Afscheid lokomotieven en treinstellen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Boris

Afscheid lokomotieven en treinstellen

Bericht door Boris »

:roll:
We moeten niet te triest zijn bij het afscheid van al die oude locomotieven en treinstellen. Men mag niet vergeten dat de spoorwegen overal met hetzelfde probleem te maken hebben. Geld!!! En... spijtig misschien zijn grote reeksen van universele locomotieven en treinstellen de toekomst. Alleen al goedkopere onderdelen, goedkoper onderhoud, minder verbruik in brandstof (zowel elec als andere).

Het is wel mooi om enkele stukken te bewaren en soms eens uitstapje te doen maar commercieel. Denk even aan alle reeksen stoomlocomotieven. 1 exemplaar van elke reeks bewaren in een enorme uiteindelijke dure staanplaats. En dan nu diesels en electrische en al die reeksen treinstellen.

Ik vrees dat zoals steeds keuzes zullen moeten gemaakt worden.
:(
Boris
421johnd

Re: Afscheid lokomotieven en treinstellen

Bericht door 421johnd »

Nochtans kunnen we in Belgie nog wat leren van England op het gebied van bewaren van rollend materieel en andere.
Daar is het wel mogelijk !!
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Afscheid lokomotieven en treinstellen

Bericht door Accelerat »

Het komt er ook op neer dat dit de laatste jaren van de Belgische diversiteit zijn, net zoals dat in Nederland omstreeks 2000 was...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afscheid lokomotieven en treinstellen

Bericht door Shrek »

sncf-sncb schreef:Het komt er ook op neer dat dit de laatste jaren van de Belgische diversiteit zijn, net zoals dat in Nederland omstreeks 2000 was...
Diversiteit bij de vervoerders misschien, maar bij de museumverenigingen is er nog nooit zoveel diversiteit geweest !
Vroeger hadden ze daar enkel stoomlocs, tegenwoordig diesellocs, stellen en zelfs elocs !
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Afscheid lokomotieven en treinstellen

Bericht door Dieselfreak »

Boris schreef:En... spijtig misschien zijn grote reeksen van universele locomotieven en treinstellen de toekomst.
De toekomst? Tot in de jaren '70 van de vorige eeuw waren (nagenoeg) alle Belgische elektrische treinstellen klassiekjes, die er dus ongeveer allemaal hetzelfde uitzagen. Ook het M2-rijtuig had veel weg van klassieke stelletjes. Vandaag heb je gemoderniseerde en niet gemoderniseerde klassiekjes, Varkensneuzen, Breaks, Sprinters, Deense Neuzen... En de Desiro's, die momenteel aan het instromen zijn. Redelijk wat oud materieel zal binnenkort wellicht verdwijnen, maar aan het andere uiteinde verschijnt er weer nieuw, dat ook niet hetzelfde is als dat van 20 jaar geleden. Treinstellen hebben doorgaans een levensduur van 35-50 jaar, er zal altijd wel variatie blijven bestaan volgens mij, ik verwacht niet dat in de (recente) toekomst álle treinen en locomotieven er hetzelfde uit zullen zien.
sncf-sncb schreef:Het komt er ook op neer dat dit de laatste jaren van de Belgische diversiteit zijn, net zoals dat in Nederland omstreeks 2000 was...
Is er vandaag dan geen diversiteit meer in Nederland? Ik spoor dikwijls in Nederland de laatste jaren, en er is daar nog behoorlijk wat variatie.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afscheid lokomotieven en treinstellen

Bericht door Shrek »

Boris schreef: En... spijtig misschien zijn grote reeksen van universele locomotieven en treinstellen de toekomst.
Dat heeft altijd al bestaan hoor :wink:
93 locs 51, 106 exemplaren van reeks 60, maar liefst 136 62'ers. Zo spectaculair zijn de 60 13'en en 96 18'en dan toch niet.
174 exemplaren van de 73 en 80 wegen ook makkelijk op tegen de 170 77-78'ers.
En de 300 klassiekjes komen perfect overeen met de 300 desiro's. Dus niks nieuws aan grote reeksen van hetzelfde materiaal.

Zijn het dan de kleine reeksen die eruit gaan? Allerminst
7 locomotieven van reeks 57, 4 stellen reeks 3100 (eurostar), 7 stellen reeks 4300 (thalys) en van de nieuwe reeks 4800 (fyra) zal de nmbs er ook maar 4 kopen. Komt perfect overeen met de 15/16/18 van vroeger.

Dus je kan gerust stellen dat er niet zoveel veranderd is in het aankoopbeleid. Grote reeksen voor het gros van de activiteiten en kleine reeksen voor enkele heel specifieke routes :wink:
Boris

Re: Afscheid lokomotieven en treinstellen

Bericht door Boris »

421johnd schreef:Nochtans kunnen we in Belgie nog wat leren van England op het gebied van bewaren van rollend materieel en andere.
Daar is het wel mogelijk !!
Ik ben al dikwijls in de U.K. geweest. Het grootste deel van de bevolking komt met de auto NOOIT buiten het koninkrijk. Dus in de vrije tijd gaan veel britten naar monumenten, musea, national trust gebeuren enz... De toegangen zijn niet altijd van de poes maar een brit is trots op hun geschiedenis. Dus... onvergelijkbaar met België of zelfs grote landen als Frankrijk en Duitsland. Ik heb soms de indruk dat de geschiedenis liefst vergeten wordt op enkele monumenten na. Wat rijdt er nog in deze twee grote landen, wat staat er te verroesten, wat is er allemaal verdwenen... :(

Boris :shock:
Plaats reactie