Werken Leuven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Ruben
Berichten: 346
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Werken station ten laatste in februari rond
NMBS haalt tweede deadline voor overkapping ook niet

Leuven - Ruim een jaar na de vooropgestelde einddatum is de finish in zicht voor de overkapping van het station. Met nog enkele werkzaamheden op het programma voor begin 2007 zou het project ten laatste in februari volledig rond moeten zijn.

De NMBS heeft de deadline voor de afwerking van de stationsoverkapping in het Leuvense station niet gehaald. Normaal gezien moest de afwerking van de indrukwekkende overkapping klaar zijn voor het einde van dit jaar, maar dat is dus niet het geval.

,,Door problemen tijdens de eerste fase heeft de overkapping vertraging opgelopen. Het klopt dat we de nieuwe deadline ook niet gehaald hebben, maar het gaat slechts over details'', zegt Paul Van Aelst, woordvoerder van de NMBS.

Huzarenstukje

,,De grote werkzaamheden zijn allemaal rond. Het gaat slechts om kleinere werkzaamheden die nog uitgevoerd moeten worden. Zo moeten er nog deuren gehangen worden in de schuilhokjes. Begin volgend jaar worden er ook nog 74 zitbanken geplaatst. Ten slotte moet er ook nog een lift geplaatst worden om reizigers van de glazen voetgangersbrug naar de perrons te brengen. In februari zouden alle werkzaamheden definitief rond moeten zijn.''

Bij de eerstesteenlegging op 1 april 2002 was eind 2005 vooropgesteld als einddatum voor de overkapping. ,,Het klopt dat het project globaal gezien één jaar vertraging heeft opgelopen'', zegt Paul Van Aelst. ,,De NMBS excuseert zich bij de reizigers voor de ongemakken, maar bouwtechnisch was de stationsoverkapping een huzarenstukje. Vooral tijdens de eerste fase doken er onverwacht problemen op. Nu het einde in zicht is, kunnen we toch stellen dat het Leuvense station gezien mag worden in België en zelfs Europa. Qua architectuur is de overkapping een pareltje geworden en daar zijn we best fier op.''


Bart Mertens30/12/2006
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GSM16CAAH
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Bericht door Teach2 »

Een paar details? Op spoor 8 / 9 word je nog steeds zeiknat. De metalen constructie voor de 'overkapping' daar (iets vergelijkbaar met dat over de kopsporen) hangt er al een half jaar, maar het glas moeten wij, de passagiers, er precies zelf in gaan hangen...

Wat die schuilhokjes betreft: dat is enkel voor de eerste perrons (2/3 en 4/5): dat zijn namelijk de enige perrons die al volledig vernieuwd zijn. 8/9 moet nog volledig betegeld worden, en 6/7 moet nog volledig vernieuwd worden.

Enfin, laat ons hopen dat binnen een paar maanden dat ding eindelijk ook waterdicht is en dat ze die lelijke groene veiligheidsnetten daar een keer weghalen...
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het gaat inderdaad maar traag, ja. Maar dit bericht geeft me wel goede hoop, dat er niet niks is gebeurd, de laatste jaren. Want, al zou de NMBS daar ondertussen toch al wat ervaring mee moeten hebben, een station vernieuwen dat in volle gebruik is, het blijft een krachttoer.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Ik ben vandaag nog eens gepasseerd. Op veel trekt het toch niet. De liften werken nog steeds niet allemaal en de loopbrug eindigt abrupt ergens boven spoor 7/8. Wat gaan ze daarmee aanvangen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:Ik ben vandaag nog eens gepasseerd. Op veel trekt het toch niet. De liften werken nog steeds niet allemaal en de loopbrug eindigt abrupt ergens boven spoor 7/8. Wat gaan ze daarmee aanvangen?
die brug moet nog verder doorlopen en verbind dus twee delen van de stad net als de nieuwe voetgangerstunnel doet
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Overkapping station is weer uitgesteld

Leuven Kraan kwam niet opdagen voor laatste platen

Net nu het einde van de werkzaamheden aan de overkapping van het Leuvense station in zicht kwam, zit er opnieuw een haar in de boter. De aannemer die met een grote kraan moest komen om de laatste vijftig glasplaten te leggen, stuurde zijn kat.

De bouw van de perronoverkapping van het station in Leuven laat zich volgen als en echte soap. Eindelijk leek het einde in zicht. Er moesten enkel nog vijftig glasplaten worden aangebracht. Een werk van een paar dagen. Maar daarvoor is wel een grote kraan nodig die de platen van meer dan honderd kilogram naar boven kan hijsen. Bovendien moesten de aannemers wachten op goed weer. Zo mag het niet regen, vriezen en zeker niet waaien. Alles leek deze week dus gunstig om de overkapping af te werken.

,,Een nu is er weer vertraging'', zegt Frank Thyssen, coördinator van de werkzaamheden. ,,Normaal verwachtte ik donderdagochtend een grote hijskraan, maar die daagde om onbegrijpelijke redenen niet op. De omstandigheden zijn nochtans ideaal. Nu moeten we weer wachten.''

Met het slechte weer dat vanaf het komende weekend wordt verwacht, lijkt er dus geen einde te komen aan de opdracht. Het aanbrengen van de meer dan duizend glasplaten was een echt monnikenwerk dat ook veel langer duurde dan verwacht.

Verschillende maten

,,Elke plaat heeft een andere afmeting'', zegt Thyssen. ,,Wanneer er dan iet mis gaat kunnen we niet zomaar een andere plaat nemen. Die moet opnieuw worden besteld en dan kan je rekenen op een leveringstermijn van zes tot acht weken. Het aanbrengen van zo'n plaat is delicaat werk. Een tik is voldoende om de rand te doen afschilferen. De vijftig platen die nu nog moeten worden geplaatst liggen verspreid over de gehele overkapping. Het zijn voornamelijk vervangingsplaten. Dat betekent wel dat er nu nog een aantal gaten in de overkapping zijn. Als het regen stroomt daar al het water door en ontstaan er op de perrons grote plassen.''

Ook als alle platen gelegd zijn, is het station nog steeds niet helemaal af. De wand aan de achterkant van de perrons moet nog worden voltooid en in 2008 wordt de loopbrug naar Kessel-Lo doorgetrokken. ,,Maar daarvoor zijn we afhankelijk van de vordering van de werken aan de Kop van Kessel-Lo'', zegt Thyssen.
http://www.nieuwsblad.be
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Ik heb gezien dat men twee nieuwe sporen aan het aanleggen is die parallel lopen met de lijn 35 Leuven-Aarschot.

Wordt de oude lijn naar Aarschot en Hasselt vervangen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:Ik heb gezien dat men twee nieuwe sporen aan het aanleggen is die parallel lopen met de lijn 35 Leuven-Aarschot.

Wordt de oude lijn naar Aarschot en Hasselt vervangen?
dat is om de inrit van leuven te verbeteren voor treinen komende uit hasselt omdat die heden altijd tegen 40km/ u door de goederenbundel komen, men zal dit opdrijven de vraag is hoeveel, ik schat dat het een bocht van 70km/u zal worden, afwachten, de bestaande bocht zal behouden blijven vermoed ik, aangezien de goederen nog gewoon die bundel moeten kunnen in en uit rijden
Wover

Bericht door Wover »

Waarom is het daar eigenlijk 40? In principe kan de baansnelheid voor treinen die niet moeten wisselen toch gewoon op 70-80 ofzo gelegd worden, als je dan toch moet wisselen wordt de snelheid verlaagd door de seinen, dus...

Of is dat de standaardsnelheid in goederenbundels?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Wover schreef:Waarom is het daar eigenlijk 40? In principe kan de baansnelheid voor treinen die niet moeten wisselen toch gewoon op 70-80 ofzo gelegd worden, als je dan toch moet wisselen wordt de snelheid verlaagd door de seinen, dus...

Of is dat de standaardsnelheid in goederenbundels?
da heeft nik smet goederenbundel op zich te maken, wel met wisselstraten die momenteel niet meer als 40 km/u toelaten.
zo is dat in frankrijk standaard 30 km/u, bij ons dus 40. om hogere snelheden toe te laten moet je dus al de wissels op dat rijpad aanpassen om die 60-70-80-90 of meer toe te laten. wissels hebben zowel in de doorgaande als de afbuigende stand een max snelheid die toegelaten is. het is niet omdat hij in de rechtdoor stand ligt dat je er zomaar aan 120 km/u mag over rijden. de staat van de wissel speelt ook een rol om zijn toegelaten snelheid te bepalen, alsook de signalisatie die er vooraf gaat natuurlijk. nu ist zo dat je eender hoe daar in leuven toch een wissel hebt in afbuigende stand en dus er zo al beperkt zit aan die 40 km/u
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Spoor 13

Bericht door Kalimero »

Dat er maar geen einde komt aan die halfopgebroken perrons, daar hebben we intussen al mee leren leven. Ooit zal het einde wel eens in zicht komen.

Ik betreur wel dat ze niet van de gelegenheid gebruik gemaakt hebben om de roltrappen in de secundaire gang te vervangen door vaste. Een roltrap heeft meer nadelen dan voordelen. De doorgang wordt beperkt tot één richting, de minder mobiele reiziger is dus maar half geholpen, en voor wie echt niet goed te been is zijn roltrappen zelfs gevaarlijk.
Als je wat gehaast bent is de roltrap ook geen optie, want het gebruik dat "trage" gebruikers zich netjes aan één kant houden krijg je er hier maar niet in.
Toevallig vormen de roltrappen ook de kortste weg naar de trein. Reizigers die het perron willen verlaten moeten helemaal rondgaan, met alle gevolgen vandien voor de doorstroming op piekmomenten.

Ondertussen worden we van alle kanten betutteld dat we energie moeten besparen en meer bewegen. Kan de NMBS eens niet het goede voorbeeld geven en het geautomatiseerd verplaatsen beperken ?

Nog iets: een wachtruimte met zitplaatsen in de hoofdgang was ook geen overbodige luxe geweest. Ondanks de prestigieuze (en naar mijn mening groteske) overkapping zijn de gure weerselementen voelbaar tot op het perron. Het stationsgebouw ligt dan weer iets te veraf om bij de aankondiging van de trein tijdig boven te geraken. De meeste reizigers blijven dan ook in de gang rondhangen, en het is er al overbevolkt, of ze palmen de trappen in.
Is dit misschien een trukje om die paar horecagelegenheden aantrekkelijker te maken ?

Tenslotte: hoe zit dat met spoor 13 ? Gaan ze dat blijven gebruiken, of is dat tijdelijk omdat er een aantal sporen buiten gebruik zijn ? De overkapping reikt namelijk slechts tot aan spoor 9. Perron 13 ligt iets te ver, en dat hebben ze dan maar links laten liggen. Ik kan je verzekeren, dat is geen lachertje als je daar op een hete dag de zon moet trotseren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Jeroen schreef:Ik heb gezien dat men twee nieuwe sporen aan het aanleggen is die parallel lopen met de lijn 35 Leuven-Aarschot.

Wordt de oude lijn naar Aarschot en Hasselt vervangen?
Inmiddels is men volop bezig de palen voor de bovenleiding te hijsen. De seinen staan er avlast.....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Ik heb gezien dat men twee nieuwe sporen aan het aanleggen is die parallel lopen met de lijn 35 Leuven-Aarschot.

Wordt de oude lijn naar Aarschot en Hasselt vervangen?
ja :wink:

en dat perron 13 was oorspronkelijk aangekondigd als tijdelijk perron, maar het zou mij niks verwonderen moest het niet zo heel tijdelijk zijn :P
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Bericht door ronny »

Shrek schreef:
Jeroen schreef:Ik heb gezien dat men twee nieuwe sporen aan het aanleggen is die parallel lopen met de lijn 35 Leuven-Aarschot.

Wordt de oude lijn naar Aarschot en Hasselt vervangen?
ja :wink:

en dat perron 13 was oorspronkelijk aangekondigd als tijdelijk perron, maar het zou mij niks verwonderen moest het niet zo heel tijdelijk zijn :P
Er is reeds een gedeelte van de oude lijn gedemonteerd. De bovenleiding is weg en een stuk rails ook kant Putkapel. De snelheid op de nieuwe lijn is nog beperkt tot 40.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

dat is al 3 weken zo :P
ik denk wel dat ze de sporen van L35 daar gaan behouden als rangeerspoortjes voor de rommeltreintjes van infrabel die daar soms rijden :P
Plaats reactie