Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Stijn82 »

Thx voor de replies, maar ik moet K V B toch bijtreden: ondanks continue opwaardering van de infrastructuur, slaagt men er niet in om het aanbod naar de reiziger te verbeteren, en stijgt de reistijd evenredig met het tarief. Inderdaad in 1983 had je in Kontich twee keer per uur een snelle verbinding naar Brussel, in Mechelen moest je wel overstappen maar je hoefde niet eens van perron veranderen.

Wat ik hier nu merk in jullie antwoorden is het volgende: ik (reiziger) stel een vraag, en meteen wordt de huidige regeling uitgelegd vanuit het standpunt van de infrastructuur (trage lijn 27, snelle lijn 25 etc).
Blijkbaar wordt er dus een infrastructuur voorzien, wordt de dienstregeling in functie van die infrastructuur geoptimaliseerd, en de wens van de reiziger vergeet men even.

Met wat goede wil kan er nochtans wel wat bereikt worden lijkt me. Als een extra stop op L25 (die hooguit 2 minuten kost) te veel gevraagd is, waarom kan men dan bv. niet alle IR treinen over L27 laten rijden? Dan kan er op L25 om de 3 minuten een IC/Thalys/Benelux laten rijden als het moet, iedereen tevreden toch?
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door stefanic »

Wat had je dan gedacht???

Wij (NMBS Reizigers Nationaal) plannen (of 'dromen van....') een bepaald aanbod (waarbij de wens van de reiziger onze eerste motivatie is, ondanks dat velen het zich durven permitteren hier en overal het omgekeerde te durven komen beweren :evil: ).
Er is uiteindelijk een groot verschil tussen wat we willen en wat we uiteindelijk aanbieden. Dat heeft te maken met :
1) beperkingen in budget: elk jaar mag er over heel Belgie zoveel % aanbod (=treinkilometers) bijkomen.
2) beperkingen infrastructuur (tout court beschikbaarheid bv. enkelsporigheid, Brusselse NZV, werken,...)
3) beperkingen materieel (theoretische aantal, en door intense inzet van wat er is, ook reeele beschikbaarheid (technische problemen))
4) beperkingen personeel (bestuurders en treinbegeleiders, die en masse op pensioen gaan terwijl dit met de nieuwe aanwervingen nauwelijks kan gecompenseerd worden!)

Maar uiteraard wordt het aanbod bepaald door de Infrastructuur. Wij kunnen enkel vragen om bv. lijnen te electrificeren of te ontdubbelen. En pas ALS Infrabel dit wil doen en ALS het dan ook gerealiseerd is, kunnen wij het aanbod daarop afstemmen. ... De Kempen... Limburg...
En maak u geen illusies: de infrastructuurwerken gaan nog altijd volle bak, voor vele jaren. En dit zal zijn gevolgen nog hebben voor het aanbod tussen Antwerpen en Brussel. Wat denk je bv. van de brug in Duffel: verschuiven+verhogen. Dit gaat wat meer implicaties hebben dan 'enkele minuten bijkomende rittijd'. Wij (NMBS) weten op dit moment nog helemaal niet hoe ingrijpend deze infrastructuurwerken hun weerslag gaan hebben op de treindienst.
En maak u geen illusies met Diabolos ed. het aanbod wordt bepaald door de zwakste schakels op het net: Brusselse Noord-Zuid-verbinding, ongewijzigde infra tussen Mechelen en Antwerpen.
Ook Lijn 12 zal een aanbod-wijziging krijgen in 't weekend ten gevolge van infrawerken. Dat willen wij ook niet, maar er is nu eenmaal GEEN weg naast.

Wij kunnen NU enkel proberen te roeien met de riemen die we hebben (materieel- EN infrastructuurbeperkingen) om een aanbod aan te bieden (of zelfs maar te behouden!!!) waarmee het merendeel van de klanten tevreden kan zijn. Ik heb het dan niet over vertragingen of materieeluitval ed. Ik spreek over het AANBOD.

En Robin: ik snap uw reactie helemaal niet???:
'waarom niet overal stoppen'
Gij zijt dus akkoord met 2 IC en 4L tussen Antwerpen en Brussel? De IC stopt in de grote stations, de IR neemt 3 bijkomende haltes (belangrijkheid of infrastructuur-noodzakelijk) en de L stopt overal.

Het komt hierop neer: een ideaal evenwicht vinden tussen (voor het HELE net):
1) ALLE treinen stoppen OVERAL (alles rijdt als L): IEDEREEN heeft volop rechtstreekse treinen, of met legio overstapmogelijkheden, MAAR is langer onderweg (systeem tramnet?)
2) ALLE klein stationnekes toe en ALLES rijdt als IC: evenveel (maar nu snelle) treinen, maar pech voor Jef en Piet die aan een klein stationneke wonen.
Met beide systemen rijden alle treinen even snel, dus geen hinder van snelle door trage treinen...
spoorwegrealist
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door dentheo »

stefanic schreef: Ook Lijn 12 zal een aanbod-wijziging krijgen in 't weekend ten gevolge van infrawerken. Dat willen wij ook niet, maar er is nu eenmaal GEEN weg naast.
hé Stefan wat gaat er hier gebeuren ??? Bruggen over Albertkanaal verhogen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door stefanic »

L12: werken tijdens het weekeinde tussen Kapellen en Kalmthout.
Ik ga/kan hier nog niet verder over uitwijden gezien er nog niets concreets vastligt en de implicaties voor het treinverkeer dus ook nog niet volledig gekend zijn. En anders ontstaat er misschien weeral storm zonder enige reden.
Voor de aanpassing van de bruggen (L12 Albertkanaal of L25/27 Nete) ligt nog geen datum vast. Waarschijnlijk iets voor na december2010.
spoorwegrealist
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:L12: werken tijdens het weekeinde tussen Kapellen en Kalmthout.
Ik ga/kan hier nog niet verder over uitwijden gezien er nog niets concreets vastligt en de implicaties voor het treinverkeer dus ook nog niet volledig gekend zijn. En anders ontstaat er misschien weeral storm zonder enige reden.
No problem.

Als je iets aan de dienstregeling wil doen zou ik proberen de stoptrein Antw-Essen te vervroegen, minuut of vijf
Benelux rijdt verschillende keren per dag in zijn gat, net achter Kalmthout ( :15) ..waardoor die al zijn reserve opbrandt .
Met de stoptrein is er ook iets aan de hand:
Rijdt midden op de dag geregeld met +10, dan is de ramp voor Benelux nog groter, want men kan hem niet altijd op tegenspoor zetten vanaf Kalmthout.
Misschien komt stoptrein echter te laat uit ..(Waasland???) in Antwerpen centraal .
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Robin »

stefanic schreef: En Robin: ik snap uw reactie helemaal niet???:
'waarom niet overal stoppen'
Gij zijt dus akkoord met 2 IC en 4L tussen Antwerpen en Brussel? De IC stopt in de grote stations, de IR neemt 3 bijkomende haltes (belangrijkheid of infrastructuur-noodzakelijk) en de L stopt overal.
dat was sarcastisch bedoeld...iedereen wild dat de trein aan zijn station stopt. Ik weet ook goed genoeg dat je niet voor iedereen goed kan doen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door FLV-FGSP »

dentheo schreef:Als je iets aan de dienstregeling wil doen zou ik proberen de stoptrein Antw-Essen te vervroegen, minuut of vijf
Benelux rijdt verschillende keren per dag in zijn gat, net achter Kalmthout ( :15) ..waardoor die al zijn reserve opbrandt .
De L-trein en de Benelux zitten te dicht op mekaar, dat klopt. Maar: normaal gezien had de Benelux al lang niet meer op de 12 gezeten. Het kan nog wel even duren voordat die trein naar de L4 verhuist, dus is het misschien toch nog de moeite om met de L-trein te schuiven.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door stefanic »

Da's waar maar vergeet niet: L-trein heeft nu 10' keertijd in Roosendaal en is in Antwerpen gekoppeld met de L van L59 (kopmaken op 8'). Schuiven maakt deze verbinding direct duurder: meer materieel nodig, meer personeel nodig. En het zijn net die middelen die er niet zijn. Die zijn er weliswaar tijdens het weekend, maar als we dergelijke aanpassingen doen dan heeft het personeel NOOIT geen verlof meer (nu is dat nog maar 'bijna nooit') en krijgt ook het materieel geen adempauze meer (tijd voor onderhoud, herstellingen, reinigen,...). Het is niet voor niets dat in december aan het weekendaanbod amper iets veranderd is.... omdat alle midelen al opgesoupeerd waren voor het weekaanbod.
Ik zever niet als ik zeg dat we nu al over de limiet zitten te werken, zeker qua materieel. En al zij die durven beweren dat dit niet zo is, nodig ik graag uit om het bij ons te komen verklaren. Alle hulp is welkom!
spoorwegrealist
Geert9100

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Geert9100 »

dentheo schreef:
stefanic schreef:L12: werken tijdens het weekeinde tussen Kapellen en Kalmthout.
Ik ga/kan hier nog niet verder over uitwijden gezien er nog niets concreets vastligt en de implicaties voor het treinverkeer dus ook nog niet volledig gekend zijn. En anders ontstaat er misschien weeral storm zonder enige reden.
No problem.

Als je iets aan de dienstregeling wil doen zou ik proberen de stoptrein Antw-Essen te vervroegen, minuut of vijf
Benelux rijdt verschillende keren per dag in zijn gat, net achter Kalmthout ( :15) ..waardoor die al zijn reserve opbrandt .
Met de stoptrein is er ook iets aan de hand:
Rijdt midden op de dag geregeld met +10, dan is de ramp voor Benelux nog groter, want men kan hem niet altijd op tegenspoor zetten vanaf Kalmthout.
Misschien komt stoptrein echter te laat uit ..(Waasland???) in Antwerpen centraal .
Die trein komt tegenwoordig zelfs uit Gent !!!
Dus Gent-Essen (als stoptrein !!!), dat is volgens mij de reden van de vertraging, hoe langer het traject.....
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door dentheo »

Geert9100 schreef:
dentheo schreef:
Met de stoptrein is er ook iets aan de hand:
Rijdt midden op de dag geregeld met +10, dan is de ramp voor Benelux nog groter, want men kan hem niet altijd op tegenspoor zetten vanaf Kalmthout.
Misschien komt stoptrein echter te laat uit ..(Waasland???) in Antwerpen centraal .
Die trein komt tegenwoordig zelfs uit Gent !!!
Dus Gent-Essen (als stoptrein !!!), dat is volgens mij de reden van de vertraging, hoe langer het traject.....
Ik dat dat een grote rol speelt... vroeger was de stoptrein meestal op tijd...
Theo
Groeten vanop de Heide
thejay
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door thejay »

FLV-FGSP schreef:
dentheo schreef:Als je iets aan de dienstregeling wil doen zou ik proberen de stoptrein Antw-Essen te vervroegen, minuut of vijf
Benelux rijdt verschillende keren per dag in zijn gat, net achter Kalmthout ( :15) ..waardoor die al zijn reserve opbrandt .
De L-trein en de Benelux zitten te dicht op mekaar, dat klopt. Maar: normaal gezien had de Benelux al lang niet meer op de 12 gezeten. Het kan nog wel even duren voordat die trein naar de L4 verhuist, dus is het misschien toch nog de moeite om met de L-trein te schuiven.
De L-trein naar Roosendaal zit nu natuurlijk ook -min of meer- in een halfuurkadans met de IR-trein naar Essen (op werkdagen dan natuurlijk)

Voor december 2006 waren er dikwijls vertragingen, omdat zowel de kering in Sint-Niklaas, als Antwerpen-C en Roosendaal krap waren. Met de verlenging naar Lokeren is er toen veel verbeterd.
Maar ook ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat sinds december 2008 met de verlenging naar Gent (wegens heropening Beervelde) het weer vaker misloopt en dat ondanks de 10 minuten stilstand in Lokeren.

Nu is het in Gent aankomst XX:52 en vertrek dus XX:08. Bij een vertraging van 10 minuutjes (toch geen uitzondering, zeker in de spits) blijft er dan nog maar 6 minuten over voor kopmaken.

groeten,
thejay
(dagelijks pendelaar op L59)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door treinbruno »

s'morgens is de vertraging bij de L trein bij vertrek in lokeren rond 5 min
meestal is dat omdat de ICp voorgelaten moet worden of omdat de trein uit dendermonde vertraging heeft.

s'avonds is dit meestal meer, want als de L trein met 5 minuten vertraging in sint niklaas toekomt laten ze hem daar wachten tot de ICp van 10 min later gepasseert is, gevolg, 15 min vertraging bij aankomst in lokeren, dus nog altijd 5 minuten vertraging in gent...

wat ook nog een probleem is met de hollanders: als de benelux 5 min vertraging heeft laten ze soms de L trein naar antwerpen al vertrekken, de benelux zit daar dan natuurlijk achter, waardoor die in antwerpen met 30 min vertraging toekomt...
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door dentheo »

dentheo schreef:
Geert9100 schreef:
dentheo schreef:
Met de stoptrein is er ook iets aan de hand:
Rijdt midden op de dag geregeld met +10, dan is de ramp voor Benelux nog groter, want men kan hem niet altijd op tegenspoor zetten vanaf Kalmthout.
Misschien komt stoptrein echter te laat uit ..(Waasland???) in Antwerpen centraal .
Die trein komt tegenwoordig zelfs uit Gent !!!
Dus Gent-Essen (als stoptrein !!!), dat is volgens mij de reden van de vertraging, hoe langer het traject.....
Ik denk dat dat een grote rol speelt... vroeger was de stoptrein meestal op tijd...
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door dentheo »

treinbruno schreef:s'morgens is de vertraging bij de L trein bij vertrek in lokeren rond 5 min
meestal is dat omdat de ICp voorgelaten moet worden of omdat de trein uit dendermonde vertraging heeft.

s'avonds is dit meestal meer, want als de L trein met 5 minuten vertraging in sint niklaas toekomt laten ze hem daar wachten tot de ICp van 10 min later gepasseert is, gevolg, 15 min vertraging bij aankomst in lokeren, dus nog altijd 5 minuten vertraging in gent...

wat ook nog een probleem is met de hollanders: als de benelux 5 min vertraging heeft laten ze soms de L trein naar antwerpen al vertrekken, de benelux zit daar dan natuurlijk achter, waardoor die in antwerpen met 30 min vertraging toekomt...
Benelux kan toch nog voorbij in Essen en Kapellen ??
Theo
Groeten vanop de Heide
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door treinbruno »

Vorige keer als ik hem nam deed hij dat niet, in luchtbal ging hij wel de NZ in, in antwerpen stond hij dan weer een tijdje stil om de thalys voor te laten
Afbeelding
Plaats reactie