Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door odul »

Jeroen schreef:
odul schreef:De meeste ergernissen van reizigers zijn inderdaad vertragingen, afgeschafte treinen waardoor een andere trein dan weer overvol zit.

Op lijn 12 ligt dit totaal anders.
Het gaat hier om structurele problemen die door een verkeerd beleid er gekomen zijn.
Er rijden in dit land wel meerdere treinen die overvol zitten door "een verkeerd beleid" dat steevast te weinig materiaal inzet. Bijvoorbeeld de IR tussen Brussel en Antwerpen in het weekend.
Dat zal ik zeker niet ontkennen.
De problemen op lijn 12 zijn echter het gevolg van internationale concurrentie tegen het binnenlands treinverkeer.
En dat is heel onrechtvaardig.
BartB

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door BartB »

AlexNL schreef:Dan zie ik twee oplossingen: de brug verhogen (duurt lang, kost veel) of de sporen wat verlagen.

Elders in Nederland (zoals bij Hilversum) worden sporen bij perrons opgehoogd om de perronhoogte naar 76 centimeter terug te brengen, sporen verlagen zou dan ook mogelijk moeten zijn toch?
De watermolenbeek stroomt onder de sporen en de brug, verlagen is dus niet zo vanzelfsprekend.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Bordensteker »

In mijn herinnering (van lang geleden, toen men in Roosendaal nog borden stak :wink: en met vaardige hand een beker koffie vanaf het perron doorheen uw geopende treinraam aanreikte) liep die beek toch op enige afstand van het viaduct, maar ik ben nog eens op Google Earth gaan kijken en inderdaad: de Watermolenbeek gaat pal naast het hier zowat al veelbesproken viaduct onder de spoorlijnen door. Het viaduct is natuurlijk veel breder gemaakt voor de huidige A58 die in mijn jonge jaren nog een tweestrooks 'rondweg' was!
Verlagen is hier in elk geval niet een eenvoudige en aantrekkelijke oplossing. Wat Google Earth niet laat zien, is wat je in Wikipedia kunt lezen: de beek heeft er ten zuiden van Roosendaal ook nog eens een handje van te overstromen als er veel waterafvoer is.

_________________
De truc om hier Varkentjes grensoverschrijdend in te zetten was misschien wel dat die graag in de grond wroeten en geen schrik hebben van modder?
carlos

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door carlos »

stefanic schreef: Gebruik in Nederland impliceert het aanpassen van de omvormers van het HELE park M6 (we gaan niet beginnen met subseries in de rijtuigen)

nochtans zijn er 2 soorten M6 rijtuigen:

de standaard rijtuigen
en de rijtuigen met een kabelset voor HLE21 traktieschakeling (zo'n jaar of 7-8 geleden zijn een 40-tal rijtuigen aangepast om op de IC-i te dienen, nadien zijn deze rijtuigen nog gebruikt op treinen Brussel-Louvain la neuve, met HLE26)


en bij M4 heb je ook meerdere subseries: deze met trek-duw kabels en deze zonder; sommige zijn toegelaten tot Lille andere niet; bij de stuurstandrijtuigen heb je ook 2 soorten: deze met grijze B (trekduw 21 Belgie) en deze met een blauwe B (toegelaten tot lille trekduw met HLE12)


en bij I10 heb je er die ok zijn voor 200km/u en ge hebt er die maar 160 mogen



dit allemaal maar om aan te geven dat het niet nodig is om het hele park aan te passen.
carlos

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door carlos »

stefanic schreef:
spanning: de omvormer M6 werkt NIET bij minder dan 2000V
ok die 2000Vdc zal wel ergens in het een of ander technische document of specificatie staan, maar is dat zo? maw heeft men ooit al eens een M6 onder de Nederlandse 1500Vdc draad geparkeerd?

er is zo veel Belgisch materieel dat nooit gemaakt geweest is om te werken op de 1500Vdc maar toch nog net werkt zodat het toch de grens over kan denk maar aan AM80 en AM96 die in t verleden toch ook tot Maastricht reden...
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door dentheo »

Anderzijds is de Nederlandse spanning ondertussen gestegen naar 1800 V.... misschien toch maar eens proberen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Steven »

carlos schreef:
stefanic schreef:
spanning: de omvormer M6 werkt NIET bij minder dan 2000V
ok die 2000Vdc zal wel ergens in het een of ander technische document of specificatie staan, maar is dat zo? maw heeft men ooit al eens een M6 onder de Nederlandse 1500Vdc draad geparkeerd?

er is zo veel Belgisch materieel dat nooit gemaakt geweest is om te werken op de 1500Vdc maar toch nog net werkt zodat het toch de grens over kan denk maar aan AM80 en AM96 die in t verleden toch ook tot Maastricht reden...
Vanwaar haal jij die info dat MS96 ooit in Maastricht geweest is?
Het enige materieel dat heden nog te vinden is dat op NS net al dienst heeft gedaan zijn

Klassiekjes
sprinters (MS86)
Breaks (MS80)
HLE 11
HLE 13
HLE 21
HLE 27
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Shrek »

Steven schreef: Het enige materieel dat heden nog te vinden is dat op NS net al dienst heeft gedaan zijn
Klassiekjes
sprinters (MS86)
Breaks (MS80)
HLE 11
HLE 13
HLE 21
HLE 27
Enkel ouder materieel met gelijkstroommotoren, ofwel materieel dat er speciaal voor gemaakt is (HLE 11 en 13) met internationale rijtuigen.
Je bent wel de HLE 28 vergeten :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Steven »

hehe die ben ik inderdaad vergeten maar aangezien die geen zuiver nmbs materieel is (wegens gehuurd) laat ik die effe buiten beschouwing.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door nahoj »

carlos schreef:
stefanic schreef: Gebruik in Nederland impliceert het aanpassen van de omvormers van het HELE park M6 (we gaan niet beginnen met subseries in de rijtuigen)
nochtans zijn er 2 soorten M6 rijtuigen:

de standaard rijtuigen
en de rijtuigen met een kabelset voor HLE21 traktieschakeling (zo'n jaar of 7-8 geleden zijn een 40-tal rijtuigen aangepast om op de IC-i te dienen, nadien zijn deze rijtuigen nog gebruikt op treinen Brussel-Louvain la neuve, met HLE26)


en bij M4 heb je ook meerdere subseries: deze met trek-duw kabels en deze zonder; sommige zijn toegelaten tot Lille andere niet; bij de stuurstandrijtuigen heb je ook 2 soorten: deze met grijze B (trekduw 21 Belgie) en deze met een blauwe B (toegelaten tot lille trekduw met HLE12)


en bij I10 heb je er die ok zijn voor 200km/u en ge hebt er die maar 160 mogen



dit allemaal maar om aan te geven dat het niet nodig is om het hele park aan te passen.
De subreeks M6 met tractiekabels is in de praktijk van geen enkel belang meer. Die kabels zijn momenteel gekableerd voor HLE 23/26, dewelke definitief buiten dienst zijn. Ombouw voor HLE 21 is niet voorzien.
De subreeks M4 voor Rijsel is in de praktijk eveneens onbelangrijk (misschien op enkele technische details voor de besturing na). M4 stuurstanden mogen al jaren geen treinen meer sturen naar Rijsel (geen KVB) en HLE 12 rijdt al jaren geen reizigersdiensten meer, en is sinds kort buiten dienst.
De subreeks M4 met tractiekabels zal verdwijnen: MUX in M4 en M5 zit er mogelijk aan te komen.
M.a.w. subreeksen worden zo veel mogelijk weggewerkt of vermeden, t.b.v. standardisatie. De enige subreeksen rijtuigen die op korte termijn zullen over blijven, zijn die voor 200km/h (I6, I10 en binnenkort M6), gezien de impact op de onderhoudskost.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door dentheo »

Steven schreef:hehe die ben ik inderdaad vergeten maar aangezien die geen zuiver nmbs materieel is (wegens gehuurd) laat ik die effe buiten beschouwing.
Een 20 is ooit ook eens in Roosendaal geweest.
Het verhaal gaat dat hij bij het wegrijden Roosendaal volledig platlegde en daarna niet meer binnen mocht...
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Retard »

nahoj schreef:De subreeks M4 met tractiekabels zal verdwijnen: MUX in M4 en M5 zit er mogelijk aan te komen.
Gaat dit, MUX vertaalt digitaal naar analoog, maar kan dit ook andersom? Lijkt mij toch ingewikkelder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Steven »

Mux is enkel maar de communicatie, tussen M6/i11 en HLE18 blijft die trouwens digitaal, het zou pas absurd zijn ze daar analoog te maken. Daar gaat men zelfs nog verder omdat de signalen verzonden vanop een M6/i11 Alstom zijn en de HLE18 Siemens is heeft men daar zelfs een tolk (om het eenvoudig uit te drukken) geplaatst in de loc om de communicatie te laten werken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Shrek »

nahoj schreef: De subreeks M4 met tractiekabels zal verdwijnen: MUX in M4 en M5 zit er mogelijk aan te komen.
Eindelijk, ik begrijp helemaal niet waarom ze dat bij de renovatie van de M5 niet meteen gedaan hebben...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door nahoj »

Retard schreef:
nahoj schreef:De subreeks M4 met tractiekabels zal verdwijnen: MUX in M4 en M5 zit er mogelijk aan te komen.
Gaat dit, MUX vertaalt digitaal naar analoog, maar kan dit ook andersom? Lijkt mij toch ingewikkelder.
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
MUX zorgt -- eenvoudig gesteld -- voor de vertaling van de stuurtafel naar de UIC-treindraden, en van de UIC-treindraden naar de machinekamer van het tractievoertuig (wanneer een andere dan de stuurpost van dat tractievoertuig gebruikt wordt). M.a.w. er is zowiezo A/D- èn D/A-omzetting.
De tractiekabels zoals die bestaan op HLE 21 zijn van geen tel bij MUX.
Plaats reactie