Voor zover ik de wet ken is dat inderdaad geen staking, maar sabotage. Kan je zo op straat staan... Ik moet zeggen dat als ik dit hoor dat ik de NMBS als verloren moet beschouwen.260689 schreef: Er word ook onder de collega's gesproken om hun brevet allemaal in 1 pot te smijten om zo druk op de directie te zetten (lees: dit is geen staking, zonder brevet mag je geen treinen bedienen). Ik kan hun geen ongelijk geven (ik ken de situatie in Antwerpen).
Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Dit kan inderdaad gezien worden als samenzwering met ontslag als gevolg.K V B schreef:Voor zover ik de wet ken is dat inderdaad geen staking, maar sabotage. Kan je zo op straat staan... Ik moet zeggen dat als ik dit hoor dat ik de NMBS als verloren moet beschouwen.260689 schreef: Er word ook onder de collega's gesproken om hun brevet allemaal in 1 pot te smijten om zo druk op de directie te zetten (lees: dit is geen staking, zonder brevet mag je geen treinen bedienen). Ik kan hun geen ongelijk geven (ik ken de situatie in Antwerpen).
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Aangezien het met de 3216 gebeurd is, zal het materieel MW41'ers geweest zijn.
In Herentals is er AVG, dus wss is de AVG bediend, en heeft de TB enkele meters opgetrokken toen de AVG openkwam.
Het zijn allemaal speculaties natuurlijk, ik heb ook van de collega's nog van niemand een deftige uitleg gehoord van wat er nu eigenlijk gebeurd is.
De waarheid zal zoals gewoonlijk weer ergens in het midden liggen zeker...
In Herentals is er AVG, dus wss is de AVG bediend, en heeft de TB enkele meters opgetrokken toen de AVG openkwam.
Het zijn allemaal speculaties natuurlijk, ik heb ook van de collega's nog van niemand een deftige uitleg gehoord van wat er nu eigenlijk gebeurd is.
De waarheid zal zoals gewoonlijk weer ergens in het midden liggen zeker...
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
als het MW41 was, dan gaan de deuren niet terug open als er iets tussen zit.
Ik heb het zelf ooit zien gebeuren op een mw41. 2 leerlingen stappen op, de eerste duwde snel op de knop om de deuren te sluiten en de tweede zat geklemd tussen de deur.
De deur ging niet vanzelf terug open en oefende serieus kracht uit. Pas na een halve minuut lachten vond de eerste leerling het nodig om de deur terug te openen omdat de andere zat te kermen van de pijn.
op de trein zelf zagen heel zijn schouders bont en blauw van tussen de deur te zitten.
Toen stelde ik me toch ook serieus vragen bij de veiligheid van die deuren.
Ik heb het zelf ooit zien gebeuren op een mw41. 2 leerlingen stappen op, de eerste duwde snel op de knop om de deuren te sluiten en de tweede zat geklemd tussen de deur.
De deur ging niet vanzelf terug open en oefende serieus kracht uit. Pas na een halve minuut lachten vond de eerste leerling het nodig om de deur terug te openen omdat de andere zat te kermen van de pijn.
op de trein zelf zagen heel zijn schouders bont en blauw van tussen de deur te zitten.
Toen stelde ik me toch ook serieus vragen bij de veiligheid van die deuren.
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Ik ben benieuwd wat hier precies is gebeurd... als we dit ooit gaan weten.
Wat ik wel weet is dat het alleszins niet de eerste keer is dat men de deuren sluit en dan niet meer omkijkt, opstapt en zijn/haar laatste deur sluit. Ik heb zo in Denderleeuw een Break weten vertrekken waar een deur in alarm was (dus open). De TBG heeft dus geen visuele controle meer uitgeoefend. Gelukkig merkt de TB het in dit geval snel op, en was er ook niemand meer aan het instappen.
En wat betreft MW41 verbaast mij dit weer niet, de waslijst mankementen en fouten aan dat materieel is ellenlang.
Wat ik wel weet is dat het alleszins niet de eerste keer is dat men de deuren sluit en dan niet meer omkijkt, opstapt en zijn/haar laatste deur sluit. Ik heb zo in Denderleeuw een Break weten vertrekken waar een deur in alarm was (dus open). De TBG heeft dus geen visuele controle meer uitgeoefend. Gelukkig merkt de TB het in dit geval snel op, en was er ook niemand meer aan het instappen.
En wat betreft MW41 verbaast mij dit weer niet, de waslijst mankementen en fouten aan dat materieel is ellenlang.
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Zijn toch al enkele jaren in onderhoud in Belgie...moet men leverancier niets meer verwijten....Dietrich schreef: En wat betreft MW41 verbaast mij dit weer niet, de waslijst mankementen en fouten aan dat materieel is ellenlang.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
En ik denken dat men al decennia lang treinen zo bouwt dat ze gewoon niet kunnen bewegen met een deur die open is (op die waar de conducteur zijn sleutel gedraaide heeft na).Dietrich schreef: Wat ik wel weet is dat het alleszins niet de eerste keer is dat men de deuren sluit en dan niet meer omkijkt, opstapt en zijn/haar laatste deur sluit. Ik heb zo in Denderleeuw een Break weten vertrekken waar een deur in alarm was (dus open).
In Zwitserland is een deur blokkeren een populaire (maar wel een beetje ergerlijke) manier om een trein te beletten te vertrekken. Bijvoorbeeld als je in een groep onderweg bent en iemand moet nog snel een kaartje uit de automaat halen...
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Daarom moet je de balans vinden tussen mensen blauwe plekken geven bij zulke dingen (Brusselse metro) en deuren die kapot gaan als er een hardgekookt ei tussen zit (Amsterdamse metro).K V B schreef: In Zwitserland is een deur blokkeren een populaire (maar wel een beetje ergerlijke) manier om een trein te beletten te vertrekken. Bijvoorbeeld als je in een groep onderweg bent en iemand moet nog snel een kaartje uit de automaat halen...
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Dat is zowat de conclusie die het dichts bij de waarheid zal liggen.kika schreef:Waarom?Bibke schreef:Er zal wel iets voorgevallen zijn maar zal foutief verteld/geschreven/beleefd zijn.
Als je preciezer wilt weten hoe het kon gebeuren is het inderdaad een goed idee om het onderzoek af te wachten. Maar op zich is het gemakkelijk om te begrijpen: onoplettendheid van TBG, miscommunicatie ergens tussen de betrokkenen. Allemaal erg vervelend, gelukkig is enkel de rolstoel beschadigd.
Een communicatiefout met (in dit geval) gevolgen, van niet te zware aard.
Maar zoals gezegd het had veel erger kunnen zijn.
Het enige wat je er tegen kunt beginnen is de techniek zo maken dat het niet meer kan voorvallen.
Want menselijke fouten zullen er altijd blijven bestaan.
Het zijn soms kleine onnozele dingen die aan de oorzaak liggen.
En zeg niet dat het bij u niet kan voorvallen.
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
En dat niet alleen: voor het zoveelste interne probleem in de NMBS groep wordt er weer gedacht aan een rondje "passagier-pesten"Bibke schreef:Dit kan inderdaad gezien worden als samenzwering met ontslag als gevolg.K V B schreef:Voor zover ik de wet ken is dat inderdaad geen staking, maar sabotage. Kan je zo op straat staan... Ik moet zeggen dat als ik dit hoor dat ik de NMBS als verloren moet beschouwen.260689 schreef: Er word ook onder de collega's gesproken om hun brevet allemaal in 1 pot te smijten om zo druk op de directie te zetten (lees: dit is geen staking, zonder brevet mag je geen treinen bedienen). Ik kan hun geen ongelijk geven (ik ken de situatie in Antwerpen).
Ik dacht dat men echt iets ging doen aan de stiptheid, weer holle woorden zoals gewoonlijk...
Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Er is gewoon iets mis met het systeem dat NMBS na zovele jaren nog voert.
Fouten bestraffen maar belonen komt er zelden tot nooit.
En zeker niet in verhouding tot wat mensen wél goed doen.
Een grondige en correcte analyse moet ervoor zorgen dat zulke incidenten niet meer kunnen voorvallen.
Personeel inlichten over de toedracht, zinvolle en realistische aanwijzingen geven.
Er bestaan immers zoveel reglementen en regeltjes die het stipt laten rijden van treinen onmogelijk maken.
Elke spoorwegmens zal u kunnen vertellen dat stipt rijden en elke regel volgen onmogelijk is.
Enkel de bazen denken er anders over.
Fouten bestraffen maar belonen komt er zelden tot nooit.
En zeker niet in verhouding tot wat mensen wél goed doen.
Een grondige en correcte analyse moet ervoor zorgen dat zulke incidenten niet meer kunnen voorvallen.
Personeel inlichten over de toedracht, zinvolle en realistische aanwijzingen geven.
Er bestaan immers zoveel reglementen en regeltjes die het stipt laten rijden van treinen onmogelijk maken.
Elke spoorwegmens zal u kunnen vertellen dat stipt rijden en elke regel volgen onmogelijk is.
Enkel de bazen denken er anders over.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Dat weet toch iedereen, daarom hielt men vroeger "stiptheidsstakingen", werken volgens het boekje met reuze vertragingen.dekooiker schreef: Elke spoorwegmens zal u kunnen vertellen dat stipt rijden en elke regel volgen onmogelijk is.
Enkel de bazen denken er anders over.
Alleen onduidelijk is : ligt dat aan het boekje van de dienstregeling of aan het boekje van het reglement...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
"Elke Spoorwegmens", of enkel "elke NMBS spoorwegmens".dekooiker schreef: Elke spoorwegmens zal u kunnen vertellen dat stipt rijden en elke regel volgen onmogelijk is.
Nergens worden de regels zo strikt gevolgd als bij de Japanse spoorwegen...
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Dat heet stiptheidsactie, niet staking. Stuk verstandiger als wat hier eerder stond.dentheo schreef: Dat weet toch iedereen, daarom hielt men vroeger "stiptheidsstakingen", werken volgens het boekje met reuze vertragingen.
Alleen onduidelijk is : ligt dat aan het boekje van de dienstregeling of aan het boekje van het reglement...
Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein
Dat ligt er gewoon aan dat de reglementering in grote lijnen nog altijd die van 1926 is en die nooit grondig werd aangepast aan de veranderde en nieuwe technologieën. Om maar één voorbeeld te geven: tijdens mijn opleiding moest ik nog de drie types mechanische seininrichting leren terwijl die op dat moment in Vlaanderen en Brussel al lang niet meer bestond. Totaal onzinnig dus, maar: "het is zo voorzien...". De laatste jaren gebeurt er wel iets en Infrabel is bezig met een modernisering maar dat vraagt tijd. Niet vergeten: elke wijziging in de reglementering en de procedures moet worden bestudeerd en goedgekeurd door de overheid.K V B schreef:
"Elke Spoorwegmens", of enkel "elke NMBS spoorwegmens".
Nergens worden de regels zo strikt gevolgd als bij de Japanse spoorwegen...
En nog iets: wanneer men zodanig streng toeziet op de toepassing van de regeltjes als in Japan (en Groot-Brittannië, daar zijn ze ook zo) kweek je geen spoorwegmensen maar robotjes die geen enkel initiatief meer kunnen, mogen of durven nemen. Dan sta je daar als reiziger ook...