IC/IR2007

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
OO-MSS

Bericht door OO-MSS »

De Vlaamse ardennen is er ferm op achteruitgegaan.
ikzelf Oudenaarde-gebaseerd, ben het minst getroffen vanal. behalve het ridicule dat de overstap in Gent naar Brugge onmogelijk is en die in Kortrijk nog meer verschranst is (naar 3 minuten). Een klasgenoot van mij die naar Ronse moet moet nu een dubbelle overstap maken (Kortrijk, en Oudenaarde).

Een mogelijke oplossing zou zijn de IC 8xx een beetje verlaten bij vertrek in Kortrijk (...:50) en weer laten aankomen om (...:10) zo zijn er menselijkere overstappen mogelijk op de IC 23xx, en vermits de nieuwe dienstregeling kunnen de mensen in Brugge al mogelijk op de IC 15xx overstappen
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Eigenlijk is dit perfect mogelijk, die IC wat verlaten! :wink:

Maar, ja, leg dat eens uit in de Frankrijkstraat! :roll:

Het zijn trouwens niet altijd de treinreizigers die klagen, maar overlaatst nog een treinbegeleider tegen zijn collega's in het station van Brugge horen klagen dat de IC Kortrijk - Oostende nog langer dan vroeger in Brugge stilstaat. De arme man was hem al enorm aan het vervelen! :lol: :P
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Trainspotterke schreef: Maar, ja, leg dat eens uit in de Frankrijkstraat! :roll:
Wat men aan de Frankrijkstraat eens moet uitleggen is het volgende: Werk eens een goede twee jaar aan de "ideale" dienstregeling. Houd hierbij geen rekening met mogelijke knelpunten, en ga er van uit dat als je dat wil je overal tot 20% harder kan rijden (maar dat niet noodzakelijk moet).

Kijk dan welke infrastructuur je extra nodig hebt om deze droomdienstregeling te realiseren. Baseer daar je investeringsplan van de komende 10 jaar op.

Dit is wat de SBB gedaan heeft in de jaren 80, en het resultaat mag er ondertussen wezen. In de grote knoppunten sluiten alle treinen op elkaar aan. In Bern komen kort voor het uur alle IC's toe, en kort na het uur vertrekken ze er allemaal weer. Dus overstappen in elke richting is goed mogelijk. Hetzelfde gebeurt in Basel, in Zürich etc...
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Bericht door bartolomew »

Allemaal niet zo eenvoudig met een 60/40-verdeling
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

K V B schreef:
Trainspotterke schreef: Maar, ja, leg dat eens uit in de Frankrijkstraat! :roll:
Wat men aan de Frankrijkstraat eens moet uitleggen is het volgende: Werk eens een goede twee jaar aan de "ideale" dienstregeling. Houd hierbij geen rekening met mogelijke knelpunten, en ga er van uit dat als je dat wil je overal tot 20% harder kan rijden (maar dat niet noodzakelijk moet).

Kijk dan welke infrastructuur je extra nodig hebt om deze droomdienstregeling te realiseren. Baseer daar je investeringsplan van de komende 10 jaar op.

/quote]

Dag,

Dat is wat de BTTB meer dan vijftien jaar geleden, als ik me niet vergis naar aanleiding van de plannen voor de aanleg van de HSL à la Decroo, had voorgesteld. Dat lijkt op het eerste gezicht geen slecht idee, en het kan best dat de Zwitsers dat goed opgelost hebben, maar België zit toch wel enigszins anders in elkaar.
Ik denk nl. dat je nogal snel tot de vaststelling zou komen dat de meest dringende infrastructuurwerken niet tot een verhoging van de snelheid op enkele baanvakken moeten leiden, maar dat de NZV absoluut te weinig capaciteit biedt om een betrouwbare dienst in elkaar te steken, en dat dus daar voor extra mogelijkheden gezorgd moet worden. Wat zo goed als zeker nooit meer zal gebeuren, want laat ons eerlijk zijn, nauwelijks haalbaar of doenbaar.
Ook gezien de structuur van het net, met talrijke stations en korte afstanden tussen de stations, en met vaak kruisende lijnen is het onmogelijk om een dienstregeling op te stellen die altijd en overal goede aansluitingen creëert. Het is dus altijd een kwestie van wikken en wegen, en van keuzes maken. Het is een illusie dat je door het verhogen van de baansnelheid tussen 2 stations zo veel tijd kunt winnen, dat je plots aansluitingen kunt voorzien, die voordien onmogelijk waren. Dat is met eenvoudige rekentechnieken aan te tonen. Als er al ergens wat kan verbeteren, dan is dat vooral bij het naderen en verlaten van stations als Leuven (denk aan lijn 35) of Namur, waar met een vlot binnen- en buitenrijden meer tijd gewonnen kan worden dan met een snelheidsverhoging van 130 naar 160 op lijn 161 (en 162).

Bovendien zit de NMBS met een dubbel probleem dat tot de huidige voorzichtigheid bij het opstellen van de dienstregelingen geleid heeft: 1. de aanzienlijke werken die mogelijk gemaakt werden door een nieuwe belangstelling van de politiek voor de trein, en die zijn nog lang niet afgelopen; 2. de druk die door dezelfde politiek op het vlak van stiptheid op de NMBS gelegd werd. Subsidies en tarieven worden gelinkt aan stiptheid, en sinds enkele maanden is ook een (eerder symbolische) terugbetaling bij vertraging mogelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd ons netwerk is anders dus het enige advies dat er over blijft is dat ze beter 2 jaar tijden zouden nemen om een dienstregeling uit te tekenen dan het op 1 jaar te doen en zodoende is een jaar over te slaan met aanpassingen en voldoende simulaties te doen op pc en te controleren met werkelijke tijden van bepaalde treinen. IK stel geregeld vast dat bepaalde treinen een theoretische mooie uurregeling hebben maar dat ze in de praktijk haast zelden (heeel zelden dus) haalbaar is. dit heeft niet noodzakelijk met snelheid te maken maar soms ook met bewegingen (voornamelijk het in en uitstappen van passagiers, aanpassen van de samenstellen = koppelen of ontkoppelen) waardoor er vertragingen ontstaan, hier vergeet men al is rekening mee te houden tijdens het opstellen van zo een dienst
Gregske

Bericht door Gregske »

Kunnen ze de halfuurdienst niet herinvoeren, kun je geen drie kwartier vertraging meer hebben :lol: . De IC-B richting Amsterdam had in Brussel-Noord 45 minuten vertraging 8)
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

De spoorreizigers klagen steen en been

do 04/01/07 - De nieuwe dienstregeling van de NMBS heeft een regen van klachten veroorzaakt bij de ombudsdienst van de spoorwegen en bij de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB).

De ombudsdienst van de NMBS heeft al 260 dossiers geopend, de BTTB 350.

De NMBS voerde op 10 december een nieuwe dienstregeling in. De veranderingen waren veel groter dan normaal.

Volgens ombudsman Guido Herman moet de toestand grondig worden doorgelicht. Hij wijst erop dat er ook al in november veel klachten waren en denkt dat ook de brand in Brussel-Zuid een rol speelt.

De NMBS-directie blijft erbij dat de meeste reizigers tevreden zijn, maar de dienstregeling is wel hier en daar al bijgestuurd. aanpassingen zijn voorlopig niet aan de orde, luidt het.
Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

OO-MSS schreef:De Vlaamse ardennen is er ferm op achteruitgegaan.
ikzelf Oudenaarde-gebaseerd, ben het minst getroffen vanal.
Het enige positieve in de Vlaamse ardennen is op lijn 89 den "Tuybens express" snelle p-trein Zottegem- Brussel (7906 & 8905)! Ten minste voor de stations tussen Kortrijk en Zottegem.

Ik moet zeggen dat de meeste treinreizigers in Haaltert niet te spreken zijn over het feit dat de p-trein (7906) naar Schaarbeek niet meer stopt in Haaltert. Het merendeel kiest blijkbaar voor de p-trein (7904) naar Schaarbeek, het CR-treintje naar Brussel-Zuid is minder populair omdat het zo lang stil staat in Denderleeuw om nog 6 fluitketels (klassiekjes) van Geraardsbergen/Ninove aan te koppelen.

Deze morgent was er blijkbaar een probleem met de "Tuybens express", want de p-trein (7907) naar Schaarbeek zat ongewoon vol toen hij aankwam in Haaltert. Iemand een idee wat het probleem was met de Minister Tuybens express?
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Bericht door am62 »

Duikbril AM86 schreef:
OO-MSS schreef:De Vlaamse ardennen is er ferm op achteruitgegaan.
ikzelf Oudenaarde-gebaseerd, ben het minst getroffen vanal.
Het enige positieve in de Vlaamse ardennen is op lijn 89 den "Tuybens express" snelle p-trein Zottegem- Brussel (7906 & 8905)! Ten minste voor de stations tussen Kortrijk en Zottegem.

Ik moet zeggen dat de meeste treinreizigers in Haaltert niet te spreken zijn over het feit dat de p-trein (7906) naar Schaarbeek niet meer stopt in Haaltert. Het merendeel kiest blijkbaar voor de p-trein (7904) naar Schaarbeek, het CR-treintje naar Brussel-Zuid is minder populair omdat het zo lang stil staat in Denderleeuw om nog 6 fluitketels (klassiekjes) van Geraardsbergen/Ninove aan te koppelen.

Deze morgent was er blijkbaar een probleem met de "Tuybens express", want de p-trein (7907) naar Schaarbeek zat ongewoon vol toen hij aankwam in Haaltert. Iemand een idee wat het probleem was met de Minister Tuybens express?
No idea my best friend, ik zat op de p7006... 8.20 te FDD
Plaats reactie