Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door dentheo »

Jules schreef:Als je dat niet gelooft raad ik je sterk aan de tractiegrafieken van een locomotief of zijn motoren eens te bekijken. Dan moet je eens naar het laatste gedeelt kijken waar je een exponentieel dalende curve krijgt. Dat exponentieel gedeelte is de grens van het maximale vermogen. Wat ook logisch is. Als je een vermogen hebt van 1MW bij aanzet is de panning laag en mag de stroom maximaal zijn, naarmate de snelheid stijgt, stijgt de spanning op de motor, en aangezien het vermogen nog altijd stroom x spanning is zal je op het einde minder stroom moeten sturen of je verbrandt de motor. En de trekkracht gaat nu net door zijn knieen omdat de stroom beperkt wordt.
Zolang je maximaal vermogen trekt trek je de maximale stroom, waar zou dat vermogen anders wel door geleverd worden ???

De trekkracht gaat naar beneden omdat vermogen=snelheid x trekkracht is, dus gaat bij constant maximaal vermogen de trekkracht naar beneden bij het stijgen van de snelheid. Omdat de trekkracht die nodig is voor de trein stijgt met de snelheid krijg je een evenwicht trekkracht waarbij de snelheid blijft hangen... Dat is allemaal mechanica

Hoe evenwichtig of onevenwichtig een gelijkstroomlok en een driefasige lok hier mee omspringen is weer een ander verhaal, maar de omvormerlok kan met zijn "vele" schakelstanden de vermogen hyperbool veel nauwkeuriger "volgen" en "uitbuiten" en dit zonder electriciteit te verbranden in weerstanden...

Maar we hadden het over de stroom tussen lok en bovenleiding...niet IN de lok. (ook interessant daar niet van)
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door Bordensteker »

dentheo schreef:[knip] ... Maar we hadden het over de stroom tussen lok en bovenleiding...niet IN de lok. (ook interessant daar niet van)
Juist. Een goed moment om er even op te wijzen dat het door de lagere netspanning in Nederland niet zinvol is (als ik het goed begrepen heb) om met twee elektrische locomotieven in treinschakeling te rijden, terwijl dat in België nou juist wél een veel toegepaste praktijk is. In Nederland hebben we eigenlijk alleen treinschakeling van een elektrische locomotief met diesellocomotieven (een 1250 met een ex-NMBS 62 of vroeger twee NS-2200 diesels achter een 1600) t.b.v. beter aanzetten van zware treinen gekend. Wat er nog het dichtste bij komt is twee DD-AR dubbeldekker composities met mDDM motorwagens of 1700 locs, maar daarbij wordt dacht ik de tractiestroom beperkt.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door dentheo »

Bordensteker schreef:
dentheo schreef:[knip] ... Maar we hadden het over de stroom tussen lok en bovenleiding...niet IN de lok. (ook interessant daar niet van)
Juist. Een goed moment om er even op te wijzen dat het door de lagere netspanning in Nederland niet zinvol is (als ik het goed begrepen heb) om met twee elektrische locomotieven in treinschakeling te rijden, terwijl dat in België nou juist wél een veel toegepaste praktijk is.
Wanneer je zwakke lokomotieven hebt en een "struize" bovenleiding incL. onderstations , kan je treinschakeling rijden.
Met dunne bovenleiding, zwakke onderstations en sterke loks kan je het niet.
Eigenlijk is er geen verschil met lampjes aan een draadje :wink: :wink: :wink:
Een hoge spanning maakt de zaak natuurlijk makkelijker...maar daar ging het weer niet over
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door e49memling »

HLE 1805 schreef: PS: Ik hoop u begrijpt wat ik bedoel; jammer genoeg is het Nederlands niet mijn moedertaal.
Uw Nederlands is OK, ik wou dat ik zo Duits kon (schrijven)
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door e49memling »

HLE 1805 schreef: ik zou willen weten het maximum stroomsterkten welke Belgische en Nederlandse e-locs uit het bovenleiding kunnen nemen.
Ik heb vroeger nog uw 'nick' (Spitzenname) bestuurd(HLE T18) ; die trokken zonder moeite op 3000V 2400A uit de bovenleiding in serieparallel (2x1200A)
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door 2012 »

Een type 20 kan tot rond de 2000A uit den draad halen, een type 27 zit daar iets onder, maar ook wel +/- 1500A zunne. Die waarde behaal je aan +/- 60km/u. J emag dan wel constant 2 x 600 amperes door uw 2 motorgroepen jagen, de afname is ni noodzakelijk de som van de 2 omwille dat de hakkers de spanning laag laten starten en evenredig met de snelheid laten stijgen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door dentheo »

e49memling schreef:
HLE 1805 schreef: ik zou willen weten het maximum stroomsterkten welke Belgische en Nederlandse e-locs uit het bovenleiding kunnen nemen.
Ik heb vroeger nog uw 'nick' (Spitzenname) bestuurd(HLE T18) ; die trokken zonder moeite op 3000V 2400A uit de bovenleiding in serieparallel (2x1200A)
Dat betwijfel ik , of hij moet "wreed" onefficient zijn .
3KV met 2400 A geeft 7,2 MW ongeveer het vermogen van een Thalys.... maar NIET van een 18 ...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door Steven »

reeks 18 had aanzetweerstanden zover ik weet dus een deel vermogen gaat gewoon op in warmte van de stroom die je daar afleest. daar waar een thalys elektronisch geregeld is en dus efficienter met stroom omgaat dan onze oude reeks 18. Deze oude reeks had een vermogen van 4450kW.
pietje

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door pietje »

Aanzetweerstanden verhogen toch het totaal afgenomen vermogen niet?

Als ik mij niet vergis zorgen die voor een beperking van de stroom bij het aanzetten, waardoor een deel van het afgenomen vermogen in warmte wordt omgezet.
Het resultaat is dan dat er minder vermogen op de motoren komt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door Steven »

ze beschermen de motor door een deel van het afgenomen vermogen om te zetten in warmte, je hebt dus motorvermogen en afgenomen vermogen, deze twee zouden moeten verschillen he?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door dentheo »

Steven schreef:ze beschermen de motor door een deel van het afgenomen vermogen om te zetten in warmte, je hebt dus motorvermogen en afgenomen vermogen, deze twee zouden moeten verschillen he?

Maar samen toch groter zijn dan het maximale vermogen ??? Dat is wel een zeer gekke regeling.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door nighttrain »

pietje schreef:Aanzetweerstanden verhogen toch het totaal afgenomen vermogen niet?

Als ik mij niet vergis zorgen die voor een beperking van de stroom bij het aanzetten, waardoor een deel van het afgenomen vermogen in warmte wordt omgezet.

Het resultaat is dan dat er minder vermogen op de motoren komt.

De aanzetweerstanden dienen om de stroom naar de motoren te beperken.
Er komt geen minder vermogen OP de motor maar de motor gaat stelselmatig een vermogen opbouwen/afleveren(met max 750V aan de klemmen). vooreerst door het inschakelen van aanzetweerstanden en de koppeling van serie naar serie-parallel =>de fameuze zaagtand aanzetting.
Het is de treinbestuurder die vanaf de standen rangering 1&2 overgaat naar serie+ het uischakelen van de weerstanden met de krachtbol idem naar SP+ de krachtbol. Deze werking moet getest worden door de bestuurder tijdens de "blanke proef" met de DUR open.een voorwaartse beweging op de krachtbol schakelt snel de weerstanden terug in op eventueel slip tegen te gaanof te hoge aanzetstroom.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:

De aanzetweerstanden dienen om de stroom naar de motoren te beperken..
Let op R. we hebben net gelezen dat de stroom GROTER zou zijn met weerstanden dan bij motoren op vollast...ongelooflijk.

Ik denk dat de meter bij het uitschakelen van stuk weerstand "doorsloeg" tot 2400 A, maar het zal wel minder geweest zijn in werkelijkheid.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
nighttrain schreef:

De aanzetweerstanden dienen om de stroom naar de motoren te beperken..
Let op R. we hebben net gelezen dat de stroom GROTER zou zijn met weerstanden dan bij motoren op vollast...ongelooflijk.

Ik denk dat de meter bij het uitschakelen van stuk weerstand "doorsloeg" tot 2400 A, maar het zal wel minder geweest zijn in werkelijkheid.
t,als je optrekt bv in SP gaat de snelheid verhogen,dus de motor gaat sneller draaien, de stroom zal geleidelijk afnemen naar enkele honderd ampère,door het uitschakelen van de volgende weerstangroep gaat de stroom terug gedurende enkele ogenblikken de 2400A bereiken en terug stelselmatig afnemen bij snelheidsverhogeing enz..enz...Wanneer een bestuurder en te hoge SP stand inneemt met te veel weerstanden uitgeschakeld(krachtbol naar beneden) en een te lage snelheid gaat de stroom 2400A overschrijden en de DUR zal uitschakelen.Dus inderdaad bij een zware goederen of reizigerstrein kan je 2400A "trekken" in de hoogste stand SP + krachtbol naar beneden.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:.Dus inderdaad bij een zware goederen of reizigerstrein kan je 2400A "trekken" in de hoogste stand SP + krachtbol naar beneden.
Staat de DUR van een 18 op 7,2 MW equivalent ????
Dat mag inderdaad maar paar seconden duren of het koper vliegt uit de lok en dat waren "oude" wijzermeters neem ik aan die slaan vlotjes door bij het schakelen. Zet er een digitale op en je hebt een pak minder door ontbrekende traagheid van de naald.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie