ACOD Spoor staakt een uur lang op 26/10

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietje

Bericht door pietje »

dentheo schreef:
Patrick schreef:De SP bestaat al een tijdje niet meer. 't Is: s.p.a. 8)
Sorry dacht U echt dat de SPa baas is van de NMBS ??? Nee de echte SP.
ge bedoelt dus de PS, die heeft een aantal dochterondernemingen, waaronder de NMBS en de SPa, maar we wijken af.
het is wel een typisch verschijnsel dat vakbonden die uit de regering vliegen, dat willen compenseren door wat meer te staken.
In de jaren dat CD&V in de oppositie zat (federaal én vlaams) heeft het ACV (en hun afdelingen) ook wat sneller naar het stakingswapen gegrepen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Patrick schreef:De SP bestaat al een tijdje niet meer. 't Is: s.p.a. 8)
Sorry dacht U echt dat de SPa baas is van de NMBS ??? Nee de echte SP.
je bedoeld de PS :-)
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Vanmorgen was IC 1528 Tongeren - Knokke/Blankenberge al afgeschaft wegens een werkonderbreking in Hasselt.
Zo werd het aangekondigd in Brussel-Noord.

Jaja, ze zijn er snel bij daar in de Limburg :lol:
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Actie duurde tot 8 uur, alsdus De Standaard: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 102007_002
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Bericht door Kalimero »

post verwijderd
Laatst gewijzigd door Kalimero op 26 okt 2007, 07:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Miljaarde schreef:Een hypothese: de regering praat over verplichte minimale dienstverlening. Vanuit het personeel komt er geen enkele reactie. De regering denkt: o, makkelijk, invoeren en nog gauw ook want men is mak...

Dat is alles. Het is een signaal De rest is emotie
Als je dan toch zo nodig signalen wil geven aan de regering (die niet eens bestaat), waarom leg je dan het goederenverkeer niet plat ?
Dat zal hen veel meer raken dan de mensen te koejonneren die wel willen werken.
Elk containerschip dat door de staking een dag langer in de haven moet liggen kost honderduizenden euros.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Adler schreef:
Miljaarde schreef:Een hypothese: de regering praat over verplichte minimale dienstverlening. Vanuit het personeel komt er geen enkele reactie. De regering denkt: o, makkelijk, invoeren en nog gauw ook want men is mak...

Dat is alles. Het is een signaal De rest is emotie
Als je dan toch zo nodig signalen wil geven aan de regering (die niet eens bestaat), waarom leg je dan het goederenverkeer niet plat ?
Dat zal hen veel meer raken dan de mensen te koejonneren die wel willen werken.
Elk containerschip dat door de staking een dag langer in de haven moet liggen kost honderduizenden euros.
Omdat wij mensen zijn van goede wil :wink: Neen, zou ook een optie kunnen zijn... Maar voor wie ons wil diaboliseren zou dit alleen maar extra munitie zijn, en men is al zo jaloers op onze zogezegde verworven rechten... (aantal verlofdagen te goed voor 2007: 18 andere achterstallige dagen eind oktober: 15 en geloof me: ik zit bij de betere!!)
super1500

Bericht door super1500 »

Miljaarde schreef:
Een hypothese: de regering praat over verplichte minimale dienstverlening. Vanuit het personeel komt er geen enkele reactie. De regering denkt: o, makkelijk, invoeren en nog gauw ook want men is mak...
Dat de regering nadenkt over de invoering van een minimale dienstverlening tijdens stakingen, hebben de vakbonden en spoorweg bazen aan zichzelf te danken, immers hoeveel % van het personeel neemt er gemiddeld deel aan een staking? op basis van de loonfiches zeer weinig. Dus moeten de 'bazen' (=zij die de dienstroosters opstellen) maar anticiperen en zorgen dat de aanwezigen deze minimale dienstverlening leveren. De 'bazen' weten goed genoeg, wie bij welke vakbond is en wie bereid is om te staken (bij een aangekondigde staking).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ACOD Spoor staakt een uur lang op 26/10

Bericht door Asterix »

Fles schreef:
KB schreef:Trouwens, een staking is het ultieme wapen, als alle andere actiemiddelen niet gewerkt hebben; als 1ste actie onmiddellijk een staking uitroepen, al is het er dan maar een van een uur, is er ver over.
Ja, je hebt volkomen gelijk hier. Want al staak je maar een uur, dan ben je zeker de rest van de dag en een groot deel van de volgende dag extra druk om je materieel- en personeelsomloop weer juist te krijgen. En totdat dat geregeld is, hebben de reizigers er last van. Reken dus maar op niet 1, maar zeker 24 uur last.
Is het materiaal niet voorzien op een roulatie van een uur? Als je de situatie een uur bevriest, kan het dan nadien niet gemakkelijk terug beginnen lopen?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Miljaarde schreef:
Adler schreef:
Miljaarde schreef:Een hypothese: de regering praat over verplichte minimale dienstverlening. Vanuit het personeel komt er geen enkele reactie. De regering denkt: o, makkelijk, invoeren en nog gauw ook want men is mak...

Dat is alles. Het is een signaal De rest is emotie
Als je dan toch zo nodig signalen wil geven aan de regering (die niet eens bestaat), waarom leg je dan het goederenverkeer niet plat ?
Dat zal hen veel meer raken dan de mensen te koejonneren die wel willen werken.
Elk containerschip dat door de staking een dag langer in de haven moet liggen kost honderduizenden euros.
Omdat wij mensen zijn van goede wil :wink: Neen, zou ook een optie kunnen zijn... Maar voor wie ons wil diaboliseren zou dit alleen maar extra munitie zijn, en men is al zo jaloers op onze zogezegde verworven rechten... (aantal verlofdagen te goed voor 2007: 18 andere achterstallige dagen eind oktober: 15 en geloof me: ik zit bij de betere!!)
Ja, waarom leggen jullie het goederenverkeer niet plat in plaats van het reizigersverkeer? Het gegeven antwoord hierboven verklaart dat niet, hé. Is het niet gewoon om de gewone burger te treffen en te gebruiken als schild tegen de plannen van de regering to be?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

als treinbestuurders staken heb ik nog nooit een onderscheid geweten tussen goederen en passagierstreinen. er zijn nog x aantal depots waar verkeer gemengd verloopt dus als die plat liggen zijn dat zowel de goederen als passagierstreinen die blijven staan hoor.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Actie treinbestuurders Hasselt voorbij

HASSELT - Door een spontane sociale actie van de treinbestuurders van het depot Hasselt is de ochtendspits zwaar verstoord. De staking werd om 8 uur opgeheven. Dat zegt een woordvoerder van Infrabel.

De spontane staking is een gevolg van het personeelstekort, te wijten aan de aanwervingsstop omwille van budgettaire redenen in 2006. Hierdoor zal het depot-Hasselt, maar ook andere stations in de rest van het land, te weinig personeel toegewezen krijgen, waardoor de treinbestuurders haast geen verlof meer zullen kunnen opnemen en hun sociaal leven in het gedrang komt. Dat zegt vakbondssecretaris Peter Vanderborgt (ACV-Transcom).

De spontane staking van de treinbestuurders wordt ook gesteund door het ACOD. De actie hing al een tijdje in de lucht. Maar nadat een overleg met de NMBS-directie geen garanties opleverde omtrent het aantal treinbestuurders dat vanaf volgende maand het station van Hasselt aan de slag zal kunnen gaan, was de sociale vrede niet langer houdbaar,aldus nog Vanderborgt.

De vakbonden vragen concreet dat er enkel voor het depot in Hasselt een tiental treinbestuurders zouden bijkomen. Maar volgens het scenario dat nu ter tafel ligt, zouden er 'in het gunstigste geval' voor de ganse regio, ook voor onder meer het Genkse goederenstation, in totaal slechts zeven treinbestuurders bijkomen. Dat aantal volstaat absoluut niet om alle uurroosters op een normale en menselijke manier te kunnen bezetten, zo luidt het nog.

De grootste hinder door de acties was er ten oosten van Hasselt. Zwaarst getroffen was de lijn Hasselt-Tongeren-Luik, waar bijna geen treinen reden. Ook de lijn Hasselt-Genk ondervond veel hinder: slechts enkele treinen reden uit.

De lijn richting Antwerpen werd in mindere mate getroffen, idem voor de lijn Hasselt-Leuven-Brussel: daar reden negen treinen op de tien en bedroeg de vertraging gemiddeld 15 minuten.

De lijnen die het zwaarst getroffen werden, zullen ook nog het meest hinder ondervinden in de loop van de ochtend.

ivb (belga)
Bond Trein-, Tram en Busgebruikers veroordeelt staking

BRUSSEL - De bond van Trein-, Tram en Busgebruikers is niet te spreken over de spontane staking bij het spoor in Hasselt. 'Reizigers mogen niet gestraft worden voor een intern sociaal conflict', stelt de belangenorganisatie.

De reizigersbond vraagt de spoorbonden dan ook om in de toekomst meer rekening te houden met de sociale en maatschappelijke impact van hun acties.

'Er bestaan voldoende andere actiemethodes om interne sociale conflicten te beslechten', aldus BTTB.

Door een spontane sociale actie van de treinbestuurders van het depot Hasselt was de ochtendspits zwaar verstoord.

Ook de door het ACOD aangekondigde actie van morgen kan voor de BTTB niet door de beugel.
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

De brief van CSC Hainaut (het ACV) waarin ze niet oproepen te staken, zegt het allemaal: het is duidelijk dat de PS nu in de oppositie zit (stond in het post scriptum)...
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

welke andere actiemethodes bedoelt de TTBbond dan wel? Er wordt altijd pas (deels) tegemoetgekomen aan de eisen als er stakingsacties zijn (1 luizig uurtje btw) Moeten we een creatieve mars houden en ons clownesk verkleden om zo sympathiek over te komen op de zondag? Alsof de hoge bonzen dan zouden luisteren. Ze zouden eens goed lachen.

Spijtig genoeg luisteren ze pas als er acties met werkonderbrekingen zijn. Over de salarissen van die hoge omes nooit een woord hier. Ze blijven zoals zo vaak buiten schot.
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Is het eigenlijk al geprobeerd? Om creatiever uit de hoek te komen, bedoel ik? In mijn handboek actievoeren staat eerst onderhandelen. Daarna een sensibiliseringsactie, het informeren van de betrokken partijen (inclusief de reizigers!). Als iedereen is overtuigd, probeer je een manifestatie, om te tonen dat je heel wat volk kan mobiliseren. En als laatste redmiddel grijp je naar staken.
Ik heb soms de indruk dat de vakbonden bang zijn van hun achterban, ik heb immers niet de indruk behoorlijk te zijn ingelicht over het waarom van deze staking ("jullie zijn toch te stom om dat te begrijpen"), noch heb ik de spoorvakbonden de laatste tijd nog zien proberen om eens echt volk op straat te krijgen ("zie dat we maar 5 man en een paardenkop bijeenkrijgen?"). Dat men dan maar naar een staking grijpt, lijkt me dan ook eerder een gemakkelijkheidsoplossing, intellectuele luiheid, zelfs, vanwege de vakbondstop.

In dit geval is de spoorvakbond bezig zich te vervreemden van de zusterorganisaties. Terwijl het toch een ingreep is tegen het stakingsrecht, en je hen toch mee zou moeten kunnen krijgen ("wat bij ons komt, kan ook bij jullie komen"), jagen ze de andere vakbondscentrales tegen zich in het harnas. Het zijn immers hun leden die de scherven mogen oprapen van deze syndicale non-actie, doordat zij, door nog maar eens te laat te komen, bedreigd worden door ontslag. Wat een reclame voor de vakbonden...
Plaats reactie