Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door LML »

Ik heb (persoonlijk) veel liever een M5 waar je raampjes kan openzetten (alleen zeer spijtig dat bij de gemodernizeerde nog altijd die lastige balk op ooghoogte is), of gelijk welk rijtuig of treinstel waar dit kan, dan een MW41 waarbij de airco opstaat maar die binnendeuren constant blijven openstaan. Wat is dan het nut van airco?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Steven »

Binnendeuren open is geen probleem indien alle ruimtes een klimatisatie hebben. Bij de nieuwe Desiro ML staan er totaal geen binnendeuren meer.
pietje

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door pietje »

Steven schreef: Een praktische type, als je dan toch airco in de wagen hebt (zeker bij elektronische instelmogelijkheden) is het beter hem altijd te gebruiken, dit zorgt er voor dat de levensduur van het app vergroot. Aircotoestellen zijn vrij gevoelig aan het langdurig niet gebruiken. ter info ramen open of airco aan gaat voor het verbruik van de auto ongeveer hetzelfde effect geven. Maar aangezien uw auto het gewicht van die airco toch al meesleurt ;-) doe je dus met ramen open eigenlijk iets of wat extra verlies. Nadeel dus van een verbrandingsmotor ;-).
Het gaat hem mij niet zozeer over het verbruik, maar om het feit dat ik het aangenamer vind om gewoon veel ventilatie te hebben, dan geforceerde koeling.
Trouwens op de snelweg zal het verschil in verbruik nogal meevallen, in stadsverkeer alvast niet. Het grote verschil zit hem echter in het vermogenverlies, je schrikt nogal eens van het gebrek aan acceleratievermogen dat de auto heeft wanneer de airco ingeschakeld is.
Daaraan weet je meestal ook of het circuit echt werkt :(
Ik test de installatie trouwens elk jaar bij het begin van de zomer (enkele minuutjes) voorlopig geen probleem dus
dcr schreef:37 °C buiten --> ik ben toch blij dat ik zowel op trein als op het werk airco heb.

Vergeet niet dat sommige mensen beter tegen de warmte kunnen dan anderen.
OK, maar sommigen hebben meer problemen met plotse temperatuurswisselingen : 37 graden buiten, "koud" binnen en een half uur later "een klop in je gezicht" als je weer in de warmte uitstapt.
Laatst gewijzigd door pietje op 09 jul 2010, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Binnendeuren open is geen probleem indien alle ruimtes een klimatisatie hebben. Bij de nieuwe Desiro ML staan er totaal geen binnendeuren meer.
Klopt, maar doe dan de buitendeuren dicht na x( ?) seconden....
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door dentheo »

pietje schreef:
OK, maar sommigen hebben meer problemen met plotse temperatuurswisselingen : 37 graden buiten, "koud" binnen en een half uur later "een klop in je gezicht" als je weer in de warmte uitstapt.
Een "slimme" airco doet dat niet, die koelt binnenruimte op maximaal 5° C onder de buitentemperatuur.
De reductie in vocht van de gekoelde lucht zorgt dan voor het goede gevoel, zonder koudeschok.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:Binnendeuren open is geen probleem indien alle ruimtes een klimatisatie hebben. Bij de nieuwe Desiro ML staan er totaal geen binnendeuren meer.
Klopt, maar doe dan de buitendeuren dicht na x( ?) seconden....
Die deuren zijn zelfs overbodig in nieuwe treinen kijk maar naar de Desiro en vele andere treinen die men op S-bahn of RER netten gebruikt. Het enige waar deze nog nut voor kunnen hebben is het verstoppen van slecht afsluitende buitendeuren (verliezen langs daar voor de installatie + geluid).
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door am62 »

In sommige stations is dat nu al een probleem met de MW41. Op de L-trein Geraardsbergen - Ronse : Zottegem en Gent Sint-Pieters bijvoorbeeld waar de trein toch geruime tijd stilstaat. De buitendeuren zijn gewoon geopend, de binnendeuren hebben geen automatische sluiting met als gevolg dat de temperatuur in de trein op korte tijd weer aardig oploopt. Dit probleem is ook te Geraardsbergen en Ronse. In de winterperiode is dat ook heel erg leuk... Misschien is het automatisch sluiten van deuren na een zekere periode een oplossing (zoals dentheo suggereert).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Dieselfreak »

pietje schreef:Omdat airco veelal ingeschakeld wordt wanneer het niet nodig is, sommige mensen zijn pas tevreden als de temperatuur heel het jaar door 21-22 graden is, zomer en winter, terwijl bij 25 graden buitentemperatuur, het beter is om via ventilatie de binnentemperatuur op hetzelfde niveau te krijgen.

Ik heb een auto met airco en deze heeft dit jaar nog niet aan gestaan, omdat ik het voor korte afstanden(<100 km) veel beter vind om te verkoelen met ventilate (=ramen open)
De ramen openen tijdens het rijden van een auto of trein zorgt ook voor extra energieverbruik (meer luchtweerstand).

pietje schreef:Dus op welke temperatuur je de airco ook instelt, er zullen altijd mensen ontevreden zijn, in tegenstelling tot de verwarming in de winter, dan kan iedereen zich wel vinden in 21 graden.
Waarom zouden mensen niet tevreden zijn als de airco op 21 graden staat?

Steven schreef:Ter informatie zou ik u willen zeggen dat een koelinstallie altijd veel meer verbruikt dan een verwarming. 5 graden laten afkoelen in de zomer vraagt dus meer energie dan 5 graden laten bijwarmen in de winter.
Waar haal je die informatie vandaan? Ken je iets van fysica of zo? Waarom zou een ruimte 5 graden afkoelen veel meer energie kosten dan dezelfde ruimte 5 graden opwarmen?

steven schreef:Ten tweede is een koelinstalltie bij verkeerde afstelling veel gevaarlijker om ziek van te worden dan helemaal geen koelinstallatie.
Verkoudheden
Cafépraat... ik heb nog nooit een verkoudheid gekregen van een koelinstallatie. Verkoudheden worden veroorzaakt door vírussen, NIET door temperatuurschommelingen, dat zeggen alle dokters.

steven schreef:40 dagen? welke zomer was dat? die waar de verwarming niet uit te krijgen was waarschijnlijk. Ik zou zeggen raadpleeg de statistieken van het kmi en je zal bijna nooit aan 40 dagen vind dat je zonder airco niet zou kunnen overleven.
2006 was zo een: 45 dagen warmer dan 25°C, 11 dagen meer dan 30°C.

steven schreef:Ik heb ook graag een koelinstallatie maar ik ga daarom niet overdrijven om het nut van die installatie in nieuwe treinen te bewijzen. En als je zegt dat dit niet veel verbruikt moet je nadenken het verbruik bij een auto gaat met 10 tot 15 procent omhoog, dat getal is zowat voor alle ruimtes gelijklopend. Als jij dat weinig noemt dan sta ik versteld.
Het gaat om hoe vaak je dat op een jaar gebruikt. Verwarming staat gemiddeld zo'n 200 dagen per jaar aan, koeling een nulletje minder. En ik zei reeds, met de ramen open rijden doet óók meer verbruiken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:
Steven schreef:Ter informatie zou ik u willen zeggen dat een koelinstallie altijd veel meer verbruikt dan een verwarming. 5 graden laten afkoelen in de zomer vraagt dus meer energie dan 5 graden laten bijwarmen in de winter.
Waar haal je die informatie vandaan? Ken je iets van fysica of zo? Waarom zou een ruimte 5 graden afkoelen veel meer energie kosten dan dezelfde ruimte 5 graden opwarmen?

steven schreef:Ten tweede is een koelinstalltie bij verkeerde afstelling veel gevaarlijker om ziek van te worden dan helemaal geen koelinstallatie.
Verkoudheden
Cafépraat... ik heb nog nooit een verkoudheid gekregen van een koelinstallatie. Verkoudheden worden veroorzaakt door vírussen, NIET door temperatuurschommelingen, dat zeggen alle dokters.
beste dieselfreak

Dat een koelinstallatie meer energie vergt dan een verwarmingsinstallatie is basiskennis voor wie die cursus volgt. Volg de nieuwsbulletins van de usa maar eens waar ze juist heel veel airco's hebben staan. De energievoorzieningen hebben er meer last in de zomer dan in de winter om aan voldoende energievraag te voldoen.
Ik zeg niet dat de koelinstallatie zelf ziek maakt he, ze maakt u er vooral vatbaarder voor, => heel der groepen TBG's hebben er heel wat last mee doordat ze geregeld koude in en uit gaan tijdens de zomer, ook mensen die geregeld grote frigo's binnen en buiten lopen hebben daar last mee, dat zijn gewoon gekende feiten.
Jij gaat blijkbaar langs bij alle dokters ;-) zeker een zee van tijd. te veel wisselen van temperatuur op korte tijd (wat TBG's dus doen) is ongezond, uw lichaam moet zich teveel aanpassen en dat maakt u zwakker.
Ter info de ene mens is sterker gemaakt dan de andere, jij zal allicht een beer zijn die veel kan verdragen maar daarom mag je er niet vanuitgaan dat dit voor iedereen van toepassing is.
Ik verkoop hier geen cafépraat maar gewoon algemene feiten die je dagelijks kan vaststellen als je de moeite ervoor wil doen.
q149

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door q149 »

DieselFreak schreef:
Steven schreef: Ter informatie zou ik u willen zeggen dat een koelinstallie altijd veel meer verbruikt dan een verwarming. 5 graden laten afkoelen in de zomer vraagt dus meer energie dan 5 graden laten bijwarmen in de winter.

Waar haal je die informatie vandaan? Ken je iets van fysica of zo? Waarom zou een ruimte 5 graden afkoelen veel meer energie kosten dan dezelfde ruimte 5 graden opwarmen?
Mag ik even naar deze link verwijzen: http://www.bouwenwonen.net/news/read.asp?id=9427

Rendement van airco is gemakkelijk 3 tot 4 keer beter dan van bv. mazoutverwarming. Er zullen nog wel voldoende bronnen te vinden zijn die in dezelfde richting wijzen.
pietje

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door pietje »

Dieselfreak: kan jij aub. je quotes aanpassen?
Ik heb nu het gevoel dat mij uitspraken in de mond gelegd worden :wink:

Om te antwoorden: als de buitentemperatuur 30 graden of meer is, en jij stelt de airco in op 21 graden, dan zou ik de 100 al maar bellen, daar komen vodden van.
In de praktijk denk ik niet dat er meer dan 5 graden onder de buitentemperatuur zal gekoeld worden, zoals dentheo al schrijft.
Je zegt het trouwens zelf: amper 11 dagen meer dan 30 graden, en dat zou bij mij zowat de grens zijn om de binnentemperatuur te verlagen, zolang de buitentemperatuur kleiner is dan 30 graden, mag van mij de binnentemperatuur gelijk zijn aan de buitentemperatuur.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Steven »

Inderdaad dat is het ideale bij koeling. 5 graden verschil tussen binnen en buiten is normaal de standaardinstelling.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Bibke »

Inderdaad, die 5 graden regel is belangrijk.
Mijn buurman, vertegenwoordiger is steeds in het begin van de zomer verkouden maar die zet ook zijn airco in de auto opminimum.
Ik zet ze af 5 km voor ik op mijn bestemming aankom zodoende dat ik geen slag krijg als ik uitstap.

Wanneer ik de airco te koud zet in de auto krijgt mijn vrouw last van de ogen. Dat komt, volgens de oogarts,
van het uitdrogen van de ogen door de airco.

p.s. Ik vind de airco's te koud staan in de Deense neuzen en M6-en. Maar dat is smaak, hé.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door dentheo »

het is niet zo simpel als vele hier denken...men heeft er wel een paar thermostaten voor nodig.
Vroeger berekende men op volle belasting en buitentemperatuur 30C , binnen 25 C. Okido... indien warmer dan komt het goed want binnen schuift mee uit "onvermogen".
Klopt als alle voorwaarden er zijn: volle belasting en zon bv. één van de twee niet daar, dan wordt het kouder binnen want het vermogen is beschikbaar. Dan kun je krijgen 34 C buiten, 50% bezetting, in het rijtuig....25C.
Er hoort dus zeker een buitenthermostaat bij (in de schaduw !!!) die het setpoint binnenin laat schuiven...
Er zijn niet nog zoveel installaties die dat hebben.
Theo
Groeten vanop de Heide
Reuel

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Reuel »

Bibke schreef:Inderdaad, die 5 graden regel is belangrijk.
Mijn buurman, vertegenwoordiger is steeds in het begin van de zomer verkouden maar die zet ook zijn airco in de auto opminimum.
Ik zet ze af 5 km voor ik op mijn bestemming aankom zodoende dat ik geen slag krijg als ik uitstap.

Wanneer ik de airco te koud zet in de auto krijgt mijn vrouw last van de ogen. Dat komt, volgens de oogarts,
van het uitdrogen van de ogen door de airco.

p.s. Ik vind de airco's te koud staan in de Deense neuzen en M6-en. Maar dat is smaak, hé.
In de Deense neuzen en in de I11 kun je de temperatuur zelf regelen. Het knopje in de M6'en heb ik nog niet gevonden, of is de temperatuur gewoon standaard ingesteld?
Plaats reactie