Graffiti werkgroep

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door K V B »

Beesty schreef:Af en toe worden er wel eens taggers gepakt .. maar probleem is dat je ze op heterdaad moet kunnen pakken of op zijn minst kortelings nadien en er beelden moeten zijn wanneer ze aan het spuiten zijn.
Anders is het gewoon zinloos.
Waarom eigenlijk? Zonder toestemming aanwezig zijn op NMBS terein zou toch al voldoende moeten zijn voor een fikse boete?
Stevie Wonder

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Stevie Wonder »

K V B schreef:
Beesty schreef:Af en toe worden er wel eens taggers gepakt .. maar probleem is dat je ze op heterdaad moet kunnen pakken of op zijn minst kortelings nadien en er beelden moeten zijn wanneer ze aan het spuiten zijn.
Anders is het gewoon zinloos.
Waarom eigenlijk? Zonder toestemming aanwezig zijn op NMBS terein zou toch al voldoende moeten zijn voor een fikse boete?
Dan moet je ze nog kunnen betrappen en moeten ze daar nog rond lopen meestal zijn ze snel weer weg.
JayBeeke

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door JayBeeke »

Niet betrapt worden is net een deel van de kick. Je zou al aan elk rijtuig een opzichter moeten zetten om ingenieuze taggers en spuiters tegen te gaan. Een tag is bovendien zo gezet. Nee, ik blijf erbij: hun 'werk' zo snel mogelijk verwijderen, wat nu in de verste verte niet snel genoeg gebeurt. Zo kun je alvast de andere kick wegnemen: de eigen graffiti zien rondrijden op het net.

mvg
JJN
Bartjedj

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Bartjedj »

De Lijn W-Vl. heeft op een bepaald moment zelfs een deel trams binnengehouden, simpelweg om de graffiti niet openbaar te maken.

BDJ
utopia

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door utopia »

Steven schreef:die job van 24 op 24 op camera's kijken bestaat ook, dat controlecentrum voor camera's zit in brussel, de frankrijkstraat, naast traffic control.
Ik vraag me eigenlijk af hoe dat precies gaat. Er staan nu zoveel camera's dat die beelden nooit allemaal bekeken kunnen worden. We zijn wat dat betreft aan het verzeilen in het bekende probleem als het op inschakelen van camera's aankomt: dat ze vooral achteraf ingeschakeld worden, nadat er iets mis gaat (om te identificeren bv, zoals bij Van Holsbeeck. Dat misdrijf werd immers ook gefilmd, maar tegen dat men kon ingrijpen waren de feiten al gepleegd). Alleen... voor grote misdrijven zoals moord, kan je rekenen op hulp van de media. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat gaan doen voor graffiti.

Los daarvan... pas op met die zogenaamde intelligente algoritmen. Die werken niet zo feilloos (al zullen de bedrijven die ze verkopen natuurlijk anders beweren). Beweging is op zich wel makkelijk vast te stellen, maar er beweegt heel wat op het geviseerde net (ook onvoorzien). En wijzigingen in de achtergrond... dan is het natuurlijk al gebeurd. Er bestaan ook middelen die een coating aanleggen om graffiti makkelijk verwijderbaar te maken. Helaas is dat een wedstrijdje met de spuiters. Nieuw middel, nieuwe verf, ander middel, straffere verf,...
pietje

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door pietje »

utopia schreef: Ik vraag me eigenlijk af hoe dat precies gaat. Er staan nu zoveel camera's dat die beelden nooit allemaal bekeken kunnen worden. We zijn wat dat betreft aan het verzeilen in het bekende probleem als het op inschakelen van camera's aankomt: dat ze vooral achteraf ingeschakeld worden, nadat er iets mis gaat (om te identificeren bv, zoals bij Van Holsbeeck. Dat misdrijf werd immers ook gefilmd, maar tegen dat men kon ingrijpen waren de feiten al gepleegd). Alleen... voor grote misdrijven zoals moord, kan je rekenen op hulp van de media. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat gaan doen voor graffiti.

Los daarvan... pas op met die zogenaamde intelligente algoritmen. Die werken niet zo feilloos (al zullen de bedrijven die ze verkopen natuurlijk anders beweren). Beweging is op zich wel makkelijk vast te stellen, maar er beweegt heel wat op het geviseerde net (ook onvoorzien). En wijzigingen in de achtergrond... dan is het natuurlijk al gebeurd. Er bestaan ook middelen die een coating aanleggen om graffiti makkelijk verwijderbaar te maken. Helaas is dat een wedstrijdje met de spuiters. Nieuw middel, nieuwe verf, ander middel, straffere verf,...
Al eens gehoord van de recentste generatie bewakingscamara's?
Daar kan je een gebied op instellen waar de camera gevoelig is voor beweging, waarna een "alarmering" gebeurt.
zo kan je een camera opstellen boven een bundel die enkel reageert als er iemand tussen de treinen loopt.
op het scherm van de bewakingspost kan het beeld van deze camera dan automatisch vergroot worden.

De beelden kunnen dan ook nog naar een server weggeschreven worden als bewijsmateriaal, beweging of niet.

Echt leuke dingetjes die security dingen :D
utopia

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door utopia »

pietje schreef: Al eens gehoord van de recentste generatie bewakingscamara's?
Daar kan je een gebied op instellen waar de camera gevoelig is voor beweging, waarna een "alarmering" gebeurt.
zo kan je een camera opstellen boven een bundel die enkel reageert als er iemand tussen de treinen loopt.
op het scherm van de bewakingspost kan het beeld van deze camera dan automatisch vergroot worden.

De beelden kunnen dan ook nog naar een server weggeschreven worden als bewijsmateriaal, beweging of niet.

Echt leuke dingetjes die security dingen :D
Ja hoor, ben nogal gepassioneerd door alles wat met toepassingen van artificiële intelligentie te maken heeft. Heb er me dan ook al behoorlijk in verdiept. Das beroepsmisvorming, vrees ik (informaticus als basisopleiding). En hoewel er inderdaad al wat mogelijkheden zijn, zijn ze zeker niet feilloos. Alleen worden die wel eens genegeerd door de bedrijven die verkopen (en soms ook door bedrijven die aangekocht hebben. Niks zo vernederend als moeten zeggen dat je voor een paar miljoen spullen gekocht hebt die niet aan de verwachtingen voldoen). Gewoon omdat er technisch wel nog wat beperkingen zijn. Het kan immers niet beperkt blijven tot bewegingsdetectie (je zou nogal wat op je scherm zien poppen dan, daar is ook weinig intelligent aan), ook pattern recognition etc speelt een rol. Mijn indruk is dat het vaak vol verwachtingen wordt binnen gehaald door bedrijven, maar dat de verwachtingen (ook wat betreft gewone camera's) niet ingelost blijken te worden (zie ook het huidige probleem in Londen).

Voor de geïnteresseerden: in Ndl wordt er overigens momenteel geëxperimenteerd met biometrische gezichtsherkenning om mensen te herkennen die een OV-verbod kregen... Met een kleine databank en beperkt aantal reizigers lijkt me dat nog vrij haalbaar. Benieuwd wat dat levert bij een toestroom van reizigers en veel OV-verboden. Smells like parallell computing :-).
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Teach2 »

We zijn ondertussen april. Weet iemand wat er ondertussen al van die 'werkgroep' in huis is gekomen? Al concrete acties gepland? Toen ik daarstraks in Brussel Zuid was was ik gedegouteerd van de hoeveelheid graffiti op de treinen. Vooral op de CityRail-stelletjes loopt het écht de spuigaten uit. Die dingen zijn pas gerenoveerd en er zitten er tussen waar letterlijk geen vierkante centimeter meer onbesmeurd van is.

Ik denk dat er geen enkel land is waar zo ongelooflijk laks wordt opgetreden tegen graffiti. Pas nog in het V.K. geweest. Daar zie je bijna geen enkele trein met graffiti rondrijden. Als ik zie dat treinen hier vaak maanden met dezelfde graffiti rondrijden voor die er wordt afgehaald, ALS hij er al wordt afgehaald, dan verwondert het me niet dat het zoveel gebeurt: ze geven de vandaajtjes nl. exact wat ze willen: een publiek.

De oplossingen zijn er nochtans: verwijder graffiti DIRECT, en maak op termijn werk van het afsluiten van de bundels: hekken en camera's. Maar bij de NMBS moddert men maar wat aan. Een voorbeeldje? De graffiti op M6-rijtuigen concentreert zich al jaren op de rijtuigen op één lijn: de IC Gent-Genk. Let er maar eens op: als je een zwaar onder de graffiti zittende sleep M6 ziet, kijk dan maar eens naar waar die gaat: 9 op de 10 is dat Gent of Genk. En dat is al jaren zo. Wat heeft de NMBS daar al aan gedaan? Niks.

In alle ons omringende landen is men er in geslaagd het probleem ondercontrole te houden of onder controle te krijgen. Ik zie geen enkele reden waarom dat hier niet zou kunnen. Maar ik maak me niet de illusie dat een werkgroepje van 6 ambtenaren hier nu een groot verschil gaat maken. Ik kan je zo al het verloop vertellen: een half jaar (of langer) doelloos vergaderen, dan een aantal voorstellen aan de directie doen, waarvan twee derde wordt afgeschoten wegens te duur, vervolgens opnieuw twee jaar aanmodderen, om dan opnieuw een werkgroep op te richten om 'het probleem aan te pakken'. Rinse, repeat.

Ik hoop dat ik verkeerd ben, maar ik vrees dat ik er knal op zal zitten.
melle

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door melle »

Voor mij maakt dat niet uit, of er nu grafitti's opstaan. Veel mensen vinden dit schoon. Als de NMBS dit zou legaliseren (in beperkte mate) zullen er veel minder illegale dingen gedaan worden..
Dietrich

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dietrich »

Velen zetten niks dan tags die het uiterlijk gewoonweg naar de knoppen helpen. Meestal niets meer dan hun "handtekening" of zwarte strepen. Eens iets legaal aanbrengen zou kunnen, maar de illegale spuiters zullen blijven en hebben geen respect, zie bvb de Break met dat gedicht van Hugo Claus, dit is al totaal onleesbaar door de graffiti.

Ik ben dan meer te vinden voor het overspuiten van die graffiti direct na vaststelling, en indien mogelijk de beschermende laag op de kast aanbrengen.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Teach2 »

Overspuiten is inderdaad geen slechte tussenoplossing, maar om met zo'n oplossing uit te pakken moet je een beetje 'out of the box' kunnen denken, een beetje creatief denken dus. En laat dat nu net zijn wat ze bij de NMBS niet kunnen...

En wat is het nut van een beschermlaag tegen graffiti, als je'm er toch maanden laat opzitten?

Het probleem bestaat uit twee grote zaken:
1) Het is veel te makkelijk om in de bundels te geraken, waardoor je dus niemand afschrikt;
2) Het duurt veel te lang voor die rommel er wordt afgehaald, waardoor je hen alleem maar verder aanmoedigt: ze weten verdomd goed dat hun troep maanden lang door duizenden mensen zal worden gezien. Je zou voor minder graffiti beginnen spuiten.

Zolang ze dit bij de NMBS niet inzien zal er niks veranderen. Zolang er geen écht doortastende maatregelen worden genomen om die twee problemen écht aan te pakken, zal het alleen maar erger worden. Het probleem zal echt niet verholpen worden door een paar extra politiecontroles en stickers op de breaks.
Veel mensen vinden dit schoon.
Maakt het niet mider illegaal, en maakt het niet minder een geval van het moedwillig beschadigen van andermans bezit. Graffiti verhoogt bovendien het onveiligheidsgevoel. Jij vindt graffiti mooi? Proficiat. Ik vind gebroken glas mooi. Wil dat dan zeggen dat ik jouw ruiten mag komen inslaan? Nee toch!
Dietrich

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dietrich »

In de bundels geraken is iets wat je nooit gaat kunnen vermijden voor 100%, en het materieel staat ook in dozijnen andere stations verspreid over het net gedurende de nacht en weekend, bvb Zottegem, Denderleeuw, etc, plaatsen waar niet eens bundels zijn. Je gaat al die plaatsen nooit 100% kunnen afsluiten.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Teach2 »

100% ga je die niet allemaal kunnen afsluiten, klopt. Maar het kan een pak beter dan het nu gebeurt. Sluit die bundels af die kunnen afgesloten worden, en we zijn al een stuk verder. Je vermindert zo het aantal potentiële plaatsen waar ze naartoe kunnen. Minder mogelijke plaatsen => hogere pakkans. Een aantal gaat ook een steeds grotere verplaatsing moeten maken, wat ontmoedigend werkt. En plaatsen die je niet kan afsluiten, zoals stations, kan je wel van camera's voorzien. Er zijn écht wel mogelijkheden, men moet het alleen maar hard genoeg willen.
jan_olieslagers
Berichten: 3581
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door jan_olieslagers »

Teach2 schreef:
Veel mensen vinden dit schoon.
Maakt het niet minder illegaal
Da's zeker waar - maar het afdwingen van de wet is geen taak van de diverse spoorinstanties. Dat het gerechtelijk apparaat er niks van bakt in deze bananenrepubliek is een oud zeer, maar off-topic.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3581
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door jan_olieslagers »

Teach2 schreef:Er zijn écht wel mogelijkheden, men moet het alleen maar hard genoeg willen.
Da's ook al waar, jawel. "hard genoeg willen" komt in de 21ste eeuw overeen met "budgettaire prioriteiten". En ik geef de NMBS en haar dochters dik gelijk dat ze de weinige beschikbare centen niet bij voorkeur besteden aan een weliswaar ergerlijk fenomeen dat echter de dagdagelijkse operaties volstrekt niet belemmert. Eerst moeten de treinen rijden (en dus niet afgeschaft zijn) en bij voorkeur nog op tijd ook. Daarna kunnen we dan eens gaan kijken of het voor de reiziger veilig en proper is, ttz binnenkant materiaal, en ook stations en perrons, en de laatste prioriteit is toch het uitzicht van het materiaal?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie