nieuwe site

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: nieuwe site

Bericht door Adler »

Ruben schreef:Maar het verschil is wel dat de NMBS een afkorting is voor "de nationale maatschappij", wat bij Infrabel niet het geval is. Denk nu eens dat je zelf met iemand een gesprek hebt over de spoorwegen, dat zeg je toch ook spontaan "de NMBS" (of "den NMBS") en niet gewoon "NMBS"? Ook in het Frans zal er voornamelijk over "la SNCB" en over "Infrabel" gesproken worden.
Als bron voor het gebruik zonder lidwoord geef je de jaarverslagen van de NMBS sinds 2005, maar dat bedoel ik net: de NMBS verklaart zichzelf competent om te bepalen wat correct Nederlands is en wat niet. Heb je ook andere bronnen van buiten de NMBS-Groep die consequent het lidwoord weglaten? De NMBS bepaalt uiteraard wel zelf of het lidwoord deel uitmaakt van de naam of niet (en dus met hoofdletter geschreven wordt of niet) maar voor de rest is zij geen bevoegde instantie en gaat ze m.i. tegen het natuurlijke taalgebruik van de Nederlandstaligen in.
Zoals ik hierboven al vermeldde, zijn er in geen sluitende regels in het Nederlands over het gebruik van lidwoorden bij afkortingen.
Je kan dan ook niet zeggen dat de spoorwegoperator zelf zou bepalen wat correct Nederlands is of niet.
Als zij er bij hun ontstaan in 2005 (ik spreek over de operator) zelf voor gekozen hebben om consequent in alle teksten, zoals de jaarverslagen, NMBS te gebruiken zonder lidwoord is dat hun goed recht.
Als je trouwens het Koninklijk Besluit leest over de fameuze splitsing, dan heeft men het bladzijden lang enkel over de benamingen.
Het is zelfs zo dat men een tijd lang in de wetteksten de benaming Nieuwe NMBS heeft gebruikt voor de operator en men had gevraagd aan de maatschappij om een andere naam voor te stellen, juist om geen verwarring met de vroegere NMBS te krijgen. Omdat deze vraag werd afgewezen heeft men dan toch de naam NMBS genomen en het woordje Nieuwe weer weggelaten.
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwe site

Bericht door kika »

NMBS Europe heeft sinds kort ook een nieuwe site gelanceerd (http://www.b-europe.com). Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze teveel hebben gekoekeloerd naar de SNCF: onoverzichtelijk, maar wel mooi, de site is pas bruikbaar als alles geladen is (bvb. kortingskaarten selecteren). De mensen die van design houden hebben duidelijk gewonnen van de gebruiksvriendelijkheid.

Dingen als 'digital homeprint', 'my train' (noem dat toch meinSNCB) spreken me ook niet echt aan, helaas.

Ik wacht nog steeds op een treinplanner waar ik vertrek, bestemming, tijdslot, aantal mensen, leeftijd en kortingskaarten ingeef en er vervolgens voor mij het voordeligste uit komt rollen met evt. nog wat alternatieven. Iemand een idee welke bahncard ze zouden kunnen bedoelen met een #Bahncard#?
Trammist

Re: nieuwe site

Bericht door Trammist »

Weet iemand trouwens hoe je die duistere .ashx files op http://www.b-europe.com/Reizen/Wereld/I ... bal%20Pass open moet doen? En JA, ik heb al op Google gezocht en het lukt mij niet...

Is het werkelijk zo moeilijk om een .pdf online te zetten?!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe site

Bericht door Steven »

bij mij openen die als een pdf ik denk dat je best is een volledige update doet van uw acrobat. In welke browser werk je? ik heb het met safari gedaan en die gaan vlot open dan.
Trammist

Re: nieuwe site

Bericht door Trammist »

Steven schreef:bij mij openen die als een pdf ik denk dat je best is een volledige update doet van uw acrobat. In welke browser werk je? ik heb het met safari gedaan en die gaan vlot open dan.
Firefox op de Mac.
Maar ik heb ze toch open gekregen door te saven en de extensie manueel te veranderen in .pdf, zodat ze nu wel openen... toch bedankt
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe site

Bericht door Steven »

mmm welke OSX heb je zitten, heb je vanalles de laatste updates gestoken? ik heb zowel safari als firefox op mac en da gaat vlekkeloos.
Trammist

Re: nieuwe site

Bericht door Trammist »

Steven schreef:mmm welke OSX heb je zitten, heb je vanalles de laatste updates gestoken? ik heb zowel safari als firefox op mac en da gaat vlekkeloos.
OSX Leopard, pdf's open ik met Voorvertoning (Preview), en normaal gezien voer ik alle updates uit...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe site

Bericht door Steven »

ah ik heb al snow leopard zitten (voor die 29 euro kan je niet sukkelen). bij mij gaan die pdf's gewoon op de pagina zelf open (via safari).
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwe site

Bericht door AlexNL »

ASHX-files zijn ASP.NET Http Handler-files. Mits deze juist worden toegepast, sturen deze files een mimetype mee waardoor je browser het automatisch goed moet herkennen...
Plaats reactie