Bovenleiding naar beneden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door dentheo »

ConducLK schreef:We kunnen hier nog lange discussies voeren maar één ding is zeker, sedert de opsplitsing in NMBS en Infrabel gaat het zekers niet beter!!! Traffic Control van Infrabel is enkel geïnteresseerd in rijpaden en treinen die op tijd rijden. Geven ze een vertraging aan een trein dan dienen ze hiervoor te betalen. De dispatch van de NMBS heeft geen enkel beslissingsrecht, ze dansen steeds naar de pijpen van Traffic Control..... Uit deze situatie kunnen we de reden zoeken waarom die 100 reizigers gisteren zolang hebben vastgezeten.
De NMBS is baas over HUN treinen, niet Infrabel.
Als NMBS zijn IC laat stoppen NAAST de stilstaande trein is dat zo....

Maar het is duidelijk dat TC (Brussel) een verlammende invloed heeft...heb je wel eens meer met Brussel in Belgie.

Maar NMBS reizigers heeft daar toch een stoeltje gekregen dacht ik ...

Snapt iedereen stilletjesaan waarom NS met Berchem wou samenwerken maar NIET met TC ??
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3581
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door jan_olieslagers »

dentheo schreef:Maar NMBS reizigers heeft daar toch een stoeltje gekregen dacht ik ...
In mijn herinnering mogen ze daar inderdaad zitten maar hebben ze niks te vertellen. 'k Heb trouwens af en toe de indruk gehad dat de dispatchers allesbehalve gelukkig waren met die "pottenkijkers"...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

dit incident staat totaal los van al die benelux problemen, het ontbreken van stroom in de bovenleiding kan elke willekeurige trein treffen die op dat moment ter plaatse is in die zone.
Zelf evacuaties organiseren vanuit een andere trein? daar heb je als TB of TBG niets over te zeggen, dat is allemaal werk van TC. Het is zelfs zo dat als er op dat moment iets gebeurd (een passagier verzwikt een voet bij de overstap, op zich banaal zou je denken) de schuldvraag volledig uw richting uit komt omdat je iets gedaan hebt wat niet was toegestaan.
Trouwens van gewone rijtuigen naar M6 zou ik zelf nooit doen omdat de overstap tussen de rijtuigen verre van ideaal is. Er is ander rollend materieel dat daarvoor betere overstappen heeft. Bij voorkeur steeds dezelfde rijtuigen, van M6 naar M6, van benelux naar benelux en zo meer. Daar je dat identieke deuren kan over elkaar zetten en met wat geluk zelfs twee deuren tegelijk laat tegen over elkaar staan waardoor de overstap (indien er voldoende personeel aanwezig is om te helpen) de overstap kan versnellen. Indien je verschillend materiaal hebt kan je meestal maar 1 deur echt recht tov een andere deur krijgen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef:
dentheo schreef:Maar NMBS reizigers heeft daar toch een stoeltje gekregen dacht ik ...
In mijn herinnering mogen ze daar inderdaad zitten maar hebben ze niks te vertellen. 'k Heb trouwens af en toe de indruk gehad dat de dispatchers allesbehalve gelukkig waren met die "pottenkijkers"...
Kan best zo zijn , dus is er iets te verbergen ?

Anderzijds... in Nederland zitten ze ook al bij elkaar idem in het Verenigd Koninkrijk.... zo verkeerd is het idee dus waarschijnlijk niet.

En daar heeft men dan ook nog stoeltjes voor de verschillende privé cargovervoerders ...
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
jan_olieslagers schreef:
dentheo schreef:Maar NMBS reizigers heeft daar toch een stoeltje gekregen dacht ik ...
In mijn herinnering mogen ze daar inderdaad zitten maar hebben ze niks te vertellen. 'k Heb trouwens af en toe de indruk gehad dat de dispatchers allesbehalve gelukkig waren met die "pottenkijkers"...
Anderzijds... in Nederland zitten ze ook al bij elkaar idem in het Verenigd Koninkrijk.... zo verkeerd is het idee dus waarschijnlijk niet.
In Nederland wordt erover nagedacht, in het VK zijn er inderdaad weer plaatsen waar ze bij elkaar zitten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
260689 schreef:Waarom liet men de Antwerpen-Brussel-Charleroi niet stoppen naast het spoor van de benelux, want ik zag die op TV er toch mooi naast rijden.

Een TBG uit antwerpen heeft zo eens een Evacuatie op eigen hoedje georganiseerd.SNIP.Heb eens gevraagd aan men moeder wat zei zou doen. ze zei: Eerst maken dat ik genoeg informatie weet over het probleem, om de 3 à 5 minuten omroepen (staat in cursus TBG), indien treinverkeer mogelijk op ander spoor vragen om 1 trein met dubbeldekkers (M6) te laten stoppen en mijn trein evacueren. dan heb je nog altijd de TB die bij zijn trein blijft en zijn er veel minder gevolge voor de reizigers.
Prachtig antwoord:
1) het hangt af van de daadkracht van individuele mensen die SAMENwerken, dus niet alleen van procedures.
2) in dit antwoord werd het woord "reiziger" meer gebruikt dan in elk NMBS en/of INFRABEL antwoord.
Lees mijn antwoord na en zie wat er verkeerd kan gaan als een individu die er geen toelating voor heeft zelf initiatief gaat nemen. Op eigen hoedje zomaar iets doen is goed zolang dat geen enkele persoon iets overkomt, maar pas u op als er nog maar 1 persoon iets heeft, dan draait alles uw nek in omdat je dingen gedaan hebt waar je geen bevoegdheid voor hebt, inclu dat je zelf ni zomaar kan beslissen van uw trein ten velde te laten stoppen (en dus gaat beslissen het achteropkomende treinverkeer te gaan blokkeren). Ik geef misschien een antwoord dat niet leuk is maar als advokaat van de duivel moet ik dit wel schrijven. Het is nu eenmaal inherent aan heel het systeem. Je kan altijd initiatief betonen, maar te veel is niet goed. (te veel is nooit goed en te weinig ook niet).
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Maar het is duidelijk dat TC (Brussel) een verlammende invloed heeft...heb je wel eens meer met Brussel in Belgie.

Maar NMBS reizigers heeft daar toch een stoeltje gekregen dacht ik ...

Snapt iedereen stilletjesaan waarom NS met Berchem wou samenwerken maar NIET met TC ??
NS is geen vervoerder in België. Op welke manier had NS met TC moeten samenwerken?

Groetjes,
Rian
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door markske »

Ikzelf ervaar de [color=#BF0000]samenwerking [/color]met RDV als zeer goed.
Wat de omstandigheden waren weet ik ook niet maar een overstap te velde is niet altijd mogelijk, indien de TBG de veiligheid van de reizigers bij een overstap niet kan garanderen zal er niet overgestapt worden, voor jonge mensen is een overstap misschien mogelijk voor oudere dan weer niet. Ik kan me niet voorstellen dat men dus een deel laat overstappen en een ander deel niet. Als er beslist is niet over te stappen moet men uitkijken naar een evacuatie-element
( je kijkt wel eerst na wat het vlugst gaat overstappen of evacueren ) dit kan van een in de buurt zijnde trein (moet wel al lukken daar we hier een diesel nodig hadden) of uit één of ander depot TC weet deze treinen niet staan dit is aan de tractieverdelers om ze aan te bieden. hierna moet er nog naar een bestuurder gezocht worden ook al niet door TC.
Hiermee wil ik niet zeggen dat de andere diensten te traag werken ik ben al blij dat deze andere diensten die taken op zich nemen terwijl wij het treinverkeer verder leiden (dienst op enkelspoor)
de betrokken blokposten inlichten in contact staan met de TB eventueel extra stops voorschrijven aan andere treinen. Ondertussen samen met RDV kijken voor aansluitingen. Dit moet allemaal binnen de korst mogelijke tijd beslist worden maar zolang er geen bestuurder beschikbaar is blijven de reizigers wel zitten natuurlijk, deze bestuurders proberen ook wel van hun verdiende rust gebruik te maken en samen met hun familie de eindejaarsdagen door te brengen. Vier uur is inderdaad lang maar er waren geen gekwetste enkel mensen die het koud hadden wel in deze tijd van het jaar ben ik tamelijk goed gekleed als ik op de trein zit.
Het is ook altijd gemakkelijk kritiek te geven maar ik heb hier nog nooit gelezen dat we goed opgetreden hebben en een zoveelste ongeluk voorkomen hebben.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
Lees mijn antwoord na en zie wat er verkeerd kan gaan als een individu die er geen toelating voor heeft zelf initiatief gaat nemen. Op eigen hoedje zomaar iets doen is goed zolang dat geen enkele persoon iets overkomt, maar pas u op als er nog maar 1 persoon iets heeft, dan draait alles uw nek in omdat je dingen gedaan hebt waar je geen bevoegdheid voor hebt,
Ik zeg niet dat "je" dat moet beslissen...maar iemand van de 10.000-en NMBSers moet wel de "guts" en de autoriteit hebben of opbrengen hebben om dat te doen.
En men moet weten hoe die te bereiken in tijd van nood om te overleggen tussen "het terrein" en "de hierarchie"...
En zij zullen ooit "verkeerd" of minder optimaal beslissen.... .

Daarvoor zijn er nabesprekingen nodig...en hieruit komen dan "aangepaste" telefoonlijstjes in de tbg-handboeken...

Dat "het" gebeurd is geen probleem, is onvermijdelijk...maar dat de "procedures" blijkbaar niet verfijnd worden DAT is het probleem. (en meer beslissingsniveaus creeeren (TC) helpt NIET, integendeel).
Theo
Groeten vanop de Heide
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 2012 »

Leuke discutie hier :) Ik ben bestuurder en na mijn uren ook nog vrijwillige brandweerman :)

Mijn bedenkingen ... ALS de brandweer, dus ALS deze gevraagd word ZAL deze ter plaatse komen. Wij voeren elke "mission impossible" uit. Maar is in deze de brandweer gevraagd geweest ? Dus moet men al niet op die "organisatie zitten kappen" in dat geval. T'is zo dat men nogal twijfelachtig staat om ons te vragen om reizigers uit de trein t ehalen. Heb al eens gehoord dat dit een verplichting zou zijn van brandweer te vragen als er beslist word om reizigers buiten de stations uit een trein te halen. Dat men beslist om mensen in de trein t elaten zitten heeft nog "zijn voordelen"... Zijn er naastliggende sporen in dienst bijvoorbeeld. Het zal je maar overkomen dat je één treinbegeleider hebt voor de trein en men zegt "je mag uitstappen" Met wat geluk vallen er geen gewonden bij het uitstappen zelf ... voor de ouderen, kleinere, zwaardere ... mensen is da al ni zo evident om af te stappen dus. Maar goed, ze zijn er uit en je "kudde" reizigers loopt daar nu he. Ge moet maar eens door één persoon die kudde uit de sporen te houden. Dus moete al 2x geluk hebben da er alsnog geen gewonden (doden) vallen als er ene tegen/onder een voorbij rijdende trein terecht komt. Dus binnen zitten ze zowieso veiliger dan buiten, ok, t'is koud, maar je gaan niet gewond geraken van een uurke of 2 in een niet verwarmd rijtuig te zitten. (ook ni na 4uur) Dat de pers daar staat is hun verantwoordelijkheid, die kicken wel op zo een dingen. T'is hun taak om te berichten, ma soms is er nogal veel sensatie drift vind ik, ma soit.

Dus laten zitten en trein wegslepen is dus een "veiligere" keuze. Ik ben TB in gent en laten we nu even aannemen dat er in de buurt van gent een trein in nood staat, laat ons zeggen op de 50A tussen drongen en landegem.

Ik leg dit nu verder even uit (met tijdsverloop erbij)

1/ trein valt stil op de aangegeven plaats. De bestuurder zal eerst trachten lok weer in orde te krijgen. Nu in dit geval is het de stroom die uit valt. Als de stroom na 20 seconden niet terug komt MOET JE STOPPEN Laten uitbollen zoals men met een computerspelleke doet op dit forum is al verboden. Daar sta je dus, geen spanning, kan/mag ni rijden en ook de verwarming (of airco in de zomer) werkt ni meer.

2/ TB belt naar TC om te vragen wat probleem is. Laat ons aannemen dan men daar al weet heeft van het probleem en dat het "nog even zal duren"

3/ "iemand" moet zich afvragen wat men gaat doen en hoeveel treinen staan daar zonder spanning.

4/ men beslist om een diesel te sturen, tegen dat men dit beslist zal men al de ndodige telefoons gedaan hebben naar elektriciteits verdeler om te weten hoelang dit nog gaat duren. Laat ons aannemen "gaat nog even duren"

5/ in dat geval trein laten wegslepen door diesel, men is al gauw 15 minuten verder he ondertussen, behalve heen en weer bellen is nog niks mee gedaan, lijkt me realistisch ook.

6/ TC belt naar permanentie gent om te vragen als daar ne TB zit die diesel kent. In het geval van gent moet men iemand van de U reeks hebben die kent de 77, maar er zal ook ne baan bestuurder moeten mee gaan, omda die mensen van de U niet op de 50A mogen rijden. Men kan ook zien als er ne TB van diesel te merelbeke vrij is. Dus diene van de permanentie is al naarstig aan het bladeren in zijn diensten, om te zien wie nu aan het werk is en wie hij daan voor kan benutten.

7/ laat ons positief rekenen (weinig dus) en stel da em na 5 minuten zoeken en bellen "bemanning" vindt... Die mensen inlichten omtrent wat ze moeten gaan doen en waar.

8/ We zijn makkelijk al 20 à 25 minuten verder als de TB de depot van gent verlaat ... 3 verdiepen naar beneden (lift is er ni) en dan nog een dikke 15minuten stappen naar de bundel waar de lok staat, laat ons aannemen dat de trein in panne er al 35 minuten staat als de Tb aankomt op zijn machiene in de bundel (akkoord?)

9/ starten lok en proeven doen (is verplicht om veiligheidsredenen) Voor een diesel krijg je daar +/- 30 minuten voor (denk zelfs da het meer is...)

10/ in dit geval meld de TB zich startens klaar 65 minuten na het stilvallen van de trein in nood !!! Van een normale rit is er geen sprake he ... want je moet tegen de richting in een trein gaan halen. Dwz dat men het sein NIET kan open zetten, de rijrichting van het baanvak kan niet veranderd worden vanwege baanvak bezet door een trein (die weliswaar in nood staat, maar dat doet er ni toe) Dus met een S422 mag je vetrekken voor het gesloten sein, nadat je uit de bundel bent weggereden. we zijn nu 70 à 75 minuten na Z-time !!

11/ we mogen maximum 40km/u rijden en als die er zijn alle overwegen passeren een 5km/uur. Alle seinen die we tegenkomen staan rood, bij elk sein stoppen en overschrijdingsformaliteiten uitvoeren. Dus kjom je aan rijkelijk gevulde rittijd voor weinig aantal kilometers. Een sectie rij je door in +/- 40 seconden aan 160/u, nu aan max 40/u + stilstanden aan elk sein en notities maken op werkblad is dit ruim 4x zolang. Reken een 5 tal secties ... in plaats van 3 à 4 minuten zal dit nu ruim 15 à 20 minuten duren he, want je haalt geen 40km/u gemiddeld mee dat stoppen en overschrijden...

12/ we zijn aangekomen na 90 minuten en dat is dan héél kort gerekend.

Ik zou eens willen weten hoe DB een trein kan bereiken 10 minuten nadat em in panne is gevallen !!!!

In mijn berekening is er weinig tijd verloren gegaan bij het nemen van beslissing dat men diesel ging sturen. Ook vinden van beschikbaar (werkend en aanwezig) personeel verliep optimaal. Van de bundel naar de trein in nood hebben we "maar" 15 à 20 minuten gereden. Nergens is er een bijkomend probleem of wat dan ook opgedoken. Met andere woorden, een trein wegslepen binnen de 120 minuten is echt wel een heel snelle zaak zunne.

Om terug te keren naar het topic incident ... tja, ik weet niet waar de "resterende tijd" vandaan komt he. Maar voorbeelde van bijkomend tijdverlies is ...
-wat is er echt gebeurt met bovenleiding, sprake van draad af ... ligt die op de trein? dan moet ES komen en kan men ni meteen wegslepen. een sleper sturen kan dan schadelijk zijn om ES te blokkeren-
-men moet weten langs welke kant men wel laten wegslepen
-vb wegslepen NAAR mechelen, met lko die vanuit brussel komt, die moet eerst van brussel naar mechelen, om dan via tegenspoor tot tegen de trein te komen ... zal veekl langer onderweg zijn dan de 15 à 20 minuten die ik aanhaal. Een sleeploc in mechelen is er ni, aan die kant ist dichste antwerpen.
-wat heeft men eerst zitten denken om probleem aan te pakken, wanneer had men door dat de spanning ni meer kon terug komen, dus das pas de moment da men start te denken om een diesel te sturen ....

T'is echt ni moelijk om te zeggen het duurt te lang zunne, je zou eens moeten in "het systeem" zitten om te zien wat er wanneer beslist wordt en waarom.
T'is wel zo da ni alles optimaal verloopt verre van ... ikmerk dat ook dikwijls dat zowel ik als de treinbegeleider soms zelf ni weten wat er rond ons gebeurt als er wat misgaan. Je hebt TC, nu ook RDV, dan verdeler ES als met bovenleiding te maken heeft, dan ook nog verdeler vande (diesel)loks om sleper te sturen, dan nog permanenties van de bestuurders ... Das een machinen die niet altijd even optimaal draait en soms kan het nemen van beslissingen ergens haperen.
Maar de dag dat er iets misgaat (trein in panne dus he) en men sleept diene weg binnen de 90 à 120 minuten he, geloof me, das echt super snel gegaan dan :!:

10 minuten bij de DB ... laat me ni lachen, die hebben ergens een andere trein "in beslag genomen" en dat was koppelbaar en duw of sleepbaar die combinatie. Met wat geluk doen wij dat ook zunne. Stel een 96 valt in panne, trein erachter is ook 96, rijd er tegen, koppelen, visule remproef en we zijn weer weg. Dan doen wij zelfs in 8 minuten :)
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door HLE 2302 »

een hele mooie en propere uitleg !
en nu begrijpen de mensen die het niet begrepen dat het zolang duurt waarom het ook zolang duurt
geduld is een schone deugd zeggen ze ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Dietrich »

Ik vraag mij nu een (eerste) iets af:
1/ trein valt stil op de aangegeven plaats. De bestuurder zal eerst trachten lok weer in orde te krijgen. Nu in dit geval is het de stroom die uit valt. Als de stroom na 20 seconden niet terug komt MOET JE STOPPEN Laten uitbollen zoals men met een computerspelleke doet op dit forum is al verboden. Daar sta je dus, geen spanning, kan/mag ni rijden en ook de verwarming (of airco in de zomer) werkt ni meer.
Akkoord dat dat de regels zijn, maar waarom, en zou het afschaffen of veranderen van die regel al niet een hoop gezever besparen?

(Sorry als dit al gezegd geweest is, heb niet de tijd om alles te overlezen nu.)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

Neen die regel bestaat juist om andere ongevallen te voorkomen. Het verdwijnen van de stroom kan ook met opzet gebruikt worden om een bestuurder die op geen andere manier te contacteren is het stoppen op te leggen. Sommige regels gebruikt men nu eenmaal om meerdere redenen. Om het aantal regels niet te groot te maken (er zijn er nu al zoveel) moet je soms bepaalde dingen onder een zelfde regel laten gebeuren.
pietje

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door pietje »

Goede uitleg van 2012 enkele posts hierboven, maar ik kan daar een zeer goed antwoord tegenoverstellen.
Laten we stellen dat normaal gezien zo'n evacuatie een uur tot anderhalf uur duurt, dan zou een "klantvriendelijke" maatschappij (dus niet een maatschappij zoals de NMBS) ergens procedures maken waarin ook maximale responstijden in opgenomen zijn voor elk onderdeel in de keten, waardoor de maximale evacuatietijd toch tot ergens rond de 2 uur beperkt wordt.

Indien de tijd van 2 uur overschreden wordt, dan moeten de verantwoordelijken hiervoor ook ergens gevolgen ondervinden, dwz een tuchtmaatregel, of zoiets.
Indien het niet gehaald wordt door overmacht (zoals ne sneeuwstorm of een zwaar onweer, waardoor er vele treinen tegelijk komen stilstaan) dan moet natuurlijk direct de hulpdiensten naar de gestrande treinen gestuurd worden om daar bijstand te verlenen.

En kom nu niet af met veiligheid, want die kan met een maximumtijd van 2 uur ook gewaarborgd worden. Die meer dan 3 uur waar het hier over ging is er toch echt over.

Maar ja, de NMBS zal nog niet direct klantvriendelijk worden vrees ik...

Ogelet, dit is geen kritiek aan de mensen op het terrein, dit is kritiek op een organisatie waar de procedures echt wel beter kunnen, maar dit moet eerst door de hiërarchie beseft/beslist worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

Pietje,
ik denk dat je het eerder bij beschikbare middelen (die beheerd worden door de verschillende directies =>> en ook onze politiek) moet gaan zoeken. Het feit dat er een loc van Leuven gekomen is moet toch al een belletje doen rinkelen. Antwerpen zou de logische eerste keuze zijn (wegens het kortste bij plaats van incident), maar daar zal men niets ter beschikking gehad hebben en dan begint het natuurlijk, waar heb je wel iets ter beschikking samen met een bestuurder. Dat zijn ook dingen dan van bovenuit kunnen geregeld worden. Nu is de ketting wel volledig samenhangend, een deel van het probleem is ook te wijten aan personeelstekort waardoor uw oplossing vrij ver van uw probleem vandaan zit en je dus extra tijd nodig hebt om deze twee samen te brengen. Heel de spoorweg is momenteel nog steeds een inhaalbeweging aan het maken, zowel op vlak van diensten die aangeboden worden, als rollend materieel (merk de vele nieuwe aankopen van de laatste tijd op), de spoorwegwereld (europees gezien) komt uit een diep dal, een mokkerslag die aangebracht is en nog de nodige littekens laat zien. De situatie van gisteren is ook zo een litteken.
Plaats reactie