Bovenleiding naar beneden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
jan_olieslagers
Berichten: 3581
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef:De situatie van gisteren is ook zo een litteken.
Steven ik denk dat ge dit heel schoon en zéér terecht hebt gezegd. De situatie van gisteren, dat was toch dat de overheid (bij monde van een handvol politiek benoemde toplui) zorgde dat er voor weinig geld een goed aanbod was aan openbaar vervoer? En daarvoor werd er een bende werkvolk ingeschakeld, gemotiveerde mensen en niet dom, die procedures van buiten leerden en ze toepasten; tot zover geen probleem. Helaas was er ook een middenkader nodig, om de procedures op te stellen en de dienstregelingen en zo, en daar lijkt het mij te zijn misgegaan: in mijn bescheiden indruk wordt de hele NMBS vandaag geregeerd door de middenkaders, en dat zijn in mijn ogen ingenieurs met meer oog voor mechanismes en procedures dan voor mensen; ingenieus die goeddeels nog in de negentiende eeuw leven. Zodat we inderdaad wel veilige procedures hebben, jawel inderdaad er is alweer niemand gekwetst; maar dat er zoveel mensen zolang in de kou bleven staan daar heeft niemand oog voor.
Dit kan men vooral niet verwijten aan het voetvolk; die hebben correct de procedures toegepast, en de veiligheid is inderdaad prioritair en is blijkbaar strict gerespecteerd geweest. Men kan het in sé ook niet verwijten aan de middenkaders, ook al zitten die eigenlijk maar zoals puberjongens met hun treintjes te spelen; het ware verwijt treft de top, die, niet gehinderd door enige kennis van zaken noch door werkellijk engagement (de uitzondering wellicht niet te na gesproken) de middenkaders maar hun gang laat gaan.
Waar de overheid van gisteren ten minste zorgde voor zeer betaalbaar en zeer veilig openbaar vervoer, daar laat de overheid vandaag maar aanmodderen. Klantvriendelijk denken is in mijn ervaring het laatste criterium, behalve uiteraard bij het voetvolk. Alleen de motivatie van dat voetvolk lijkt mij meer en meer moeilijk te worden...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

aanvulling, welke overheid?? lol voor de zoveelste keer zitten we zonder nationale regering, is dit land deels onbestuurbaar en al wat er volgt merk je dan ook op alle vlakken he.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 2012 »

Dietrich schreef:Ik vraag mij nu een (eerste) iets af:
1/ trein valt stil op de aangegeven plaats. De bestuurder zal eerst trachten lok weer in orde te krijgen. Nu in dit geval is het de stroom die uit valt. Als de stroom na 20 seconden niet terug komt MOET JE STOPPEN Laten uitbollen zoals men met een computerspelleke doet op dit forum is al verboden. Daar sta je dus, geen spanning, kan/mag ni rijden en ook de verwarming (of airco in de zomer) werkt ni meer.
Akkoord dat dat de regels zijn, maar waarom, en zou het afschaffen of veranderen van die regel al niet een hoop gezever besparen?

(Sorry als dit al gezegd geweest is, heb niet de tijd om alles te overlezen nu.)

Juist dit zal men net NIET doen, want de regel is recentelijk aangepast in die zin. Dit is een bijkomende hulp geworden om treinen te doen stoppen omdat tb vb ni bereikbaar is met radio, gsm, andere telefoon verbindingen ... of wat dan ook
In het begin da ik TB was mocht je laten uitbollen zolang je nog minstens 5 bar had in de hoofdreservoirs. Dit omwille van de remmen uiteraard, men wou ni hebben da je remsysteem langzaam zou leeglopen en behalve da je gene elentriek meer hebt, ook de remmen zouden uitvallen :)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door dentheo »

Steven schreef:aanvulling, welke overheid?? lol voor de zoveelste keer zitten we zonder nationale regering, is dit land deels onbestuurbaar en al wat er volgt merk je dan ook op alle vlakken he.
Niet overdrijven, jullie krijgen elk jaar 3 miljard EURO, zonder dat er een "objectief meetbaar" resultaat gevraagd wordt.

De rest is aan jullie.
Theo
Groeten vanop de Heide
timothy_Vermeulen

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door timothy_Vermeulen »

rustig , rustig
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:aanvulling, welke overheid?? lol voor de zoveelste keer zitten we zonder nationale regering, is dit land deels onbestuurbaar en al wat er volgt merk je dan ook op alle vlakken he.
Niet overdrijven, jullie krijgen elk jaar 3 miljard EURO, zonder dat er een "objectief meetbaar" resultaat gevraagd wordt.

De rest is aan jullie.
Ondanks dat is er regelmatig debat over het ov in de kamer en senaat.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 2012 »

pietje schreef:Goede uitleg van 2012 enkele posts hierboven, maar ik kan daar een zeer goed antwoord tegenoverstellen.
Laten we stellen dat normaal gezien zo'n evacuatie een uur tot anderhalf uur duurt, dan zou een "klantvriendelijke" maatschappij (dus niet een maatschappij zoals de NMBS) ergens procedures maken waarin ook maximale responstijden in opgenomen zijn voor elk onderdeel in de keten, waardoor de maximale evacuatietijd toch tot ergens rond de 2 uur beperkt wordt./...
Ik kan een eerder geval aanhalen waar het ook zo lang geduurd heeft, ik zat toen reserve in FGSP bij dit voorval, dus redelijk goed kunnen volgen welke stappen toen genomen werden... De 1537 (4 stellen 96, bomvol) rijd opde 50A de draad af. In de spits op de 50A ... dus dan heb je volle bak animatie voor zij die dan van dienst zijn op traffic control...
1/ in eerste instantie mocht er niks meer door op de beide sporen, sowieso was het spoor naar gent versperd.
2/ TB laat na x aantal tijd weten dan de draad OP het 3de en 4de stel ligt. Dit kan je niet zomaar gaannazien in het donker !!! Daar in de sporen gaan lopen terwijl de draad af is (nog ni geaard op diene moment) is ni zomaar dicht te benaderen.
3/ op deze moment is de enige die ter plekke kan gezonden worden de ES wagen, om te aarden en draad te verwijderen. Die mannen zijn oproepbaar via een beurtsysteem. Maar ondertussen tikt de tijd snel verder
4/ Tbg meld volle trein, het idee om de beide stellen te ontkoppelen en alle volk om 2 stellen te steken is niet haalbaar.
5/ dan word er gekeken naar mw41'ers om der naartoe te zenden. In het spits uur zijn die ni zomaar beschikbaar. Er worden her en der stellen "in beslag genomen" ten nadele van andere treinen die met kleinere samenstellingen moeten rijden.
6/ die mw41'ers op sturen ter plaatse mag in eerste instantie niet, deze moeten eigelijk naast de trein in nood komen, maar het duurt een ganse tijd vooraleer de ES ter plekke is en kan laten weten als de MW41'ers mogen en kunnen komen en dannog op welk spoor.
7/ ondertussen is men ook al een 77 aan het voorzien om de stellen weg te slepen. Wegens veel volk moeten de beide plannen uitgevoerd worden, 2 stellen 96 ontkoppelen (die da onder de draad staan achterlaten) en met deel van het volk erin naar gent slepen met noodkoppelingen. De rest van het volk word dan afgehaald mee stellen mw41, men had er niet genoeg op die moment (begrijpelijk) om iedereen te kunnen meenemen.

Ik weet niet hoe laat de laatste mensen in gent zijn aangekomen, maar het was ruim over de 120 minuten zunne. De district verantwoordelijke en de ganse "etat major" is dan wel in de weer zunne. Maar als ge vb mee die mw41'ers rode seinenmoet gaan overschrijden in het donker mag je maar max 20km/u + alle seinen dicht. Dan heb je wel het gevoel dat er maar 50 seconden in een minuut zitten zo snel gaat het allemaal.

T'is ni mijn bedoeling om de NMBS hier te verdedigen, maar als tb, met een klare kijk op het incident en met verstand van zaken hoe je moet rijden naar treinen in nood en zo heb ik heelveel begrip voor de lange "evacuatie tijden" zunne. In mijn eerste voorbeeld kwam ik makkelijk aan 90 tot 120 minuten, toen gin g alles optimaal he. Maar op dergelijke momenten heb je wel eens het murphy effect (alles dat mis kan gaan zal misgaan)

Voor het nmbs-volk te velde is het helemaal plezant ... leg maar ne keer iets uit waar je dikwijls zelf het fijne ni van weet. Communicatie is daar soms wel wa minder, ofwel zegt men iets en stuurt men daarna het plan bij, dan volgen weer andere (tegenstrijdige) berichten.

Vanuit "mijn" positie heb ik er veel begrip voor, vanuit de reizigers positie heb ik uiteraard ook veel begrip, wie wil nu 3 à 4 uur vast zitten in een trein in the middle of nowhere terwijl em naar "gezellig" thuis aan het gaan is.

Maar ik zie ni altijd pasklare oplossingen of vooral snellere oplossingen. Steven haalt hier wel gebrek aan personeel aan ... tja, veel reserves en plantons zitten er niet, maar dat doet soms weinig ter zake. In dit geval mee die 1537 was er voldoende personeel om mee de 41'ers en mee diene 77 naar ginder te crossen, maar andere factoren in het spel beletten dan een snelle tussenkomst. Wees gerust de krantenkoppen "mensen x uur vast in trein" gaan we nog zien zunne, wees daar maar zeker van. Hoe los je dat op in vb max 2uur ? Met veel geluk en juiste beslissingen kan dat zeker. Maar als het tegen zit met bijkomende factoren hoe los je het dan op in 2 uur ? Wel ik weet het niet

Nadien ist wel makkelijk om te zeggen "er zijn verkeerde beslissingen genomen". Nadien is het dan wel noodzakelijk om de boel te onderzoeken als er in elk deel van het gebeuren de juiste beslissingen zijn genomen. Ik weet zeker dat er "verkeerde beslissingen" genomen worden zunne. Soms zijn ze echt verkeerd en is diegene die dat zo beslist heeft een fout gemaakt, maar soms moet men ook iets beslissen met de op die moment voorhanden zijnde info. Vb 20 minuten later kan dan blijken da wat voordien beslist is ni haalbaar is en moet men bijsturen, resultaat 20 minuten kwijt. Met wat ervaring kunnen zo een zaken soms vermeden worden, maar soms zal de beste persoon zich wel es laten vangen door diverse zaken.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door nighttrain »

Juist dit zal men net NIET doen, want de regel is recentelijk aangepast in die zin. Dit is een bijkomende hulp geworden om treinen te doen stoppen omdat tb vb ni bereikbaar is met radio, gsm, andere telefoon verbindingen ... of wat dan ook
In het begin da ik TB was mocht je laten uitbollen zolang je nog minstens 5 bar had in de hoofdreservoirs. Dit omwille van de remmen uiteraard, men wou ni hebben da je remsysteem langzaam zou leeglopen en behalve da je gene elentriek meer hebt, ook de remmen zouden uitvallen :)[/quote]

Dit wil ik toch gedeeltelijk tegenspreken.
De regel was in het boekje HLT: Verdwijnen hoogspanning verplichte de treinbestuurder onmiddelijk de rit op zicht waar te nemen.dat is niet het zelfde als uitbollen.
Dus max 40km/h zonder traktie en 5Bar in de remleiding ,je zal niet ver geraken.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 2012 »

nighttrain schreef:Dit wil ik toch gedeeltelijk tegenspreken.
De regel was in het boekje HLT: Verdwijnen hoogspanning verplichte de treinbestuurder onmiddelijk de rit op zicht waar te nemen.dat is niet het zelfde als uitbollen.
Dus max 40km/h zonder traktie en 5Bar in de remleiding ,je zal niet ver geraken.


Idd voor die rit op zicht, ma als bergaf was kon je blijven gaan he tot je zonder lucht zat :lol:
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door nighttrain »

2012 schreef:
nighttrain schreef:Dit wil ik toch gedeeltelijk tegenspreken.
De regel was in het boekje HLT: Verdwijnen hoogspanning verplichte de treinbestuurder onmiddelijk de rit op zicht waar te nemen.dat is niet het zelfde als uitbollen.
Dus max 40km/h zonder traktie en 5Bar in de remleiding ,je zal niet ver geraken.


Idd voor die rit op zicht, ma als bergaf was kon je blijven gaan he tot je zonder lucht zat :lol:
Integendeel ,want in bergaf ga je meer remmen om de 30à 40 km/h te behouden en niet te overschrijden => uitputten van de reservoirs => zonder luchtdrukproduktie ,want geen compressor. Het beste en slimste wat je kon doen is /was stoppen in een station ,stopplaats, noodtelefoon,voor een overweg of blokpost
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

een mooie reden om IN de trein te blijven
http://www.youtube.com/watch?v=7a9BhoR0 ... re=related
hiervoor volstaat het om 1 deur aan de verkeerde kant van de trein te openen.
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door fitnessboy »

Steven schreef:de nmbs werkt tot op heden niet met een dergelijk systeem, tot op heden werk men met plantons (tb die in stelplaats een krachtvoertuig krijgt toegewezen) en reserve (aanwezig zonder aangewezen krachtvoertuig), mensen thuis opbellen wil zeggen dat men moet rekenen op de bereidheid van die mensen, want dat is dus op een voorziene vrije dag.
Het is echter zo dat het aantal planton en reserve bestuurders steeds kleiner en kleiner wordt. De laatste jaren zijn deze enkel terug te vinden in de grote depots zoals Brussel zuid, Antwerpen, Luik, ....
doch dit gezegd zijnde wil dat ni zeggen dat deze mensen op een moment van incident nog beschikbaar zijn. Deze kunnen al een andere taak gekregen hebben (ze staan ook in om mensen te vervangen van zieken, mensen die te laat komen door bijvoorbeeld vast zitten in wegverkeer). Dus als er zich een incident voordoet (defecte trein, personeel dat niet komt opdagen, ziek personeel, werkongeval) dan gaat men beroep doen op deze planton en reservebestuurder(s). Is deze voorraad of mogelijkheid uitgeput dan moet men dus creatief gaan zijn. De personeelsleden die beschikbaar zijn op die manier moeten dan ook nog over voldoende lijnkennis, materieelkennis beschikken en voldoende resterende werkuren om die taak te kunnen uitvoeren. Het systeem met enkel oproepen heeft meestal als nadeel dat ge nog veel langer moet wachten.
Waarom moet je langer wachten? de bestuurder thuis oproepen, die moet zich gaan melden en in dienst zetten op de depot, zijn krachtvoertuig klaarmaken (een elektrische loc is minimum een kwartier een diesel een half uur), van de stelplaats vertrekken naar de defecte trein....

Ik mag dan al kort bij Brussel zuid wonen (Vanuit merchtem is dat 19 km) dat neemt niet weg dat ik op de verkeerde moment van de dag (tussen 5 en 21u) gemiddelde 30 minuten onderweg ben om in Brussel te geraken. zo tracht ik u effe aan de hand van mijn persoonlijke situatie duidelijk te maken met wat je rekening moet houden. Vele van mijn collega's hebben echter meer tijd nodig om op de depot te geraken. In alle andere depots van het land is dit juist hetzelfde.
idd dat klopt wat steven zei en dan moet er ook nog een uurregeling aangevraagd worden wat ook weer minimaal een half tot een uur kan duren voor te kunnen vertrekken
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door fitnessboy »

treinbruno schreef:Hoedat die mensen nog niet aan de nooddeuropening getrokken hebben :shock:

De tb zou zich toch ook tot kontich kunnen laten uitbollen. In msts lukt dit
probleem : geen spanning
oorzaak : op het moment tijdens het rijden nog geen idee
mogelijke oplossing : laten uitbollen tot volgend station
volgende problemen door mogelijke oplossing :

1) in overtreding met hlt want geen spanning is na 20 sec stoppen
2) bovenleiding is mogelijk aan de panto blijven hangen en wordt zo km meegesleurd
3) mogelijke hinder op de lijn en daarom heeft de verdeler die de spanning beheert (es) de spanning afgesloten waardoor de bestuurder moet stoppen


zo simpel is het dus ook allemaal niet
ostbahnhof
Berichten: 891
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door ostbahnhof »

veel geschreven hier over dit jammerlijke voorval.
heb niet alles gelezen, soms te technisch :wink:

k hoop dat het in de toekomst toch sneller wordt opgelost, een dieseltje sturen uit antwerpen, lier of vanwaar ook moet toch geen 2 uur duren...

ok, de beste stuurlui staan aan wal maar toch...
allé, volgende keer beter.


k herinner me nog een voorval in italie. zat op de trein in de buurt van napels, er was iemand opgestapt die eigenlijk de andere richting uitmoest.... geen probleem daar, effe stoppen aan de derde boom :wink: de trein uit de andere richting daar ook laten stoppen en madam laten overstappen en ze kon de goede richting weer uit... was wel 20 jaar geleden maar in een geval als in duffel breekt nood toch wet.


slaapwel jongens
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door AlexNL »

Ik heb het hele topic gevolgd, en eigenlijk heb ik er maar één mening over: wat een gepruts.

Ik kan me voorstellen dat er allerhande procedures zijn als een trein strandt, en ik snap dat er binnen 10 minuten niet zomaar vervangend vervoer kan zijn. Maar dat het minimaal 3,5 uur duurt voordat de reizigers verder kunnen, in een ijskoude trein, is onaanvaardbaar.

Ook vind ik het onuitstaanbaar dat de VRT wél bij die trein kan om mensen te interviewen, maar dat hulpverleners niet ter plaatse komen met warme koffie, thee en chocolademelk... het minste wat je voor die verkleumde mensen kunt doen.
Plaats reactie