Another 11 Bites the dust in Wildert

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobby

Bericht door bobby »

carlos schreef:
Shrek schreef:
carlos schreef:zou NMBS de 11-reeks niet beter uitbreiden door 6 t21 aan te passen tot T11 (1193-1198)? of is dit een veel te dure aanpassing?
technisch is zoiets wel mogelijk, maar gezien het feit dat de reeks 11 nog maar een 2tal jaar te rijden heeft maakt het wel een hele dure grap he :wink:
Zij gaan toch naar Cargo tegen dat de Benelux opgeheven wordt?
met het tempo waarmee de 11-jes in de fik schieten zal er niet veel overblijven om te transferen.


de herstelling van 1190, zal ook best duur zijn.


als men de reeks nu uitbreidt, kunnen de oorspronkelijke 11-jes eens een serieuze revisie krijgen vooraleer zij in brand staan.
als ik hier op dit forum lees hoeveel locs er deze week weeral uitgevallen zijn, dan denk ik dat extra locs de enige oplossing is.

Misschien kan men in de 15-tjes een trekduw oplossing stoppen die kompatibel is met de M4 stuurtafel die in de ICR stuurstand zit???
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bobby ge zijt weer super dure nooit rendabele oplossingen aan zoeken, schaf da oplappen van oude locs nu is af, da omvormen van rijtuigen is ook al zinloos, je blijft met oud materieel zitten dat zijn tijd gehad heeft, niet voldoet aan hedendaagse technische normen om nog aan te passen en laat staan voldoen aan comfort
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:bobby ge zijt weer super dure nooit rendabele oplossingen aan zoeken, schaf da oplappen van oude locs nu is af, da omvormen van rijtuigen is ook al zinloos, je blijft met oud materieel zitten dat zijn tijd gehad heeft, niet voldoet aan hedendaagse technische normen om nog aan te passen en laat staan voldoen aan comfort

NOS teletekst p751 21/03/2007:

"door een tekort aan materieel rijden tussen Amsterdan, Schiphol en Brussel minder internationale intercities"




wel Steven doe zelf eens een voorstel...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik doe zelf geen voorstel, omdat ik weet hoe vlot deze ideekes ontstaan zonder aan prijskaartjes te denken, technische haalbaarheid (investering, winst) het enige wa we kunnen doen is hopen da de stellen van hsa er liever gisteren dan morgen zijn, jammer genoeg vrees ik da we heden moeten roeien met de riemen die er zijn. verder kan ik enkel zeggen, leer eerst iets van techniek van een loc voor je voorstellen doet, alles lijkt soms zo eenvoudig te zijn, maar zoals in uw voorstel zijt ge met een meerspanningsloc van een heel oude generatie bezig, een gepensioneerde laat je best met roest, een oude boom verplant je niet, een oude loc laat je best rijden zoals hij is, zo doet hij het best nog zijn dienst.
carlos

Bericht door carlos »

Steven schreef:ik doe zelf geen voorstel, omdat ik weet hoe vlot deze ideekes ontstaan zonder aan prijskaartjes te denken.

wat doe je met de kost van het niet beschikbaar zijn? de kost van het niet leveren van een dienst? als echte monopolist wordt deze door NMBS natuurlijk afgewend op de reiziger die weerom niet krijgt waarvoor ie betaalt.

Extra locs voor Nederland zouden geen overbodige luxe zijn. Ik blijf er dan ook bij dat NMBS beter de 11-reeks zou uitbreiden door enkele (vb 6) t21 aan te passen tot T11 (1193-1198). En zoals reeds eerder gezegd, wanneer de Benelux dienst opgedoekt wordt gaan deze locs toch naar NMBS Cargo; dus NMBS heeft er alle belang bij dat er voldoende T11-jes zijn.

Trouwens Steven mbt het geven van kritiek over het oplappen van oud materieel sta je zelf wel zwak omdat je steeds weer de modernizering van M5 1ste klasse rijtuigen blijft verdedigen, terwijl het goedkoper, beter en sneller is om deze rijtuigen permanent te deklasseren tot tweede klasse en M6 rijtuigen te gebruiken voor 1ste klasse.
super1500

Bericht door super1500 »

HLN 21/03/07
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_41 ... anaalArt17

Nederlands minister in de bres voor 'Beneluxtrein'
"De Nederlandse Spoorwegen (NS) mogen de 'Beneluxtrein', de intercity tussen Amsterdam en Brussel, niet zomaar schrappen om de kas van de HSL-Zuid te spekken..."


zou het dan toch kunnen dat de Benelux gaat blijven?
Sander

Bericht door Sander »

Waarom wordt er met die Beneluxen voorlopig even niet van loc gewisseld in Roosendaal? Dan blijven de elfjes voorlopig even dicht bij huis (dus in België), waarbij er gelijk wat aan die locs gedaan kan worden. Als je vervolgens NSR of Railion vraagt om de trein tussen Roosendaal en Amsterdam van tractie te voorzien, komt het helemaal goed :D . Je kunt voor die treinen natuurlijk de gewone rijtuigen inzetten, want daar is niets mis mee.
Beide partijen moeten gewoon eens leren om creatief om te gaan met je personeel en locs, want waarom wordt er nog steeds geen 25.5 (elke dag structureel eentje over op de Kijfhoek, eentje in Antwerpen) ingezet voor die treinen? Net zo lang schuiven met die roosters tot je voor elke dag een 25.5 bevoegde machinist hebt, of dan maar personeel huren van Railion...

['t Is toch erg dat je zelfs in je vrije tijd voor Operator moet spelen :wink: ]
super1500

Bericht door super1500 »

Steven schreef:bobby ge zijt weer super dure nooit rendabele oplossingen aan zoeken, schaf da oplappen van oude locs nu is af, da omvormen van rijtuigen is ook al zinloos, je blijft met oud materieel zitten dat zijn tijd gehad heeft, niet voldoet aan hedendaagse technische normen om nog aan te passen en laat staan voldoen aan comfort
als 1500-fan ben ik misschien bevooroordeeld, maar volgens de informatie die ik op 't internet gevonden heb, is een klassieke trek-duw schakeling hellemaal niet duur: elke schakelaar, elke drukknop, elke keuzestand van een draaischakelaar van de stuurtafel is verbonden met een draadje uit de dikke trek-duw kabel, en stuurt een relais aan dat zich in de loc bevindt.
In de loc is elke schakelaar, elke drukknop, elke keuze stand van een draaischakelaar van de stuurtafel gebypasst door een relais (dat dus vanop de stuurstand bediend wordt)

dus strikt gezien zou het dus moeten kunnen om een 1500 van op afstand te bedienen dmv M4/ICR stuurstand (25000 V zal dan niet geselecteerd kunnen worden, maar dat hebben we voor deze toepassing niet nodig)

ps Steven & Bobby 't wordt tijd dat jullie jullie persoonlijke oorlog elders gaan uitvechten/uitpraten/...
Laatst gewijzigd door super1500 op 21 mar 2007, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

er zijn genoeg reeks 11 locs, 12 machienes voor 7 of 8 slepen te doen, dus minstens 4 op reserve. maar aangezien een aantal bestuurder (vooral onze collega's van NS) niet altijd proper omspringen met deze locs (rijstijl) kan het niet anders dan dat er brokken vallen. als deze bestuurders een iets betere technische kennis zouden hebben zouden er al minder defecten zijn waardoor ze minder aan de kant moeten.

er zijn heden 12 reeks 11 als deze op de goederen komen zouden ze eventueel de reeks 25.5 vervangen die heden met minder eenheden voldoende toekomt om de nodige treinen van en naar NL te verzekeren

trouwens het aanpassen van een reeks 21 naar reeks 11 is wat zot, er zijn in het verleden nog locs geweest die aangepast zijn om bepaalde redenen, steeds (zover ik ze ken) met niet al te positieve resultaat
voorbeelden
de super reeks 51 (1 loc genaamd 5001)
de reeks 19 met 1 loc 1901 (omgebouwde reeks 21)
ik ben dus totaal geen voorstander van het zomaar volledig technisch ombouwen van een loc, beide voorbeelden hierboven zijn locs die meer uren in werkplaatsen gestaan hebben dan dat ze gereden hebben.

wat de M5 betreft, waarom roep jij altijd moord en brand alvorens je het nieuwe resultaat gezien hebt? wacht toch is rustig af tot je een vernieuwde eerste klasse gezien hebt. zoals jij moord en brand roept is het alsof jij niet geloofd in een vernieuwd interieur voor de M5
carlos

Bericht door carlos »

Steven schreef:er zijn genoeg reeks 11 locs, 12 machienes voor 7 of 8 slepen te doen, dus minstens 4 op reserve. maar aangezien een aantal bestuurder (vooral onze collega's van NS) niet altijd proper omspringen met deze locs (rijstijl) kan het niet anders dan dat er brokken vallen. als deze bestuurders een iets betere technische kennis zouden hebben zouden er al minder defecten zijn waardoor ze minder aan de kant moeten.
sorry steven, maar zonder bewijzen mag je de de nederlanders niet met de vinger wijzen.
(wel heb ik ooit gelezen dat in de NS handleiding zou staan dat de NS bestuurders bij het naderen van het perron de ventilatoren moeten uitzetten...)
Steven schreef: er zijn heden 12 reeks 11 als deze op de goederen komen zouden ze eventueel de reeks 25.5 vervangen die heden met minder eenheden voldoende toekomt om de nodige treinen van en naar NL te verzekeren

als cargo wil overleven gaan ze ook goederen in Nederland en van Nederland naar Duitsland ed moeten vervoeren.

Steven schreef: trouwens het aanpassen van een reeks 21 naar reeks 11 is wat zot, er zijn in het verleden nog locs geweest die aangepast zijn om bepaalde redenen, steeds (zover ik ze ken) met niet al te positieve resultaat
voorbeelden


de reeks 19 met 1 loc 1901 (omgebouwde reeks 21)
ik ben dus totaal geen voorstander van het zomaar volledig technisch ombouwen van een loc, beide voorbeelden hierboven zijn locs die meer uren in werkplaatsen gestaan hebben dan dat ze gereden hebben.
Steven
25.5 is ook een omgebouwde loc;
reeks 11 is een in de fabriek omgebouwde 21, het ontwikkel/engineering werk is dus volledig achter de rug (t produkt is zelfs reeds in gebruik)

1901 is nooit gebouwd geweest om als loc te dienen, maar was bedoeld als testlab (voor t13)



Steven schreef: wat de M5 betreft, waarom roep jij altijd moord en brand alvorens je het nieuwe resultaat gezien hebt? wacht toch is rustig af tot je een vernieuwde eerste klasse gezien hebt. zoals jij moord en brand roept is het alsof jij niet geloofd in een vernieuwd interieur voor de M5
idd Steven,
vwb M5 ben ik heel sceptisch, in de eerste plaats omwille van de traagheid waarmee de renovatie plaatsvindt (ze is al wel 3 jaar aan gekondigd, maar men moet er nog altijd aan beginnen),
en ja ik geloof niet dat men in een M5 voldoende comfort kan bieden: voldoende beenruimte is een probleem (en kom nou weer niet af met je zetels die niet gealigneerd zijn met de ramen, 't gaat over 1ste klasse), anderzijds is het moeilijk om zetels te plaatsen die voldoende breed zijn (tenzij men onderaan 2+1 zetel opstelling toepast en bovenaan 1+1)
Laatst gewijzigd door carlos op 22 mar 2007, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja alle vernieuwingen zijn vertraagd, de klassiekjes is men aan trager tempo beginnen doen op zeker moment (het aantal per jaar gernoveerd is lager geworden)
de breaks en varkenneuzen zijn ook al enige tijd vertraagd in renovatie, die allemaal om budget te sparen (spreiden van de kosten) als firma met boekhouding in het rood zit je met de handen een beetje op de rug gebonden en mag je nooit wonderen verwachten, zeker als de aandeelhouders (de staat en wij zelf eigenlijk ook dus) niet mee willen werken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja bewijzen op papier heb ik niet, wel enkel persoonlijke ervaringen door het vooraan meerijden met een ns collega, opgepast ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn maar wel veel, ook hun minder technische kennis valt op, op het moment dat je met hen begin te spreken over afgezonderde delen en de beperkingen er op vallen ze meestal uit de lucht. trouwens wat de rijstijl betreft heb ik al paar antwerpse collega's hetzelfde zien dus, blijkbaar is dat iets besmettelijk dergelijke rijstijl.
Sander

Bericht door Sander »

Steven schreef:er zijn genoeg reeks 11 locs, 12 machienes voor 7 of 8 slepen te doen, dus minstens 4 op reserve. maar aangezien een aantal bestuurder (vooral onze collega's van NS)
Nee, die locs zijn gewoon rotzooi. Je kunt niet eens fatsoenlijk de hele tijd tractie geven, want dan begeven ze het alweer! :evil: Tijd dat ze dat spul verbieden, want je hebt er alleen maar last van...
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

Kheb Belgische bestuurders toch ook al veel hun ventilatie horen uitzetten zenne en dan bedoel ik niet de 5 seconden uitval zoals bij den 21/27...

In sint-niklaas stondt er zelfs ene op spoor A zeker een half uur zonder ventilatie en met 2 panto's tegen de draad en dat zijn geen NS bestuurders die daar met rijden toch...

ik peis dat iedereen wel eens dat doet... maar this niet gezond, dat blijkt nogmaals uit den 11'ven...

Maar de vete tussen Belgen en Nederlanders zal wel blijven zeker :wink:

Steven, als jij je ventilatie altijd aanzet, dat is goed, dan ben je een goed voorbeeld voor je collega's en voor je leerlingen :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Sander schreef:
Steven schreef:er zijn genoeg reeks 11 locs, 12 machienes voor 7 of 8 slepen te doen, dus minstens 4 op reserve. maar aangezien een aantal bestuurder (vooral onze collega's van NS)
Nee, die locs zijn gewoon rotzooi. Je kunt niet eens fatsoenlijk de hele tijd tractie geven, want dan begeven ze het alweer! :evil: Tijd dat ze dat spul verbieden, want je hebt er alleen maar last van...
ik heb er ervaring mee sinds 2001 dat is zowat zes jaar, tot op heden nooit iets voorgehad dat mij het verbod gaf om te rijden. een goede kennis van waar je mee bezig bent is altijd meegenomen. die locs verkopen in princiepe niet meer miserie dan een 21 of 27 zolang je er menselijk mee omspringt, ok idd ze zijn gevoelig aan het in het rood trekken van de amperemeter, maar dit ligt volgens mij aan de schakeling van de motoren zelf die zo specifiek is voor die 1500v (het grote verschil met een 21/27 dus). maar als je uit die rode zone blijft (wat voor alle locs trouwens aanbevolen is) zal je er zelden last mee hebben.

hun grootste gevoeligheid waar ik al last mee had is om ze op te starten nadat ze een lange tijd geen dienst gehad hebben en dus een vrij lage batt spanning kunnen hebben, gewoon effe weten wat je buiten dienst zet, de batt effe laten opladen en dan kan je er weer tegen
Plaats reactie