Pagina 4 van 4

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Geplaatst: 06 apr 2013, 18:02
door dentheo
Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Geplaatst: 06 apr 2013, 19:22
door Shrek
dentheo schreef:Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
En niets meer vragen per km treinrit? Dat lijkt mij lastig aangezien je onderhoudsbudget (en dus de kwaliteit van de sporen) enkel nog afhangen van de politieke wind, en die wil wel eens draaien.

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Geplaatst: 06 apr 2013, 19:42
door dentheo
Shrek schreef:
dentheo schreef:Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
En niets meer vragen per km treinrit? Dat lijkt mij lastig aangezien je onderhoudsbudget (en dus de kwaliteit van de sporen) enkel nog afhangen van de politieke wind, en die wil wel eens draaien.
Onderhoud van de sporen is toch ook Infrabel;...? NMBS moet allee onderhoud eigen materieel betalen...

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Geplaatst: 06 apr 2013, 20:21
door Shrek
dentheo schreef:Onderhoud van de sporen is toch ook Infrabel;...? NMBS moet allee onderhoud eigen materieel betalen...
Huh ik kan niet meer volgen?
De nmbs betaalt vandaag enkel een vergoeding voor het gebruik van de sporen, niets anders hoor.

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Geplaatst: 07 apr 2013, 10:41
door dentheo
sorry dan heb ik uw eerste reactie verkeerd verstaan...
Waarom zou het onderhoud van de sporen verslechteren (uw idee) als je alle subsidie rechtstreeks aan Infrabel geeft en NMBS reizigers zijn eigen kostje moet verdienen?

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Geplaatst: 07 apr 2013, 11:06
door Bibke
Zowel Infrabel als NMBS krijgen subsidies van de federale overheid.
Infrabel voor het net en de NMBS voor het laten rijden van reizigerstreinen, dat laatste is vooral bedoeld voor niet rendabele lijnen.

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Geplaatst: 07 apr 2013, 12:25
door rvdborgt
Bibke schreef:Zowel Infrabel als NMBS krijgen subsidies van de federale overheid.
Infrabel voor het net en de NMBS voor het laten rijden van reizigerstreinen, dat laatste is vooral bedoeld voor niet rendabele lijnen.
De NMBS krijgt maar heel weinig geoormerkt geld dat specifiek voor een bepaalde treindienst is. Het overgrote deel is gewoon een grote, ondeelbare zak met geld.

Groetjes,
Rian

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Geplaatst: 11 apr 2013, 18:46
door nahoj
dentheo schreef:Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
Even iets verduidelijken.
De begrippen 'investeringstoelage' en 'exploitatietoelage' in mijn voorgaande post gaan niet over het onderscheid of het geld gaat naar 'Infrabel' of 'NMBS', maar over het feit dat beide twee zakken geld krijgen: 1 om te investeren (zoals bv. nieuwbouw of grondige renovatie), en 1 voor de dagelijkse dienstverlening (exploitatie).

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Geplaatst: 11 apr 2013, 21:07
door ronny
nahoj schreef:
dentheo schreef:Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
Even iets verduidelijken.
De begrippen 'investeringstoelage' en 'exploitatietoelage' in mijn voorgaande post gaan niet over het onderscheid of het geld gaat naar 'Infrabel' of 'NMBS', maar over het feit dat beide twee zakken geld krijgen: 1 om te investeren (zoals bv. nieuwbouw of grondige renovatie), en 1 voor de dagelijkse dienstverlening (exploitatie).
Komen schilderwerken aan een luifel op een perron van het exploitatie of het investeringspotje ?

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Geplaatst: 13 apr 2013, 16:32
door nahoj
ronny schreef:
nahoj schreef:
dentheo schreef:Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
Even iets verduidelijken.
De begrippen 'investeringstoelage' en 'exploitatietoelage' in mijn voorgaande post gaan niet over het onderscheid of het geld gaat naar 'Infrabel' of 'NMBS', maar over het feit dat beide twee zakken geld krijgen: 1 om te investeren (zoals bv. nieuwbouw of grondige renovatie), en 1 voor de dagelijkse dienstverlening (exploitatie).
Komen schilderwerken aan een luifel op een perron van het exploitatie of het investeringspotje ?
Als dat een eenvoudige opfrissing is, zou ik zeggen van het exploitatiepotje, maar zekerheid over hoe Infrabel / Holding / NMBS haar schilderwerken budgetteert, heb ik niet.