175 jaar spoorwegen in België

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
The_gold

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door The_gold »

tt44ta46 schreef:
De werken aan het materieel zullen zeker niet voor niets zijn geweest.

Greetzzz

Klinkt goed!
ronny-vdv

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door ronny-vdv »

Het ongeval in Buizingen heeft bij iedereen zijn geheugen een spoor nagelaten en staat voor eeuwig gegrift waaordoor het niet mag vergeten worden. Een ongeval gebeurt meestal door een gebrek, een fout, ed., maar het dient om er uit te leren wat er precies mank liep.

Waarom de festiviteiten van 5 mei geannuleerd worden, blijft mij nog een groot raadsel. Het leven gaat toch gewoon door ?
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb heel begrip voor de slachtoffers en nabestaanden m.b.t. het ongeval in Buizingen. Mijn vader was trouwens ook treinbestuurder en heeft ook een paar treinongevallen gehad. Hij heeft zelfs een paar zelfdodingen meegemaakt. Wat doe je daarmee ? Waarom staan we niet stil bij die slachtoffers ? Het zijn ook mensen die zoiets doen omdat ze het niet meer zien zitten wegens talrijke problemen.

wat er mij vooral stoort, is dat alles van de privé-initiatieven moet komen. Die verenigingen doen al de moeite om het "historisch patrimonium" in ere te houden, zonder dat de Belgische maatschappij enig initiatief neemt. Waar blijft de 12.004 ? Deze lokomotief is het paradepaardje van de NMBS en heeft zelfs de blauwe wimpel behaald. Waarom wordt deze niet rijvaardig gemaakt ? Gelukkig hebben we TSP, want zou er maar één rijvaardige stoomlok zijn, nl. 29.013. Kijk eens dit weekend in Duitsland. Daar worden zoveel mogelijk historisch materieel naar één en dezelfde plaats gebracht. Daar doe ik mijn petje voor af.
Hier wil onze maatschappij pronken met hun HSL-net !
Eigenlijk zouden de Duisers ook niet mogen vieren, want het ongeval met de ICE ben ik nog niet vergeten.
Trouwens ongevallen zullen jammergenoeg blijven voorkomen, hoe jammer het ook is.

Ik heb de vieringen van 150-jaar spoorwegen in Gent-Sint-Pieters meegemaakt, maar was maar 14 jaar oud, waardoor ik er mij niet veel kan van herinneren. Nu ik 39-jaar ben was het mooie kans om het eens te herbeleven. Jammer dus.
Binnen 25jaar zou u zeggen, dan ben ik 64 jaar. wat staat er mij dan te wachten ?

Ik begrip tonen voor het beleid van de NMBS, maar ik vind het verkeerde keuze en dus een gemiste kans waarmee ze hun rijke historisch veleden konden tonen.

Ronny-vdv
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Bibke »

Ronny,

Die ritten van 5 mei blijken uitsluitend voor de koning en genodigden te zijn geweest.
Ook werd door het ongeval veel tijd gestoken in de nasleep daarvan waardoor er minder tijd (te weinig???) overbleef voor de organisatie van 5 mei.

Ik moet bekennen dat in eerste instantie ik ook boos was toen men liet weten dat men de festiviteiten ging laten vallen. Iedereen dacht dat alles geannuleerd werd.

Maar door wat ik her en der gelezen heb en wat mondelinge info, meen ik bovenstaande mogen begrepen te hebben.

Weet dat de NMBS alle andere activiteiten ten volle steunt en belangrijker: ondersteunt.

Tja, dat men de viering met uitsluitend genodigden laat vallen kan ik dus achteraf wel begrijpen.

p.s. Dit is een zuiver persoonlijke mening.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
The_gold

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door The_gold »

IK ben toch al blij dat ik de 12.004 zal kunnen bewonderen, al is ze wel niet rijvaardig..
seppl

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door seppl »

ronny-vdv schreef:Eigenlijk zouden de Duisers ook niet mogen vieren, want het ongeval met de ICE ben ik nog niet vergeten.
Van dat ongeval zijn evenwel de oorzaken bekend, zodat het nodige kon gedaan werden om een dergelijk ongeval in de toekomst te vermijden.

ICE-Unglück von Eschede
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door LML »

Elk ongeluk is tragisch en had niet mogen gebeuren. Maar een ongeluk waar de oorzaak van bekend is en een ongeluk waar men niets over lost, is wel een verschil vind ik. En dit kan de feestelijkheden in het gedrang brengen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door b-loc »

Deze week in de knack
citeer schreef:175 JAAR NA DE EERSTE TREINRIT BRUSSEL-MECHELEN
- 175 jaar na de eerste treinrit Brussel-Mechelen Met de Olifant naar Mechelen stomen

Dat België na de omwenteling van 1830 een natie is geworden, is mede te danken aan de spoorwegen, meent Bart Van der Herten. 175 jaar nadat de eerste trein van Brussel naar Mechelen reed, blikt de transporthistoricus samen met NMBS-historica Greta Verbeurgt terug op de periode waarin het Belgische spoornetwerk zich ontpopte tot een model voor de rest van de wereld.

- Goederenvervoer in België

Het aandeel van spoorwegen, binnenvaart en wegvervoer in het goederenvervoer in België van 1830 tot 1990
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door trainfreak »

Als alles klopt wat op deze site staat dan wordt het toch nog leuk!

25 april: Clabecq - Quenast. Heen en terugritten met de NMBS Stoomloc 29.013 op het spoorgedeelte zonder bovenleiding tussen Clabecq en Quenast.

1 en 2 mei: Brussel naar Maldegem. Stoomrit met de 64.149 en diesellocomotief van het TSP (vereniging voor het behoud van het Toeristisch Spoor Patrimonium) naar het stoomfestival in Maldegem van Brussel naar Maldegem. Meer info op www.pfttsp.be en www.stoomcentrum.be.

8 mei: Schaarbeek - Leuven. Heen en terugritten met de NMBS Stoomloc 29.013 tussen Schaarbeek en Leuven en met de laatste gelegenheid een bezoek te brengen aan de oude museum bewaarplaats in Leuven.

12 en 13 juni: Brussel - Oostende. Stoomrit met de stoomloc 29.013 en 7 M2 rijtuigen en met de dieselreeksen 5166 + 6041 en 4 L en 4 K rijtuigen naar Oostende naar aanleiding van 125 jaar buurspoorwegen in Oostende en een tramparade met historische trams tussen Oostende en Westende.

25 en 26 juni: Locparade met historisch materiaal van de NMBS en het TSP in St-Ghislain. Meer info op www.pfttsp.be.

14 en 15 augustus: 175 jaar NMBS op de toeristische spoorlijn in de Bocqvalei (Ciney - Purnode) die beheerd wordt door het TSP met een locparade en de inzet van spoormateriaal die eigendom is van de vereniging en de komst van de NMBS stoomloc 29.013 op zaterdag en de dieselloc 5404 op zondag. Meer info op www.pfttsp.be.

15 augustus: Heen en terugritten met de NMBS Stoomloc 29.013 en 7 M2 rijtuigen op het spoorgedeelte zonder bovenleiding tussen Zottegem en Gent naar aanleiding van 'Bruisend Balegem' gelegen langs de spoorlijn. De stoomloc zal versterkt worden met de museum diesellocomotief 5910.

4 september: Historische rit met de stoomlocomotieven 29.013 van de NMBS en de 64.149 van het TSP tussen Leuven en het pretpark Walibi in Waver.

11 en 12 september: Heen en terugritten met de NMBS Stoomloc 29.013 tussen Visé en Welkenraedt.

25 en 26 september: Heen en terugrit met de NMBS Stoomloc 29.013 naar het stoomfestival in Mariembourg waaronder het spoorgedeelte zonder bovenleiding tussen Charleroi en Mariembourg.

16 en 17 oktober: Heen en terugritten met de NMBS Stoomloc 29.013 tussen Jemelle en Bomal.

21 november: Historische rit met de bolle neus 5404 van de NMBS tussen St-Niklaas en Hamont in Belgisch Limburg.

22 december: Historische rit met de museumlocomotieven 5166 en 5910 van de NMBS van Brussel naar Spa naar aanleiding van de Kerstmarkt in Spa.
ludotje2

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door ludotje2 »

Betekend dit dat de materieelshow in Schaarbeek in het eerste weekend van mei niet doorgaat?

Kom je 8 mei ook leuven binnen zonder gebruik te maken van die stoomtrein?

Groeten .... Ludo
The_gold

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door The_gold »

Is die materieelshow in schaarbeek niet op dezelfde dag?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Bibke »

The_gold schreef:Is die materieelshow in schaarbeek niet op dezelfde dag?
Naar wat ik gehoord heb, zou die niet doorgaan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
The_gold

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door The_gold »

even ter info, als men de trein op 8 mei naar schaarbeek neemt kan met dan gratis naar leuven met de 29?

grt
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door trainfreak »

Weet iemand meer info over die rit van komende zondag?
Ik ben dan toevallig in de buurt...
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Elgar »

trainfreak schreef:Weet iemand meer info over die rit van komende zondag?
Ik ben dan toevallig in de buurt...
Ik vrees ervoor dat die ritten niet doorgaan???

->http://groups.google.be/group/fido.belg ... ebbf88a69#

Jammer :(
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door trainfreak »

Elgar schreef:
trainfreak schreef:Weet iemand meer info over die rit van komende zondag?
Ik ben dan toevallig in de buurt...
Ik vrees ervoor dat die ritten niet doorgaan???

->http://groups.google.be/group/fido.belg ... ebbf88a69#

Jammer :(
Dat hadden we vanmiddag ook door, toen we daar voor piet snot stonden :P
(bedankt voor de link overigens!)
Plaats reactie