Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steven »

Maar daar waar de verschillen hem wel zitten, zoals zetels en bagagerekken (met leeslichtjes) en het tapijt zal wel in massa besteld geweest zijn en allicht heeft Bombardier dat eerst opgewerkt, met grote stocks werken die bedrijven niet graag. Feit is dat die eerste klasse rijtuigen er in massa als eerste zijn uitgekomen en de juiste reden zal altijd een beetje een gok blijven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Shrek »

Adler schreef: Waarom zou dat meer moeten kosten ?
Voor een constructeur zijn er niet zoveel verschillen tussen een eerste en een tweede klas rijtuig.
Een autofabriek maakt toch ook bijna geen twee dezelfde auto's (verschillende kleur, andere opties, andere motor, ... )
Bij een trein is het net wèl allemaal eenheidsworst, het verschil tussen eerste en 2de klasse is zowat het enige wat tussen de rijtuigen kan verschillen.
Dus 1 of 2 klassen tegelijk bouwen maakt meteen een groot verschil in aantal onderdelen die in stock moeten zijn, aantal machines die afgesteld moeten zijn,aantal testbankprogrammas die af moeten zijn, ...
Het is dus heel logisch dat het duurder is om mooi stam per stam te bouwen dan soort per soort :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Adler »

Shrek schreef:Bij een trein is het net wèl allemaal eenheidsworst...
Wat moeten ze dan zeggen bij Bombardier in Kassel bijvoorbeeld ?
Daar worden alle mogelijke versies van TRAXX'en naast mekaar gebouwd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Shrek »

Adler schreef:
Shrek schreef:Bij een trein is het net wèl allemaal eenheidsworst...
Wat moeten ze dan zeggen bij Bombardier in Kassel bijvoorbeeld ?
Daar worden alle mogelijke versies van TRAXX'en naast mekaar gebouwd.
Ook daar zou alles iets goedkoper gaan moest men de locs versie per versie kunnen bouwen, nu kan dat niet en betaalt de klant gewoon de meerprijs van de flexibiliteit van de fabriek :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steven »

Ik heb ook een klein vermoeden dat de productiehal van Bombardier Kassel wat groter is dan Bombardier Brugge.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Adler »

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden.
De eerste order werd geplaatst in 1999, gevolgd door nieuwe orders in 2004, 2005, 2007 en 2008.
Dus 11 jaar later heeft men nog altijd in verhouding te veel eerste klas rijtuigen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steven »

Ze werken met vaste samenstellingen als er in het begin echt zoveel eerste klasse rijtuigen gemaakt zijn dan neemt het wel effe voor je die gelijkmatig kan verdelen. Feit is ook dat Bombardier enkel de afwerking doet van die kasten. De skelet (om het zo te noemen) maken ze nog steeds in Frankrijk als ik me niet vergis.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door stefanic »

Vanochtend hoorde ik dat tegenwoordig alles in Brugge gemaakt wordt, dus ook de kasten.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Shrek »

Ik heb ze in Brugge ook al zien lassen aan enkel een bodemplaat, dus de rest maken ze daar ook wel denk ik :)

Adler schreef:Ik blijf het onbegrijpelijk vinden.
De eerste order werd geplaatst in 1999, gevolgd door nieuwe orders in 2004, 2005, 2007 en 2008.
Dus 11 jaar later heeft men nog altijd in verhouding te veel eerste klas rijtuigen.
Ik dacht dat die 5 orders in 3 grote batchen gebouwd zijn, dus hoogstwaarschijnlijk eerst een hoopje M6A, dan M6B, weer M6B, dan M6A gevolgd door M6A (waarin het "teveel" ontstond) en nu de resterende M6B :wink:
Het is toch helemaal begrijpelijk dat zon werkwijze een onevenwicht oplevert, het is begrijpelijk dat dit goedkoper is en voor mij is het ook begrijpelijk dat de nmbs niet meer geld wilt uitgeven om dit onevenwicht snel uit de wereld te helpen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Adler »

Shrek schreef:Het is toch helemaal begrijpelijk dat zon werkwijze een onevenwicht oplevert, het is begrijpelijk dat dit goedkoper is en voor mij is het ook begrijpelijk dat de nmbs niet meer geld wilt uitgeven om dit onevenwicht snel uit de wereld te helpen.
Dus jij vindt dat zomaar kunnen dat iemand die 20 euro betaalt voor een treinticket evenveel krijgt dan iemand die 30 euro betaalt, gewoon omdat de NMBS geld wil uitsparen.
Als jij in een winkel een bepaald product koopt en iemand na jou moet voor juist hetzelfde product 50% minder betalen, ga je dat dan ook zomaar goedvinden ?
Dietrich

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dietrich »

Ik vind het ook verre van ideaal, is inderdaad wel een lichte steek naar deze die eerste klas betalen. Gelukkig is er wel nog altijd (normaal) een 1ste-klasrijtuig dat niet gedeklasseerd is, zodat je toch nog op uw gemak (rustig) kan zitten.

Is ook niet het enigste probleem. Door de frequentie waardoor sommige TBG's controleren kan je met wat geluk 30 km doen in eerste zonder dat je een biljet hebt. En er zijn er velen die dat doen of proberen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dieselfreak »

Wat gebeurt er eigenlijk als je met een vervoerbewijs voor 2de klas in een 1ste klas plaatsneemt en de treinbegeleider ziet dat? Hetzelfde als wanneer je zónder vervoerbewijs op de trein zit?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Adler »

Dieselfreak schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je met een vervoerbewijs voor 2de klas in een 1ste klas plaatsneemt en de treinbegeleider ziet dat? Hetzelfde als wanneer je zónder vervoerbewijs op de trein zit?
Absoluut niets.
In al de jaren dat ik al de trein neem, moet ik nog de eerste TBG zien die het reglement toepast en een boete laat betalen of zelfs maar een klasseverhoging oplegt.
Zo zag ik op de trein van Mechelen naar Antwerpen bijna elke dag een man die in eerste klas plaats neemt met een tweede klas abonnement.
De weinige keren dat er controle is speelt hij komedie en zegt dat hij dit niet wist en komt er dus zo vanaf.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door stefanic »

Die deklasseringen geven enkel een voordeel qua comfort (hoewel dat comfortverschil soms erg subtiel is, blijkens de opstart van dit topic). Zie ook naar de situatie in een break (tussenrijtuig) met 1e klas in M5 etc.
Maar voor mij is het belangrijskte voordeel van 1e klas de hogere kans op een zitplaats. En daar zal een deklassering niets aan veranderen. En de comfortwaarde van een treinreis wordt trouwens ook voor een groot gedeelte bepaald door je medereizigers. In 1e klas heb je minder kans op joelende kinderen, geanimeerde jeugd, te luide iPods, ... Ik denk dat alleen dat al de hogere prijs waard is. Waarom zouden er anders reizigers zijn die een 10-ritten upklassering kopen bij hun 2eklas-abonnement, als het toch enkel maar te doen was om de beenruimte of de zachtheid van de zetelstof?

Wat betreft het plaatsnemen in 1e met een vervoerbewijs 2e:

't is wat dubieus:
Een reiziger met een gewoon biljet (toevallige reiziger, toerist,...) heeft het mischien gewoon niet door dat die verkeerd zit, en krijgt daarom het voordeel van de twijfel.
Een abonnee zou eigenlijk zonder pardon een boete moeten krijgen (of na 2 keren of iets dergelijks zoals met abbo vergeten-situatie), maar dan ga je weer de trouwe klant bestraffen (die elke dag moet rechtstaan en het beu is), terwijl de toevallige reiziger geluk heeft.

En tegenwoordig: als je direct represief optreedt, krijg je van de tegenwoordig meer mondige reiziger snel weerwoord of fysieke agressie (misschien toevallig omdat de gemiddelde reiziger die zichzelf een klasverhoging gunt... enfin ik zwijg)
Laat het duidelijk zijn dat ik deze werkwijze van 'oogluikend geloven dat de reiziger het niet gezien had' ook niet goedkeur, zelker als je dezelfde personen dat elke dag opnieuw ziet doen, maar ik denk dat veel uit zelfbehoud wordt 'toegestaan'.

En Adler, het is niet altijd hoor, want ik heb al meer dan eens -en uiteraard onder luid protest- een klasverhoging (dus zelfs niet altijd een boete!) weten uitschrijven. En ge ziet elke dag reizgers handig van dubbeldekkers gebruik maken om TBG te ontlopen, en toiletten gebruiken,...
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dieselfreak »

Adler schreef:Absoluut niets.
In al de jaren dat ik al de trein neem, moet ik nog de eerste TBG zien die het reglement toepast en een boete laat betalen of zelfs maar een klasseverhoging oplegt.
Zo zag ik op de trein van Mechelen naar Antwerpen bijna elke dag een man die in eerste klas plaats neemt met een tweede klas abonnement.
De weinige keren dat er controle is speelt hij komedie en zegt dat hij dit niet wist en komt er dus zo vanaf.
Maar zegt de TBG dan niet dat je in 2de klas moet gaan zitten? Of dat ook al niet?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie