Pagina 4 van 13

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 01 jun 2011, 23:28
door bobke
i11 schreef:
giuseppe schreef:Nu zijn de GTW's vrij modulair opgebouwd en zal het geschikt maken voor 3000V niet heel moeilijk moeten zijn (Rijden ook in Italie). Maar er zullen toch een aantal treinstellen bijbesteld moeten worden, en dat duurt toch minstens een jaar.
En wat te denken van een AGC Bibi (dat is 1,5kV=,25kV~ en diesel in 1 trein). Dat ding is in februari van dit jaar in België geweest voor homologatie. In Luik met de diesel vertrekken, na Eijsden de panto erop en na Landgraaf weer diesel (of die 25kV~, 50 Hz nog ombouwen naar 15kV ) en zo naar Aachen.

Wat betreft 13+I11: Ik denk dat de NMBS haar I11'en liever op een lijn inzet waar ze beter benut worden ipv redelijk leeg over lijn 40 te rijden. Het zou me niets verbazen dat IC-O binnenkort Luik-Gent wordt als aanvulling op IC-A
Ik hoop dat ze dat doen. Nu zit de IC-A altijd stampe vol, waardoor de trein zeer vaak nog extra vertraging oploopt op de o zo gevoelige IC-A;

Ik hoop echt dat Veolia erin slaagt om naar Luik te rijden. Joepi, wat privatisering in aantocht.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 00:06
door LHOON
bobke schreef:
Ik hoop echt dat Veolia erin slaagt om naar Luik te rijden. Joepi, wat privatisering in aantocht.
Geen probleem, zolang dit transparant blijft voor de reizigers (in verband met vervoerbewijzen en dergelijke)

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 07:25
door groentje
I11-en zijn niet meteen geschikt materieel voor Gent-Leuven. Op een dergelijke drukke as heb je net materieel nodig met hoge capaciteit. Dubbeldeksmaterieel, dus. Niet nog meer materieel met weinig zitplaatsen en smalle deuren. Ik betwijfel dus ten stelligste dat ze daarvoor I11 gaan inzetten.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 07:28
door Steven
Afwachten hoe ze hier in Luik zelf op gaan reageren zou ik zeggen want dat is daar nogal een rood bastion. Als veolia die diensten gaat doen verliest depot Luik veel treinen en dan voel je de wind al waaien natuurlijk.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 07:38
door Shrek
Steven schreef:Afwachten hoe ze hier in Luik zelf op gaan reageren zou ik zeggen want dat is daar nogal een rood bastion. Als veolia die diensten gaat doen verliest depot Luik veel treinen en dan voel je de wind al waaien natuurlijk.
Maar kan dat nu een reden zijn om geen goede treindienst aan te bieden?
Van dit soort zaken zou een goed management zich niet teveel mogen aantrekken...

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 08:02
door Stef
Misschien kunnen de vrijgekomen HLE 13 + I11 terug op de IC G, zoals ze daarvoor werden in gezet! Man ik was ontgoocheld toen ze van L59 gehaald werden! Nu zitten we hier met 3 x per uur in elke richting met AM96 (IC C, G en P)...

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 09:12
door Steven
Shrek schreef:
Steven schreef:Afwachten hoe ze hier in Luik zelf op gaan reageren zou ik zeggen want dat is daar nogal een rood bastion. Als veolia die diensten gaat doen verliest depot Luik veel treinen en dan voel je de wind al waaien natuurlijk.
Maar kan dat nu een reden zijn om geen goede treindienst aan te bieden?
Van dit soort zaken zou een goed management zich niet teveel mogen aantrekken...
Weet ik ook wel, maar het zijn factoren waar je moet aan denken. Het kan je manier van aanpakken bepalen. Ze klagen nu al in het zuiden dat de spoorwegen te Vlaams worden. Het probleem is dat alles tegenwoordig een communautair tintje krijgt.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 09:56
door Shrek
Stef schreef:Misschien kunnen de vrijgekomen HLE 13 + I11 terug op de IC G, zoals ze daarvoor werden in gezet! Man ik was ontgoocheld toen ze van L59 gehaald werden! Nu zitten we hier met 3 x per uur in elke richting met AM96 (IC C, G en P)...
Dat zou verspilling van de rijtuigen zijn, I11 kan 200 km/h, gebruik ze daar dan ook voor. De IC G kan even goed met MS96 gereden worden, geen kat merkt het verschil...
Een rechtstreekse IC Brussel-Luik heeft nog steeds potentieel, maar ook op een IC naar Breda is snel materieel nodig. De IC-G heeft dat NIET nodig :wink:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 10:00
door MaartendeJ
Steven schreef:
Shrek schreef:
Steven schreef:Afwachten hoe ze hier in Luik zelf op gaan reageren zou ik zeggen want dat is daar nogal een rood bastion. Als veolia die diensten gaat doen verliest depot Luik veel treinen en dan voel je de wind al waaien natuurlijk.
Maar kan dat nu een reden zijn om geen goede treindienst aan te bieden?
Van dit soort zaken zou een goed management zich niet teveel mogen aantrekken...
Weet ik ook wel, maar het zijn factoren waar je moet aan denken. Het kan je manier van aanpakken bepalen. Ze klagen nu al in het zuiden dat de spoorwegen te Vlaams worden. Het probleem is dat alles tegenwoordig een communautair tintje krijgt.
Zitten er in Luik een aantal Nederlands-sprekenden? Als "we verliezen zo veel diensten" kun je ook overstappen naar Veolia en dan ben je die diensten wel... Ze zoeken zowiezo extra personeel, als men doorrijdt... En zoveel hoeft er niet weggeleerd te worden (alleen Maastricht-Kerkrade); Maastricht-Luik kennen ze al...)

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 10:22
door giuseppe
^^ Ik ben bang dat de arbeidsvoorwaarden bij Veolia heel wat slechter zijn. Ik denk trouwens dat een overname van de treindienst grote gevolgen kan hebben. Waarom zou de Euregiobahn dan bijvoorbeeld niet ook naar Luik kunnen rijden? Ik zie het dan ook niet gebeuren.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 10:31
door MaartendeJ
Kan wel.. Maar dan zit je met extra materieel (treintjes rijden nu tot Heerlen). Dan meot je nog helemaal naar Luik ook, wat twee of zelfs drie extra setjes kost.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 11:17
door kika
giuseppe schreef:Waarom zou de Euregiobahn dan bijvoorbeeld niet ook naar Luik kunnen rijden? Ik zie het dan ook niet gebeuren.
Omdat Provincie noch stad Luik een enveloppe richting Euregiobahn schuift?

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 11:24
door Steven
MaartendeJ schreef: Zitten er in Luik een aantal Nederlands-sprekenden? Als "we verliezen zo veel diensten" kun je ook overstappen naar Veolia en dan ben je die diensten wel... Ze zoeken zowiezo extra personeel, als men doorrijdt... En zoveel hoeft er niet weggeleerd te worden (alleen Maastricht-Kerkrade); Maastricht-Luik kennen ze al...)
Zo simpel zijn de taalregels in België niet hoor. Even verduidelijken in de depot van Luik zitten enkel Franstaligen treinbestuurders. Als Nederlandstaligen kan en mag je geen Franstalige depot aanvragen. Je mogelijkheden zijn op basis van je diploma. heb je een franstalig diploma zal je opleiding en de rest van je loopbaan in het Frans gebeuren. Dit heeft alles te maken met opleidingsmogelijkheden. Je zou denken iemand die perfect Frans spreekt kan toch perfect werken in een Franstalige depot maar dat staan ze dus niet toe. Omdat je alsnog alle boeken in het Nederlands zou moeten krijgen omdat dan je moedertaal blijft. Om Moeilijkheden bij verdeling van de nodige documenten te vermijden is dit zo. Luik bezit wel treinbestuurders die wat "Nederlands" kunnen maar ik hoef er hier geen verdere uitleg aan te geven want iedereen kent ondertussen wel de verschillende incidenten die er in Maastricht geweest zijn met deze bestuurders.

Ter info er zijn maar 2 depots in België waar je zowel als Franstalige of Nederlandstalige kan geraken en dat zijn Brussel Zuid en Schaarbeek. Alle andere depots zijn officieel enkeltalig. In België spreken we trouwens van lijnkennis en niet van wegbekendheid. Wij doen dan ook aan lijnstudie als we een lijn nog niet kennen.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 13:44
door Asterix
KB schreef:Misschien is die trein wel te lang ten oosten van Liège of Verviers, maar op de rest van zijn traject is de IC/A meestal toch vrij goed gevuld, dacht ik. Dus ofwel moet je die verbinding dan maar knippen ofwel moet je op een deel van het traject met een langere trein dan strikt nodig rijden. Mij lijkt de 2de keuze de beste.
Men lijkt binnen de NMBS te evolueren naar een beleid waarbij lange verbindingen worden geknipt om de vertragingen beter baas te kunnen. Eens benieuwd of men dit principe hier ook zal toepassen.
Steven schreef:Afwachten hoe ze hier in Luik zelf op gaan reageren zou ik zeggen want dat is daar nogal een rood bastion. Als veolia die diensten gaat doen verliest depot Luik veel treinen en dan voel je de wind al waaien natuurlijk.
En wellicht zullen ze de Nederlanders willen 'terugpakken' en zal geen enkele TB voldoende Frans spreken in hun ogen?

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 13:55
door Steven
Jeroen schreef:
Steven schreef:Afwachten hoe ze hier in Luik zelf op gaan reageren zou ik zeggen want dat is daar nogal een rood bastion. Als veolia die diensten gaat doen verliest depot Luik veel treinen en dan voel je de wind al waaien natuurlijk.
En wellicht zullen ze de Nederlanders willen 'terugpakken' en zal geen enkele TB voldoende Frans spreken in hun ogen?
Dat valt af te wachten, want dat is een mes dat ook op binnenlands vlak zou kunnen snijden.