M6 BDx

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Weet je ook al exact op welke ritten? Ik neem aan dat men in die 'beginperiode' nog niet ineens alle treinen van de IC E-verbinding met M6-stuurstandrijtuigen gaat verzekeren, om te vermijden dat kinderziektes een hele verbinding zouden platleggen.

Nog een paar vraagjes:
* Gaat men rijden met 2 stammen van 5 of 2 stammen van 6 rijtuigen? Ik heb zelfs ooit iets opgevangen van een 6/4-verdeling...
* Zal men in de richting kust -> Tongeren ook in Hasselt de helft van de trein afkoppelen, kwestie van rijtuigstammen uit te sparen?
* Waar haalt men trouwens die gewone rijtuigen achter de stuurstanden? Zijn dat nieuw geleverde exemplaren of worden die op een andere verbinding weggenomen, bv. de IC G of IC K?

Groeten,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

naast stuurrijtuigen zijn er ook al nieuwe rijtuigen geleverd, ik zie heden minder van die eerste klasse rijtuigen die tijdelijk omgevormd waren tot 2de klasse. zo deed ik dit weekend de IC N met locs reeks 21 die NIET in treinschakeling konden rijden omdat de rijtuigen (of toch zeker 1) niet voorzien was van de kabels, ondanks dit een rijtuig was van charleroi (chatelet). daar waar de rijtuigen die in het begin tot deze stelplaats behoorde allemaal voorzien waren van die kabels. als passagier en gewone medewerker heb je er niet echt een zicht op hoeveel extra rijtuigen er ondertussen al geleverd zijn. aangezien deze onmiddelijk kunnen gebruikt worden. je moet al het toeval aan uw kant hebben om er eens in te zitten en het te 'rieken' dat je in een splinternieuw rijtuig zit.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

Volgende week gaan ze 2 stuurstanden inzetten op antwerpen - charleroi volgens een instructeur.

kben benieuwd.
Wimpie

Bericht door Wimpie »

idd mijn info ontbrak beetje. Maar dat van mij geldt enkel voor brugge das pas van september ma heb ook van collegas van Schaarbeek gehoord dat ze ook gaan rijden met m6'en naar charleroi
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

en reden er vandeweek al stuurstanden rond op de verbinding antwerpen - brussel - charleroi?????
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

ik heb enkele IC' gezien met GF-koppeling, maar geen stuurstanden :wink:
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

daarstraks in schaarbeek een M6 stuurstand aan een M4 gekoppeld gezien.Wat is daar het nut van?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Stijn014 schreef:daarstraks in schaarbeek een M6 stuurstand aan een M4 gekoppeld gezien.Wat is daar het nut van?
als twee rijtuigen moeten overgebracht worden van punt a naar b dan koppelen ze die he :-)
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Wimpie schreef:idd mijn info ontbrak beetje. Maar dat van mij geldt enkel voor brugge das pas van september ma heb ook van collegas van Schaarbeek gehoord dat ze ook gaan rijden met m6'en naar charleroi
Laatste week van Aug. worden de eerste tb's van Brugge opgeleid voor stuurrijtuig. Eerste diensten zouden op 10/09 zijn.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Ter info de eerste echte treinen met M6 stuurstand zouden in theorie beginnen in september en op de treinen naar knokke en blankenberge. Deze zijn voor de bestuurdersd van brugge
Laatste week van Aug. worden de eerste tb's van Brugge opgeleid voor stuurrijtuig. Eerste diensten zouden op 10/09 zijn.
Even een kleine bedenking: ik sprak in mijn vorige bericht over de IC E-verbinding Knokke/Blankenberge - Tongeren , maar uiteraard is er ook nog de weekendvariant Knokke/Blankenberge - Genk/Luik. Als ook daarop de nieuwe M6-stuurstanden gaan ingezet worden voorzie ik toch wel enkele problemen.

Bekijk even de dienstregeling tussen Genk en Landen. Deze voorziet in het weekend maarliefst 2 minuten minder rittijd dan bij de IC K op weekdagen. Ik stel vast dat zelfs op weekdagen een stam van 1 loc 21/27 + 5 M6-rijtuigen dit traject niet volgens de voorziene dienstregeling kan afleggen, en vertragingen tussen de 2 en de 5 minuten zijn schering en inslag. Hoe moet het dan in de toekomst toch gaan lukken met nog eens 2 minuten minder tijd én meer tijdsdruk aangezien de stam op tijd in Landen verwacht wordt voor de koppeling? In de huidige weekenddienstregeling kan zelfs een AM96-stel maar nipt dit traject zonder vertraging afleggen, en we kennen allemaal het verschil in (optrek)prestaties tussen de loc 21/27 + M6 en de AM96.

Weet je, als een mens die 2 ritten per dag van de IC K die nog met AM B's gereden worden enkele minuten te vroeg ziet aankomen, zou men haast terug gaan verlangen naar de IC F van vóór 1998, die met z'n breakmotorstellen opmerkelijk betere prestaties kon voorleggen.

Groeten,
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

je zegt een 21/27 maar tussen een 21 en een 27 is er toch een zeker verschil in prestaties? het is de krachtigere 27 die ze voor de m6 gaan hangen dus misschien lukt het daarmee wel :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd want de 21 kan niet samen rijden met de M6 stuurrijtuigen
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Dat is zo. Ik had die 21 er per ongeluk bijgeschreven uit macht der gewoonten. Maar dan nog is het zelfs met een 27 onmogelijk om die weekenddienstregeling te kunnen volgen tussen Genk en Landen. Ik heb van iedere treinrit die ik ooit gemaakt heb mijn vaststellingen hier op papier liggen, en ben dus snel even de archieven ingedoken (enkel die van de voorbije 4 jaar, sinds de M6-rijtuigen op de IC K rijden). Daaruit blijkt dat ik het nog NOOIT heb meegemaakt dat een IC K met M6-rijtuigen het traject tussen Genk en Hasselt binnen de voorziene 15 minuten aflegt, noch met een 21, noch met een 27! Meestal bedraagt de vertraging een tweetal minuten. Wat het traject tussen Hasselt en Landen betreft zijn sommige cijfers iets beter (dat zijn dan waarschijnlijk de ritten met een 27 die geen of een kleine vertraging hebben), maar het gemiddelde is dus zeker niet van die aard dat er nog 2 minuten afkunnen, zoals in de toekomstige weekends moet gaan lukken!

Groeten,
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Molenbruch Y. schreef:
Ter info de eerste echte treinen met M6 stuurstand zouden in theorie beginnen in september en op de treinen naar knokke en blankenberge. Deze zijn voor de bestuurdersd van brugge
Laatste week van Aug. worden de eerste tb's van Brugge opgeleid voor stuurrijtuig. Eerste diensten zouden op 10/09 zijn.
Even een kleine bedenking: ik sprak in mijn vorige bericht over de IC E-verbinding Knokke/Blankenberge - Tongeren , maar uiteraard is er ook nog de weekendvariant Knokke/Blankenberge - Genk/Luik. Als ook daarop de nieuwe M6-stuurstanden gaan ingezet worden voorzie ik toch wel enkele problemen.

Euhm , mogen die daar wel rijden die M6?Want bedunkt dat die bovenleiding daar niet hoog boven de klassiekskes hangt in Luik :)
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

M6 mag tot in luik rijden (heeft ooit is IC-A gereden met M6 door problemen met I11 ram en enkel M6 in voorraad hadden)
Plaats reactie