Station Hansbeke en omgeving !

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Lucien

Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door Lucien »

Wat gaat er juist gebeuren op de lijn van Gent naar Brugge ter hoogte van Hansbeke ?
Er zijn blijkbaar al werken aan de gang voor het aanleggen van extra sporen, zo zou ook het stationsgebouw van Hansbeke moeten wijken voor de uitbreiding en ook andere gebouwen en zouden ook de onteigeningen al aan de gang zijn en dan zullen daar in de buurt ook wel verschillende overwegen worden gesloten of vervangen door een tunnel of brug.

Is het ook de bedoeling nu om een hoge snelheidslijn naar de kust door te trekken ?
groentje
Berichten: 7276
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door groentje »

Geen linkje naar het project zoals bij het GEN, maar de lijn 50A wordt op 4 sporen gebracht tussen Gent en Brugge, dit om de toegankelijkheid van de haven van Zeebrugge te verhogen en het trage en snelle verkeer te kunnen splitsen. Niet alleen Hansbeke, ook Drongen zal worden afgebroken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door Steven »

Zodoende heeft men vier sporen tussen Gent en Brugge. De twee buitenste aan 160 km/u en de twee binnenste aan 200 km/u. Alle overwegen verdwijnen en zal men vervangen door een brug of tunnel.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door kika »

En om dan antwoord te geven op de vraag of dat een hogesnelheidslijn is: nee, daar zullen dezelfde reizigerstreinen over rijden als vandaag, maar een tikkeltje sneller. (En er is wat meer capaciteit voor de goederentreinen, maar die zie ik niet aan 200km/u daar voorbij snellen).
Laatst gewijzigd door kika op 25 apr 2012, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Lucien

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door Lucien »

Heren alvast bedankt voor de "snelle" reacties.
Dan komt er vermoedelijk naast het bestaande dubbele spoor aan elke kant één spoor bij, zou ik denken !
... 2 oude stationsgebouwen met omgeving die verdwijnen, weer een stuk nostalgie, zeker voor de bewoners in de buurt, die zal verdwijnen, spijtig maar noodzakelijk !

Is daar ook een eind- of streefdatum opgeplakt ?
(... zal wel snel moeten gaan ... economisch belang ! )
groentje
Berichten: 7276
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door groentje »

Het stationsgebouw van Beernem zou verplaatst worden, meen ik begrepen te hebben, maar inderdaad, dat van Drongen en van Hansbeke gaat eraan. Nu, de omgeving van pakweg station Herent is ook serieus aangepakt, maar de huidige situatie is er, me dunkt, toch niet zoveel slechter op geworden...
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door ronny »

Lucien schreef: Is daar ook een eind- of streefdatum opgeplakt ?
(... zal wel snel moeten gaan ... economisch belang ! )
einde voorzien in 2016 volgens de website van Infrabel
http://www.infrabel.be/nl/buurtbewoners ... -en-brugge
Het zou mij niet verbazen dat het wat langer gaat duren door de budgetbeperkingen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door Tim »

groentje schreef:dat van Drongen en van Hansbeke gaat eraan.
Drongen is al een aantal maand volledig gesloopt.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door Joris »

Hallo,
Het is inderdaad jammer van deze knappe stations.
Het station van drongen ligt al sinds augustus plat, dat van Hansbeke zal wel volgen, fotografen zijn dus (al lang) gewaarschuwd :wink:
Afbeelding
Maar ik vermoed dat ze eerst van Gent tot Landegem alles zullen afwerken, voor ze het stuk naar Aalter aanpakken?
Het was het station van Oostkamp dat zou verplaatst worden nota bene.
En wat ik heb horen waaien is dat er tussen Aalter en Brugge maar 3 sporen komen, vanwege budgetbeperkingen...
En ik vermoed dat dit alles véél langer zal duren als je ziet hoe lang men al bezig is aan het deel Gent-Landegem...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door Ruben »

De laatste foto is ondertussen ook al gedateerd. In Drongen liggen er namelijk al nieuwe perrons (nog niet de volledige lengte). Van de perrons op de foto is geen spoor meer.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door Joris »

Hallo,
Klopt, die onderste foto is van eind augustus 2011. Mocht je vandaag een gisteren-vandaag proberen maken vrees ik dat er nogal weinig herkenningspunten zouden zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door markske »

Aan 200 km/u zal men ETCS plaatsen en zullen er dus ook andere veiligheidsmaatregelen toegepast moeten worden.
Een rood mobiel sein moet je bijvoorbeeld niet meer respecteren aan 200 km/u.
Voorzichtige rit of rit op zicht is dan ook verleden tijd.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door Treinen9880 »

Veel materiaal zal dan niet kunnen rijden op de twee middelste sporen. T13 en T18 met I11 - en M6 stuurrijtuig?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door Steven »

markske schreef:Aan 200 km/u zal men ETCS plaatsen en zullen er dus ook andere veiligheidsmaatregelen toegepast moeten worden.
Een rood mobiel sein moet je bijvoorbeeld niet meer respecteren aan 200 km/u.
Voorzichtige rit of rit op zicht is dan ook verleden tijd.
Rit op zicht en voorzichtig rijden bestaat zelfs op HSL verkeer. Ik heb het al toegepast op L2. Verder nog aanvullen dat de M6 geen 200km/u mag rijden enkel de i6, i10 en i11. Van de i6 en i10 niet eens alle rijtuigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Station Hansbeke en omgeving !

Bericht door Shrek »

Treinen9880 schreef:Veel materiaal zal dan niet kunnen rijden op de twee middelste sporen. T13 en T18 met I11 - en M6 stuurrijtuig?
Alle treinen kunnen daar rijden hoor :wink: Om de capaciteit hoog genoeg te houden zullen er waarschijnlijk enkel treinen laten rijden die 160 of sneller gaan, maar dat zijn tegenwoordig bijna alle passagierstreinen (MS80-MS96-MS08-M4-M6-I6-I10-I11). Ofwel: alle treinen die niet overal stoppen zullen de snelle sporen gebruiken :)
Plaats reactie