Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door treinbruno »

Hoe zit het eigenlijk in andere landen met vertrekprocedures? Er staat me iets van bij dat in Duitsland de machinisten eerst uit hun raam kijken voordat ze gaan vertrekken, maar hoe gaat het bijvoorbeeld in Frankrijk en Spanje?
Bij het fernverkehr in duitsland staan er TBG's over meerdere deuren die open blijven staan als de andere deuren gesloten zijn, die gaan dan met van die groene/rode bordjes zwaaien, en daarna sluiten ze hun deuren
Afbeelding
ino94

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door ino94 »

Ik begrijp gewoon totaal niet waarom het niet aangepast wordt. Er gebeuren veel ongelukken mee [en die staan heus niet allemaal in het nieuws], het gaat vaak bijna mis, en voor treinbegeleiders is het ook een ramp. Daar komt natuurlijk wel bij dat het hun eigen schuld is. Als ze de deuren gewoon allemaal sluiten voordat de trein gaat rijden, is er niks aan de hand. Dit is nog zo'n kwalijk punt waar de NMBS tekort in schiet. Hier in Nederland is het allang aangepast, alle deuren dicht, dan pas rijden. Alleen de internationale treinen hanteren nog het oude systeem, waarmee het dus nog tamelijk vaak bijna misgaat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Steven »

Internationale treinen gebruiken het UIC systeem en dat ligt dus europees vast en daar hebben dus alle spoorwegbedrijven boter op het hoofd.
Dat de tbg zijn deur niet dicht doet is zijn fout niet maar gewoon de regel. Als je alle berichten hier zou lezen zou je weten waarom het zo is. Je zou dan ook lezen waarom dit op bepaalde type treinen ongewenste neveneffecten kan veroorzaken indien men de deur dicht doet voor de trein effectief aanzet.
seppl

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door seppl »

ino94 schreef:Er gebeuren veel ongelukken mee [en die staan heus niet allemaal in het nieuws], het gaat vaak bijna mis
Noem jij dat "ongelukken"? Ik noem het roekeloosheid, en naar verluid is daar geen kruid tegen gewassen.

Vroeger kon je om het even welke deur van een trein die op het punt stond te vertrekken, nog openen en proberen op te stappen (met alle risico's vandien uiteraard). En toen was de wereld nog rond.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door rvdborgt »

seppl schreef:
ino94 schreef:Er gebeuren veel ongelukken mee [en die staan heus niet allemaal in het nieuws], het gaat vaak bijna mis
Noem jij dat "ongelukken"? Ik noem het roekeloosheid, en naar verluid is daar geen kruid tegen gewassen.
Natuurlijk is dat roekeloos. Maar een procedure die roekeloos gedrag uitlokt, is een slechte procedure.

Groetjes,
Rian
seppl

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door seppl »

rvdborgt schreef:Maar een procedure die roekeloos gedrag uitlokt, is een slechte procedure.
Ach, die lieden die nog op een trein proberen te springen als hij gaat vertrekken, zijn quasi dezelfden die de sporen nog oversteken als de halve slagbomen al gesloten zijn.

Desnoods "verongelukken" ze wel door van een ladder te vallen terwijl ze aardbeien aan het plukken zijn.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Marianne »

Steven schreef:Internationale treinen gebruiken het UIC systeem en dat ligt dus europees vast en daar hebben dus alle spoorwegbedrijven boter op het hoofd.
Wat is het UIC systeem als ik vragen mag?

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Steven »

UIC is de internationale spoorwegunie. Hierbij ligt het vast dat alle deuren lossen van het moment een trein onder de 5km/u zal rijden. Hierdoor hoeft de treinbegeleider dus geen deuren te lossen bij aankomst in een station. Dit is zo onder meer het geval bij de beneluxrijtuigen.
Knipex
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Knipex »

Hoe wordt dan het verschil gemaakt tss:
- stoppen voor een rood sein in volle baan
- of stoppen aan het perron

de TB moet dus de deurvergendeling de-activeren bij aankomst aan het perron.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Steven »

De treinbestuurder moet enkel de deuren ontgrendelen bij motorstellen, bij gesleepte treinen en trekduwtreinen is dit het werk van de treinbegeleider. In het geval van motorstellen heeft hij om die reden een lamp branden als alle deuren dicht zijn.

Er is geen verschil tussen rood in volle baan of stoppen in een station, stoppen is stoppen en dat doe je liefst met een beetje comfort. Als dit niet het bedoelde antwoord is moet je uw vraag iets duidelijker formuleren.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door dentheo »

Steven schreef: Er is geen verschil tussen rood in volle baan of stoppen in een station, stoppen is stoppen en dat doe je liefst met een beetje comfort. Als dit niet het bedoelde antwoord is moet je uw vraag iets duidelijker formuleren.
Steven, ik denk dat hij bedoelt dat de deuren ook van slot zullen gaan als je stopt voor een rood sein...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Steven »

Bij een trein in UIC regime moet de treinbegeleider er voor zorgen dat de deuren niet open gaan (tijdens een stilstand voor rood in volle baan) door een sluitingsbevel te geven. Doch hij moet dit geregeld herhalen tijdens een stilstand zover ik begrepen heb van de uitleg die een treinbegeleider me ooit gaf.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Bij een trein in UIC regime moet de treinbegeleider er voor zorgen dat de deuren niet open gaan (tijdens een stilstand voor rood in volle baan) door een sluitingsbevel te geven. Doch hij moet dit geregeld herhalen tijdens een stilstand zover ik begrepen heb van de uitleg die een treinbegeleider me ooit gaf.
Bij een niet-geplande stop moet dus de TBG een spurtje trekken naar de dichtstbijzijnde deur ?
Moet ik eens op letten als ik nog eens op stap ben.
Laatst gewijzigd door dentheo op 29 mar 2010, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:Bij een trein in UIC regime moet de treinbegeleider er voor zorgen dat de deuren niet open gaan (tijdens een stilstand voor rood in volle baan) door een sluitingsbevel te geven. Doch hij moet dit geregeld herhalen tijdens een stilstand zover ik begrepen heb van de uitleg die een treinbegeleider me ooit gaf.
Bij een niet-geplande stop moet dus de TBG een spurtje trekken naar de dichtsbijzijnde deur ?
Moet ik eens op letten als ik nog eens op stap ben.
Zo kan je het stellen, bij de trein Luxemburg Luik heb ik het alvast zo zien gebeuren. Nu moet de TBG het ook doorhebben dat het een onvoorziene stilstand is. Je zal maar even druk bezig zijn met een reiziger te informeren. De Fransen lossen het op door enkel een aankondiging te doen dat de deuren niet mogen geopend worden.
acba

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door acba »

Bij de benelux heb ik het ook al een paar keer zien gebeuren. Werken de I10 rijtuigen ook op deze manier? Ik heb het gevoel dat daar de tbg wel zelf de deuren moet lossen bij aankomst in een station...
Plaats reactie