Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Steven »

Hey, dat weten er vele niet dat de lijn 161 officieel in Schaarbeek start en niet in Brussel Noord. Je kan ze doen door in Schaarbeek gebruik te maken van een aantal P treinen die langs daar rijden.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door groentje »

Ik wist het ook niet, tot ik op lijnstudie daar passeerde en de lijnborden zag.
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef:Hey, dat weten er vele niet dat de lijn 161 officieel in Schaarbeek start.
Begint Lijn 26 ook niet in Schaarbeek? Het stuk van Haren tot Vilvoorde is 26/1? Dus 26/1 zal hij al wel gedaan hebben maar ik denk niet dat er veel treinen rijden op die bocht van Schaarbeek naar Haren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Steven »

inderdaad, de lijn 26 begint daar waar lijn 28 stopt, dat gaat er zo goed als naadloos in elkaar over. Die boog van de lijn 26 kan je enkel doen als treinbestuurder, er rijden langs daar geen passagierstreinen die toegankelijk zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Portbou »

Hallo,
Steven schreef:Die boog van de lijn 26 kan je enkel doen als treinbestuurder, er rijden langs daar geen passagierstreinen die toegankelijk zijn.
Eigenlijk jammer... Ik denk dat het voor heel wat pendelaars interessant zou zijn om een aantal P-treinen komende van lijn 50 en 50A die nu in Schaarbeek eindigen door te trekken naar lijn 26 met bediening van Bordet, Evere en Meiser...

Dat zou sneller gaan dan tram 25/55 vanaf het Noordstation en/of bus 69 vanaf Schaarbeek... waarvan de reistijden steeds afhangen van de drukte van het stadsverkeer.

Bediening van Merode en de daaropvolgende stations is minder nuttig, de metro vanaf het Centraal Station is hier een snellere oplossing.

Goedemiddag.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Steven »

Ik weet niet of die boog zoveel soelaas zou brengen, dat eerste stukje is zover ik het van buiten weet tegen 20 km/u te berijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja Bart maar je kunt Meiser moeilijk tot eindstation maken, ik zie ze daar nog niet direct kop maken. Juist tevoren, bij het buitenrijden van Evere zijn ze van alles aan het aanleggen op het terrein van het vroegere goederenstation Josaphat, daar zou eventueel een kophalte mogelijk zijn, maar het lijkt me weinig waarschijnlijk.

Overigens niet akkoord met u dat wie naar Merode wil beter met de metro kan: mijn werk is aan Merode en ik neem veel liever de trein van Mechelen of Weerde tot aan mijn werk dan tot Brussel-Centraal te rijden en dan nog eens een overbevolkte oncomfortabele metro. De treinen op lijn 26 zitten weliswaar minder vol dan op lijnen 25/27 maar voldoen toch duidelijk aan een behoefte! Ik zie ten andere veel meer mensen in/uitstappen aan Merode dan aan Bordet of Meiser, om van Evere en Haren maar helemaal te zwijgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Steven »

Die werken die jaar ziet hebben te maken met de tunnel die ze aan het maken zijn tussen Brussel Shuman en de lijn 26.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door treinbruno »

Steven schreef:inderdaad, de lijn 26 begint daar waar lijn 28 stopt, dat gaat er zo goed als naadloos in elkaar over. Die boog van de lijn 26 kan je enkel doen als treinbestuurder, er rijden langs daar geen passagierstreinen die toegankelijk zijn.
en toch heb ik dat lijntje al gedaan 8)
was eens een weekend dat wegens werken tussen shuman en etterbeek alle treinen werden omgeleid via l26 en in merode stopten (waar aansluiting met de metro was), en dat treintje ging langs de bocht van schaarbeek :D
die bocht was trouwens redelijk lang :o
Afbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Portbou »

Hallo Jan,
jan_olieslagers schreef:Tsja Bart maar je kunt Meiser moeilijk tot eindstation maken, ik zie ze daar nog niet direct kop maken.
Is er in Delta geen plaats om een paar treinen te stockeren ?
jan_olieslagers schreef:Overigens niet akkoord met u dat wie naar Merode wil beter met de metro kan: mijn werk is aan Merode en ik neem veel liever de trein van Mechelen of Weerde tot aan mijn werk dan tot Brussel-Centraal te rijden en dan nog eens een overbevolkte oncomfortabele metro.
Vanuit Mechelen of Weerde heb je daar groot gelijk in, maar mijn voorbeeld gaat over P-treinen die vanaf lijn 50 en 50a komen, dus uit de richting van Gent-Aalst... Je moet dus de duur van een metrorit Brussel Centraal-Merode (over lijn 1) vergelijken met de duur van een treinrit Brussel Centraal-Merode (via Brussel Noord - Schaarbeek - Haren - lijn 26)...
jan_olieslagers schreef:Ik zie ten andere veel meer mensen in/uitstappen aan Merode dan aan Bordet of Meiser, om van Evere en Haren maar helemaal te zwijgen.
Niet alle haltes langs lijn 26 hebben evenveel potentieel... maar volgens mij is er weinig tijdwinst te realiseren met het overslaan van bvb. Evere... Sowieso zouden deze P-treinen ingepast moeten worden tussen de drie klokvaste treinen per uur die overal stoppen...

Goedenavond.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Dieselfreak »

Weet iemand of een nmbs-vervoerbewijs vandaag nog geldig is voor de busverdinding Libramont-Bastogne? Op Wikipedia staat vandaag: "Inmiddels is de busdienst overgedragen aan TEC. NMBS-biljetten zijn niet meer geldig."

Maar ik heb gisteren eens in de verkoopautomaat in station Kortrijk gekeken, en het blijkt nog steeds mogelijk een ticket naar Bastogne te kopen! Hoe zit het nu precies?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Henk »

Dieselfreak schreef:Weet iemand of een nmbs-vervoerbewijs vandaag nog geldig is voor de busverdinding Libramont-Bastogne? Op Wikipedia staat vandaag: "Inmiddels is de busdienst overgedragen aan TEC. NMBS-biljetten zijn niet meer geldig."

Maar ik heb gisteren eens in de verkoopautomaat in station Kortrijk gekeken, en het blijkt nog steeds mogelijk een ticket naar Bastogne te kopen! Hoe zit het nu precies?
Iemand op Wikipedia die iets te snel conclusies heeft getrokken. De lijn staat nog steeds in het spoorboekje (http://hari.b-holding.be/Hafas/folders/ ... /A-163.pdf), NMBS-tickets naar Bastogne zijn nog steeds verkrijgbaar.

Ik ben er vorig jaar geweest en je moet het bovenstaande wel weten: in Libramont stonden de bussen naar Bastogne niet meer in de gele vertrekstaten, en ook in Bastogne-Nord (= naam NMBS, TEC spreekt van Bastogne Pépinière) wijst niets erop dat je deze bussen mag nemen met NMBS-tickets. Hoe dan ook, ik kon probleemloos reizen met mijn RailPass.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Dieselfreak »

Henk schreef:Hoe dan ook, ik kon probleemloos reizen met mijn RailPass.
Als je aan de buschauffeur je RailPass toont waar Bastogne op staat, is het dan goed?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Henk »

Dieselfreak schreef:
Henk schreef:Hoe dan ook, ik kon probleemloos reizen met mijn RailPass.
Als je aan de buschauffeur je RailPass toont waar Bastogne op staat, is het dan goed?
Ja.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door kika »

treinbruno schreef:demm :evil:

als libramont-bastogne nog een NMBS lijntje is heb ik toch niet alle NMBS lijntjes in belgie gedaan :twisted:
moet ik dringend eens daar heen :mrgreen:
Een groot deel ervan heb ik gelopen, de rest met de fiets, misschien kan je met een mooi verhaal voor de NMBS persdienst dat lijntje een keer railbiken?
Plaats reactie