ES64F4-115

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ziemon

Re: ES64F4-115

Bericht door ziemon »

lijkt me sterk dat dit alles iets te maken heeft met 3kV in het algemeen... de ES 64 F4 is al jaren succesvol onderweg in Polen en Italie...
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ES64F4-115

Bericht door AlexNL »

Is er al iets van nieuws bekend over deze locreeks en toelating in België?
phantom27

Re: ES64F4-115

Bericht door phantom27 »

ziemon schreef:lijkt me sterk dat dit alles iets te maken heeft met 3kV in het algemeen... de ES 64 F4 is al jaren succesvol onderweg in Polen en Italie...
De locs doen het eigenlijk overal goed,enkel die belgische spoorlijnen met waslijn schijnen de locs niet zo goed te bevallen tot zover.
Heb trouwens nergens gelezen wat nu echt de oorzaak is van het akefietje dat deze loc heeft opgelopen tijdens die testrit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ES64F4-115

Bericht door Steven »

Het is meer dan voeding alleen he. Je moet rekening houden dat niet alles wat 3kV idem is. Je hebt nog steeds de signalisatie. In België loopt er door de spoorstaven meer dan enkel de spanning van de motoren. Je hebt nog spanningen ivm overwegen en spoordedectie die voor de nodige problemen kunnen zorgen. Ze hebben jaren geworsteld om de 50Hz problemen op te lossen en nog loopt dat niet altijd zuiver. Dagelijks zijn er nog steeds loks reeks 13 en MS96 die uitschakelen door dedectie 50Hz.
pietje

Re: ES64F4-115

Bericht door pietje »

Maar ik ga er toch van uit dat er in andere landen ook gelijkaardige systemen gebruikt worden, die blijkbaar wel met die 50 Hz kunnen samenwerken.
Misschien heeft men bij Infrabel niet altijd de juiste keuzes gemaakt en kan men zich daar beter eens over bezinnen zodat materiaal dat omzeggens overal mag rijden, dat ook hier kan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ES64F4-115

Bericht door Steven »

Bijna alle landen hebben andere systemen. Dit uit protectionisme. Er zijn bijna evenveel systemen in Europa dan dat er landen zijn. Niet alle landen werken met systemen die via spoorstaven lopen trouwens. Het probleem van de 50Hz doet zich ook nog niet zo heel lang voor natuurlijk aangezien men nog niet zo heel lang draaistroommotoren gebruikt (zie leeftijd ms96 en hle13).
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ES64F4-115

Bericht door dentheo »

Interessant in dit verband..
De eurostar heeft daarmee ook reuze problemen gehad in Zuid England toen hij daar nog op gelijkstroom reed via derde rail.
Na enkele jaren problemen bleek dat sommige gelijkrichters soms zoveel rimpel gaven dat een heel klein beetje van Eurostar ineens teveel werd.
Toen kregen ze toelating het meetapparaat (TMSD of zoiets) iets minder kritisch in te regelen.
Ik meen dat zij daar ook spoorkringen gebruiken op 50Hz vandaar de eis, dit om inductie te vermijden.

Story moet ergens op internet rondhangen.
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: ES64F4-115

Bericht door pietje »

Steven schreef:Bijna alle landen hebben andere systemen. Dit uit protectionisme. Er zijn bijna evenveel systemen in Europa dan dat er landen zijn. Niet alle landen werken met systemen die via spoorstaven lopen trouwens. Het probleem van de 50Hz doet zich ook nog niet zo heel lang voor natuurlijk aangezien men nog niet zo heel lang draaistroommotoren gebruikt (zie leeftijd ms96 en hle13).
En dat protectionisme zorgt ervoor dat de concurrentiepositie van de spoorwegen tov. andere vervoersmodi verslechtert, dus zijn het verkeerde keuzes uit het verleden die rechtgezet moeten worden, maar we weten allemaal dat België op dat vlak niet de beste leerling van de Europese klas is he :(
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ES64F4-115

Bericht door Steven »

voila dat is een feit maar Duitsland en Frankrijk (de twee grootste op spoorwegvlak) zijn dat evenmin maar zij kunnen het spel harder spelen vanwege de omvang die ze hebben.
pietje

Re: ES64F4-115

Bericht door pietje »

... dus hoog tijd dat de technische vereisten waaraan moet voldaan worden eens op Europees niveau gelijkgesteld worden, net zoals dat met huishoudelijke apparatuur jaren geleden gedaan heeft.
Zo kan men dan de toelating beperken tot 1 maal en die direct laten gelden voor heel Europa.

Er zullen op vlak van vrije ruimte profiel altijd beperkingen blijven, maar dat is eenvoudig in te schrijven in de toelating.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ES64F4-115

Bericht door Steven »

Dat is ook de bedoeling, met ETCS onder meer, maar aangezien de kostprijs aan dit geheel gekoppeld verre van goedkoop is en de verschillende bedrijven zelden staan te springen om dergelijke zware investeringen te doen moet ik u niet vertellen dat dit nog wat jaren zal aanslepen.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ES64F4-115

Bericht door AlexNL »

ERTMS wordt wel steeds goedkoper, he. Uit onderzoek van Rover bleek dat je voor 800 miljoen in Nederland trein en baan kunt voorzien van ERTMS.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ES64F4-115

Bericht door Steven »

Voor de Belgische spoorwegen is dat nog steeds te veel, een bedrijf met een boekhouding die nog niet uit het rood geraakt heeft aan die dalende prijs weinig boodschap. Dat is dus één van de redenen waarom wij nu TBL1+ krijgen, ze doen iets maar het kost amper geld in vergelijking met ETCS plaatsen in elke stuurpost.
Trammist

Re: ES64F4-115

Bericht door Trammist »

Maar de TBL hardware is wel compatibel met ETCS, niet? :)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ES64F4-115

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:ERTMS wordt wel steeds goedkoper, he. Uit onderzoek van Rover bleek dat je voor 800 miljoen in Nederland trein en baan kunt voorzien van ERTMS.

Nu is Rover geen "aannemer" dus het is maar de vraag hoeveel een aannemer ervoor zou vragen...
Prijs per lok hangt toch nog tussen 250000 à 300000 ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie