Pagina 3 van 8

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 05 nov 2013, 12:19
door groentje
Ik lees dat er P-treinen komen door de boog van Aarschot. Niet dat er een gecadanseerde verbinding komt. Maar goed, daarvoor is de markt misschien wel iets te klein.

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 27 nov 2013, 22:44
door Cipallieter

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 11:01
door carlos
Kleine schreef:
Het enige "snelle" alternatief wordt dan de P-trein 7215 van 07:17 die nu al behoorlijk druk bevolkt is en die maar 1 keer rijdt.

7215, dat is die kl**te trein die niet eens tot antwerpen centraal rijdt,

en in Berchem toekomt op spoor 4 zodat iedereen via dat smalle trapje moet...


in een niet zo ver verleden deed deze trein het traject Hasselt, Diest, (langdorp?), Heist, Lier, Berchem, Antw-Oost

het was oorspronkelijk een diensttrein, die men om kosten te drukken dan ook maar toegankelijk gemaakt heeft voor de gewone reizigers

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 11:15
door carlos
Shrek schreef:Ik denk het niet: Leuven met zijn kwartierdienst naar Brussel en IC's naar heel het land klaagt dat de IC-O er niet stopt. Antwerpen met de beste verbindingen klaagt over gebrek aan verbindingen naar Nederland, Brugge wil beter verbonden met de luchthaven (ondanks de halfuurdienst naar Brussel met legio overstapmogelijkheden) en Brussel voelt zich achtergesteld in stationsinfrastructuur.
Alleen van Gent zou ik niet weten waarom die zich achtergesteld zouden voelen :lol:

Leuven klaagt over de IC-O omdat er GEEN kwartierdienst is, er zijn wel 4 treinen, maar die rijden eerder volgens een halfuurdienst knokke Blankenberge vertrek x.57, Saint-Ghislain vertrek x.04;;
Gent vertrek x.24; oostende vertrek x.34

als IC-O in leuven zou stoppen zou deze tussen de Ic naar Saint-Ghislain en de trein naar Gent passen

in de omgekeerde richting zou dat trouwens nog nuttiger zijn want de trein komen vanuit Saint-Ghislain komt tijdens de spitsuren nogal vaak te laat aan in Leuven, zodat de l-trein naar Aarschot & Heist dan weg is (ook al zou er aansluiting zijn...)

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 11:16
door carlos
Shrek schreef:
Alleen van Gent zou ik niet weten waarom die zich achtergesteld zouden voelen :lol:
gebrek aan treinen Gent-Dampoort <-> Brussel??? :wink:

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 11:31
door Steven
carlos schreef:
Shrek schreef:Ik denk het niet: Leuven met zijn kwartierdienst naar Brussel en IC's naar heel het land klaagt dat de IC-O er niet stopt. Antwerpen met de beste verbindingen klaagt over gebrek aan verbindingen naar Nederland, Brugge wil beter verbonden met de luchthaven (ondanks de halfuurdienst naar Brussel met legio overstapmogelijkheden) en Brussel voelt zich achtergesteld in stationsinfrastructuur.
Alleen van Gent zou ik niet weten waarom die zich achtergesteld zouden voelen :lol:

Leuven klaagt over de IC-O omdat er GEEN kwartierdienst is, er zijn wel 4 treinen, maar die rijden eerder volgens een halfuurdienst knokke Blankenberge vertrek x.57, Saint-Ghislain vertrek x.04;;
Gent vertrek x.24; oostende vertrek x.34

als IC-O in leuven zou stoppen zou deze tussen de Ic naar Saint-Ghislain en de trein naar Gent passen

in de omgekeerde richting zou dat trouwens nog nuttiger zijn want de trein komen vanuit Saint-Ghislain komt tijdens de spitsuren nogal vaak te laat aan in Leuven, zodat de l-trein naar Aarschot & Heist dan weg is (ook al zou er aansluiting zijn...)
Carlos. De ic o zit op ontblokking achter de Knokke/ Blankenberge. Als deze laatste een paar min vertraging maakt kan je ze haast aan elkaar vastmaken.

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 11:39
door carlos
Steven schreef:
carlos schreef:
Shrek schreef:Ik denk het niet: Leuven met zijn kwartierdienst naar Brussel en IC's naar heel het land klaagt dat de IC-O er niet stopt. Antwerpen met de beste verbindingen klaagt over gebrek aan verbindingen naar Nederland, Brugge wil beter verbonden met de luchthaven (ondanks de halfuurdienst naar Brussel met legio overstapmogelijkheden) en Brussel voelt zich achtergesteld in stationsinfrastructuur.
Alleen van Gent zou ik niet weten waarom die zich achtergesteld zouden voelen :lol:

Leuven klaagt over de IC-O omdat er GEEN kwartierdienst is, er zijn wel 4 treinen, maar die rijden eerder volgens een halfuurdienst knokke Blankenberge vertrek x.57, Saint-Ghislain vertrek x.04;;
Gent vertrek x.24; oostende vertrek x.34

als IC-O in leuven zou stoppen zou deze tussen de Ic naar Saint-Ghislain en de trein naar Gent passen

in de omgekeerde richting zou dat trouwens nog nuttiger zijn want de trein komen vanuit Saint-Ghislain komt tijdens de spitsuren nogal vaak te laat aan in Leuven, zodat de l-trein naar Aarschot & Heist dan weg is (ook al zou er aansluiting zijn...)
Carlos. De ic o zit op ontblokking achter de Knokke/ Blankenberge. Als deze laatste een paar min vertraging maakt kan je ze haast aan elkaar vastmaken.

Steven, vroeger waren de Blankenberge en de iC-o rond hetzelfde tijdstip in Leuven, maar dat is al enkele jaren niet meer zo.

IC A (oostende) vertrek Luik: x.00, aankomst in Leuven x.32
IC O vertrekt in Luik x.41 en volgt zelfde traject als IC A; komt dus in leuven om x.13

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 11:57
door Steven
Beste carlos de doorrit in Leuven is officieel voorzien om u09 en om u13 aan vertakking Herent voor wat de IC O betreft, ik verzeker deze treinen geregeld dus ik ken die uurregeling vrij goed.
Om u19 moeten wij zelfs te diegem voor de L trein geraken. Ze moeten ons wel laten rijden wat een Thalys of ICE volgt ons daar vrij snel op (beide treinen komen met een min verschil in Brussel Noord toe.) IC O en ICE vertrekken zelfs op het zelfde uur vanuit Brussel Noord naar Brussel Zuid. Alles zit er dus vrij kort op elkaar.

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 12:39
door bobby
Steven schreef:Beste carlos de doorrit in Leuven is officieel voorzien om u09 en om u13 aan vertakking Herent voor wat de IC O betreft, ik verzeker deze treinen geregeld dus ik ken die uurregeling vrij goed.
Om u19 moeten wij zelfs te diegem voor de L trein geraken. Ze moeten ons wel laten rijden wat een Thalys of ICE volgt ons daar vrij snel op (beide treinen komen met een min verschil in Brussel Noord toe.) IC O en ICE vertrekken zelfs op het zelfde uur vanuit Brussel Noord naar Brussel Zuid. Alles zit er dus vrij kort op elkaar.

dus de IC-E doet er 10 minuten langer dan de IC-O over om van Leuven naar Br Noord te rijden... dan kan ik de Leuvenaars begrijpen dat zij de IC-O in Leuven zouden willen zien stoppen.

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 12:45
door Steven
Maar die IC o mag er niet stoppen want anders is hij net iets te laat in Diegem waardoor hij in de weg zit van Thalys of ICE. Het huidige rijpad van de IC O laat totaal geen ruimte over voor die stop. Beide treinen vertrekken in luik met een klein verschil (5 minuten) en dus zou een stop van de IC O als gevolg hebben dat Thalys of ICE ook een langere rittijd moeten krijgen. Bijkomend gevolg zou ook zijn dat de IC O niet tijdig in Diegem is om aldaar net voor de L trein van L36N naar L36 te gaan om die Thalys of ICE op L36N aan volle snelheid te kunnen doorlaten.

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 12:57
door bobby
Steven schreef:Maar die IC o mag er niet stoppen want anders is hij net iets te laat in Diegem waardoor hij in de weg zit van Thalys of ICE. Het huidige rijpad van de IC O laat totaal geen ruimte over voor die stop. Beide treinen vertrekken in luik met een klein verschil (5 minuten) en dus zou een stop van de IC O als gevolg hebben dat Thalys of ICE ook een langere rittijd moeten krijgen. Bijkomend gevolg zou ook zijn dat de IC O niet tijdig in Diegem is om aldaar net voor de L trein van L36N naar L36 te gaan om die Thalys of ICE op L36N aan volle snelheid te kunnen doorlaten.

als je de iC-o in Leuven laat stoppen zal hij sowieso achter die L-trein zitten... (misschien kan je hem reeds vanaf Leuven op L36 zetten)

Wat voorziet NMBS om dat grote verschil in reistijd tussen IC-e en IC-o weg te werken?

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 12:58
door groentje
Tenzij het mogelijk is om de IC-O op een ander spoor te ontvangen in station Leuven, en de ICE of Thalys daar standaard voorrang te geven, een beetje zoals de stoptrein naar Roosendaal in Kapellen, momenteel. Dat gaat inderdaad heel populair zijn bij de reizigers naar Luik :mrgreen:
Met de huidige dienstregeling gaat het inderdaad niet lukken, maar daarvoor wordt er dan ook een nieuwe dienstregeling ontworpen: om dergelijke zaken wél mogelijk te maken.

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 12:59
door Steven
nee je kan de IC O niet in Leuven op de L36 zetten want daar zit op datzelfde moment de IR naar de luchthaven van de reeks 42xx.

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 13:15
door carlos
Steven schreef:nee je kan de IC O niet in Leuven op de L36 zetten want daar zit op datzelfde moment de IR naar de luchthaven van de reeks 42xx.

die IR vertrekt in Leuven om x.07; als je de IC-O in Leuven zou laten stoppen dan zou die om x.12/x.13 vertrekken, die zal (normaal gezien) die IR nooit inlopen

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Geplaatst: 28 nov 2013, 13:17
door Steven
Toch wel want die moet in Kortenberg zelf al inhouden voor een L trein die voor hem zit en nadien verder afremmen om de vertakking naar de luchthaven te nemen. Als die IR zijn volle snelheid doet, staat hij in Kortenberg stil omdat de L trein nog net niet ver genoeg is.
Als wij stipt in Leuven kunnen doorrijden aan 160 km/u dan kruisen wij die IR al ter hoogte van Erps-kwerps.