Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Alatus_leo

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Alatus_leo »

Dieselfreak schreef:
groentje schreef:De discussie over de kip en het ei. Waarom is de belangstelling voor eerste klasse tanende? Omwille van veranderende reisgewoonten? Dat is stierenmest. Eerste klasse is flink duurder, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is steeds minder.
En dus wordt er steeds minder in eerste klasse gereisd, met het gevolg dat die op de duur helemaal verdwijnt. Een zichzelf versterkend fenomeen.

Als het van mij afhing, had elke eersteklasse-afdeling minstens:

- bredere zetels, die ook in de lengte verder uiteen staan
- tapijt
- muurschilderingen

In de AM96 en de I11 is er trouwens, zoals gezegd, nog een redelijk verschil tussen eerste en tweede klasse, en dat materieel zal zeker nog niet de komende jaren afgevoerd worden, het is dus in een redelijk aantal gevallen wel degelijk nog de moeite meer te betalen voor de eerste klasse, zeker als je bedenkt dat je ook meer kans op een zitplaats hebt.
Tapijt en muurschilderingen vind ik nu niet bepaals zo belangrijk (ik denk dat dat eerder een kwestie is van persoonlijke smaak), maar uiteindelijk is het belangrijkste toch de zetel. Om van een echte 1ste klasse te kunne spreken en niet een klasse "2+" zouden die toch wel breder mogen zijn. Maar ik vrees dat dat eigenlijk niet zoveel meer interesse zal opwekken voor 1ste klas, toch niet bij pendelaars (zij zullen dus eerder de goedkoopste oplossing kiezen). Op langere afstanden (IC-A, IC-O, m.a.w. dus I11 en AM96) zullen er nog wel mensen zijn die voor 1ste klas kiezen. Op deze diensten zullen er ook wel meer dagtrippers zijn, due een rustig uitstapje met de trein voor ogen hebben.
Duikbril AM86

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Duikbril AM86 »

Muuschilderingen en een tapijt kunnen gewoon voor het visuele verschil zorgen, ik heb ondanks op de trein vernomen dat men
binnen bepaalde vakbonden ook niet opgezet met het feit dat er geen verschil is tussen 1ste en 2de klas (zeker in de vernieuwde M5).
Dat zou blijkbaar tot heel wat discussies leiden tussen treinpersoneel en lastige reizigers.

Als de NMBS iets afbouwt gebeurd dat altijd geleidelijk aan.
Dat bewijst weer eens hoe weinig ambities ze hebben, ik de plaats van consequent een verschil tussen 1ste klas en 2de klas te behouden en beide soort klanten de trein proberen in te lokken.
Bouwt men de boel af.

Waarom zo er op een L-trein geen deftige 1ste klas mogen zijn, zorg voor een deftige verhouding 1ste / 2de klas en dan is het probleem opgelost.
Maar ja nu rijdt alles dooreen van materiaal, ik zie die Desiro ML binnen een aantal jaren ook op tal van ander verbindingen dan L-treinen of Gen treinen verschijnen.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door groentje »

MIVB-reiziger schreef:Stopcontacten voor laptop? Kun je mij één materieeltype opnoemen waar er wat dat betreft een verschil is tussen eerste en tweede klas?
Mag een mens nog dromen? Veel van wat ik opnoem is in België niet of amper voor handen, zoals catering aan boord. Laat staan dat eerste klasse dat drankje of die hap gratis zou krijgen (inbegrepen in de prijs, beter gezegd).
Een flink deel van de reizigers neemt inderdaad genoegen met een RyanAir-comfort, maar voor velen mag het wél nog altijd wat meer zijn. En zij zijn bereid daar ook voor te betalen.
Maar ik besef wel dat mijn dromerijen en beetje off topic waren.
Plaats reactie