GEN komt later klaar ;-)
Re: GEN komt later klaar ;-)
In Spanje heb je op de RER-achtige treinen (oa. van RENFE en FGC) rond Madrid en Barcelona geen 1ste klas.
Als het een echt RER wordt in Brussel kan men beter die 1ste klas achterwege laten, die treinen moeten voorzien zijn op grote capaciteit en snel optrekken/afremmen, comfort komt echt op de 2de plaats.
Als het een echt RER wordt in Brussel kan men beter die 1ste klas achterwege laten, die treinen moeten voorzien zijn op grote capaciteit en snel optrekken/afremmen, comfort komt echt op de 2de plaats.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Dag
Natuurlijk moet je eerste klasse behouden. Er zijn nu eenmaal reizigers die daarvoor willen betalen. Ik herinner me nog de tijd dat er autorails reden zonder eerste klasse. Dat was altijd sukkelen met een tweedeklasbiljet en een klasverhoging voor het deel waar wel treinen reden met eerste klasse.
Het GEN heeft trouwens niet de bedoeling om in Brussel rond te rijden, maar om reizigers uit een relatief ruime periferie naar Brussel te brengen. Dus toch eerste klasse voor wie dat wil. Het kan toch niet dat eersteklasreizigers langer moeten wachten tot er eens een trein komt met eerste klasse.
Natuurlijk moet je eerste klasse behouden. Er zijn nu eenmaal reizigers die daarvoor willen betalen. Ik herinner me nog de tijd dat er autorails reden zonder eerste klasse. Dat was altijd sukkelen met een tweedeklasbiljet en een klasverhoging voor het deel waar wel treinen reden met eerste klasse.
Het GEN heeft trouwens niet de bedoeling om in Brussel rond te rijden, maar om reizigers uit een relatief ruime periferie naar Brussel te brengen. Dus toch eerste klasse voor wie dat wil. Het kan toch niet dat eersteklasreizigers langer moeten wachten tot er eens een trein komt met eerste klasse.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: GEN komt later klaar ;-)
Als men echt een GEN wil met een geïntegreed tariefsysteem met andere OV bedrijven (zoals in Parijs, Barcelona, Madrid,...) is dit zelfs niet aan de orde: er bestaan geen bussen/trams/metro met verschil in klasse.
Dat van die ruime periferie is trouwens in voornoemde steden ook het geval.
Je moet ook rekening houden houden met capaciteitsbehoeften: men zal al tevreden mogen zijn als iedereen een zitplaats heeft in de piekuren. Als dat geen probleem is, dan kan men nog eens denken over 1ste/2de klasse.
Dat van die ruime periferie is trouwens in voornoemde steden ook het geval.
Je moet ook rekening houden houden met capaciteitsbehoeften: men zal al tevreden mogen zijn als iedereen een zitplaats heeft in de piekuren. Als dat geen probleem is, dan kan men nog eens denken over 1ste/2de klasse.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Dat geïntegreerd systeem zou eerlang in geheel België ingevoerd worden. Je kunt toch het aandeel NMBS berekenen daarin, en dat aanrekenen?
En als men met de vooropgestelde frequenties nog capaciteitsproblemen heeft, dan kan men alleen toezien, vrees ik. Overigens zal het op die enkele plaatsen die wegvallen door met 2 klassen te werken ook wel niet aankomen, zeker?
Ik zei alleszins nog dagelijks veel mensen in Halle in eerste opstappen: er is dus duidelijk nog behoefte aan. (En tijdens de spits zitten de eersteklasafdelingen minstens zo vol ald de tweede klasse.)
En als men met de vooropgestelde frequenties nog capaciteitsproblemen heeft, dan kan men alleen toezien, vrees ik. Overigens zal het op die enkele plaatsen die wegvallen door met 2 klassen te werken ook wel niet aankomen, zeker?
Ik zei alleszins nog dagelijks veel mensen in Halle in eerste opstappen: er is dus duidelijk nog behoefte aan. (En tijdens de spits zitten de eersteklasafdelingen minstens zo vol ald de tweede klasse.)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: GEN komt later klaar ;-)
OK Vic, eerst was ik ook felle tegenstander van een eerste klasse op het GEN, maar omdat sommige mensen toch maar blijven aandringen is een eerste klasse afdeling welkom. Ik heb het dan wel over een afdeling van 15 à 20 plaatsen ofzo, meer niet. Ik denk dat dat nogal vrij realistisch is..
Re: GEN komt later klaar ;-)
Daar kan ik mee leven. De huidige CR-stellen hebben ook 20 plaatsen, en je kunt toch niet beweren dat die 20 plaatsen de capaciteit van die stellen drastisch naar beneden halen. Overigens zitten die vaak goed vol, en is het verlies aan capaciteit dus beperkt tot de plaatsen die wegvallen door extra beenruimte en afzonderlijke zitjes. Ik schat dat aantal op 4 à 5.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: GEN komt later klaar ;-)
Met het afschaffen van een 1ste klasse afdeling ga je het mogelijke capaciteitsprobleem niet aanpakken hoor.
Niemand kan ontkennen dat er in de trein vraag is naar een 1ste klas de volle 1ste klasse afdelingen in de CR stellen zijn het levende bewijs, dus ook in een GEN stel moet er 1ste klas zijn.
Niemand kan ontkennen dat er in de trein vraag is naar een 1ste klas de volle 1ste klasse afdelingen in de CR stellen zijn het levende bewijs, dus ook in een GEN stel moet er 1ste klas zijn.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Wanneer gaat men nu beginnen met de werken tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid want ik zie daar nog niets van beweging?
De NMBS komt in december 2007 mooie vertellen dat men 4 sporen gaat aanleggen en men is nog niet eens begonnen met wat bomen uit te doen.
De NMBS komt in december 2007 mooie vertellen dat men 4 sporen gaat aanleggen en men is nog niet eens begonnen met wat bomen uit te doen.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Bomdardier mag treinen NMBS assembleren
do 15/05/08 - Het bedrijf Bombardier in Brugge mag de nieuwe treinen van de NMBS assembleren. Bombardier doet dat als onderaannemer van de Duitse groep Siemens.
De afspraak werd gemaakt bij de ondertekening van het contract voor ruim driehonderd treinen, die Siemens vanaf 2011 aan de spoorwegmaatschappij mag leveren. De treinstellen zullen vooral worden ingezet op het Gewestelijk Expresnet (GEN).
Toen de overeenkomst tussen de NMBS en Siemens een maand geleden werd bekendgemaakt, veroorzaakte dat aanvankelijk veel commotie bij Bombardier. Er werd gevreesd voor de tewerkstelling in Brugge. Maar al snel kwamen er signalen dat Bombardier een deel van de koek zou krijgen.
Bombardier mag in de ruwbouwkasten, aangeleverd door Siemens, alle systemen en componenten inbouwen. Ook het bedrijf Alstom in Charleroi pikt een graantje mee. Siemens zou zo 650 mensen in ons land een jaar lang werk geven.
Bron:De Redactie.be
BDJ
do 15/05/08 - Het bedrijf Bombardier in Brugge mag de nieuwe treinen van de NMBS assembleren. Bombardier doet dat als onderaannemer van de Duitse groep Siemens.
De afspraak werd gemaakt bij de ondertekening van het contract voor ruim driehonderd treinen, die Siemens vanaf 2011 aan de spoorwegmaatschappij mag leveren. De treinstellen zullen vooral worden ingezet op het Gewestelijk Expresnet (GEN).
Toen de overeenkomst tussen de NMBS en Siemens een maand geleden werd bekendgemaakt, veroorzaakte dat aanvankelijk veel commotie bij Bombardier. Er werd gevreesd voor de tewerkstelling in Brugge. Maar al snel kwamen er signalen dat Bombardier een deel van de koek zou krijgen.
Bombardier mag in de ruwbouwkasten, aangeleverd door Siemens, alle systemen en componenten inbouwen. Ook het bedrijf Alstom in Charleroi pikt een graantje mee. Siemens zou zo 650 mensen in ons land een jaar lang werk geven.
Bron:De Redactie.be
BDJ
Re: GEN komt later klaar ;-)
Hallo,
Hoe opvallend... Bombardier in Vlaanderen maakt van z'n oren en waar mogen ze dan ook iets doen? Juist ja, bij Alstom in Charleroi... Als dat allemaal maar goed afloopt! Waarom eens nooit normaal doen en een machiene die zo standaard van de Siemens/Bombardier band komt kopen???
Groeten,
Joris De Mol
Hoe opvallend... Bombardier in Vlaanderen maakt van z'n oren en waar mogen ze dan ook iets doen? Juist ja, bij Alstom in Charleroi... Als dat allemaal maar goed afloopt! Waarom eens nooit normaal doen en een machiene die zo standaard van de Siemens/Bombardier band komt kopen???
Groeten,
Joris De Mol
Re: GEN komt later klaar ;-)
Aan het Pede-viaduct in Anderlecht zijn blijkbaar een aantal werfcontainers geplaatst (kant Brussel, rechterzijde richting Brussel). Gaan de werken hier van start of is het vals alarm ?Wanneer gaat men nu beginnen met de werken tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid want ik zie daar nog niets van beweging?
De NMBS komt in december 2007 mooie vertellen dat men 4 sporen gaat aanleggen en men is nog niet eens begonnen met wat bomen uit te doen.
Ik tracht daar morgen in het voorbijrijden een paar fotokes van te nemen.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Ik ben eens benieuwd hoe ze dat viaduct van Pede gaan aanpakken, met de uitbreiding naar vier sporen daar! Twee nieuwe enkelsporige boogbruggen ernaast leggen?
Re: GEN komt later klaar ;-)
daar gaan ze het voorzichtig moeten aanpakken want die brug is een beschermd monument.Trainspotterke schreef:Ik ben eens benieuwd hoe ze dat viaduct van Pede gaan aanpakken, met de uitbreiding naar vier sporen daar! Twee nieuwe enkelsporige boogbruggen ernaast leggen?