Zoals ik hierboven al vermeldde, zijn er in geen sluitende regels in het Nederlands over het gebruik van lidwoorden bij afkortingen.Ruben schreef:Maar het verschil is wel dat de NMBS een afkorting is voor "de nationale maatschappij", wat bij Infrabel niet het geval is. Denk nu eens dat je zelf met iemand een gesprek hebt over de spoorwegen, dat zeg je toch ook spontaan "de NMBS" (of "den NMBS") en niet gewoon "NMBS"? Ook in het Frans zal er voornamelijk over "la SNCB" en over "Infrabel" gesproken worden.
Als bron voor het gebruik zonder lidwoord geef je de jaarverslagen van de NMBS sinds 2005, maar dat bedoel ik net: de NMBS verklaart zichzelf competent om te bepalen wat correct Nederlands is en wat niet. Heb je ook andere bronnen van buiten de NMBS-Groep die consequent het lidwoord weglaten? De NMBS bepaalt uiteraard wel zelf of het lidwoord deel uitmaakt van de naam of niet (en dus met hoofdletter geschreven wordt of niet) maar voor de rest is zij geen bevoegde instantie en gaat ze m.i. tegen het natuurlijke taalgebruik van de Nederlandstaligen in.
Je kan dan ook niet zeggen dat de spoorwegoperator zelf zou bepalen wat correct Nederlands is of niet.
Als zij er bij hun ontstaan in 2005 (ik spreek over de operator) zelf voor gekozen hebben om consequent in alle teksten, zoals de jaarverslagen, NMBS te gebruiken zonder lidwoord is dat hun goed recht.
Als je trouwens het Koninklijk Besluit leest over de fameuze splitsing, dan heeft men het bladzijden lang enkel over de benamingen.
Het is zelfs zo dat men een tijd lang in de wetteksten de benaming Nieuwe NMBS heeft gebruikt voor de operator en men had gevraagd aan de maatschappij om een andere naam voor te stellen, juist om geen verwarring met de vroegere NMBS te krijgen. Omdat deze vraag werd afgewezen heeft men dan toch de naam NMBS genomen en het woordje Nieuwe weer weggelaten.