carlos schreef:stefanic schreef: Gebruik in Nederland impliceert het aanpassen van de omvormers van het HELE park M6 (we gaan niet beginnen met subseries in de rijtuigen)
nochtans zijn er 2 soorten M6 rijtuigen:
de standaard rijtuigen
en de rijtuigen met een kabelset voor HLE21 traktieschakeling (zo'n jaar of 7-8 geleden zijn een 40-tal rijtuigen aangepast om op de IC-i te dienen, nadien zijn deze rijtuigen nog gebruikt op treinen Brussel-Louvain la neuve, met HLE26)
en bij M4 heb je ook meerdere subseries: deze met trek-duw kabels en deze zonder; sommige zijn toegelaten tot Lille andere niet; bij de stuurstandrijtuigen heb je ook 2 soorten: deze met grijze B (trekduw 21 Belgie) en deze met een blauwe B (toegelaten tot lille trekduw met HLE12)
en bij I10 heb je er die ok zijn voor 200km/u en ge hebt er die maar 160 mogen
dit allemaal maar om aan te geven dat het niet nodig is om het hele park aan te passen.
De subreeks M6 met tractiekabels is in de praktijk van geen enkel belang meer. Die kabels zijn momenteel gekableerd voor HLE 23/26, dewelke definitief buiten dienst zijn. Ombouw voor HLE 21 is niet voorzien.
De subreeks M4 voor Rijsel is in de praktijk eveneens onbelangrijk (misschien op enkele technische details voor de besturing na). M4 stuurstanden mogen al jaren geen treinen meer sturen naar Rijsel (geen KVB) en HLE 12 rijdt al jaren geen reizigersdiensten meer, en is sinds kort buiten dienst.
De subreeks M4 met tractiekabels zal verdwijnen: MUX in M4 en M5 zit er mogelijk aan te komen.
M.a.w. subreeksen worden zo veel mogelijk weggewerkt of vermeden, t.b.v. standardisatie. De enige subreeksen rijtuigen die op korte termijn zullen over blijven, zijn die voor 200km/h (I6, I10 en binnenkort M6), gezien de impact op de onderhoudskost.