In het eerste filmpje waren ze bijna overreden voor ze de trein bereikt hadden, zeer slim....
Het tweede filmpje lijkt me eerder uit een land te komen waar het nogal 'normaal' is om aan de trein te hangen, gezien de massa mensen die er op staan...
Groeten,
Joris De Mol
jotie schreef:ik hoorde wel wat bonken op de deur, dacht bij mezelf 'godverdomme, idioot' en ik liep al richting noodrem toen ik die jonge gast gelukkig ongedeerd zijn evenwicht zoekend terug op het perron zag strompelen.
is dat eigenlijk een goed idee want wat als ge aan de noodrem trekt en die gast gaat gaan lopendan zijt gij het geweest langs de andere kant kunt toch ook niet blijven kijken tot hij er af valt ....
b-loc schreef:Waarom staan er overal handvatten aan voor en achterkant van de treinen?
dat kan een beetje voor alles zijn he, voor de treinbestuurder die er om een of andere reden op moet zijn, de rangeerder die gekoppeld heeft en erop wilt ...
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
enrico8509 schreef:zouden we dit niet kunnen melden? aan e-cops bijvoorbeeld...
wat voor nut heeft het, je denkt nu toch echt niet dat ze daar iets gaan aan doen, als ze overreden worden, pech voor hen
maar ik vind wel dat dit filmpje van het internet mag worden gehaald, want ik vind dat het aanzet om dat ook te doen ...
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Sensibiliseringscampagne vraagt klant verdacht (wan)gedrag te melden
De veiligheid in de stations en treinen krijgt de laatste jaren extra veel aandacht. Het veiligheidspersoneel werd drastisch vermeerderd en de grootste stations worden uitgerust met camera’s. Klanten kunnen zelf ook een steentje bijdragen aan de veiligheid door verdacht gedrag of gevaarlijke situaties te melden aan de veiligheidsdienst Securail. Om dit aan te moedigen start vandaag een ludieke affichecampagne in de stations.
Het veiligheidsbeleid van de NMBS-Holding stoelt op drie pijlers: het opvoeren van het aantal veiligheidsmensen op het terrein, intense samenwerking met de verschillende politiediensten en technische ondersteuning met onder meer camerabewaking. Vanaf dit jaar trekt de overheid nog eens 10 miljoen euro per jaar extra uit voor veiligheid. Nooit te voren werden zoveel mensen en middelen ingezet voor de veiligheid.
Onder het motto “veiligheid maken we samen” worden de klanten met een affichecampagne opgeroepen een belangrijke bijdrage te leveren tot de veiligheid, zonder zelf risico’s te nemen. De beelden op de affiches tonen telkens taferelen in het station waarbij een niet-alledaagse verschijning wordt opgemerkt door een verbaasde andere klant. Zo wordt een spook getoond dat rustig mee op de bank zit te wachten, een centaur die de dienstregelingaffiches bestudeert of een ridder in vol ornaat in de rij voor het loket. Er werd bewust gekozen voor een zachte aanpak om het onveiligheidgevoel niet onnodig aan te wakkeren, maar waarbij de boodschap toch overduidelijk blijft. Gedurende de hele week stapt de ridder in een aantal grote stations uit de affiche om de klanten attent te maken op het gratis nummer.
De campagne roept iedereen die getuige is van iets verdachts (zakkenrollers, mensen op het spoor) of zich bedreigd voelt om het gratis noodnummer 0800 30 230 te contacteren. Dat kan 24 uur op 24, 7 dagen op 7. Dit nummer hangt in alle stations en stopplaatsen uit op groene vierkanten stickers. Het voorbije jaar ontvingen de medewerkers van Securail 43.141 oproepen, waarvan 49% over belangrijke feiten gingen. Natuurlijk kan men in de stations ook altijd een van de aanwezige medewerkers van Securail in opvallend rood uniform rechtstreeks aanspreken.