pietje schreef:Goede uitleg van 2012 enkele posts hierboven, maar ik kan daar een zeer goed antwoord tegenoverstellen.
Laten we stellen dat normaal gezien zo'n evacuatie een uur tot anderhalf uur duurt, dan zou een "klantvriendelijke" maatschappij (dus niet een maatschappij zoals de NMBS) ergens procedures maken waarin ook maximale responstijden in opgenomen zijn voor elk onderdeel in de keten, waardoor de maximale evacuatietijd toch tot ergens rond de 2 uur beperkt wordt./...
Ik kan een eerder geval aanhalen waar het ook zo lang geduurd heeft, ik zat toen reserve in FGSP bij dit voorval, dus redelijk goed kunnen volgen welke stappen toen genomen werden... De 1537 (4 stellen 96, bomvol) rijd opde 50A de draad af. In de spits op de 50A ... dus dan heb je volle bak animatie voor zij die dan van dienst zijn op traffic control...
1/ in eerste instantie mocht er niks meer door op de beide sporen, sowieso was het spoor naar gent versperd.
2/ TB laat na x aantal tijd weten dan de draad OP het 3de en 4de stel ligt. Dit kan je niet zomaar gaannazien in het donker !!! Daar in de sporen gaan lopen terwijl de draad af is (nog ni geaard op diene moment) is ni zomaar dicht te benaderen.
3/ op deze moment is de enige die ter plekke kan gezonden worden de ES wagen, om te aarden en draad te verwijderen. Die mannen zijn oproepbaar via een beurtsysteem. Maar ondertussen tikt de tijd snel verder
4/ Tbg meld volle trein, het idee om de beide stellen te ontkoppelen en alle volk om 2 stellen te steken is niet haalbaar.
5/ dan word er gekeken naar mw41'ers om der naartoe te zenden. In het spits uur zijn die ni zomaar beschikbaar. Er worden her en der stellen "in beslag genomen" ten nadele van andere treinen die met kleinere samenstellingen moeten rijden.
6/ die mw41'ers op sturen ter plaatse mag in eerste instantie niet, deze moeten eigelijk naast de trein in nood komen, maar het duurt een ganse tijd vooraleer de ES ter plekke is en kan laten weten als de MW41'ers mogen en kunnen komen en dannog op welk spoor.
7/ ondertussen is men ook al een 77 aan het voorzien om de stellen weg te slepen. Wegens veel volk moeten de beide plannen uitgevoerd worden, 2 stellen 96 ontkoppelen (die da onder de draad staan achterlaten) en met deel van het volk erin naar gent slepen met noodkoppelingen. De rest van het volk word dan afgehaald mee stellen mw41, men had er niet genoeg op die moment (begrijpelijk) om iedereen te kunnen meenemen.
Ik weet niet hoe laat de laatste mensen in gent zijn aangekomen, maar het was ruim over de 120 minuten zunne. De district verantwoordelijke en de ganse "etat major" is dan wel in de weer zunne. Maar als ge vb mee die mw41'ers rode seinenmoet gaan overschrijden in het donker mag je maar max 20km/u + alle seinen dicht. Dan heb je wel het gevoel dat er maar 50 seconden in een minuut zitten zo snel gaat het allemaal.
T'is ni mijn bedoeling om de NMBS hier te verdedigen, maar als tb, met een klare kijk op het incident en met verstand van zaken hoe je moet rijden naar treinen in nood en zo heb ik heelveel begrip voor de lange "evacuatie tijden" zunne. In mijn eerste voorbeeld kwam ik makkelijk aan 90 tot 120 minuten, toen gin g alles optimaal he. Maar op dergelijke momenten heb je wel eens het murphy effect (alles dat mis kan gaan zal misgaan)
Voor het nmbs-volk te velde is het helemaal plezant ... leg maar ne keer iets uit waar je dikwijls zelf het fijne ni van weet. Communicatie is daar soms wel wa minder, ofwel zegt men iets en stuurt men daarna het plan bij, dan volgen weer andere (tegenstrijdige) berichten.
Vanuit "mijn" positie heb ik er veel begrip voor, vanuit de reizigers positie heb ik uiteraard ook veel begrip, wie wil nu 3 à 4 uur vast zitten in een trein in the middle of nowhere terwijl em naar "gezellig" thuis aan het gaan is.
Maar ik zie ni altijd pasklare oplossingen of vooral snellere oplossingen. Steven haalt hier wel gebrek aan personeel aan ... tja, veel reserves en plantons zitten er niet, maar dat doet soms weinig ter zake. In dit geval mee die 1537 was er voldoende personeel om mee de 41'ers en mee diene 77 naar ginder te crossen, maar andere factoren in het spel beletten dan een snelle tussenkomst. Wees gerust de krantenkoppen "mensen x uur vast in trein" gaan we nog zien zunne, wees daar maar zeker van. Hoe los je dat op in vb max 2uur ? Met veel geluk en juiste beslissingen kan dat zeker. Maar als het tegen zit met bijkomende factoren hoe los je het dan op in 2 uur ? Wel ik weet het niet
Nadien ist wel makkelijk om te zeggen "er zijn verkeerde beslissingen genomen". Nadien is het dan wel noodzakelijk om de boel te onderzoeken als er in elk deel van het gebeuren de juiste beslissingen zijn genomen. Ik weet zeker dat er "verkeerde beslissingen" genomen worden zunne. Soms zijn ze echt verkeerd en is diegene die dat zo beslist heeft een fout gemaakt, maar soms moet men ook iets beslissen met de op die moment voorhanden zijnde info. Vb 20 minuten later kan dan blijken da wat voordien beslist is ni haalbaar is en moet men bijsturen, resultaat 20 minuten kwijt. Met wat ervaring kunnen zo een zaken soms vermeden worden, maar soms zal de beste persoon zich wel es laten vangen door diverse zaken.