genoeg).

trouwens als jij wil da we stoppen met zagen kunnen we dat ook eenvoudig oplossen, maar dan geef ik geen garantie dat er de komende maanden nog veel treinen zullen rijden, wegens geen treinbestuurders meer. lees het bovenstaande eens grondig door wat anderen zeggen, wees gewoon een beetje meer objectief al voor je het woordje "zagen" gaat gebruiken. je weet wat men zegt, de beste stuurlui ....
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door HLE 2302 »

met automatiseren mag de NMBS nog 40 jaar wachten,
ik heb bij men foto's graag een tb in de stuurpost
èèèn, tb worden is men levens droom en den job treinbestuurder = men leven
dus da mogen ze niet afpakken

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Fles

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Fles »

HLE 2302 schreef:met automatiseren mag de NMBS nog 40 jaar wachten,
ik heb bij men foto's graag een tb in de stuurpost
èèèn, tb worden is men levens droom en den job treinbestuurder = men leven
dus da mogen ze niet afpakken

greetz 2302
Ah juist, we zullen het doorgeven :lol: ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

dat automatiseren is nog niet voor morgen, om een heel land vol automatische treinen te geven zijn de kosten momenteel nog iets te hoog, de veiligheid nog onvoldoende gegarandeerd....

niet vergeten dat we heden nog met treinen van 40 jaar en ouder rijden die het woordje informatica nog hebben weten geboren worden.
Miljaarde

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Miljaarde »

K V B schreef:
Steven schreef:niet in het geval van de nmbs aangezien de nmbs een deel van de werking betaald van diezelfde bonden ;-)
aangezien er vertegenwoordigers van elke vakbond ook nog is zetelen in paritaire commisies en andere onderdelen van het bedrijf moet ik u toch geen extra tekening zou maken als je daar ineens minstens twee extra vakbonden zou bij betrekken? ik schat dat die tafels nu al te klein zijn :lol: :lol: :lol:
Men zou natuurlijk gewoon sociale verkiezingen kunnen organiseren, zoals bij andere bedrijven.
Ben dat idee ook genegen, dan zul je personeelsvertegenwoordigers hebben die verkozen zijn en niet geplaatst zijn. Maw ze zullen automatisch dichter bij de werkvloer staan. Helaas is de NMbs een speciaal bedrijf :(
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door overweg13 »

Miljaarde schreef:Je mag je niet telkens weer van vijand vergissen. Voor mij is gelijk welke vakbond altijd maar een MIDDEL, geen doel op zich. En wat principes betreft, ik heb geleerd dat het juist van moed getuigt om er eens vanaf te stappen. Ik laat me dus leiden door argumenten, niet door dogma's, en bij de laatste Cao kan ik me zeker vinden in het standpunt van de OVS (zie ook hun website die beide voorstellen vergelijkt, lijken me goede argumenten. )

Als opkomen voor uw beroep zagen is, dan ben ik een overtuigde zaag, ik heb daar geen probleem mee, dat is voor mij een geuzennaam.
Let op, hé, voor mij mag je "zagen". En wat dat vergelijken betreft van beide voorstellen: mijn eerste idee was dat je voorstel 1 niet moet vergelijken met voorstel 2, maar de huidige toestand met die uit voorstel 2. En dan beseffen dat vanaf het 3de jaar die opslag voor altijd vastligt op 1000 EURO. Het voorstellen alsof dat niets is, lijkt me toch wat me de haren getrokken. Ik kan er wel inkomen dat er heel wat verbeterd kan worden aan de diensten van de treinbestuurders, maar ik vrees dat je daar 2 vijanden hebt: de directie én de vakbonden. Ik geloof dat je er nooit uitgeraakt als men de kleine bonden niet de kans geeft om met constructieve voorstellen aan te komen. Maar geef toe, zowel directie als grote vakbonden houden de boot af, de laatste omdat ze het gewoon niet verdragen dat er iets zou beslist worden buiten hen om. En dan moet ik als reiziger vaststellen dat ik de dupe ben van slechte relaties binnen het megabedrijf dat de NMBS nog altijd is, waar ik elk jaar (graag) handenvol belastingen voor betaal. En dan volgt af en toe wel eens een zure oprisping.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

beste vic de directie heeft ooit (in een bepaald verleden) wel voorstellen gedaan ivm de verbetering voor de tb's, maar de EO's hebben dit van tafel gehaald, voor iedereen of niemand blijft nu eenmaal de slogan.
Plaats reactie