vrijmaken spoor belgie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door groentje »

Een beslissing over het opzijzetten van een trein gebeurt enige ogenblikken op voorhand, de situatie kan wijzigen, zowel in positieve als in negatieve zin. Alleen kan een maatregel niet zomaar worden afgeschaft als de situatie wijzigt op te korte tijd.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door AlexNL »

13'erke schreef:Ik ben ook voor het vrijmaken van de markt, zeker op secundaire lijnen moet dit kunnen. Daar waar de nmbs een uur of zelfs 2-uurdienst voorziet zou men met de prive gemakkelijk naar een half uurdienst kunnen gaan. Ook voor het ingezette materieel zou dit een verbetering kunnen zijn, daar waar de nmbs nu materiaal inzet dat zijn beste tijd al lang heeft gehad. Ik kijk dan naar het model van Nederland, waar moderne autorails en motorstellen worden ingezet.
Ik gok dat zoiets alleen gaat gebeuren als er hetzelfde gebeurt als in Nederland: in plaats van een treinconcessie een OV-concessie voor een regio.

Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus hebben van NS en lokale busmaatschappijen het stokje overgenomen en hebben een dienstregeling gemaakt waarbij het vervoer op elkaar aansluit. Hierdoor is er een enorme reizigersgroei ontstaan, zelfs tot zo ver dat er op plekken waar NS 1 stoptreintje per uur reed (met een enkele tweebaks DM'90 aka Buffeltje, bijvoorbeeld) men nu met 4 treinen per uur, gevormd uit driebakstreinstellen (GTW), niet eens meer toekomt.

Een dergelijke situatie kan in België zeker ook wel gebeuren, maar ik verwacht alleen als er een trein/tram/busconcessie komt voor een bepaald gebied.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door K V B »

b-loc schreef:Het vrijmaken heeft gewoon enkel nadelen

-chaos (verschillende kaartjes omdat je met treinen van andere maatschappijen moet meerijden)
In het VK kan je nog steeds abonnementen en kaartjes kopen die op alle treinen op een bepaalde route geldig zijn.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:Ik vraag me af hoelang dat 'privatisering = wonderoplossing'-sprookje nog zal duren. Feit is dat geen enkele OV-lijn in Europa winstgevend is. Privébedrijven zullen vroeg of laat afhaken als blijkt dat er geen geld kan geschept worden (dat is immers het enigste doel van zo'n bedrijf).
Begin eerst maar eens met op te houden "privatisering", "liberalisering" en "competitief aanbesteden" voortdurend door elkaar te houden.

ik denk dat de voorbeelden in het buitenland ons laten zien dat het invoeren van concurrentie aan de productie zijd zo zijn voordelen heeft.

Verder is het helemaal geen "feit" dat geen enkele OV-lijn in Europa winstgevend is. Er zijn in Europa best voorbeelden te vinden van OV lijnen die winstgevend zijn. De SBB verdient fors geld op Bern - Zürich, het hele IC/IR net rijd zonder subisidie... Ook in het VK zijn er veel OV bedrijven die winst maken. Bij het busvervoer is het zelfs de regel.

Veel OV is inderdaad niet winstgevend, maar heeft wel een positieve externaliteit. Dan is een subsidie te rechtvaardigen, zolang die subsidie niet hoger is dan de meerwaarde voor de samenleving. En in dergelijke gevallen zijn aanbestedingen, om zoveel mogelijk waar voor je belastingsgeld te krijgen gewoon goed.
JayBeeke

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door JayBeeke »

Dan voorzie je toch -zoals veelal in België- extra minuten in je rijpad?
Deze minuten kunnen dan dienen voor vertraging in te halen, of om inderdaad een aansluiting te verzekeren.
Dit wordt ook al hier toegepast, oa op de lijn 2 en het stuk Ottignies - Brussel-Luxemburg.
Vooral als er meerdere treinen mee gemoeid zijn loopt dat wel eens mis. IC1529 en IC1729 zijn daar helaas wel eens het voorbeeld van: laatstgenoemde vertrekt op tijd in Leuven, op lijn 36N (de snelle lijn) en blijft daarop in Herent wachten (volledige stilstand) gedurende een twee, drietal minuten, omdat... de eerstgenoemde met 4-7, 8 minuten vertraging is vertrokken in Leuven, op lijn 36, en die aan de Y in Herent op lijn 36N komt. Gevolg: IC1529 komt uiteindelijk toch bijna 10 minuten te laat aan in Brussel, en IC1729 doet ook 5 minuten vertraging op, terwijl men IC1729 gerust het volgende blok van 36N had kunnen laten bereiken terwijl IC1529 gezapig op lijn 36 vertrok in Leuven... Wanneer alle parameters zo zijn (IC1529 5 minuten vertraagd, IC1729 op tijd) gebeurt dit de ene keer wel, de andere keer niet. Ik vermoed dat er zich overal zulke scenario's afspelen.

mvg
JJN
Plaats reactie