Zoveelste staking...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:
Kristofke schreef:
pietje schreef:
Het feit dat ik dus zes jaar voor nougabollen heb gewerkt inzake mijn pensioen lijkt mij dat ik genoeg afgedragen heb voor recht te hebben op dat verhoogde NMBS pensioen.
Ach troost U maar, uw pensioen zal +- 2,5 keer groter zijn dan in prive... die zes jaar stellen niets voor in het 40 jaar gemiddelde...
In de privé heeft men nog wel aanvullende pensioenen.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Zoveelste staking...

Bericht door KB »

^^ Banken kunnen wel failliet gaan, maar de overheid zal al het mogelijke doen om dat te voorkomen. Men vrees immers voor de chaos die een failliete bank met zich zou kunnen meebrengen. Dus ze zullen in de praktijk maar failliet gaan als het echt helemaal niet meer anders kan.
L'union fait la force.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Zoveelste staking...

Bericht door gysev »

jotie schreef:Als je bekijkt welke volstrekt asociale koers de regering volgt, dan is het enige abnormale dat dit een 24-uren staking wordt, en niet meteen een staking voor onbepaalde duur. Ik sta vierkant achter deze actie, en achter alle acties die volgen zolang de sterkste schouders niet méér moeten bijdragen. De regering speelt het hard en onverantwoord, wel dan moeten de vakbonden het nog veel harder spelen. En 'hard' betekent dan het volledig lam leggen van het ganse land, inclusief wegblokkades en lokale betogingen.
Wel, er is altijd gezegd dat Vlaanderen rechts gestemd heeft en nu er rechtse maatregelen worden genomen is het precies weer niet goed. Als "de grootste Vlaamse partij" in de regering had gezeten zouden ze nog veel verder gaan, wees daar maar zeker van.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Zoveelste staking...

Bericht door markske »

Ik heb eens gekeken op mypension van de FOD en volgens de berekeningen daar heb ik recht op +/- €900/maand voor mijn 30 jaar werken in de privé.
Volgens de berekeningen van de spoorwegen heb ik na 20 jaar werken als E/OSTCH recht op +/- €1100/maand.
Als ik dus de twee bedragen waarop ik recht heb gezien mijn arbeid en bijdragen zou ik +/- €2000/maand moeten krijgen.
Nu ik ben in blijde verwachting, ik heb er wel voor gewerkt of niet soms.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zoveelste staking...

Bericht door overweg13 »

gysev schreef:
jotie schreef:Als je bekijkt welke volstrekt asociale koers de regering volgt, dan is het enige abnormale dat dit een 24-uren staking wordt, en niet meteen een staking voor onbepaalde duur. Ik sta vierkant achter deze actie, en achter alle acties die volgen zolang de sterkste schouders niet méér moeten bijdragen. De regering speelt het hard en onverantwoord, wel dan moeten de vakbonden het nog veel harder spelen. En 'hard' betekent dan het volledig lam leggen van het ganse land, inclusief wegblokkades en lokale betogingen.
Wel, er is altijd gezegd dat Vlaanderen rechts gestemd heeft en nu er rechtse maatregelen worden genomen is het precies weer niet goed. Als "de grootste Vlaamse partij" in de regering had gezeten zouden ze nog veel verder gaan, wees daar maar zeker van.
De nagel op de kop. Te vergelijken met het autoverkeer: zowat iedereen vindt dat er te veel auto's rijden, maar tegelijk bedenkt iedereen argumenten waarom hij/zij wel met de auto móet blijven rijden, tegenwoordig waarom men zijn bedrijfswagen niet zwaar mag belasten. Zo vindt iedereen dat er te veel sociaal profitariaat rondloopt, maar o wee als ze enkele procentjes van de eigen sociale voordelen afnemen. (Waarmee tenslotte maar een stap van een vijftal jaren terug gezet wordt...) Zelf loop ik nu tegen de zestig aan en toen ik begon te werken was 65 jaar de doodnormale pensioenleeftijd. Nu zou het 62 worden en schreeuwt iedereen moord en brand. (Al vindt men dat een aantal geprivilegieerden die privileges dan maar zo snel mogelijk moet afstaan).
En over de banken: natuurlijk zijn die zwaar in de fout gegaan, maar dat hebben ze alleen maar gedaan bij de gratie van de bevolking die driftig inging op de toen nog lucratieve voorstellen van de banken, ook al begreep niemand nog waarin hij eigenlijk belegde.
Het cruciale woord is hebzucht, niet solidariteit zoals de vakbonden willen doen geloven: het besef dat -zeker in een slechte economische toestand - elke frank die naar een ander gaat, niet meer bij zichzelf terechtkomt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Zo vindt iedereen dat er te veel sociaal profitariaat rondloopt, maar o wee als ze enkele procentjes van de eigen sociale voordelen afnemen.
Ik kan natuurlijk niet voor de anderen spreken maar mij stoort het eeuwige gebrek aan visie door de beleidsmakers enorm. Men hangt een heel verhaal op tot het ogenblik dat de centen op tafel moeten komen en dan blijft er vaak niets méér over dan snel geldgewin en botte besparingen. Datzelfde zie je trouwens ook bij de problemen met justitie of de binnenlandse hulpdiensten.
overweg13 schreef:Zelf loop ik nu tegen de zestig aan en toen ik begon te werken was 65 jaar de doodnormale pensioenleeftijd. Nu zou het 62 worden en schreeuwt iedereen moord en brand. (Al vindt men dat een aantal geprivilegieerden die privileges dan maar zo snel mogelijk moet afstaan).
En wat doe jij juist in het dagelijkse leven, beste Vic? Buiten dan het regelmatig bekritiseren dat de 50%-kaart werd afgeschaft?
overweg13 schreef:En over de banken: natuurlijk zijn die zwaar in de fout gegaan, maar dat hebben ze alleen maar gedaan bij de gratie van de bevolking die driftig inging op de toen nog lucratieve voorstellen van de banken, ook al begreep niemand nog waarin hij eigenlijk belegde.
Het overgrote deel van de cliënten zijn spaarders wiens beleggingen niet verder gaan dan een termijnrekening of de spaarrekening met het hoogste percentage zoeken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zoveelste staking...

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:

En wat doe jij juist in het dagelijkse leven, beste Vic? Buiten dan het regelmatig bekritiseren dat de 50%-kaart werd afgeschaft?
Gaan we persoonlijk worden, Jeroen?
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zoveelste staking...

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef:
overweg13 schreef:En over de banken: natuurlijk zijn die zwaar in de fout gegaan, maar dat hebben ze alleen maar gedaan bij de gratie van de bevolking die driftig inging op de toen nog lucratieve voorstellen van de banken, ook al begreep niemand nog waarin hij eigenlijk belegde.
Het overgrote deel van de cliënten zijn spaarders wiens beleggingen niet verder gaan dan een termijnrekening of de spaarrekening met het hoogste percentage zoeken.
Klopt, maar zelfs bij een termijnrekening of spaarrekening wil je wel graag intrest zien, die valt niet uit de lucht, wie werkt er voor jou intrest ?
Misschien je buurman als die geleend heeft om te bouwen...misschien jijzelf wel via de belastingen als de bank het geld heeft geleend aan de staat...
Theo
Groeten vanop de Heide
Trammist

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Trammist »

overweg13 schreef:Te vergelijken met het autoverkeer: zowat iedereen vindt dat er te veel auto's rijden, maar tegelijk bedenkt iedereen argumenten waarom hij/zij wel met de auto móet blijven rijden, tegenwoordig waarom men zijn bedrijfswagen niet zwaar mag belasten.

- De Vlaming vindt net NIET dat er te veel auto's rondrijden, tenzij het sluipverkeer door zijn/haar dorpsstraatje plotseling exponentieel vermeerdert. Ik hoor meer mensen klagen over 'te veel' trams, bussen en treinen (waar ik mij niet bij aansluit). En o ja, de camions hebben het ook altijd gedaan.
- Dat bedrijfswagensysteem is er gekomen als compensatie voor de hoge belasting op arbeid. Een typisch Belgisch achterpoortje.
overweg13 schreef:Zo vindt iedereen dat er te veel sociaal profitariaat rondloopt, maar o wee als ze enkele procentjes van de eigen sociale voordelen afnemen.
Misbruik niet verwarren met elementaire rechten hé Vic.
overweg13 schreef:(Waarmee tenslotte maar een stap van een vijftal jaren terug gezet wordt...) Zelf loop ik nu tegen de zestig aan en toen ik begon te werken was 65 jaar de doodnormale pensioenleeftijd. Nu zou het 62 worden en schreeuwt iedereen moord en brand.

Met dezelfde logica kunnen we terug kinderen van 8 jaar oud de fabriek in sturen.[/quote]
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Shrek »

Trammist schreef:Met dezelfde logica kunnen we terug kinderen van 8 jaar oud de fabriek in sturen.
Welja eigenlijk heeft het daar wel mee te maken: Als je op je 8 jaar in de fabriek gaat werken heb je maar 8 jaar op de kap van de samenleving geleefd, doe je dat dan vanaf je 50e terug tot pakweg 70 heb je 28 jaar van het systeem ontvangen en er 42 jaar toe bijgedragen.
Tegenwoordig hebben jongeren (gelukkig maar!) de kans om tot hun 25e te studeren. Dan op je 55e op pensioen gaan tot pakweg 80 jaar geeft: 50 jaar teren op het systeem en 30 jaar bijdragen.
Dus ook al ga je dan 5 jaar later met pensioen, het is nog steeds buiten alle verhoudingen vroeg. Daarmee moet die leeftijd dringend omhoog...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zoveelste staking...

Bericht door overweg13 »

Trammist schreef: Met dezelfde logica kunnen we terug kinderen van 8 jaar oud de fabriek in sturen.
Mooi voorbeeld van een glijbaan...
Met vriendelijke groet

overweg13
Rétro

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Rétro »

Stef schreef:
dentheo schreef:
stefanic schreef: -berekening pensioen op laatste 10 ipv 1 jaar: akkoord dat men promoties aan de fin de carriere wil uitsluiten, maar 10 jaar is toch wel erg lang
In de privé is het maar...40jaar er is dus nog wat weg te gaan...
Het is nu over de laatste 5 jaar, dat zal veranderen naar 10 jaar. Echter vind ik het (op dit moment) wel normaal dat een ambtenaar meer pensioen trekt dan andere groepen. De reden? Simpel: zij hebben geen groepsverzekering, geen volwaardige 13e maand, geen volwaardig vakantiegeld en dragen iedere maand 7,5% af voor het latere pensioen. Let wel: voor mij mag iedereen (in ongeveer dezelfde situatie welteverstaan) hetzelfde pensioen trekken, maar op 1 voorwaarde: alles moet hetzelfde zijn. Dus zowel de bijdragen, als gewerkte jaren, extra-legale voordelen en ga zo maar door.
Lijkt me ook de meest logische & sociale 'oplossing' :wink:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Robin »

ipv de ouderen langer te laten doen werken zou men beter de jeugd aanpakken om te gaan werken ipv thuis te zitten en profiteren van de OCMW. Niet gewerkt = geen uitkering, is zien hoe snel ze zullen gaan.
Het is gewoon een feit dat vele jeugd te kieskeurig is, als je geen werk vind maar wel een rijbewijs hebt kan je gemakkelijk als koerier enige tijd werken en ondertussen naar iets anders uitkijken maar ondertussen ben je wel bezig en verdien je geld.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:
Jeroen schreef:
En wat doe jij juist in het dagelijkse leven, beste Vic? Buiten dan het regelmatig bekritiseren dat de 50%-kaart werd afgeschaft?
Gaan we persoonlijk worden, Jeroen?
Ja want ik vraag mij af of het geen voorbeeld is van iets als "zowat iedereen vindt dat er te veel auto's rijden, maar tegelijk bedenkt iedereen argumenten waarom hij/zij wel met de auto móet blijven rijden, tegenwoordig waarom men zijn bedrijfswagen niet zwaar mag belasten." In dat opzicht is het dus weldegelijk een relevante vraag om te stellen.
pietje

Re: Zoveelste staking...

Bericht door pietje »

gysev schreef:
jotie schreef:Als je bekijkt welke volstrekt asociale koers de regering volgt, dan is het enige abnormale dat dit een 24-uren staking wordt, en niet meteen een staking voor onbepaalde duur. Ik sta vierkant achter deze actie, en achter alle acties die volgen zolang de sterkste schouders niet méér moeten bijdragen. De regering speelt het hard en onverantwoord, wel dan moeten de vakbonden het nog veel harder spelen. En 'hard' betekent dan het volledig lam leggen van het ganse land, inclusief wegblokkades en lokale betogingen.
Wel, er is altijd gezegd dat Vlaanderen rechts gestemd heeft en nu er rechtse maatregelen worden genomen is het precies weer niet goed. Als "de grootste Vlaamse partij" in de regering had gezeten zouden ze nog veel verder gaan, wees daar maar zeker van.
Vinden jullie deze maatregelen nu typisch iets voor een "rechtse" regering?
De rest van Europa neemt dus extreem-rechtse maatregelen of zo? :?
Hier gaat de pensioenleeftijd naar 62 jaar, in zowat de rest van de EU is het minstens 67 jaar.
Een rechtse regering zou alles gaan halen bij besparingen, het zou er voor de Openbare dienst nog veel slechter kunnen uitgezien hebben als we echt een rechtse regering hadden
Plaats reactie