Pagina 4 van 7

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 29 aug 2009, 13:54
door rvdborgt
Ydv87 schreef:
rvdborgt schreef:Heeft iemand enig idee waarom die werkzaamheden over zo ontzettend veel weekends worden uitgesmeerd? Zoals ik het begrepen heb, wordt er gewerkt van zaterdag rond de middag tot zondag rond de middag, terwijl een weekend zoveel langer is: .
Je moet ook rekeninghouden dat deze treinen vanuit Kapellen vertrekken, en deze grotendeels in Essen staan. Voor het vervangen van de biels moeten de sporen manueel losgemaakt worden, en verschillende contacten (overwegen,... ), loskoppelen. Men heeft een ganse treinlengte nodig (ik dacht +/- 400m) dat losgemaakt moet zijn voor men kan beginnen. Die mannen beginnen zaterdag ochtend al! Reken ook dat de voorbereiding van de werktrein zelf, het inzetten en uitzetten.

Het personeel van van de P93 werkt ook niet graag 's nachts ivm de veiligheid.

Ook tijdens het werken, wanneer een trein op het tegenspoor passeert, worden die grote machines vaak stilgelegd. Dit kost ook tijd

Na het ziften, moet ballast gestord worden, het spoor goed gelegd worden, aangetrild, nogmaals ballaststorten, aantrillen, ... tot het spoor goed ligt. tergelijkertijd worden alle contacten aangesloten. In het voorjaar gebeurde dit van zondagavond tot ze klaar zijn (deadline was maandagochtend 5u). Het was meerdere malen dat het treinverkeer maandagochtend in de knoop lag, omdat ze niet tijdig klaar waren (soms ook door technische defecten).

De werken die de grote machines uitvoeren, kosten tijd! Maar de voorbereiding en de afwerking, kosten véél meer tijd!
Dit zijn allemaal geen argumenten waarom het zoveel langer duurt dan op Roosendaal - Dordrecht, of het andere deel van lijn 12. Wat zijn dan de verschillen?

Groetjes,
Rian

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 29 aug 2009, 22:32
door ferry
Hoi

Het antwoord is simpel: voor BRUSDSEL is lijn 12 een derde ranglijntje zonder veel reikzigers potentieel. In Wallonie zijn de lijnen veel drukker....!


f

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 30 aug 2009, 13:37
door Shrek
ferry schreef: Het antwoord is simpel: voor BRUSDSEL is lijn 12 een derde ranglijntje zonder veel reikzigers potentieel. In Wallonie zijn de lijnen veel drukker....!
wat is dat nu voor zever...
Arlon-Sterpenich is al weken op enkelspoor zonder aanpassing van de dienstregeling of extra bussen, de treinen moeten hun vertraging maar inhalen op de rest van het traject...

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 30 aug 2009, 21:14
door Adler
rvdborgt schreef:Heeft iemand enig idee waarom die werkzaamheden over zo ontzettend veel weekends worden uitgesmeerd?
Volgens het werfinfo overzicht van september, dat nu beschikbaar is, wordt er in september maar 1 weekend gewerkt op lijn 12 (weekend van 6/9).
Ja, zo is het niet moeilijk om aan 16 maanden te komen als men maar 1 weekend per maand gaat werken.
Waarom moet er dan in de andere weekends van september, als er niet gewerkt wordt, toch een 2-uur dienst van de L-trein worden ingevoerd ?
Dit is trouwens in strijd met artikel 8.3 en bijlage 11 van de beheersovereenkomst.

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 05 sep 2009, 18:46
door Adler
De communicatie tussen de NMBS en de NS betreffende deze werken en de gewijzigde dienstregeling is blijkbaar weer bijzonder goed geweest.
Vandaag zaterdag 5/9 wist men in Roosendaal dus van toeten noch blazen.
Op de vertrekstaten was er geen enkele mededeling van gewijzigde uren voor de L-trein naar Antwerpen.
Op de beeldschermen werden alle stoptreinen naar Antwerpen aangeduid als afgeschaft.
En op de perronaanwijzers werd de normale vertrektijd aangeduid van vroeger (.37) met een vertraging van 30 of 40 minuten.
Een complete chaos dus in Roosendaal.
Ik vraag me af wie hier verantwoordelijk voor is, dat men daar van niets afweet.

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 05 sep 2009, 19:06
door Trammist
Adler schreef:
rvdborgt schreef:Heeft iemand enig idee waarom die werkzaamheden over zo ontzettend veel weekends worden uitgesmeerd?
Volgens het werfinfo overzicht van september, dat nu beschikbaar is, wordt er in september maar 1 weekend gewerkt op lijn 12 (weekend van 6/9).
Ja, zo is het niet moeilijk om aan 16 maanden te komen als men maar 1 weekend per maand gaat werken.
Waarom moet er dan in de andere weekends van september, als er niet gewerkt wordt, toch een 2-uur dienst van de L-trein worden ingevoerd ?
Dit is trouwens in strijd met artikel 8.3 en bijlage 11 van de beheersovereenkomst.
Welke minister is momenteel verantwoordelijk voor de NMBS?

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 05 sep 2009, 21:45
door Hogersluys
Ik veronderstel Steven Vanackere, hij is de huidige 'minister van overheidsbedrijven'.

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 05 sep 2009, 22:11
door stefanic
Adler schreef:
rvdborgt schreef:Heeft iemand enig idee waarom die werkzaamheden over zo ontzettend veel weekends worden uitgesmeerd?
Volgens het werfinfo overzicht van september, dat nu beschikbaar is, wordt er in september maar 1 weekend gewerkt op lijn 12 (weekend van 6/9).
Ja, zo is het niet moeilijk om aan 16 maanden te komen als men maar 1 weekend per maand gaat werken.
Waarom moet er dan in de andere weekends van september, als er niet gewerkt wordt, toch een 2-uur dienst van de L-trein worden ingevoerd ?
Dit is trouwens in strijd met artikel 8.3 en bijlage 11 van de beheersovereenkomst.
De treindienst wordt vanaf 7 september officieel gewijzigd door de NMBS. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat er werken zullen zijn (zowat ELK weekend tot december!)
Daar de werken al begonnen dit weekend 5/6 sept, moest hiervoor de treindienst specifiek aangepast worden. Hier betreft het dus een wijziging in vergelijking met wat in het spoorboekje staat, en daarom wordt dit dus ook vermeld in de werfinfo. Vanaf volgend weekend is de werfsituatie ingecalculeerd in de 'standaard' treindienst dus moet dit niet in de werfinfo vermeld worden als 'aanpassing aan de treindienst'.
Indien dat wel zou gebeuren zou deze lijst 'werfinfo' wel zeer lang worden daar er op een massa plaatsen aanpassingen aan de treindienst gebeuren omwille van werven en niet omdat NMBS daar een aanpassing doet om de reizigers een beter aanbod te geven.

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 06 sep 2009, 10:09
door Robin
rvdborgt schreef:
Ydv87 schreef:
rvdborgt schreef:Heeft iemand enig idee waarom die werkzaamheden over zo ontzettend veel weekends worden uitgesmeerd? Zoals ik het begrepen heb, wordt er gewerkt van zaterdag rond de middag tot zondag rond de middag, terwijl een weekend zoveel langer is: .
Je moet ook rekeninghouden dat deze treinen vanuit Kapellen vertrekken, en deze grotendeels in Essen staan. Voor het vervangen van de biels moeten de sporen manueel losgemaakt worden, en verschillende contacten (overwegen,... ), loskoppelen. Men heeft een ganse treinlengte nodig (ik dacht +/- 400m) dat losgemaakt moet zijn voor men kan beginnen. Die mannen beginnen zaterdag ochtend al! Reken ook dat de voorbereiding van de werktrein zelf, het inzetten en uitzetten.

Het personeel van van de P93 werkt ook niet graag 's nachts ivm de veiligheid.

Ook tijdens het werken, wanneer een trein op het tegenspoor passeert, worden die grote machines vaak stilgelegd. Dit kost ook tijd

Na het ziften, moet ballast gestord worden, het spoor goed gelegd worden, aangetrild, nogmaals ballaststorten, aantrillen, ... tot het spoor goed ligt. tergelijkertijd worden alle contacten aangesloten. In het voorjaar gebeurde dit van zondagavond tot ze klaar zijn (deadline was maandagochtend 5u). Het was meerdere malen dat het treinverkeer maandagochtend in de knoop lag, omdat ze niet tijdig klaar waren (soms ook door technische defecten).

De werken die de grote machines uitvoeren, kosten tijd! Maar de voorbereiding en de afwerking, kosten véél meer tijd!
Dit zijn allemaal geen argumenten waarom het zoveel langer duurt dan op Roosendaal - Dordrecht, of het andere deel van lijn 12. Wat zijn dan de verschillen?

Groetjes,
Rian
In Belgie doet infrabel de werken, in nederland prorail dacht ik. Dat de ene wat sneller is dan de andere ja se....

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 06 sep 2009, 11:12
door dentheo
mislukte poging

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 06 sep 2009, 11:20
door dentheo
stefanic schreef:
De treindienst wordt vanaf 7 september officieel gewijzigd door de NMBS. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat er werken zullen zijn (zowat ELK weekend tot december!)
Daar de werken al begonnen dit weekend 5/6 sept, moest hiervoor de treindienst specifiek aangepast worden. Hier betreft het dus een wijziging in vergelijking met wat in het spoorboekje staat, en daarom wordt dit dus ook vermeld in de werfinfo. Vanaf volgend weekend is de werfsituatie ingecalculeerd in de 'standaard' treindienst dus moet dit niet in de werfinfo vermeld worden als 'aanpassing aan de treindienst'..
Dan hoop ik dat vanaf volgende week de realtime informatie ook terug klopt ?
Want die loopt nu erg triest erg uit de maat. De oude dienstrgeling met dan vertraging erop , niet erg overzichtelijk.


Ik zie dat je de stoptreinen in het slot van de dubbeldekker hebt gelegd (eens in de twee uur) goed gevonden.
Waarom de Benelux nu stopt in Essen is mij niet duidelijk.. (het zou kunnen zijn omdat hij anders voor Kalmthout moet wachten op de Thalys die nog niet uit het enkelspoor is...)

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 06 sep 2009, 11:35
door 260689
dus met andere woorden zou de stoptrein met M6-en rijden in plaats van 1 AM800?
Voor de Beneluxreizigers die in Essen stranden zou het wel goed zijn dan is er voldoende plaats richting Antwerpen.

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 06 sep 2009, 13:05
door dentheo
260689 schreef:dus met andere woorden zou de stoptrein met M6-en rijden in plaats van 1 AM800?
Voor de Beneluxreizigers die in Essen stranden zou het wel goed zijn dan is er voldoende plaats richting Antwerpen.
Neee, in een slot rijden wil zeggen in het "tijdslot", niet met hetzelfde materieel !!!

Waarom zouden die stranden in Essen ? Is een extra stop...

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 06 sep 2009, 13:30
door Trammist
"Stoppen", dus reizigers ophalen/afzetten in Essen?

Re: werken lijn 12

Geplaatst: 06 sep 2009, 19:53
door Adler
stefanic schreef: De treindienst wordt vanaf 7 september officieel gewijzigd door de NMBS. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat er werken zullen zijn (zowat ELK weekend tot december!)
Daar de werken al begonnen dit weekend 5/6 sept, moest hiervoor de treindienst specifiek aangepast worden. Hier betreft het dus een wijziging in vergelijking met wat in het spoorboekje staat, en daarom wordt dit dus ook vermeld in de werfinfo. Vanaf volgend weekend is de werfsituatie ingecalculeerd in de 'standaard' treindienst dus moet dit niet in de werfinfo vermeld worden als 'aanpassing aan de treindienst'.
Indien dat wel zou gebeuren zou deze lijst 'werfinfo' wel zeer lang worden daar er op een massa plaatsen aanpassingen aan de treindienst gebeuren omwille van werven en niet omdat NMBS daar een aanpassing doet om de reizigers een beter aanbod te geven.
Ik vind dat toch allemaal nogal een zeer eigenaardige manier van werken.
De NMBS wijzigt officieel de dienstregeling zonder dat daar enige melding van wordt gemaakt op de website.
Daardoor is het ook niet meer nodig dat Infrabel die werken meldt op de werfinfo.
Er wordt ook nergens gezegd hoe lang die wijziging van kracht gaan zijn.
Ik vind nochtans op Werfinfo andere werken die ook lang duren , bv. L123 (8 weekends).
Die worden dan wel weer aangeduid met een rode driehoek van gewijzigde treindienst.
Enige logica is hier dus ver zoek.