Pagina 4 van 5

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 10 nov 2008, 21:44
door deadlock
HLE 1805 schreef:Nu, als wij een Nederlandse klasse 1600/1700/1800 loc veronderstellen, zou het tot 3066 ampères werkelijk nemen terwijl anzetting (4600 kW/1,5 = 3066), of er in dit geval een verschil is omdat deze locs thyristor controles hebben?

PS: Ik hoop u begrijpt wat ik bedoel; jammer genoeg is het Nederlands niet mijn moedertaal.
Tegenwoordig is het 1800V omdat 1500 niet voldoende is voor de treindichtheid, net zoals dat het in België zo'n beetje op 3300V zit. Dan kom je op ongeveer 2500A.

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 10 nov 2008, 21:45
door Steven
in belgie kan dat tot 3600 V gaan hoor

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 10 nov 2008, 21:53
door deadlock
Steven schreef:in belgie kan dat tot 3600 V gaan hoor
Mja, de offciële afwijking is +20% -10% geloof ik, maar 3300 wordt aangenomen voor zover ik weet.

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 11 nov 2008, 13:00
door 2012
deadlock schreef:
Steven schreef:in belgie kan dat tot 3600 V gaan hoor
Mja, de offciële afwijking is +20% -10% geloof ik, maar 3300 wordt aangenomen voor zover ik weet.

Denk ook da ni alle volt meters juist staan als ik zoveel zie. 3400 zie je wel eens, alles wat erboven gaat is vrij zeldzaam (op de meters gekeken dus he)

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 14 nov 2008, 18:09
door e49memling
dentheo schreef: Dat betwijfel ik , of hij moet "wreed" onefficient zijn .
3KV met 2400 A geeft 7,2 MW ongeveer het vermogen van een Thalys.... maar NIET van een 18 ...
Als ik zeg dat ik met die T18 2x 1200A kon trekken dan was dat zo!!
Waar haal jij het lef hieraan te twijfelen, en mij zo als leugenaar te bestempelen!

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 14 nov 2008, 21:18
door dentheo
e49memling schreef:
dentheo schreef: Dat betwijfel ik , of hij moet "wreed" onefficient zijn .
3KV met 2400 A geeft 7,2 MW ongeveer het vermogen van een Thalys.... maar NIET van een 18 ...
Als ik zeg dat ik met die T18 2x 1200A kon trekken dan was dat zo!!
Waar haal jij het lef hieraan te twijfelen, en mij zo als leugenaar te bestempelen!
Er is een reuze verschil tussen ioets betxwijfelen en als leugenaar bestempelen....

Waar ging die 7,2 MW naartoe, graag woordje uitleg....

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 14 nov 2008, 21:20
door Steven
de motoren en voorschakelweerstanden ;-)

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 14 nov 2008, 21:25
door dentheo
Steven schreef:de motoren en voorschakelweerstanden ;-)

Hoe lang laat een DUR dubbel stroom door voor hij eruit klapt ?? Second of 10 ?

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 14 nov 2008, 21:33
door Steven
dat hangt van zijn instelling af, een dur schakelt op twee manieren uit, directe uitschakeling en indirecte (hulpcontacten van verschillende systemen). de directe uitschakeling heeft te maken met de duurstroom, vroeger stond dit in de meeste locs aangeduid op een klein plaatje maar heden is daar niet veel meer van de vinden. IK vermoed dat je moet gaan zoeken op een 22 en 23 om zoiets nog te vinden.

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 15 nov 2008, 12:34
door e49memling
Ken je maximale stroomsterkten van de JH-locomotieven?
Een T26 mag 2x 500A trekken in één-uurstroom geshunt (HKV) in de aanzetting kon je er nog een stuk boven.
T 16/T15 Ga je gemakkelijk tot meer dan 600A per tak.
Dus bereken maar een t26 met 1000A hoeveel KW aan 3300V en hoeveel het werkelijk vermogen van de HLE is.
In de aanzetteing, en daar had ik het over, kan je dus een stuk hoger gaan dan de nominale stroom.
T23 in SP kon je vroeger zonder problemen 450A per tak (dus 2x) aanhouden; bereken dan eens welk vermogen dat je uit de bovenleiding trok en vergelijk met het theoretisch vermogen van de HLE.
Bij proeven destijds met de T20 hebben ze stromen getrokken van meer dan 2400A, doe daar de treinverwarming nog bij en de hulpgroepen...
Ik weet dat de loc's nu minder hoog zijn afgesteld, maar de cijfers zijn juist
Men vraagt hier informatie uit de praktijk! Hier is ze! en praktijk heb ik, al van 1977 !!!

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 15 nov 2008, 12:38
door e49memling
dentheo schreef: Hoe lang laat een DUR dubbel stroom door voor hij eruit klapt ?? Second of 10 ?
Minuten, dit zijn stroomwaarden in de aanzetting.

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 15 nov 2008, 12:59
door dentheo
e49memling schreef:
dentheo schreef: Hoe lang laat een DUR dubbel stroom door voor hij eruit klapt ?? Second of 10 ?
Minuten, dit zijn stroomwaarden in de aanzetting.
Ik wist dat een lok een continu vermogen had en een uurvermogen ... nu dus nog een 10 minuten vermogen.

Enig idee van de verhoudingen ?
Ik dacht uurvermogen= +- 15% hoger dan continu, zou 10 min dan ongeveer dubbel zijn van continu ?

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 15 nov 2008, 16:08
door treinbruno
op L2 staat er ook meestal meer dan 26000 volt op de wasdraad :)

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 15 nov 2008, 17:42
door e49memling
dentheo schreef: Ik wist dat een lok een continu vermogen had en een uurvermogen ... nu dus nog een 10 minuten vermogen.
Ik heb minuten (onbepaald) geschreven, geen 10 minuten.
T 51 had een plaatje met stroomwaarden: 1min zoveel A, 10 minuten zoveel A enz, de juist waarden kan Steven vermoedelijk geven.
Hoe lang duurt aanzetten? tot je de massa van de trein op snelheid hebt. Het aanzetten is maar een heel kort gedeelte van de treinrit, en dan zit je vaak een stuk boven het nominaal vermogen van de loc.
Is het bergop of bergaf, is het een reizigertrein of een goederentrein, is het een zware of een lichte....

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 15 nov 2008, 19:55
door nighttrain
e49memling schreef: Men vraagt hier informatie uit de praktijk! Hier is ze! en praktijk heb ik, al van 1977 !!!
Ook van 54P77 ?