Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Steven »

de lonen die op de site staan zijn de basislonen. Er is een deel van het loon dat bestaat uit premies, die op hun beurt bepaald worden door zaterdag zondag en nachturen. Verder is er ook een productiviteitspremie die in het geval van treinbegeleiders mede bepaald word door hun verkoop op de trein. het uiteindelijk loon bestaat dus uit een hoger bedrag dan hier aangegeven. Niet vergeten dat er nog een maaltijdcheque is van 5,5 euro per gewerkte dag. Dus opletten met het zomaar klakkeloos overnemen van teksten zonder de volledige achtergrond te kennen en dus zomaar een oordeel te vellen.
Sander

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Sander »

Steven schreef:Het goederenvervoer bestaat uit meer dan enkel de staaltransporten of de chemie hoor, het containervervoer is nog steeds stijgende zover ik weet.
Economische teruggang > consument stelt dure aankopen als koelkast en computer uit > lagere productie in Azië > minder te verschepen > minder containers. Je kunt het nu nog niet zo goed merken, maar vanaf half december gaan de containertreinen toch echt zichtbaar leeg raken.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door dentheo »

deadlock schreef: De treinen in India en Pakistan zitten ook bomvol. Betekent dat dat het normaal is om meer mensen aan de buitenkant van een trein te laten hangen dan er aan de binnenkant inpassen?
In de UK treinen ongelooflijk duur volgens U en toch bomvol (toen ik ze gebruikte de laatste jaren) wie geloofd dat ?
Bomvolle treinen zijn een teken dat ze waarschijnlijk te goedkoop zijn...
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Asterix »

deadlock schreef:Ik zit me af te vragen wat een conducteur op jaarbasis verdient in België als het zo duur is. Er gaan hier op de langere IC verbindingen regelmatig 4 conducteurs mee namelijk.
Ik had het over "kostbaar", niet "duur" in enge financiële zin. En als ik Steven mag geloven kunnen er door een tekort aan boordpersooneel geen bijkomende verbindingen worden uitgebouwd. Ik stel mij dan ook de vraag waarom ze dan vier operationelen op één trein zetten....
Steven schreef:(stel da de IC 0 amper volk had getrokken denk je dat de nmbs deze had instand gehouden?)
Ik ga je quote samenvatten tot een reactie op bovenstaande zin. Mijn antwoord is volmondig "ja". Want je zit, onder andere, met een sterke Luikse PS-lobby.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door deadlock »

Sander schreef:
Steven schreef:Het goederenvervoer bestaat uit meer dan enkel de staaltransporten of de chemie hoor, het containervervoer is nog steeds stijgende zover ik weet.
Economische teruggang > consument stelt dure aankopen als koelkast en computer uit > lagere productie in Azië > minder te verschepen > minder containers. Je kunt het nu nog niet zo goed merken, maar vanaf half december gaan de containertreinen toch echt zichtbaar leeg raken.
Net zoals ieder jaar rond die tijd. En in maart trekt het weer aan zoals altijd, zolang de consumentenbestedingen maar normaal blijven, en er is geen indicatie dat ze hun geld massaal gaan hamsteren.

De sectoren die het hardst geraakt worden vervoeren hun producten niet over het spoor (ik zie tenminste nog geen bankrekeningentransport ;))
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
deadlock schreef:Maar de spoorwegen in GB zijn dan wel weer achterlijk. Het is in veel gevallen goedkoper om een taxi te nemen van Londen naar Manchester dan de trein te nemen. Errr DOEZNOTCOMPUTE ;)
Waar zit dat achetrlijk aspect..de treinen zitten bomvol.
Het achterlijke aspect zit mischien wel in "deadlocks" opmerking. In het VK zijn de reizigersaantallen de laatste jaren spectaculair gestegen. Dus iets moeten die spoorwegen toch wel goed doen.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door K V B »

dentheo schreef: In de UK treinen ongelooflijk duur volgens U en toch bomvol (toen ik ze gebruikte de laatste jaren) wie geloofd dat ?
Bomvolle treinen zijn een teken dat ze waarschijnlijk te goedkoop zijn...
Waar zat je op de trein?

In het VK worden op de lijnen van/naar Londen de abonnementen kunstmatig goedkoper gehouden. Dat zorgt daar inderdaad voor bomvolle treinen. Gewonen biljetten van/naar Londen zijn dan in de spits weer erg duur, enerzijds om de goedkope abonnementen wat te compenseren, en anderzijds om het reizen tijdens de spits wat te ontmoedigen.
Echter, buiten de spits, en buiten Londen zijn de prijzen normaal. En de dienstverlening is ook best prima. Vergelijk dat met België waar IC's rondrijden waar je aan boord niet eens een kop koffie kan krijgen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
deadlock schreef:Ik zit me af te vragen wat een conducteur op jaarbasis verdient in België als het zo duur is. Er gaan hier op de langere IC verbindingen regelmatig 4 conducteurs mee namelijk.
Ik had het over "kostbaar", niet "duur" in enge financiële zin. En als ik Steven mag geloven kunnen er door een tekort aan boordpersooneel geen bijkomende verbindingen worden uitgebouwd. Ik stel mij dan ook de vraag waarom ze dan vier operationelen op één trein zetten....
Steven schreef:(stel da de IC 0 amper volk had getrokken denk je dat de nmbs deze had instand gehouden?)
Ik ga je quote samenvatten tot een reactie op bovenstaande zin. Mijn antwoord is volmondig "ja". Want je zit, onder andere, met een sterke Luikse PS-lobby.
je trekt weer een aantal zaken uit zijn verband, rijdend personeel bestaat uit meer dan een treinbegeleider(s), misschien al is gedacht dat het voornaamste tekort bij het besturingspersoneel kan te vinden zijn, dus in mindere mate bij het begeleidingspersoneel? Rijdend personeel is bij reizigerstreinen nog steeds de soms van besturing + begeleiding.
als die IC O die ik aanhaal niet voldeed had men die trein gewoon beperkt tot Luik en niet meer het kostelijke grensoverschrijdende traject laten maken, alles vervangen zoals het voorheen was, met een klassiek stel Maastricht Luik dus. Over het Traject luik Brussel heeft men niet zoveel twijfels gehad als ik u dat mag vermelden.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door 260689 »

1 trein in leggen moet je van verschillende mensen voorzien zoals 1 TB en 1 of 2 TBG's Mensen van TC en RDV, Ook depannage mensen moeten er zijn want wat als er een probleem opduikt.

er komt duidelijk meer bij kijken dan enkel een treinbestuurder en treinbegeleider
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door deadlock »

K V B schreef:Het achterlijke aspect zit mischien wel in "deadlocks" opmerking. In het VK zijn de reizigersaantallen de laatste jaren spectaculair gestegen. Dus iets moeten die spoorwegen toch wel goed doen.
http://business.timesonline.co.uk/tol/b ... 137679.ece

Tenzij je een maand vantevoren reserveert. Jaja. Zo lust ik er nog wel een paar.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door K V B »

deadlock schreef:
K V B schreef:Het achterlijke aspect zit mischien wel in "deadlocks" opmerking. In het VK zijn de reizigersaantallen de laatste jaren spectaculair gestegen. Dus iets moeten die spoorwegen toch wel goed doen.
http://business.timesonline.co.uk/tol/b ... 137679.ece
Doet me denken aan dit:http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6& ... h=ad3cf7f6
Als je je data maar zorgvuldig selecteert kan je alles bewijzen...
Tenzij je een maand vantevoren reserveert. Jaja. Zo lust ik er nog wel een paar.
London - Manchester, morgen, 20,5 UKP. Ja, zo ken ik er wel een paar...

ik herhaal echer mijn oorsrponkelijke opmerking, die waar je heel erg opvallend niet op gereageert hebt:
In het VK zijn de reizigersaantallen de laatste jaren spectaculair gestegen. Dus iets moeten die spoorwegen toch wel goed doen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Asterix »

Steven schreef:je trekt weer een aantal zaken uit zijn verband, rijdend personeel bestaat uit meer dan een treinbegeleider(s), misschien al is gedacht dat het voornaamste tekort bij het besturingspersoneel kan te vinden zijn, dus in mindere mate bij het begeleidingspersoneel? Rijdend personeel is bij reizigerstreinen nog steeds de soms van besturing + begeleiding.
als die IC O die ik aanhaal niet voldeed had men die trein gewoon beperkt tot Luik en niet meer het kostelijke grensoverschrijdende traject laten maken, alles vervangen zoals het voorheen was, met een klassiek stel Maastricht Luik dus. Over het Traject luik Brussel heeft men niet zoveel twijfels gehad als ik u dat mag vermelden.
Steven, durf nu eens buiten het starre NMBS-wereldje denken, een wereldje dat bol staat van heilige huisjes waaraan niet mag worden geraakt. Denk je dat het rendabel is om elk uur I11'en naar Welkenraedt of Eupen te laten bollen? Bind die verbindingen in, innoveer in uw personeelsbeleid. Geen enkel privé-bedrijf zou aanvaarden dat dermate kostbaar personeel als een TB 's nachts ligt te pitten in Welkenraedt. Laat die mensen opbrengen en bollen. En dan zou ik moeten geloven dat het onmogelijk is om enkele treinen extra te laten rijden. No pasarán....

En wat betreft Brussel-Luik-Maastricht. No way dat bepaalde politieke machthebbers een rechstreekse verbinding Brussel-Luik-Maastricht met modern materiaal zouden afschieten. Je weet wel beter dan dat....
260689 schreef:1 trein in leggen moet je van verschillende mensen voorzien zoals 1 TB en 1 of 2 TBG's Mensen van TC en RDV, Ook depannage mensen moeten er zijn want wat als er een probleem opduikt. er komt duidelijk meer bij kijken dan enkel een treinbestuurder en treinbegeleider
En al dat volk is sowieso ook 's nachts nodig. De lijnen waarop de IC A rijdt, worden ook 's nachts gebruikt waardoor volk van TC moet komen werken, de taken van RDV worden volgens de missieomschrijving van TC door henzelve uitgevoerd en depanneerders zijn er ook nodig voor andere treinen. En in de stations waar depanneerders 's nachts niet meer aan het werk zijn, zijn ze doorgaans rond middernacht ook al niet meer aanwezig en moeten de laatste reizigerstreinen het ook zonder stellen.

Allemaal non-argumenten...
Sander

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Sander »

deadlock schreef:
Sander schreef:
Steven schreef:Het goederenvervoer bestaat uit meer dan enkel de staaltransporten of de chemie hoor, het containervervoer is nog steeds stijgende zover ik weet.
Economische teruggang > consument stelt dure aankopen als koelkast en computer uit > lagere productie in Azië > minder te verschepen > minder containers. Je kunt het nu nog niet zo goed merken, maar vanaf half december gaan de containertreinen toch echt zichtbaar leeg raken.
Net zoals ieder jaar rond die tijd.
Nee, want in de aanloop naar kerst horen containertreinen juist voller te staan.
deadlock schreef:De sectoren die het hardst geraakt worden vervoeren hun producten niet over het spoor (ik zie tenminste nog geen bankrekeningentransport ;))
De auto-industrie en staalindustrie (om maar wat te noemen) worden ook geraakt en die vervoeren wel per spoor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:Steven, durf nu eens buiten het starre NMBS-wereldje denken, een wereldje dat bol staat van heilige huisjes waaraan niet mag worden geraakt. Denk je dat het rendabel is om elk uur I11'en naar Welkenraedt of Eupen te laten bollen? Bind die verbindingen in, innoveer in uw personeelsbeleid. Geen enkel privé-bedrijf zou aanvaarden dat dermate kostbaar personeel als een TB 's nachts ligt te pitten in Welkenraedt. Laat die mensen opbrengen en bollen. En dan zou ik moeten geloven dat het onmogelijk is om enkele treinen extra te laten rijden. No pasarán....
En wat betreft Brussel-Luik-Maastricht. No way dat bepaalde politieke machthebbers een rechstreekse verbinding Brussel-Luik-Maastricht met modern materiaal zouden afschieten. Je weet wel beter dan dat....
Hangt allemaal af hoe je dat gaat berekenen. Men is afgestapt van het regelmatig aanpassen van de samenstelling op de IC A omdat men dan minder moest rangeren waardoor men kon besparen op personeel in oostende waar de samenstellingen gewisseld werden (besparen op rangeerpersoneel in twee ploegen dus). Dit is men gaan afwegen tov de bezettingsgraad.
Korte verbindingen zorgen voor meer keren, meer keren = meer minuten stilstaan = kostelijke tijd.
Waar ga je deze relatie laat beginnen en eindigen? ga je er dan Gent Luik van maken? Dan kom je dus op een ander probleem te stuiten. Beschikbare vrije sporen in stations. Gent of Luik heeft geen overschot om zomaar effe treinen er een tijdje te laten staan keren van rijrichting. Het feit dat die bestuurder van Oostende twee uur pauze heeft in Welkenraedt haal jij aan als nutteloos. Dus jij wil die op slag zien rijden? Ook al is gehoord van rij en rusttijden? Als je België volledig zonder treinbestuurders wil krijgen moeten we mensen zoals u vooral laten doen. Ik wil u wel is graag zo een nachtdienst zien komen doen? ik zou graag hebben dat jij een iets andere toon tov dergelijke diensten zou aanslagen. Ik heb zo het voorgevoel dat je enkel geld ziet en rendabiliteit samen met een vrij zwart wit visie op het geheel.
Ik kan hier maar 1 spreuk aanhalen. De beste stuurlui staan aan wal Jeroen. Ik beweer nooit dat het perfect is zoals het is, maar jij zou het te ver de andere kant doen uitwijken puur om geldelijke redenen en niet naar het menselijke kijken van een job. Als ik u was zou ik dus even nadenken voor je met uw zogezegde kant en klaar oplossingen voor de dag komt. Ik bescherm zeker geen heilige huisje, alles kan altijd beter, maar mensen die hier het warm water proberen uit te vinden heb ik ook niet graag.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door FLV-FGSP »

deadlock schreef:
Sander schreef:Economische teruggang > consument stelt dure aankopen als koelkast en computer uit > lagere productie in Azië > minder te verschepen > minder containers. Je kunt het nu nog niet zo goed merken, maar vanaf half december gaan de containertreinen toch echt zichtbaar leeg raken.
Net zoals ieder jaar rond die tijd. En in maart trekt het weer aan zoals altijd, zolang de consumentenbestedingen maar normaal blijven, en er is geen indicatie dat ze hun geld massaal gaan hamsteren.
Nee, Railion verwacht dit jaar december 40% minder te vervoeren dan in december 2007. Er is wel degelijk iets aan de hand.
Plaats reactie