NMBS schrapt voordeeltarieven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

Een kleine stukje uit een persbericht van de NMBS van vandaag:
In februari vereenvoudigt NMBS stapsgewijs haar productgamma, wat voor de klanten de trein nog aantrekkelijker maakt. Door betere gebruiksvoorwaarden voor een aantal producten en zonder dat het voor de klant duurder wordt, kan NMBS haar productgamma vereenvoudigen en verder verduidelijken.
Volgens de NMBS maakt het afschaffen van de 50% verminderingskaart en de andere biljetten met korting van 50% (voor een dag aan zee of de ardennen) de trein dus nog aantrekkelijker zonder dat het voor de klant duurder wordt.

Ik vraag me af wie die persberichten opstelt, maar die man of vrouw moet dringend koelkasten gaan verkopen aan de eskimo's.
Ik heb al veel meegemaakt met de NMBS, maar dit slaat toch wel alle records.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:Een kleine stukje uit een persbericht van de NMBS van vandaag:
In februari vereenvoudigt NMBS stapsgewijs haar productgamma, wat voor de klanten de trein nog aantrekkelijker maakt. Door betere gebruiksvoorwaarden voor een aantal producten en zonder dat het voor de klant duurder wordt, kan NMBS haar productgamma vereenvoudigen en verder verduidelijken.
Volgens de NMBS maakt het afschaffen van de 50% verminderingskaart en de andere biljetten met korting van 50% (voor een dag aan zee of de ardennen) de trein dus nog aantrekkelijker zonder dat het voor de klant duurder wordt.

Ik vraag me af wie die persberichten opstelt, maar die man of vrouw moet dringend koelkasten gaan verkopen aan de eskimo's.
Ik heb al veel meegemaakt met de NMBS, maar dit slaat toch wel alle records.
Zo rond de 80 % worden sommige verplaatsingen duurder, van de ene dag op de andere...
Met vriendelijke groet

overweg13
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door treinbruno »

Laat je oude 50% valideringsticket 31 januari terugbetalen, en koop direct een nieuwe? :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

treinbruno schreef:Laat je oude 50% valideringsticket 31 januari terugbetalen, en koop direct een nieuwe? :)
Terugbetaling is niet mogelijk bij de halveprijskaart. Maar ik hoop nog altijd dat de NMBS (enfin, enkele personen die de afschaffing uitgekiend hebben) op haar/hun beslissing terugkomt/terugkomen. Anders wordt het inderdaad valideren voor een jaar op 31/01. Een blinde kan zien dat hun argumentatie nergens op slaat (het is geen vereenvoudiging, want het 50 procentbarema blijft sowieso bestaan, en er bestaan evenmin alternatieven op weekdagen voor de meest gebruikelijke verplaatsingen). Dat men in een persmededeling ook nog durft beweren dat de wijzigingen nauwelijks voor prijsverhogingen zorgen, is een bij de NMBS nooit geziene vorm van cynisme. (Mocht het hier om publiciteit gaan, zou er vermoedelijk een veroordeling volgen voor bedrieglijke reclame...)
Een besparing voor de NMBS is het evenmin, want de aanmaak van de kaart wordt door de houder betaald (een stukje karton, wat inkt en een plastiekje voor €4.80); als er inderdaad zo weinig gebruikers zijn maakt het evenmin wat uit of die reizigers tegen het volle of halve tarief reizen, en de kans bestaat bovendien dat een aantal reizigers afhaakt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:Een besparing voor de NMBS is het evenmin, want de aanmaak van de kaart wordt door de houder betaald (een stukje karton, wat inkt en een plastiekje voor €4.80); als er inderdaad zo weinig gebruikers zijn maakt het evenmin wat uit of die reizigers tegen het volle of halve tarief reizen, en de kans bestaat bovendien dat een aantal reizigers afhaakt.
Ik heb even een kleine fictieve berekening gemaakt.
Volgens de informatie van Vervotte zouden er 4400 verminderingskaarten per jaar worden verkocht.
Laat ons nu nog aannemen dat die informatie die zij krijgt van de NMBS juist is.
Om de berekening eenvoudig te houden neem ik dat elk van die 4400 kaarthouders elk jaar 100 H/T ritten doet met een gemiddelde normale prijs van 20 euro.

Opbrengst voor de NMBS is dan: 4400 x ( 110 + 100 x 10 ) = 4.884.000 euro.

Als die 4400 klanten vanaf nu diezelfde verplaatsingen doen met een Railpass, dan brengt dit op:

4400 x 74 x 20 = 6.512.000 euro (ik reken enkel 2de klas).

Dit betekent dus een meeropbrengst voor de NMBS van 1,628 miljoen euro per jaar !

En waarschijnlijk ligt dat getal nog een heel stuk hoger.
Ik reken dan nog niet de andere producten die men gaat afschaffen.
Dat is dus de vereenvoudiging waar de NMBS het steeds over heeft.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Hogersluys »

Leuke berekening, maar waar wel geen rekening mee gehouden wordt is dat veel reizigers met halveprijskaart voortaan gewoon de auto nemen voor afstanden die niet voordelig zijn met de Railpass. Het zou me niet verwonderen mocht de NMBS dus uiteindelijk nog verlies lijden door deze ondoordachte actie.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door groentje »

Misschien niet de wagen, maar ongetwijfeld zal er al eens vaker bij twijfel over een uitstap het antwoord nee zijn.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Kristofke »

Raar want als auto eigenaars eens een échte berekening maken van hun kilometerkost zullen ze vaak toch nog voor de trein moeten kiezen, ook zonder verminderingskaart.

Het enige wat telt is zogezegd de naft :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

Kristofke schreef:Raar want als auto eigenaars eens een échte berekening maken van hun kilometerkost zullen ze vaak toch nog voor de trein moeten kiezen, ook zonder verminderingskaart.

Het enige wat telt is zogezegd de naft :roll:
Maar eigenlijk gebeurt met die halveprijskaart net hetzelfde: eens de validering betaald, heb je de neiging om alleen nog de prijs van het biljet tegen 50 % te berekenen. En dat scheelt een slok op een borrel. En dus kan het betalen van het vole tarief dus toch een rem zijn op het aantal treinreizen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door trainfreak »

Kristofke schreef:Raar want als auto eigenaars eens een échte berekening maken van hun kilometerkost zullen ze vaak toch nog voor de trein moeten kiezen, ook zonder verminderingskaart.

Het enige wat telt is zogezegd de naft :roll:
Dat klopt wel, maarja.
Een voorbeeld:

Ik ben gisteren met mijn vader naar het autosalon gegaan.
Met de trein zou het ons €34,20 gekost hebben.
Met de auto €31-32 (enkel benzine dus).
Het traject was Wetteren-Brussel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

trainfreak schreef:
Kristofke schreef:Raar want als auto eigenaars eens een échte berekening maken van hun kilometerkost zullen ze vaak toch nog voor de trein moeten kiezen, ook zonder verminderingskaart.

Het enige wat telt is zogezegd de naft :roll:
Dat klopt wel, maarja.
Een voorbeeld:

Ik ben gisteren met mijn vader naar het autosalon gegaan.
Met de trein zou het ons €34,20 gekost hebben.
Met de auto €31-32 (enkel benzine dus).
Het traject was Wetteren-Brussel.
Maar in dit geval vergeet je wel rechtstreekse kosten, zoals parkeerticket, veronderstel ik.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door trainfreak »

Nee, het parkeerticket heb ik er al bij geteld :)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:
trainfreak schreef:
Kristofke schreef:Raar want als auto eigenaars eens een échte berekening maken van hun kilometerkost zullen ze vaak toch nog voor de trein moeten kiezen, ook zonder verminderingskaart.

Het enige wat telt is zogezegd de naft :roll:
Dat klopt wel, maarja.
Een voorbeeld:

Ik ben gisteren met mijn vader naar het autosalon gegaan.
Met de trein zou het ons €34,20 gekost hebben.
Met de auto €31-32 (enkel benzine dus).
Het traject was Wetteren-Brussel.
Maar in dit geval vergeet je wel rechtstreekse kosten, zoals parkeerticket, veronderstel ik.
Het is ook volledig fout om bij verplaatsingen met een auto enkel de kosten van benzine of diesel te rekenen.
Er zijn nog veel meer kosten: aankoopprijs van de auto die na een aantal jaren moet vernieuwd worden, verzekering, autotaks, onderhoud, herstellingen, eventueel pechdienst, enz.

Als de NMBS enkel de kosten van de elektriciteit of diesel zou aanrekenen, zou een treinkaartje ook veel goedkoper zijn dan nu.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door trainfreak »

Adler schreef: Het is ook volledig fout om bij verplaatsingen met een auto enkel de kosten van benzine of diesel te rekenen.
Er zijn nog veel meer kosten: aankoopprijs van de auto die na een aantal jaren moet vernieuwd worden, verzekering, autotaks, onderhoud, herstellingen, eventueel pechdienst, enz.

Als de NMBS enkel de kosten van de elektriciteit of diesel zou aanrekenen, zou een treinkaartje ook veel goedkoper zijn dan nu.
Ik weet het.
Maar veel mensen rekenen enkel zo.
In veel gevallen ben je met de auto zelfs sneller, dus in principe moet je die tijdswinst ook berekenen, maar dat is 100% subjectief.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Steven »

Met subjectieve gegevens valt er niet veel te vergelijken.
Met de auto sneller naar het autosalon, dan geef ik u de tip dit zeker niet in de weekends te doen. Aanschuiven en file voor een parkeerplaats is ook subjectief maar tel het in dergelijke gevallen mee.
Het feit dat je bij openbaar vervoer niet zelf moet rijden en je je aandacht aan iets anders kan geven (een goed gesprek, de krant, een boek, naar buiten kijken zonder meer). Dat zijn dus allemaal zaken die je kan laten doorwegen maar daarmee wijk je af van het onderwerp natuurlijk.

Met de auto enkel de kost van de brandstof tellen is dus inderdaad niet correct :-).
Plaats reactie