nieuwe site

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwe site

Bericht door AlexNL »

Ik denk dat de NMBS meer op de SNCF wil lijken, zeker wanneer ik dit logo zo zie:
http://www.youtube.com/watch?v=FyKe2iF2_sI

Vind ik de SNCF 't toch leuker doen :)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: nieuwe site

Bericht door Adler »

Je moet eens op die ticker 'Werken in Nederland' klikken.
Kom je op een pagina met een hoofding, menu's en voetnoot helemaal in het Frans.
Klik je dan op NL, dan kom je op de oude site terecht.
Om bij te wenen gewoonweg.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwe site

Bericht door stefanic »

Ik weet uit persoonlijke ervaring dat dergelike fouten uit de site halen echt wel dweilen met de kraan open is. Veel heeft te maken met het feit dat op bepaalde diensten vooral FR-taligen zich met content bezig houden. Heel de site is opgebouwd rond een Content-Management-Systeem dat specifiek voor NMBS ontwikkeld is (op basis van een zeer degelijk open-source ding, dat wel). Daar ettelijke versies passeren vooraleer het goed is voor de betrokken diensten (een en ander wordt extern ontwikkeld) worden bepaalde verbeterde fouten in ene volgende versie weer ongedaan gemaakt etc.
Als je bovendien weet dat de teams binnen NMBS Europe en NMBS Mobility (maar ineens de nieuwe termen gebruiken) het content-beheer doen NAAST de taak die ze normaal dienen te doen en dat er dus niemand is die 100% van z'n tijd aan de website kan besteden, laat staan dat dit prioritair is...
Ook binnen ICT werd de website (in mijn tijd) door 1 persoon beheerd, die er tevens verre van 100% van z'n tijd aan kon besteden. Ik kan het weten, ik was die persoon... En dan was ik blij dat er meerdere ogen waren (oa ook via dit forum) die foutjes opmerkten. Ik heb m'n opvolger deze ochtend ook al enige opmerkingen overgemaakt, de klassieke foutjes, waar ik vroeger ook mee geconfronteerd werd.

Adler, wat betreft je pmerking over terugkomen op de oude site: enkel het NMBS-gedeelte werd aangepast. De homepage CORPORATE Holding (directory corp-r) is dus niet veranderd. Corporate-NMBS (directory corporate) is wel aangepast. Die opsplitsing heeft dan weer met de hele structuur van de NMBS-groep te maken... Maar dat wil niet zeggen dat er nog wel foutjes zullen inzitten.
Laatst gewijzigd door stefanic op 03 okt 2009, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: nieuwe site

Bericht door Adler »

Dat vooral franstaligen zich met de inhoud van de site bezighouden, vind ik nog geen excuus dat de nederlandstalige versie vol franse woorden staat en dat veel woorden slecht vertaald zijn (bv. metamorphose, contacteer-ons, ... ).
We leven in een land waar het merendeel van de bevolking Nederlands als moedertaal heeft.
Het merendeel van de klanten van de NMBS heeft dus ook Nederlands als voertaal.
U gaat me toch niet vertellen dat er in een bedrijf met meer dan 20000 werknemers en de tweede grootste werkgever is van het land, niemand is die voldoende Nederlands kent en enkele dagen tijd kan besteden aan het nakijken van de site vooraleer die online wordt gezet.
Wat was er nu ineens zo dringend dat er een nieuwe versie van de site moest online geplaatst worden die nog vol fouten zit ?
De enkele voorbeelden die ik heb gegeven, heb ik op 5 minuten gevonden en zijn waarschijnlijk maar het topje van de ijsberg.
Het is toch ontoelaatbaar dat men al bij het klikken op de eerste link op een pagina komt met een franstalig menu en dan zelfs niet meer terug kan naar de nederlandstalige.
Als het inderdaad zo is dat men bij de NMBS maar 1 persoon heeft om die site te maken, dan was men beter bij de oude versie gebleven.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: nieuwe site

Bericht door Adler »

Heeft er iemand enig idee wat de volgende zin zou kunnen betekenen ?
Ik in elk geval niet.

Voor al uw vragen m.b.t. bij het inschrijven of testen van deze informatiedienst?
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwe site

Bericht door AlexNL »

1 persoon op een organisatie die zo groot is als de NMBS? En die ene persoon is verantwoordelijk voor de hele website, en de afdelingen zijn zelf verantwoordelijk voor hun content? Zijn daar geen verdere approval-processen aan verbonden o.i.d.?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwe site

Bericht door stefanic »

De nieuwe site is enkel een nieuwe LOOK voor bepaalde onderdelen. Technisch is er niets gewijzigd aan het systeem. dus oude of nieuwe versie maakt geen verschil.
je mag gerust zijn dat ik me in mijn tijd ook ergerde aan die taalfoutjes, maar zoals ik zei: niemand bij de NMBS-groep heeft 'de site' als zijn hoofddtaak.
De tijdsdruk had te maken met het feit dat gisterenavond aan het personeel (of toch een grote groep) de nieuwe namen (NMBS-Mobility ed.) zijn voorgesteld, samen met een nieuwe huisstijl, uniformen, doelen voor de komende jaren ed. Combineer dat met het feit dat het desing van de site wordt beheerd en bepaald door de dienst communicatie, die van de technische kant daarachter geen kaas gegeten heeft. Als zij een nieuw design op een blad zien staan veronderstellen zij dat de dag erna het technische daarachter ook in orde is, en daarop worden de deadlines met externe aanleveranciers gebaseerd. Ik heb alle moeite gehad om enkelen te laten inzien dat het toch niet niet zo eenvoudig was en dat het fijn is dan ICT van bij het begin bij het proces betrokken wordt. Communicatie ziet/zag? daar het nut niet van in omdat 75% van het hele proces toch maar met kleurtjes en krulletjes te maken heeft en niet met de techniek erachter, helaas een 100% foute zienswijze.

Ik weet dat het allemaal maar excuses zijn. Je hebt gelijk dat de meeste klanten NL-talig zijn. Bij de NMBS zijn de meeste, zoniet alle betrokkenen bij de website goed tweetalig, maar dan nog is het ondoenbaar om alles perfect te krijgen. En dan dient nog het verschil gemaakt te worden tussen 'domme tekst' en teksten die in toepassingen zitten (routeplanner, e-ticketing,...) waar altijd via-via-via de betrokken programmeur zover moet gekregen worden om iets aan te passen (ok, dat is dan in de volgende release, binnen 6 maanden voorzien...).

Ik had het als webmaster al moeilijk genoeg om alleen al de dooie linken op te sporen en te (laten) corrigeren. Daar hadden we dan nog wat tooltjes voor. Maar taalfouten, da's andere koek. Dat kan, zoals je zelf aanhaalde, enkel door nalezen, nalezen en nog eens nalezen. En ik denk dat iedereen het wel kent: je leest iets 20 keer na, je denkt, 't is ok, je print het uit, en op het eerste blad... tikfout...

AlexNL: Iedereen is verantwoordelijk voor zijn deel. Geen approval ed. ICT beheert het technische, en de verschillende eenheden beheren hun content. Er zijn natuurlijk wel guidelines naar styl, kleuren ed, maar concreet hoeft ICT niet te weten of de info die NMBS-mobility schrijft wel correct is. dat is HUN business, niet die van ICT.
En uiteraard is er veel volk dat aan de website zijn bijdrage levert, maar er was maar één persoon die probeerde te zorgen dat alles op technisch niveau ook wat gelijkloopt. En de site bestaat uit meerdere technisch onafhankelijke delen, die samenvloeien tot één website: het CMS waarin de platte content en de homepages beheerd worden, en daarnaast tal van andere servers met toepassingen: hafas nationaal, hafas internationaal, e-ticketing, Sefora (selectie prijsformule nationaal), stationsinformatie en tal van kleine toepassingen. Voor die toepassingen is er telkens een verantwoordelijke. Daar had ik als webmaster zelfs niets aan te zeggen, enkel te vragen of te suggereren.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: nieuwe site

Bericht door Adler »

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er iemand bij de NMBS, ik zal geen namen noemen, zich op een dag plots realiseerde dat de NMBS bijna 5 jaar bestond en dat er daarom van alles moest veranderen: nieuwe namen, nieuwe uniformen, nieuwe doelen, nieuwe website.
En dat alles binnen de kortst mogelijke tijd.
Zoals in dat filmpje dat hier ergens staat: es ist ein Befehl !!!
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwe site

Bericht door AlexNL »

stefanic schreef:AlexNL: Iedereen is verantwoordelijk voor zijn deel. Geen approval ed. ICT beheert het technische, en de verschillende eenheden beheren hun content. Er zijn natuurlijk wel guidelines naar styl, kleuren ed, maar concreet hoeft ICT niet te weten of de info die NMBS-mobility schrijft wel correct is. dat is HUN business, niet die van ICT.
En uiteraard is er veel volk dat aan de website zijn bijdrage levert, maar er was maar één persoon die probeerde te zorgen dat alles op technisch niveau ook wat gelijkloopt. En de site bestaat uit meerdere technisch onafhankelijke delen, die samenvloeien tot één website: het CMS waarin de platte content en de homepages beheerd worden, en daarnaast tal van andere servers met toepassingen: hafas nationaal, hafas internationaal, e-ticketing, Sefora (selectie prijsformule nationaal), stationsinformatie en tal van kleine toepassingen. Voor die toepassingen is er telkens een verantwoordelijke. Daar had ik als webmaster zelfs niets aan te zeggen, enkel te vragen of te suggereren.
Natuurlijk, met een grote website is het onverantwoord om de dienst ICT voor alles verantwoordelijk te laten zijn. Dat zou een te grote druk op ICT leggen terwijl dat helemaal niet nodig is, want zoals je zelf al terecht aangeeft is het helemaal niet de dienst van ICT om te zorgen voor de juistheid, alleen voor de facilitatie van de diensten.

Veel enterprise CMS'en (waar bijvoorbeeld Microsoft Office Sharepoint Server onder valt) hebben een workflow-routine waarmee wordt afgedwongen dat wanneer een gebruiker (of een groep gebruikers) in een bepaalde site/subsite iets wijzigt, dat dit eerst door één of meerdere personen moet worden goedgekeurd. Pas wanneer dit is gebeurd, zullen de getoonde wijzigingen zichtbaar zijn.

Een dergelijke situatie zou bij de NMBS misschien ook wel handig zijn, zeker wanneer de afdelingen tweetalig zijn kan het handig zijn om een persoon met een goede taalkennis aan te stellen als proofreader. Op zo'n manier voorkom je dat soort lullige foutjes als halfvertaalde pagina's of foutieve links. Het duurt iets langer voor wijzigingen zichtbaar zijn, maar het heeft wel voordelen, en het komt een stuk professioneler over.

Dat externe zaken (HAFAS, Sefora, enz) niet direct kunnen worden aangepast begrijp ik volkomen, dat valt onder applicatiebeheer (AB) en dat is een heel andere tak van sport dan web content management (WCM). Evenzogoed vind ik het raar dat er in principe maar 1 persoon verantwoordelijk is voor de website, ik zou verwachten dat het technisch gedeelte hiervan gewoon onder ICT zou vallen, en dat hiervoor een groep medewerkers beschikbaar zou zijn.

Wat dit dus eigenlijk ook inhoudt, is dat wanneer die ene medewerker ziek is, er niet iemand is die per direct zijn taken over kan nemen. Een onnodig risico wat genomen wordt, bijvoorbeeld bij calamiteiten (denk aan een exploit in de website). Ik vraag me af hoe het infrastructureel geregeld is, valt het serverbeheer ook onder deze medewerker, valt dit onder ICT, of is dit bij een externe partij ondergebracht?
melle

Re: nieuwe site

Bericht door melle »

De website is veel duidelijker nu, proficiat NMBS!
Presario

Re: nieuwe site

Bericht door Presario »

Ik ben eerlijk gezegd niet onder de indruk. Vooral niet omdat het maar een halve vernieuwde site is...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: nieuwe site

Bericht door Adler »

Presario schreef:Ik ben eerlijk gezegd niet onder de indruk. Vooral niet omdat het maar een halve vernieuwde site is...
Zoals Stefanic hierboven al zei, is de inhoud en structuur van de site eigenlijk niet veranderd.
Alleen is de look wat veranderd, heeft men hier en daar die nieuwe namen tussengefoefeld met wat kleurtjes en zijn er nu tientallen fouten.
Wat me vooral mateloos ergert, zijn de talrijke pagina's waar de nieuwe namen als SNCB Mobility, SNCB Europe, ... op staan.
Blijkbaar heeft men nu 2 nieuwe slogans bij de NMBS : " Bestemming beter" en "Pour les Flamands la même chose".
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: nieuwe site

Bericht door Glodenox »

Zonet wat meer naar de site gekeken, en ik moet toegeven dat op vlak van code, deze versie een pak mooier is (no offense naar de persoon die de vorige versie maakte, maar dit is tenminste bijna-compliant XHTML). De enige fouten die ik kan vinden zijn dat er soms twee maal eenzelfde ID aan verschillende tags werd toegewezen, dat men attributen niet juist geeft voor XHTML (selected ipv selected="selected") en dat de ampersanden (&) in links niet naar de overeenkomstige entiteit (&) worden omgezet. Maar dat zijn allemaal fouten waar de gebruiker geen last van heeft, dus zo een drama is dat niet :)

Wat wel lastiger is, merkte ik op bij de nieuws-ticker: de links verwijzen allemaal naar pagina's met een Franstalige heading. Ze zouden moeten verwijzen naar http://www.b-rail.be/php/alerts/index.p ... ew&&id=767 ipv http://www.b-rail.be/php/alerts/index.p ... ew&&id=767.
Ook zie ik er een dubbele ampersand die geen nut heeft, maar dat zijn details. Gewoon die F naar een N zetten in die links en dan ziet het er voor de nederlandstaligen daar al een pak mooier uit.

Ik ben ook blij te zien dat men van jQuery gebruik begint te maken voor de JavaScript op de pagina's. De gebruikte code maakt nog geen optimaal gebruik van de mogelijkheden, maar het is een sterke verbetering tegen de oude code!

Greetings,
Glodenox
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwe site

Bericht door AlexNL »

Als ik op http://www.b-rail.be/int/N/trains/thaly ... 1index.php op "dienstregelingen" klik (waar is de hoofdletter D?) krijg ik een Franstalige pagina voor mijn neus...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: nieuwe site

Bericht door treinbruno »

Bundel 1 is ook niet meer te bekijken, wanneer ik bundel 1 aanklik krijg ik een 404:
"404 Page not found"
De pagina
'http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 092009.pdf'
kan niet gevonden worden op de NMBS webserver.

De pagina werd mogelijk verwijderd, verplaatst, of misschien staat er een fout in het adres.


U vindt deze informatie (indien ze bestaat), op onze site "Reizen in België".
bundel 2 werkt wel gewoon...
Afbeelding
Plaats reactie