lijn 147

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
13'erke

lijn 147

Bericht door 13'erke »

Ik had een vraagje ivm de lijn 147, deze heeft een 25kV bovenleiding( de palen en uitleggers zijn er voor geschikt tenminste), maar staat daar ook 25 kv op? Kijk maar eens naar de volgende link, kan een 700 daar onder rijden, en een 27?

http://trainbelge.fte2.org/archive20062.htm
TGV4513

Bericht door TGV4513 »

Zal gewoon nieuw modeltje zijn dat nmbs gebruikt van paal. Deze palen komen ook steeds meer en meer voor op de 50A op het stukje bij Landegem gebruiken ze ook deze palen. Ik dacht op L161 iets voor Gembloux ook wel zo paar palen staan niet?
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Het is gewoon toekomst.
In NL doen we dat ook al. We bereiden de bovenleiding (Hier en daar) al voor om OOIT er 25Kv te komen. Dus bovenleidingmast en isolator zijn geschikt voor 25Kv maar er staat nog steeds 3Kv op.
Maar wie weet rijden we in 2105 in Heel Europa op 25Kv. :twisted:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd kan enkel beamen wat hier al staat dat het een soort voorbereiding moet zijn in het geval er 25kv isolatoren zijn daar waar 3.000v op de draad zou zijn
13'erke

Bericht door 13'erke »

De bovenleiding op l 147 heeft al 25 kV isolatoren en draad , als ze daar 3000 V opzetten smelt die draad toch als er een loc passeert. Mijn eerste les elektriciteit was dat hoe lager de spanning, hoe hoger de stroomsterkte en hoe dikker je draad moest zijn. Hoe kan er dan een 20 onder rijden, die neemt toch een te grote stroom op?
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Geloof er zit een dikke rijdraad op. Een 3000Volt draad.
Tenminste de laatste keer dat ik er onder door reed was het 3000Volt op de bovenleiding.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Ik vraag me eigenlijk af, of de dikte van de bovenleiding niet meer afhangt van de spankracht of van de stroom. Ik neem aan om dat "perfect" recht te krijgen dat daarvoor de nodige Newtons aan gewicht nodig is, en die draad dus ook moet kunnen trekken. En dan dan de stroom minder van belang is, omdat daardoor al een redelijk dikke draad is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

nee hoor, een dun staalkabeltje kan heel wat gewicht verdragen :wink:
de draden voor 1500v in frankrijk zijn ook opvallend dikker dan onze 3000v draden :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

13'erke schreef:De bovenleiding op l 147 heeft al 25 kV isolatoren en draad , als ze daar 3000 V opzetten smelt die draad toch als er een loc passeert. Mijn eerste les elektriciteit was dat hoe lager de spanning, hoe hoger de stroomsterkte en hoe dikker je draad moest zijn. Hoe kan er dan een 20 onder rijden, die neemt toch een te grote stroom op?
als er een 210 aan het rijden is zit er zeker 3.000 volt GELIJKspanning op aangezien deze loks geen 25.000v WISSELspanning verdragen.

de stroom bepaald altijd mee de diameter van de draad, trouwens voor de 3.000v gelijkspanning hangen er op hoofdlijnen altijd twee draden naast elkaar je moet er maar is op letten
paljas

Re: lijn 147

Bericht door paljas »

13'erke schreef:Ik had een vraagje ivm de lijn 147, deze heeft een 25kV bovenleiding( de palen en uitleggers zijn er voor geschikt tenminste), maar staat daar ook 25 kv op? Kijk maar eens naar de volgende link, kan een 700 daar onder rijden, en een 27?

http://trainbelge.fte2.org/archive20062.htm
Dit is een ordinaire bovenleiding met C-bovenleiding, normale palen, isolatoren en consoles. Niks bijzonders aan, dus GEEN 25kV of vooropstelling.
Hoe kom je daarbij, als ik vragen mag?
Laatst gewijzigd door paljas op 08 aug 2006, 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.
paljas

Bericht door paljas »

SIMPY.be schreef:Ik vraag me eigenlijk af, of de dikte van de bovenleiding niet meer afhangt van de spankracht of van de stroom. Ik neem aan om dat "perfect" recht te krijgen dat daarvoor de nodige Newtons aan gewicht nodig is, en die draad dus ook moet kunnen trekken. En dan dan de stroom minder van belang is, omdat daardoor al een redelijk dikke draad is.
Bij C-opstelling: 500kg gewichten aan een spantoestel met een verhouding van 1 op 4. Dus 1000kg per rijdraad aan elke kant. Een A4 blad van papier kan al een trekkracht van minimum 400kg verdragen. Dus een rijdraad kan al heel wat meer verdragen. Bij onderhoudswerken is het al gebeurd dat we met draaddikte 5,4 ipv 12,1 zitten en die schiet nog niet door. Sterker dan je denkt hoor!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ja maar de isolatoren zitten wel al op zelfde plaats als bij die van de 25 kv als ik me ni vergis aan de foto's (die wa wazig zijn trouwens) te zien
De beste foto is die met die 819 op omdat ge daar duidelijk de portieken kan zien
als je dan deze foto van tiommyken beziet dan merk je dat de isolatoren op een andere plaats hangen
http://l2527.be/3GESPOT/FOTO%202/FBMZ/H ... sbroek.jpg

deze foto laat zien waar de isolatoren dan weer hangen bij 25kV
paljas

Bericht door paljas »

ah zo ja...
Maar das gewoon een R3 ophanging. Dit heeft in feite niets met al dan niet 25kV te maken. Deze opstelling heeft geen hulpdrager en daarmee gebruikt men die R3 opstelling. Natuurlijk niet te verwarren met S2 of S3, beiden ook zonder hulpdrager.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

weet ik wel, maar wat de meeste zich dus gewoon afvroegen was dus of de versie die gebruikt is op L174 het overschakelen naar 25 kV zou vereenvoudigen, en als je gaat vergelijken op basis van uitzicht tussen wat je in lembeek ziet en wat je ginder op de lijn ziet zou je da besluit kunnen maken he :-)
paljas

Bericht door paljas »

inderdaad! Maar ik gaf die verduidelijking voor de leken onder ons. Het verschil tussen 25kV en 3kV zit hem ook in de legering van de rijdraden.
Op het zicht is het dus echt wel praktisch hetzelfde als 25kV. Ik had gewoon de verkeerde foto voor mn ogen.
Plaats reactie