NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Nicholas »

Stijn91 schreef: Deze station hebben qua reizigers toch veel treinen (4 per uur). Een uurdienst is hier veel beter.
Ik stel eens voor om in de spits te komen kijken hoeveel volk er werkelijk op- en afstapt daar. De reizigerstellingen (2009) zijn gebeurd in de periode na de brand in Herentals, waarbij heel wat reizigers vanuit andere stations vertrokken én ik merk zelf op dat er dit jaar opvallend meer volk de trein neemt als vorige jaren (vorig jaar moesten er niet vaak mensen rechtstaan die in Kessel opstappen, nu wel en de trein is nog altijd evenlang).
Sinds Lier een stuk moeilijker bereikbaar is geworden (ja, Lier is echt geen alternatief op dit moment en zal dat ook niet direct terug worden), worden deze stations meer gebruikt en bovendien telt de gemeente Nijlen bijna 22 000 inwoners en bijgevolg vind ik die vier treinen dus wel gepast.

Niemand ziet natuurlijk graag zijn trein verdwijnen, maar als het terecht is (echt geen volk bijvoorbeeld), ja dan is het zo, maar in veel gevallen vanop de lijst vind ik het meer dan twijfelachtig.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stijn91 »

Nicholas schreef:
Stijn91 schreef: Deze station hebben qua reizigers toch veel treinen (4 per uur). Een uurdienst is hier veel beter.
Ik stel eens voor om in de spits te komen kijken hoeveel volk er werkelijk op- en afstapt daar. De reizigerstellingen (2009) zijn gebeurd in de periode na de brand in Herentals, waarbij heel wat reizigers vanuit andere stations vertrokken én ik merk zelf op dat er dit jaar opvallend meer volk de trein neemt als vorige jaren (vorig jaar moesten er niet vaak mensen rechtstaan die in Kessel opstappen, nu wel en de trein is nog altijd evenlang).
Sinds Lier een stuk moeilijker bereikbaar is geworden (ja, Lier is echt geen alternatief op dit moment en zal dat ook niet direct terug worden), worden deze stations meer gebruikt en bovendien telt de gemeente Nijlen bijna 22 000 inwoners en bijgevolg vind ik die vier treinen dus wel gepast.

Niemand ziet natuurlijk graag zijn trein verdwijnen, maar als het terecht is (echt geen volk bijvoorbeeld), ja dan is het zo, maar in veel gevallen vanop de lijst vind ik het meer dan twijfelachtig.
Ik woon in een stad met meer dan 36000 inwoners, met meer dan 1500 reizigers (tellingen 2009), denk dat het er nu nog meer zijn en moet het stellen met 1 trein per uur en waarom omdat alle andere stations op die lijn nog niet eens aan 200 reizigers komen. Als een trein volzit en die stopt in Ninove is de trein halfleeg (komende uit Denderleeuw) of volledig vol (komende uit Geraardsbergen)
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Nicholas »

Stijn91 schreef: Ik woon in een stad met meer dan 36000 inwoners, met meer dan 1500 reizigers (tellingen 2009), denk dat het er nu nog meer zijn en moet het stellen met 1 trein per uur en waarom omdat alle andere stations op die lijn nog niet eens aan 200 reizigers komen. Als een trein volzit en die stopt in Ninove is de trein halfleeg (komende uit Denderleeuw) of volledig vol (komende uit Geraardsbergen)
Ja, Ninove zou in de daluren zeker een trein mogen bijkrijgen van mij, helaas beslis ik dat niet. :wink:
In de spits lijken er wel wat meer treinen te rijden (en maar goed ook). Ik vrees echter dat met de besparingen een extra trein voor Ninove er niet direct zal inzitten.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door bobke »

Ik keur het echt niet goed dat men op deze manier wil besparen. Op die minder rendabele treinen zitten ook mensen en die mensen komen terug op een tijdstip waar de trein waarschijnlijk wat meer kosten dekt. Als men die mensen weg neemt dan zitten op de andere treinen ook minder volk, waardoor de rest van alle andere treinen ook de kosten van zelfs de elektriciteit niet meer zullen dekken. De neerwaarste spiraal. Tja.

Het enige wat wij kunnen doen, is nu wat positief denken en hopen dat met die treinen minder , sommige treinen langer worden, meer materieel beschikbaar is en tijd genoeg hebben om hersteld te worden in de werkplaatsen zodat ze minder vertragingen hebben.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stijn91 »

6000 personen op 302 treinen. Is ongeveer 20 personen per trein, ergens normaal zeker dat men deze wil afschaffen.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door ferry »

Hoi

De logica ontgaat mij

enkele voorbeelden: een heer en weerrit tussen Noorderkempen en Antw. afschaffen rond 11u: treinbestuurder en TBG kunnen een uur met hun duimen spelen!
IC Essen-Antw 22:10 zal dan vervangen worden door ledige rit!
Antw - Roosendaal 06:35 moet dan logischerwijze vervangen worden door ledige rit vermits men trein op terugrit nodig heeft
enz enz
Laat ons de gehele NMBS dan maar failliet laten verklaren, bende klungelaars

f
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

ferry schreef:Hoi

De logica ontgaat mij

enkele voorbeelden: een heer en weerrit tussen Noorderkempen en Antw. afschaffen rond 11u: treinbestuurder en TBG kunnen een uur met hun duimen spelen!
IC Essen-Antw 22:10 zal dan vervangen worden door ledige rit!
Volgens mij heeft laatste IC nu ook lege rit naar wasmachine 00:30 ofzo...terug weet ik niet dan slaap ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door odul »

ferry schreef:Hoi

De logica ontgaat mij

enkele voorbeelden: een heer en weerrit tussen Noorderkempen en Antw. afschaffen rond 11u: treinbestuurder en TBG kunnen een uur met hun duimen spelen!
IC Essen-Antw 22:10 zal dan vervangen worden door ledige rit!
Antw - Roosendaal 06:35 moet dan logischerwijze vervangen worden door ledige rit vermits men trein op terugrit nodig heeft
enz enz
Laat ons de gehele NMBS dan maar failliet laten verklaren, bende klungelaars

f
Vwalla zo is dat.
ipv afbraak politiek zou men beter aan opbouwpolitiek doen.
Zoals het weekendtarief dat nu start op vrijdag vanaf 19.00 uur.
Een alternatief zou dus zijn een "avondtarief" kunnen zijn.

Vele kleintjes maken een groot.
Hoe zou je anders komen dat bepaalde daluur treinen na 09.00 uur soms propvol zitten met 'oudjes' :wink:
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door AlexNL »

Misschien is het ook verstandig om eens naar onderstaande lijst te kijken:

Gratis
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Ten minste 1 jaar in strijdende eenheid gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Verdedigers van forten die op eervolle wijze gevangen werden genomen gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Dragers van een kwetsuurstreep gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Ijzerkruis gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Vuurkruis gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van de Medaille van de Strijder-Vrijwilliger gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Onderscheiden militairen gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Russische Oorlogsinvaliden gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Overige gratis in 1ste en 2de klas
- Burgers 14-18 gratis in 1ste en 2de klas ??
- Oud-strijders van de oorlog 40-45 Belgische strijdkrachten in GB, minstens 1 jaar dienst gratis in 1ste en 2de klas
- Krijgsgevangenen 40-45 4 jaar gevangenschap gratis in 1ste en 2de klas
- Krijgsgevangenen 40-45 en reserveofficiers gratis in 1ste en 2de klas
- Belgische Strijdkrachten in GB en reserveofficiers gratis in 1ste en 2de klas
- Gewapende verzetslieden gratis in 1ste en 2de klas
- Agenten en helpers van de inlichtings-en actiediensten gratis in 1ste en 2de klas
- Krijgsgevangenen 40-45 Minder dan 4 jaar gevangenschap gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 40-45 Belgische strijdkrachten in GB, minder dan 1 jaar dienst gratis in 1ste en 2de klas
- Begunstigden van de nationale erkentelijkheid gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van de begunstigden van de nationale erkentelijkheid gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van de begunstigden Gezondheidszorg gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen ‘Verkeer’ gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van de begunstigden 14-18 en 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Leden van het expeditiekorps Korea gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde oorlogsinvaliden 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde oorlogsinvaliden 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- In België verblijvende oorlogsinvaliden gratis in 1ste en 2de klas
- Pensioengerechtigde weduwen van militairen 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van militairen of gelijkgestelden, 40-45, Korea, ex-Kongo,Rwanda, Burundi gratis in 1ste en 2de klas
- Oorlogsweduwen code 032 gratis in 1ste en 2de klas
- Niet-invalide gedeporteerden 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Politieke gevangenen 14-18 10% invaliditeit gratis in 1ste en 2de klas
- Burgerlijke invaliden 10%, 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Burgerlijke invaliden 10%, 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Politieke gevangenen, 1 jaar gevangenschap 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Politieke gevangenen, 1 jaar gevangenschap 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Verzetslieden sluikpers gratis in 1ste en 2de klas
- Niet-invalide burgerlijke verzetslieden of werkweigeraars gratis in 1ste en 2de klas
- Niet-invalide gedeporteerden verplichte tewerkstelling gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde weduwen burg. slachtoffers 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde weduwen burg. slachtoffers 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Zeelieden ter koopvaardij, 1 jaar 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Kinderen tot 12 jaar gratis
- Journalisten reizen gratis 2e klas en met 75% korting eerste klas.
- gratis 2e klas als je als werkzoekende zeeman naar een sollicitatie gaat
- Agenten van de federale, lokale politie, hulpagenten, spoorwegpolitie, metropolitie en agenten van de federale politie die tijdelijk zijn overgeplaatst naar de spoorwegpolitie.
- Werknemers, indien hun werkgevers bereid zijn 80% van de normale kosten te betalen (derdebetalers)
- Tien gratis dagkaarten voor iedereen die 16 jaar wordt.


Kortingen
- Zwangere vrouwen mogen, tijdens de laatste 4 maanden van hun zwangerschap, in 1ste klas reizen op basis van een vervoerbewijs geldig in 2de klas. Je dient in het bezit te zijn van een medisch attest met de vermoedelijke bevallingsdatum.
- 50% korting als je 65plus bent of weinig inkomen hebt.
- 75% korting 2e klas als je als werkzoekende naar een sollicitatie gaat (zeemannen krijgen de rit gratis)
- 50% korting voor militairen in dienst, in uniform of burger, Aalmoezeniers, reserve-officieren, reserve-onderofficieren die niet van hun militaire verplichtingen ontslagen zijn.
- 50% korting in het weekend
- €6,50 voor een dagkaart voor jongeren onder de 26
- €5,00 voor een dagkaart voor jongeren onder de 26 als je er tien koopt
- €5,20 voor 65+-ers
- €7,40 voor een enkele reis als je voor 74 euro een Railpass koopt voor tien enkele reizen.
- 70% korting als met meer dan 15 personen reist (of maximaal 4,90 per persoon per enkele reis)

- En ook is er nog de voorrangskaart voor een zitplaats voor mensen die niet lang kunnen staan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door overweg13 »

AlexNL schreef:Misschien is het ook verstandig om eens naar onderstaande lijst te kijken:

Gratis
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Ten minste 1 jaar in strijdende eenheid gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Verdedigers van forten die op eervolle wijze gevangen werden genomen gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Dragers van een kwetsuurstreep gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Ijzerkruis gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Vuurkruis gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van de Medaille van de Strijder-Vrijwilliger gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Onderscheiden militairen gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Russische Oorlogsinvaliden gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Overige gratis in 1ste en 2de klas
- Burgers 14-18 gratis in 1ste en 2de klas ??
- Oud-strijders van de oorlog 40-45 Belgische strijdkrachten in GB, minstens 1 jaar dienst gratis in 1ste en 2de klas
- Krijgsgevangenen 40-45 4 jaar gevangenschap gratis in 1ste en 2de klas
- Krijgsgevangenen 40-45 en reserveofficiers gratis in 1ste en 2de klas
- Belgische Strijdkrachten in GB en reserveofficiers gratis in 1ste en 2de klas
- Gewapende verzetslieden gratis in 1ste en 2de klas
- Agenten en helpers van de inlichtings-en actiediensten gratis in 1ste en 2de klas
- Krijgsgevangenen 40-45 Minder dan 4 jaar gevangenschap gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 40-45 Belgische strijdkrachten in GB, minder dan 1 jaar dienst gratis in 1ste en 2de klas
- Begunstigden van de nationale erkentelijkheid gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van de begunstigden van de nationale erkentelijkheid gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van de begunstigden Gezondheidszorg gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen ‘Verkeer’ gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van de begunstigden 14-18 en 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Leden van het expeditiekorps Korea gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde oorlogsinvaliden 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde oorlogsinvaliden 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- In België verblijvende oorlogsinvaliden gratis in 1ste en 2de klas
- Pensioengerechtigde weduwen van militairen 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van militairen of gelijkgestelden, 40-45, Korea, ex-Kongo,Rwanda, Burundi gratis in 1ste en 2de klas
- Oorlogsweduwen code 032 gratis in 1ste en 2de klas
- Niet-invalide gedeporteerden 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Politieke gevangenen 14-18 10% invaliditeit gratis in 1ste en 2de klas
- Burgerlijke invaliden 10%, 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Burgerlijke invaliden 10%, 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Politieke gevangenen, 1 jaar gevangenschap 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Politieke gevangenen, 1 jaar gevangenschap 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Verzetslieden sluikpers gratis in 1ste en 2de klas
- Niet-invalide burgerlijke verzetslieden of werkweigeraars gratis in 1ste en 2de klas
- Niet-invalide gedeporteerden verplichte tewerkstelling gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde weduwen burg. slachtoffers 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde weduwen burg. slachtoffers 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Zeelieden ter koopvaardij, 1 jaar 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Kinderen tot 12 jaar gratis
- Journalisten reizen gratis 2e klas en met 75% korting eerste klas.
- gratis 2e klas als je als werkzoekende zeeman naar een sollicitatie gaat
- Agenten van de federale, lokale politie, hulpagenten, spoorwegpolitie, metropolitie en agenten van de federale politie die tijdelijk zijn overgeplaatst naar de spoorwegpolitie.
- Werknemers, indien hun werkgevers bereid zijn 80% van de normale kosten te betalen (derdebetalers)
- Tien gratis dagkaarten voor iedereen die 16 jaar wordt.


Kortingen
- Zwangere vrouwen mogen, tijdens de laatste 4 maanden van hun zwangerschap, in 1ste klas reizen op basis van een vervoerbewijs geldig in 2de klas. Je dient in het bezit te zijn van een medisch attest met de vermoedelijke bevallingsdatum.
- 50% korting als je 65plus bent of weinig inkomen hebt.
- 75% korting 2e klas als je als werkzoekende naar een sollicitatie gaat (zeemannen krijgen de rit gratis)
- 50% korting voor militairen in dienst, in uniform of burger, Aalmoezeniers, reserve-officieren, reserve-onderofficieren die niet van hun militaire verplichtingen ontslagen zijn.
- 50% korting in het weekend
- €6,50 voor een dagkaart voor jongeren onder de 26
- €5,00 voor een dagkaart voor jongeren onder de 26 als je er tien koopt
- €5,20 voor 65+-ers
- €7,40 voor een enkele reis als je voor 74 euro een Railpass koopt voor tien enkele reizen.
- 70% korting als met meer dan 15 personen reist (of maximaal 4,90 per persoon per enkele reis)

- En ook is er nog de voorrangskaart voor een zitplaats voor mensen die niet lang kunnen staan.
+

De lijst mag dan indrukwekkend zijn, van veel van de vermelde categorieën is het aantal rechthebbenden ondertussen teruggelopen tot 0, en van enkele andere blijven er nog wel wat exemplaren over, maar die geraken al lang niet meer tot het station, laat staan in de trein.
Overigens zou je je lijst ook als volgt kunnen interpreteren: ondanks de vele verminderingen rijden bepaalde treinen nog altijd zo goed als leeg. Dus kunnen we die maar beter opdoeken...
Met vriendelijke groet

overweg13
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door LHOON »

AlexNL schreef:Misschien is het ook verstandig om eens naar onderstaande lijst te kijken:
(...)
- Werknemers, indien hun werkgevers bereid zijn 80% van de normale kosten te betalen (derdebetalers)
De NMBS krijgt voor deze reizigers hetzelfde bedrag uitgekeerd als wanneer ze een gewone treinkaart zouden kopen. Dus deze horen niet echt bij de "gratis" reizigers...

Beter dat de werkgevers dit betalen dan te pas en te onpas bedrijfswagens aan te bieden...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

LHOON schreef:
AlexNL schreef:Misschien is het ook verstandig om eens naar onderstaande lijst te kijken:
(...)
- Werknemers, indien hun werkgevers bereid zijn 80% van de normale kosten te betalen (derdebetalers)
De NMBS krijgt voor deze reizigers hetzelfde bedrag uitgekeerd als wanneer ze een gewone treinkaart zouden kopen. Dus deze horen niet echt bij de "gratis" reizigers...
??? hetzelfde maar 80% ? Hoe moet ik dat lezen.
Theo
Groeten vanop de Heide
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door KB »

Dit plan bewijst gewoon dat de NMBS-top of toch degenen die deze lijst opgesteld hebben geen zier geven om de reizigers. Het is niet omdat je deze minder bezette treinen afschaft dat de mensen die deze treinen nemen een andere zullen nemen. Misschien zullen ze wel helemaal geen trein meer nemen. En nieuwe reizigers lok je ook niet met (te) late 1ste treinen, met (te) vroege laatste treinen of met verlaagde frequenties. Maar goed, het was te denken dat zulke ideeën op tafel zouden komen. Mogelijk zal men hier of daar nog wel iets wijzigen aan deze plannen (al of niet onder druk van een of andere politicus of plaatselijke drukkingsgroep), maar ik vrees dat de grote lijnen van dit plan toch zullen uitgevoerd worden. En zo gaat het openbaar vervoer in België er nog maar eens op achteruit.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
LHOON schreef:
AlexNL schreef:Misschien is het ook verstandig om eens naar onderstaande lijst te kijken:
(...)
- Werknemers, indien hun werkgevers bereid zijn 80% van de normale kosten te betalen (derdebetalers)
De NMBS krijgt voor deze reizigers hetzelfde bedrag uitgekeerd als wanneer ze een gewone treinkaart zouden kopen. Dus deze horen niet echt bij de "gratis" reizigers...
??? hetzelfde maar 80% ? Hoe moet ik dat lezen.
De rest past de overheid bij, de NMBS blijft dus hetzelfde bedrag ontvangen, de reiziger heeft een gewone treinkaart, enkel het gedeelte wie betaald wat is hier anders bij.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door AlexNL »

Het blijft gewoonweg verbazingwekkend. 8% van je aanbod schrappen om kosten te besparen... is het überhaupt al duidelijk of de NMBS hiermee uit de rode cijfers zal komen, of is dit slechts een voorbode van wat er gaat komen?
Plaats reactie